Teugel + Beugels aanwennen+verkeersmak maken!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wilma

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Barneveld

Teugel + Beugels aanwennen+verkeersmak maken!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-02 23:50

Mijn verzorgfjord Rowi is 5 jaar, gelongeerd, gewend aan zadel + hoofdstel, je kan er op zitten met stap en draf (aan de longeerlijn)
maar ze hebben nog niet gegaloppeerd met longeren.
Mijn 1e vraag is:

Hoe laat je een pony aan de longeerlijn galopperen als ie dat nog niet geleerd heeft?

Rowi is ook nog niet gewend aan aansporen, dat lijkt me toch wel tijd worden, gezien ze al aardig lang aan zadel en hoofdstel gewend is!?

2e vraag is dus: Hoe leer je haar dat? gaat ze dan niet helemaal crazy??

Rowi is ook nog niet gewent aan het gebruiken van de teugels, dus mijn 3e vraag:

Hoe leer je haar dat??

En dan nog wat, hoe maak je een pony verkeersmak? gewoon met haar gaan wandelen toch? Volgens mij had dit beter gekunt vóór het zadelmak maken, maar dat is dus al gebeurd, en ik vroeg pas waar ze van plan waren te gaan rijden als ze klaar was, maar daar hadden ze nog niet echt over naged8, in het weiland lijtk me niet zo handig, omdat het niet helemaal vlak is, en ook niet recht.

Groetjes Wilma.
Laatst bijgewerkt door Wilma op 31-03-02 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 09:09

Gewoon doen. Je moet erop gaan zitten net alsof ze alles kan. Niet gaan denken 'ze is jong ze kan niks blablabla' ze went van zelf aan de teugels. En met galop laat je de gene aan de longeerlijn de stemhulp voor galop zeggen en de gene erop geeft de hulpen. Als het goed is springt ze dan gewoon aan omdat ze als het goed is wel gewent is aan de stemhulpen voor galop.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 10:41

sorry hoor, maar je kan toch niet zomaar doen alsof hij al alles kan?
dus als ie niet luistert omdat ie het niet begrijpt ga je hem straffen?
ik vind dat je juist rustig aan moet doen en veel geduld moet hebben je kan niet tegen dat beest aan zitten schoppen als ie niet luistert(doordat hij het niet begrijpt dan) Verward

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 11:33

hoi

ik zou idd niet meteen doen alsof ie alles al kan maar probeer het gewoon aan de longeerlijn hoe hij op je been reageert en laat er iemand bijlopen als je met de teugels bezig gaat. zo hebben jij en je paardje allebei steun op die persoon. en het is gewoon wat veiliger!.

groetjes joyce

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 12:35

Hoi,
dus je hebt Rowi nog niet laten galloperen aan de longe? Of bedoel je nog niet met iemand erop laten galloperen aan de longe? In het eerste geval, als je tegen Rowi zegt als ze van stap naar draf moet bijv. Já, of harder oid, dat zeggen als ze draaft, of Gálóp, gewoon een woord roepen.
Anders als ze nog niet aan de longe heeft gegalloppeerd met iemand erop, ik zou dat ook niet doen, laat die persoon erop zitten en rijden gewoon "los".
Ik weet het warrig verhaaltje maar ik kan het ff niet goed uitleggen, sorry.

Wilma

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 12:51

Ik ben degene die erop zit tijdens het longeren, de eigenaresse longeerd haar dan, en als zij er niet is longeer ik haar, maar ik mag niet iemand erop zetten als zij er niet is.
Tijdens het rijden moet ik mn hakken uitdrukken en mag dus niet aansporen nog.We hebben een halstertouw om haar hals zodat ik wel wat houvast heb, omdat ik de teugels ook nog niet mag gebruiken, maar ik heb een x ernaast gelopen en wat met de teugels gespeeld, Rowi leek daar geen problemen mee te hebben. Ook gingen tijdens het longeren de buegels een x los, en die duwden dus telkens tegen haar buik aan, ook dat vond ze niet erg. Ik vind dat het als het zo door gaat volgend jaar december nog niet klaar is.

Rowi heeft idd nog nooit aan de longe gegaloppeerd.
Aan het beleren is al een tijdje nix gedaan, omdat degene die dat doet in australie zat, zij is inmiddels al een paar weken terug, maar was daarna niet meer geweest. Frusty
Donderdag was ze er wel weer, maar Rowi deed heel chagrijnig tegen haar, telkens oortjes plat, en is uitgebroken tijdens het longeren.
Heeft ze nou een hekel aan haar dan?? Of weet ze gewoon dat ze bij haar moet werken? Verward

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 13:58

Ik heb niks gezegd over straffen!?!? Tuurlijk niet, hij weet nog niks dus straffen doe je niet. Maar je moet gewoon gaan rijden, figuren rijden enzo. En niet rustig aan doen ofzo.
Gewoon net doen of je op een pony zit die alles kan..
Hij moet het wel eerst leren, maar dat leert ie doordat jij gewoon doet alsof hij het kan.

