Kan dit ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 15:25

Er werd ons een paardje te koop aangeboden :
Citaat:
ik weet niet of u interesse heeft, maar wij hebben een hele leuke 4-jarige ruin te koop v. Cor de la Bryère. Hij is (donker)bruin met zwarte manen en staart, ca. 1.62m. Hij is ontzettend braaf onder het zadel, loopt op ongeveer L niveau dressuur, is verkeersmak en heeft al een aantal
oefenparcoursjes gesprongen en pakte dat erg goed aan. Hij is ook erg braaf bij beginners. In de omgang is hij erg braaf en makkelijk.
U kunt er echt vanuit gaan dat dit een heel geschikt paard is en voldoet aan de eisen die u stelt, ondanks zijn 4-jarige leeftijd

Ik vind dit zeer onwaarschijnlijk voor een 4-jarige.
Wat vinden jullie ervan ?

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 15:29

Ja, kan wel. Er zijn zelfs al genoeg 5 jarigen op Z niveau. Vaak zijn die paardjes erg vroeg ingereden en meteen flink getraind. Vooral als ze al op jonge leeftijd veel springen, is dat volgens mij erg slecht.
Een paard is pas met 8 jaar uitgegroeid. Een 3 of 4 jarig paard is nog volop in de ontwikkeling. Intensieve belasting is dan niet goed (mijn mening). Spieren, pezen en gewrichten zijn daar totaal nog niet aan toe meestal.
Vaak zie je die paardjes op een wat latere leeftijd (12 ofzo) bij de DA als vaste klant of bij de slager. Jammer...

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 15:38

Ja, dat kan wel. Als ie met 3 jaar is ingereden kan ie in een jaar zeker wel al op L niveau lopen en al wat springervaring op gedaan hebben.

Wat carola zei, daar zit zeker wat in en het gebeurd ook regelmatig.
Of dat bij dit paard ook het geval is is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 16:11

Een paard dat L nivo loopt hoeft nog niet genoeg punten te hebben om in de L te starten het kan ook zijn dat hij gewoon wat oefeningen kent en springen er word niets gezegd over intensief alleen een paar oefenparcousjes geen hoogte niks Daar zou ik wel even achter aan gaan maar met 1 of 2 keer springen in de week is niet mis zeker als het nog geen 1.30 is maar gewoon een cm of 50 (kan ie over heen lopen)

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 17:27

tuurlijk kan dat, Sixtine (fries) was op haar 3e in de Z1, harstikke slecht, maar komt dan ook door die klootzak die haar reed, ik ga maar geen namen noemen Knipoog
Sixtine heeft nu een versleten kootholte (is nu 10 jaar) of het daardoor komt weet ik neit, maar heb wel vaag vermoeden Verward

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 17:45

't Kan zeker wel hoor !
Er zijn paardjes die het allemaal vrij gemakkelijk oppikken.
En zoals reeds gezegd: het kan best zo zijn dat het paardje gewoon leuk loopt, en dat het gezien wordt als "L-nivo"; voor het echte wedstijdenwerk is vaak toch net iets meer nodig.
Net zoals met het springen van wat oefenparcoursjes, dat kunnen best wat sprongetjes zijn die onder de wedstrijdmaat staan.
't Kan dus best dat het paardje al best goed loopt hoor, misschien kun je eens gaan kijken.
Dan kun je misschien ook iets meer te weten komen over de achtergrond en de manier waarop het paard ingereden is.
Een paard op z'n derde jaar in de Z1 uitbrengen mag trouwens niet Anna-Jelly, ik denk dat dit een vergissing is Verward

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 17:47

nou dacht het niet...
Dan was ze net 4 geworden, maar toen Annemarie op dr begon te rijden, toen was ze 4 en Z1

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 18:04

ja het kan idd Lachen

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 18:34

Ook al is dit paard nog maar 4, hoeft hij door L gereden te zijn nog niet kapot gereden te zijn. Het is wel heel belangrijk dat een paard op een goede manier getraind wordt en niet afgejakkerd. Tussen die 2 dingen zit een groot verschil. Ik zou me er geen zorgen om maken. En gewoon gaan kijken. Zeker bij mensen die proffesioneel in de paarden bezig zijn, zijn de paarden op die leeftijd al op L niveau gereden.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 18:38

Mijn paard was ook 4 toen ik L-dressuur starte! Hij pakte het gewoon erg makkelijk op! (heb echt nix geforceerd, want dat kon ik toen helemaal niet, want ik kende net zo veel als hij) Kon ook een klein parcousjespringen en was ook superbraaf!!! Dus... Gewoon een leuk beestje!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 18:55

met 3 Z1 kan niet.
Niet op wedstrijden want je mag pas vanaf 5 jaar het paard in de Z uitbrengen.

Lodewijk was 2 maand onder het zadel toen ik voor het eerst B starte.
daarna heeft hij een halve winter weer in het land gestaan en toen zijn we L gaan starten waar ik met 6 wedstrijden door heen was.M1 gestart en toen
's zomers nog weer 6 weken in het land gestaan.

Nu starten we M2 en in mei word hij 6 hij pakt het gewoon goed aan.
Ik rijd 2 soms 3 keer in de week dressuur verder staat ie alleen maar buiten in het land en 1 keer in de week rijd ik buiten.