Vier oerpaarden vinden thuis in stal Sinderen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Vier oerpaarden vinden thuis in stal Sinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 16:39

http://www.gelderlander.nl/regioportal/ ... 6_,00.html
De gelderlander

Het Kaspische paard is één van de vier oerpaarden, waar alle soorten vanaf stammen. Het paardje wordt niet groter dan 1,15 meter. Lang werd gedacht dat het dier uitgestorven was. Tot het eind jaren zestig opdook in Iran. Nu leven er tien in Nederland, waarvan vier in Sinderen.


Een klein grijs paardje wandelt in de stal naar Els Heil. De merrie legt haar hoofd op de schouder van haar bazin en laat zich gewillig aanhalen. "Dit is nu een Kaspisch paardje. Ze houden echt van knuffelen. Daar moet je bij andere paarden niet mee aankomen", lacht Heil.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:40

gaaf, dan heb je tenminste wel een apart paard:D

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:04

grappig hoor Lachen
maar kan iemand de volledige text kopieren? ik heb geen zin om me aan te melden

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...


Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:06

Ja, idd, ik ook niet (aanmelden)
Maar wat lief ja, dat ze van knuffelen houden..een echte knuffel paardje Lovers Ben wel benieuwed naar een foto Schijnheilig

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:38

Skitter schreef:
Ja, idd, ik ook niet (aanmelden)
Maar wat lief ja, dat ze van knuffelen houden..een echte knuffel paardje Lovers Ben wel benieuwed naar een foto Schijnheilig


Idd lief Lachen
Ben ook vernieuwd naar foto Tong uitsteken

Dydy

Berichten: 4380
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:37

Als ze nou ook een hengst hebben :| ..
kunnen ze misschien ermee fokken .. en dan leven er nog meer!

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:05

Vier oerpaarden vinden thuis in stal Sinderen
Door GERCO MONS


SINDEREN - Het Kaspische paard is één van de vier oerpaarden, waar alle soorten vanaf stammen. Het paardje wordt niet groter dan 1,15 meter. Lang werd gedacht dat het dier uitgestorven was. Tot het eind jaren zestig opdook in Iran. Nu leven er tien in Nederland, waarvan vier in Sinderen.


Een klein grijs paardje wandelt in de stal naar Els Heil. De merrie legt haar hoofd op de schouder van haar bazin en laat zich gewillig aanhalen. "Dit is nu een Kaspisch paardje. Ze houden echt van knuffelen. Daar moet je bij andere paarden niet mee aankomen", lacht Heil.

De Sinderense is trots op haar Kaspische paardjes Kumis, Khamees en het twee weken oude veulentje Afraima. "We hebben Kumis en Khamees uit Engeland gehaald. Onze dochter liep daar stage in een stoeterij om Engels te leren. Ze raakte helemaal verliefd op de Kaspische paardjes en ik later ook."

Die liefde kwam volgens Heil niet uit de lucht vallen. "Het zijn superpaardjes: slim, grappig en vrolijk. Ze halen de gekste grappen uit. Je kunt een paard vaak paaien met een suikerklontje. Je geeft er een en dan lopen ze wel. Zo werkt het dus niet bij Kaspische paarden. Die zetten drie stappen en denken 'zo, dat klontje is binnen'. Prachtig toch."

De Kaspische paarden zijn eind zestiger jaren bij toeval herontdekt door een Amerikaanse stalhouder in Iran. Deze Louise Firouz had een boerderij net buiten Teheran. Ze zocht geschikte paardjes voor rijles aan kinderen en vond enkele kleine paarden in het berggebied ten zuiden van de Kaspische zee. Toen Firouz probeerde uit te zoeken wat voor paarden ze had gekocht, bleek niemand te weten om wat voor dieren het ging. Uiteindelijk boden archeologen uitkomst. Die konden aantonen dat het paard drieduizend jaar voor Christus al voorkwam op reliëfplaten van de Perzen. Ook zijn botten gevonden en etensresten.

Voor de islamitische revolutie in Iran zijn slechts 23 paarden met verschillende bloedlijnen geëxporteerd naar Engeland. Op dit moment zijn wereldwijd niet meer dan 1300 paarden geregistreerd, waarvan er inmiddels tien in Nederland verblijven. "Het zijn echte paarden en geen pony's", doceert Els Heil. "Dat ligt onder andere aan de bottenstructuur."

