Jaarling vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlaydaJarig

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Jaarling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 14:32

Ik ben er eindelijk uit dat ik een jaarling wil gaan kopen.
Het heeft even tijd gekost maar mijn besluit staat vast. Ik wil samen wat gaan opbouwen en over 2 jaar onder begeleiding in gaan rijden.
Op dit moment ben ik onder begeleiding een paardje van mijn instructrice aan het inrijden dus dat is al mooi om te leren!

Maar nu mijn vragen. Waar let je op als je naar een jaarling gaat kijken?
Veel jaarlingen zijn wat "happerig".... Dat zijn ze allemaal?? Of zegt het al veel over hun karakter?

Mijn plan is om het paardje van de winter nog bij leeftijdgenootjes lekker te laten staan en van de zomer, als ze dus 2 - 2,5 is op een pensionstal te zetten en een beetje aan alles te laten wennen.
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben???

Een jaarling laten keuren... Dat is mogelijk neem ik aan?? Waar wordt speciaal opgelet??
(ik zoek trouwens naar een merrietje)

En verder ben ik erg benieuwd naar "jaarling-ervaringen"!!!
(zowel de voor- als de nadelen)

Alvast bedankt!!! OK dan!
Laatst bijgewerkt door Alayda op 03-09-04 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:45

hoi een jaarling is hartstikke leuk als je er verstand van hebt anders moet je er niet aan beginnen hoor. heb mijn merrie gekocht toen ze net een jaar oud was. je moet gewoon conseguent zijn met alles. niet de ene keer toegeven en de andere keer niet dat werkt dus niet. ze was erg vervelend in het begin.
maar ze kwam ook uit een wei en er was verder nooit wat met haar gedaan. dus moest ik ze zelf opvoeden wat echt een uitdaging was hoor. maar goed nu is ze al zes en is een super brav OK dan! e merrie geworden. en ze heeft nu zelf een veulen. waar ik ook weer mee bezig ben. ze is super braaf en doet eigenlijk al alles. hoefjes geven, vaststaan, meelopen ze is nu pas zeven maanden oud. keuring heb ik nooit gedaan altijd zelf pony's en paarden alleen gekocht. en altijd goede maar voor recreatie gebruik ik de mijne. als je er echt verder mee wil in de sport, dan zou ik wel een keuring laten uitvoeren. succes met je jaarling. en zeker bij leeftijdgenoten zetten. kon ik niet. maar is wel beter voor je merrietje?

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:09

Hoi,

ik heb ook een jaarling. Eigen fok.

Ze staat nu ergens anders, lekker in de opfok. Naar mijn idee het beste voor ze. Ze is heel af en toe happerig, en soms ook helemaal niet.
Ze zitten in een puberleeftijd. Dus meestal is het gewoon een periode en als je er consequent mee ben tegen de tijd dat ze weer op stal staat dan hebben ze het zo af geleerd.

(alhoewel ik wel van mening ben dat ruintjes vaak happeriger blijven dan merries)

Mijn advies:

Breng 'm naar de opfok.
Ga gerust een keer kijken, haal er een borstel over heen en hoefjes uitkrabben eventueel een stukje lopen.
Maar zorg wel dat je niet meer dan een half uur met je jaarling bezig bent. Het moet leuk blijven voor ze, en het zijn net kleine kinderen want na een half uur raakt hun interesse op en worden ze vervelend.
Probeer dat voor te zijn.

Succes, en als je nog vragen heb kun je altijd ff PB'en ofzo..

(Bij ITP staan nog foto's van mijn jaarling: Update jaarlingen)

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:28

Ik ben het met Malibu eens qua haar advies. De ene jaarling is wat happerige dan de ander, je moet ze zien als kleine kinderen, die stoppen ook alles in hun mond. Bij de een houdt het happen vanzelf op, de ander blijft voor altijd met zn lippen alles vastpakken.

AlaydaJarig

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 19:36

Citaat:
Succes, en als je nog vragen heb kun je altijd ff PB'en ofzo..

(Bij ITP staan nog foto's van mijn jaarling: Update jaarlingen)



Dank je wel!!! OK dan!

Leuke jaarling trouwens!!! *LOL*

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:08

Alayda schreef:
Een jaarling laten keuren... Dat is mogelijk neem ik aan?? Waar wordt speciaal opgelet??