Wilma

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 22:43

bedankt voor jullie reacties, maar dit is me nog niet echt duidelijk:
kan je wel gewoon op een pony gaan zitten en doen alsof ze alles al kan?? Klinkt niet zo logisch eigenlijk... Verward

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:44

Nathalie schreef:
Gewoon doen. Je moet erop gaan zitten net alsof ze alles kan. Niet gaan denken 'ze is jong ze kan niks blablabla' ze went van zelf aan de teugels. En met galop laat je de gene aan de longeerlijn de stemhulp voor galop zeggen en de gene erop geeft de hulpen. Als het goed is springt ze dan gewoon aan omdat ze als het goed is wel gewent is aan de stemhulpen voor galop.


Ik ga met je mee Nath Knipoog

Wilma

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 16:07

Citaat:
Nathalie schreef:
Gewoon doen. Je moet erop gaan zitten net alsof ze alles kan. Niet gaan denken 'ze is jong ze kan niks blablabla' ze went van zelf aan de teugels. En met galop laat je de gene aan de longeerlijn de stemhulp voor galop zeggen en de gene erop geeft de hulpen. Als het goed is springt ze dan gewoon aan omdat ze als het goed is wel gewent is aan de stemhulpen voor galop.


En hoe doe je dat als een pony nog nooit gegaloppeerd heeft aan de longe??

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 17:09

Em laten galoperen. Lachen Gewoon vanuit draf flink opjagen en em aanmoedigen met je stem (gaaaalóp!) en dan springen ze vanzelf wel aan.


Ik heb dit topic een beetje gevolgd en ik vraag me af of je er niet beter aan doet om dit uit handen te geven, je hebt zoveel twijfels, en zoveel dingen weet je niet? Zou je et niet helemala door iemand laten doen die et al vaker gedaan heeft? Als et mislukt kun jij niet rijden en die pony is onverkoopbaar..

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 19:59

Eerst aan de longe leren galopperen en perfect reageren op je stemhulpen , alle overgangetjes netjes doen.

Als ze dat goed doet bij jou en je eigenaresse dan ga jij erop zoals altijd
aan de longe en moet ze nog steeds netjes alles doen terwijl gewoon lekker haar bewegingen volgt en nog alleen netjes stil zit .

De volgende oefening is dan dat jij op het moment dat de pony van stap naar draf moet , (of van halt naar stap , van draf naar galop later ook )
zachtjes aanspoort.
Ze weet al wat ze moet doen en dan leert ze dat daar ook een beenhulp bij hoort.

Je moet haar dan leren wennen dat jij eerst zachtjes benen geeft
en daarna de stemhulp ,
totdat ze de stemhulp niet meer nodig heeft maar al begrijpt wat benen betekent.

Zo kun je ook voor de overgangen terug zachtjes de teugels wat naar je toe nemen .
Als ze dat niet verevlend vind zoals je zei zou ik dat gewoon ook met de teugels doen ,
anders kun je evt. nog beginnen met een riem om haar nek waar je zachtjes aan trekt om terug te komen ,
dit begrijpen ze vaak beter en kan ook later als je los rijdt van pas
komen ,
dan hoef je niet (hard) in de mond te zitten als ze even wat versneld of in de war raakt.

Als ze het aan de longe netjes doet zou ik gewoon los gaan en gewoon gaan rijden meestal snappen ze dat wel aardig en evt. kun je eerst ernaast oefenen en daarna erop.

Ligt eraan hoe snel en makkelijk ze alles oppakt !

Zo ook buiten ,
ze moet eerst perfect op je stem te sturen zijn en aan een lang touwtje volgen / naast je lopen (wat je zelf wilt) en op je stem halthouden , stappen draven.
Vooral halt is heel belangrijk zodat ze er niet vandoor loopt mocht ze schrikken.

Dan neem je haar aan het halster gewoon overal mee naartoe en laat haar
vanalles zien ,
vind ze iets eng ( bankje in het park ofzo Haha! ) dan kun je er altijd
nog een brokje op leggen dat ze eraf moet pakken ,
de vreetlust en nieuwsgierigheid wint het meestal wel van de angst Vork

Gewoon overal naartoe en overal langs , niks is eng.
Mag gerust even snuffelen of even weigeren ergens overheen te gaan ,
maar na een minuutje kijken geen gezeur meer.

Nou heel veel plezier en succes met je paardje hoor ,
en als jij denkt dat het op een andere manier beter gaat moet je het gewoon zo doen , dat kun je zelf waarschijnlijk het beste inschatten ,
jij kent de pony immers goed , wij niet !

Groetjes en veel rijplezier !!

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 22:31

Ik ben t wel een beetje met Nath eens.....Als jij doet alsof de nieuwe dingen (buiten wandelen etc...) heel normaal zijn zal je paard het ook niet of in ieder geval minder eng vinden....Bij t longeren idd gewoon flink opjagen, ieder paard kan galoperen, dat hoef je niet aan te leren.....
Met aansporen, teugels etc. moet je wel oppassen dat je niet te veel hulpen geeft.....gewoon alles heel zachtjes, je paard zal er waarschijnlijk toch wel beter op reageren dan je verwacht Tong uitsteken