Op dit moment logeert ook nog een hengst bij de familie Heil in Sinderen. "Er zijn er zo weinig van, dat we een hengst hebben moeten leasen om te kunnen fokken. De hengst blijft hier tot en met de zomer van volgend jaar om in ieder geval onze merries weer drachtig te maken. Kunstmatige inseminatie kennen we bij deze dieren nog niet. Daarom reizen de hengsten de hele wereld over om te kunnen fokken."

Wat Heil betreft mogen ook eigenaren van pony's langs komen om hun pony's drachtig te maken. "Het zijn ideale dieren voor kinderen. Ze zijn zeer vergevingsgezind. Als eens iemand een foutje maakt, maken ze daar niet zo'n probleem van. Ze bijten niet en kunnen tegen een stootje. Verder zijn ze oersterk en kunnen perfect springen. Ik heb ook een gewoon paard. Een trotse furie. Een prachtdier, prima om op te rijden, maar ik kan zo een paar nadelen oplepelen. Dat is niet het geval bij mijn Kaspische paardjes."

het hele stukje Lachen

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:17

Hoe laat komt het fotootje van dit paardje??

KNHS ZAL DE KOSTEN OP DE LEDEN VERHALEN wij zwijgt stemt toe dus WEES SLIM—> https://petities.nl/petitions/wij-wille ... ?locale=nl

Sinterklaas & Zwarte Piet zijn onderdeel van de Nederlandse cultuur. En nee ik ben geen racist. Racisme staat compleet los van dit oer-Hollandse feest.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:21

er staat geen foto bij zeker?

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:42

plaatje van kaspische pony:
Afbeelding
Staat copy-right op, dus als het niet mag, haal hem maar weg, moddies Tong uitsteken

en nog 1tje:
Afbeelding

deze is wel stoer!
Weet alleen niet helemaal zeker of het een kaspische pony is, want hij komt van een paardenspel Tong uitsteken

Afbeelding

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:16

Zooo wel onwijs gave beestjes !! *LOL*

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:47

zo die zien er wel gein ut, laten we hopen dat ze goed fokken, zodat het ras gespaart blijft. Alleen hoop ik niet dat het een trent word om beschermde en bijna uitgestorven paarden te gaan houden. Bedoel hier mee, dat er een bepaald groepje mensen mee aan de slag gaat, en niet dat boer teun op de hoek het ook gaat proberen.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:33

Stoere beestjes lijken wel een btje Welshjes

KNHS ZAL DE KOSTEN OP DE LEDEN VERHALEN wij zwijgt stemt toe dus WEES SLIM—> https://petities.nl/petitions/wij-wille ... ?locale=nl

Sinterklaas & Zwarte Piet zijn onderdeel van de Nederlandse cultuur. En nee ik ben geen racist. Racisme staat compleet los van dit oer-Hollandse feest.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:46

ohw wat grappig en wat een leuke paardjes, *LOL*
lijken inderdaad wat op welshjes, maar toche hebben ze iets wat ze apart maakt.... Lachen

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 07:54

Stoere paardjes hoor !! Dan heb je pas echt een apart paard Tong uitsteken !!!

Utah is mijn topper!!!

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:23

leuk paard hoor!! Haha!

Confide recte agens.

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:27

Wat een leuke paardjes zeg!
Het zou wel leuk zijn als ze ermee gaan fokken.

how sweet can it be to be loved by you

daantjelover

Berichten: 391
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:29

gave beestjes

dressuur L2 + 1
springen L
sgw B + 3
armando wil je met me trouwen:P

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 00:13

Eigenlijk vind ik ze eruit zien als een soort mini arabiertjes. Ik zou ze weleens in het echt willen zien.

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:23

Gave paardjes zeg echt leuk, die mensen hebben iets speciaals

blazelover

Berichten: 953
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:02

lijken me echt vet wel lief echt zon pony waar je kleine kinderen op kunt leren rijden!

~*~*~*~*~*~*BLAZE~*~*~*~*~*~*

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 15:55

annegti schreef:
Eigenlijk vind ik ze eruit zien als een soort mini arabiertjes. Ik zou ze weleens in het echt willen zien.


Volgens mij stammen ze ook van dezelfde voorouders als de arabier af.
Ik weet niet precies hoe het zit, maar ze zijn wel op een bepaale manier verwant aan elkaar.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amyz, ElsbethG, GrapeshotBot, Noblesse_, shaddy82, SusanH en 19 bezoekers