Ik heb ooit een 2-jarige klinisch laten keuren, daarbij gaf de dierenarts al aan dat ze op zo'n jonge leeftijd eigenlijk niks kunnen hebben (nooit belast/gewerkt). Uiteraard zal hierop best een uitzondering te vinden zijn, maar dat beestje heeft dan m.i. een dusdanig gebrek dat het, ook zonder de dierenarts te raadplegen, duidelijk te zien is. Ik laat de jonge beesten dus niet meer keuren.

Overige voor-en nadelen hebben we al eens besproken. Haha!

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:09

Vergeet niet jaarlingen zijn naarlingen! Dit heeft mijn DA gezegd, naar eigen ervaring is dat waar!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:46

ik heb eind dezember mijn hengstje gekocht
die is van mei 2003
dus nu dik een jaar oud
en ik moet zeggen , hij is momenteel uitzonderlijk braaf
ik heb hem lekker in het land staan in kaatshevel , meet leeftijds en soortgenootjes
en ik ga er 1 keer in de maand naartoe
hij bijt niet mee(hij heeft twee keer op zijn sodedinges gehad en toen was het over, hij hapte nogal erg raak namelijk)
bij de hoefsmid is hij braaf , als het niet te lang duurt
ik kan hem overal aanraken , aaien en voeten optillen
en dat terwijl er eingelijk normaal niets aan hem gedaan word
als ze eenmaal iets geleerd hebben blijft dat echt wel hangen
meelopen doet hij ook super trouwens
du8s ik doe er voor de rest ook helemaal niets mee

ik ga kijken en aai hem dan overal , pak zijn voeten en thats it
als hij bijt, corrigeer ik dat
het blijft een vent en die zijn nu eenmaal wat happeriger dan merries , over het algemeen
en het gaat prima

keuring, tja, ik heb hum niet laten keuren
hij was 7 maanden oud toen ik hem kocht hij liep prima en zag er goe uit, slijmvliezen, vacht , ogen OK dan!
en hij was ook kwa doen en laten mooi alert

er is zo weinig te zeggen van zo een jong ding
hart en ademhaling luisteren
en gangen en bouw bekijken en dan heb je het wel gehad volgens mij

karakter
tja, je kan een inschatting maken , maar tis maar zien hoe het zich ontwikkeld
ik ging voor een vrij meegaand karakter, dacht ik
maar Humli is wat dominant en laat gewoon merken als hij het er niet mee eens is , vind ik ook prima , maar de eerste keren dat ik hem zag was dat niet echt te merken
en tuurlijk kun je een karakter een beetje sturen , maar niet veranderen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:47

Twinkelbell schreef:
Vergeet niet jaarlingen zijn naarlingen! Dit heeft mijn DA gezegd, naar eigen ervaring is dat waar!

mijn jaarling ziet er prachtig uit Haha!
bouw is mooit, koppie staat er goed op en hij is mooi kwa spek , niet schraal , maar zeker niet vet Tong uitsteken

jarda
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:35

hoi!
wat leuk dat je voor n jaarling kiest! zelf heb ik daar (nog) geen ervaring mee maar het lijkt me super om zo'n paardje op te zien groeien en zelf alles te leren.
wel kan ik me voorstellen dat je met veel vragen en twijfels zit. ik zou ook denken als iets niet goed gaat of tegen valt wat doe ik verkeerd of kan ik t wel. maar je bent echt niet de enigste (kijk maar hier op bokt!) en paardenvrienden willen elkaar altijd wel advies geven en leven in ieder geval met je mee!! ik kan je helaas nu nog geen praktische tips geven(misschien in de toekomst.. I hope so)Maar 1 ding wil ik je wel zeggen, misschien heb je daar wat aan. ik heb t eens gelezen en vind het wel goed: durven is tijdelijk de grond onder je voeten verliezen. maar niet durven is jezelf verliezen.
Dus: durf het en succes met je eigen-super-jaarling!!!!!!!!!!!!!
en ookal is het of wordt het een spook(naarling dus) het is en blijft jouw jaarling waarmee je het aandurft!
doei, groetjes
Jarda

jarda
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 00:12

hoi, ben ik weer! k heb wel een tip: lees de antwoorden op vraag: "hoofstel indoen bij paard die 15 maanden oud is" (aantal vragen onder die van jou) maar eens door. staan best veel leerzame dingen in.
nou succes en laat je niet afschrikken Knipoog
doei, Jarda

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 02:03

Ik had tot vorig jaar 0-ervaring met veulens/jaarlingen. Maar ja, toen "moest" ik zo nodig een drachtige merrie kopen Clown !
Juist omdat ik hier geen ervaring mee had, heb ik mijn merrie op een stal gezet, waar ze er wel veel van weten. (mijn eigen stal ligt 3 km verderop Knipoog .)
Sinds mijn veulen afgespeend werd (met 6 mnd) staat ze samen met 2 andere (gelijk oude) veulens op de wei/paddock.
Zo om de dag haal ik haar bij de andere meiden weg en poets ik haar, maak d´r hoefjes schoon en ga een rondje om de binnenbak met d´r lopen. Dit duurt in het totaal een min. of 15-20, dus overvragen doe ik haar zeker niet Knipoog .
Het is echt een superbraaf veulen (ik zit er vaak op te wachten wanneer bij haar de "pubertijd" nu gaat beginnen Knipoog !), wat netjes op de poetsplaats blijft staan, zich overal laat aanraken, zich met vliegenspray laat insproeien, die bij de smid geen kuren vertoond en netjes mee loopt!
Ik weet het niet, maar misschien scheelt het wel dat ik haar echt vanaf de eerste minuut ken?!
Ze is altijd al vreselijk aanhalig geweest (mijn kleine plakbandje Lovers Haha! ), maar als ze opdringerig werd, heb ik haar wel altijd consequent op d´r plaats gezet!

Wat het keuren betreft: ik weet niet hoe het in Ned. is, maar hier heb je sinds een paar jaar, 2 jaar recht van teruggave, als het "produkt" (in dit geval paard) na 2 jaar gebreken blijkt te hebben!
Niet leuk (en het is de vraag of je je paard na 2 jaar nog wel terug wilt geven Scheve mond ...), maar wel een "zekerheid" voor jou!

Als je een beetje hulp bij de opvoeding en begeleing van een jaarling hebt + een opfok plaats óf even oud gezelschap op je eigen stal, lijkt het me geen probleem om een jaarling te kopen Knipoog !

Veel plezier met het zoeken naar dé geschikte jaarling Lachen !

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:28

Ik heb vorig jaar een jaarling gekocht. hij was toen 1 jaar en 3 maanden. Nu is hij 2,5 jaar.
Hij heeft gewoon op pensionstal gestaan, 's nachts op stal en overdag buiten. Heb er het 1e jaar niet veel meegedaan. Zo nu en dan een stuk wandelen en af en to een borsteltje erover.
Tja dat happerige. De mijne was net geruind en hij had nog wat "hengstenstreken" oa dat happen. Ik voer niks uit de hand en nu doet hij het nauwelijks meer.
Ik kan je alleen maar jaarling aanraden. Je groeit samen op en je krijgt toch een speciale band met zon paardje. Vind ik best belangrijk voordat ik erop ga.

Succes Lachen

AlaydaJarig

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 21:31

Bedankt voor al jullie berichtjes!!! OK dan!

Maandagochtend ga ik naar een jaarling merrietje kijken!!! Een welsh cob om precies te zijn!!! Ik ben reuze benieuwd!!! *LOL*
Ik heb haar al een keer gezien maar dat was meer ter orientatie op het ras... Ik was toen nog niet specifiek aan het zoeken...

Ik ga helemaal mn gevoel volgen en dan zien we het wel, of dit "de ware" is!!!:D
Nog dingen waar ik goed op moet letten??

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 16:17

draumpje schreef:
mijn jaarling ziet er prachtig uit Haha!
bouw is mooit, koppie staat er goed op en hij is mooi kwa spek , niet schraal , maar zeker niet vet Tong uitsteken


Wat ik bedoelde met jaarlingen zijn naarlingen, is niet zozeer dat ze op die leeftijd er niet uit zien, buiten dat, dat komt goed, maar ze zijn nog zo onbezonnen, ze halen vaak de raarste streken uit! En komen zo aan de meest rare verwondingen!

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:32

Alayda schreef:
Maandagochtend ga ik naar een jaarling merrietje kijken!!! Een welsh cob om precies te zijn!!! Ik ben reuze benieuwd!!! Lachen

En, was het wat? Missie geslaagd?!? Knipoog