veulen de eerste dag de wei in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

veulen de eerste dag de wei in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-02 12:25

Vannacht is bij ons op stal een prachtig merrieveulentje geboren. Foto's en meer info volgen snel.Nu werd er door de paardne buurman aangeraden het veulen de eerste 4 dagen op stal te houden. Ik heb altijd gedacht dat het veulen eigenlijk al vanaf de eerste dag in een goed omheinde wei kan afgezet met extra lint (van dat rood-witte)

Wat denken jullie? beestje buiten laten spelen of nog een paar dagen wachten?


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 12:35

Ik vind het zelf goed om je veulen direct naar biuten te gooien, als het weer het toelaat en de wei mooi droog is.
Is veel schoner als op stal, minder kans op evt. bacterie of weet ik veel wat.

Veulen halstertje om, paard en veulen mee aan de hand en huppekee!!
Isolda paste erg goed op de eerste dag dat Udinde de wei in ging. Ze bleef de hele tijd aan Udinde haar buitenkant lopen en liet haar ook zien tot waar ze kon lopen. (waar het hek zat dus)

Het veulen kan veel beter de beentjes strekken en volgens mij is het ook prettiger voor de moeder.
Ik zou eigelijk niet weten waarom het veulen 4 dagen op stal zou moeten blijven??? veiligheid kan het niet zijn, bacterien enzo niet, gewenning niet.... Verward Ik zou het niet weten, had ie dat ook erbij verteld?

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 13:48

Lekker de wei in! Jonge paarden kunnen bijna niet genoeg de wei in.
En net wat Jantina zegt, in de wei zitten minder bacteriën en het is schoner. In de wei kan een veulen goed leren om z'n eigen lichaam te beheersen, kan lekker spelen, kattekwaad uithalen... heerlijk...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 16:10

ik ga met carola en jantina mee.
paarden zijn in de natuur ook meteen buiten dus..

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 16:15

Lekker de wei in, zeker met dit weer. Als het nu baggerweer zou zijn, zou het anders zijn.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 16:33

De wei in, en het liefst na een paar dagen met een ander veulen, van ongeveer dezelfde leeftijd!
(wel moet je opletten dat die mamsies dat goed vinden) Knipoog

Kunnen ze lekker spelen, en daar leren ze veel mee!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 17:47

als ze al niet in de wei geboren worden bij ons dan gaan ze meteen ' morgens de wei in al is het maar voor een half uurtje.
als het land heel nat is gaan ze dus maar een kwartiertje want anders moet het veulen in de natte drek liggen .
als is het maar dat de merrie ff d'r benen kan strekken

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 20:48

Afgezien van de bacteriën zie ik nog een voordeel om het veulen vroeg de wei in te gooien. Een jong veulen blijft dicht bij z'n moeder, en zal zo de wei verkennen. Als een veulen pas ouder de wei in gaat, gaat hij al verder van de moeder af, en is de kans op ongelukken (sloot, draad) veel groter.

Goedgekeurd onderschrift :)

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 08:08

lekker in de wei. misschien eerst(als de mogelijkheid er is) laten lopen in de bak om te kijken hoe het veulen z'n moeder volgt.
die van mij liep namelijk al vrij snel weg van z'n mams al het andere vond hij veel interessanter. Haha!

Is het trouwens een kleine ijsco? Bij mij op stal staat er nu een van bijna 1 jaar en die gaat binnenkort een natuurreservaat in.

Wodan en ik onderweg in de M2

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 08:16

Beweging bevordert bovendien bij de moeder de melkaanmaak en dat kan die wel gebruiken!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 10:01

Er stond overigens een heel interessant stuk in de Strengen van deze week. Over de verschillen van veulens dieop stal gehouden worden en die in de wei staan.
Het is voor de benen, gewrichten etc etc zeer goed om je veulen/ enter zo veel mogelijk buiten in de wei te hebben.

Echt heel interessant stuk, moeten jullie echt even lezen!


Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 11:34

Bij Johan (gokt friezen) gaan de veulens hun 1e dag ook meteen de wei n, is het goed weer en de wei droog dan blijven ze de hele middag buiten en gaan ze 's nachts weer op stal, als ze een maandje of wat oud zijn blijven ze dag en nacht buiten...
Ik vind het zelf ook veel beter en vind ook dat het veulen zich dan beter kan ontwikkelen...
Voor de merrie lijkt het mij ook een stuk beter!!!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 14:52

Billy schreef:
Afgezien van de bacteriën zie ik nog een voordeel om het veulen vroeg de wei in te gooien. Een jong veulen blijft dicht bij z'n moeder, en zal zo de wei verkennen. Als een veulen pas ouder de wei in gaat, gaat hij al verder van de moeder af, en is de kans op ongelukken (sloot, draad) veel groter.

Ha, ha, behalve als ze Pablo heten. Die ging net 12 uur oud al vrolijk in galop de de vaart in Schijnheilig . Die was al heel fijn weg aan het rennen bij zijn moeder Frusty

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 14:55

Idd lekker de wei in. De keren dat er veulens bij ons geboren waren, was t goed weer de volgende dag dus zijn ze meteen lekker de wei ingegaan.
Halstertje op (soms een beetje duwen) en ze lopen zo met mams mee.
Met de al eerder genoemde voordelen (bacterien en risico's) ben ik t zeker mee eens!

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 15:06

jantina schreef:
Er stond overigens een heel interessant stuk in de Strengen van deze week. Over de verschillen van veulens dieop stal gehouden worden en die in de wei staan.
Het is voor de benen, gewrichten etc etc zeer goed om je veulen/ enter zo veel mogelijk buiten in de wei te hebben.

Echt heel interessant stuk, moeten jullie echt even lezen!


Ja dit klopt de benen van een veulen worden zo sterker dan dat ze de hele dag opstal staan of ff een half uurtje buiten komen Maar denk om je merrie is die niet gewend om de hele dag buiten te staan vanwege een te nat land dan kunnen ze niet meteen de hele dag naar buiten. Maar voor je Veulen alle eerder genoemde dingen bacteriën enzo prima idee

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 17:27

Pferdje, waarom zou je merrie niet gewend zijn dehele dag (of een heel groot deel daarvan buiten te lopen?
Vaak zijn de fokmerries nog heel lang buiten.
Isolda en daarvoor Berber stonden ook hele dagen buiten en kwamen 's nachts terug naar stal. Dan de volgende ochtend vroeg er weer uit.

En als ons weiland achter huis geweest was, dan had ik ze nog buiten gelaten ook! Niets mooier als een schone, droge wei!

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 20:50

jantina schreef:
Pferdje, waarom zou je merrie niet gewend zijn dehele dag (of een heel groot deel daarvan buiten te lopen?
Vaak zijn de fokmerries nog heel lang buiten.
Isolda en daarvoor Berber stonden ook hele dagen buiten en kwamen 's nachts terug naar stal. Dan de volgende ochtend vroeg er weer uit


Als de wei te nat is en de paarden dus nog niet buiten hebben gestaan zoals nu bij ons het geval is kan je de merrie niet de hele dag naar buiten gooien dat moet je rustig opbouwen zoals wij iedere zomer doen dat bedoelde ik daarmee meer niet

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:35

Ooh zoo bedoelde je *LOL* Ik begreep het al niet helemaal.
Sja, wij hebben weinig last van echt mega natte weides, zandgrond echt ideaal!

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 11:09

jantina schreef:
Ooh zoo bedoelde je *LOL* Ik begreep het al niet helemaal.
Sja, wij hebben weinig last van echt mega natte weides, zandgrond echt ideaal!


Ja zandgrond was hetmaar waar vette klei grond zelfs het erf veranderd af en toe in een modderpoel echt erg!

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

juniorlover
Berichten: 50
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: nistelrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 11:13

Ik zou hem naar buiten doen in een goeie wei.
Er stond van de week een stukje in de strengen dat er voor veulens niets zo goed was als naar buiten.
Zo ontwikkelen ze de pezen en spieren goed.
Wij hebben zelf ook een veulentje is vandaag een maand oud en wij doen haar ook zoveel mogelijk buiten.
Die beestjes moeten kunnen spelen vind ik op stal staan kunnen ze later nog genoeg.
Dus naar buiten is wel degelijk beter als op stal vooral voor de ontwikkeling van het veulen de pezen en spieren enzo.
Let welop dat als het een beetje fris weer is dat de merrie niet wilt gaat doen en veulen perongeluk slaat.
Zo stond er pas ook ergens een veulen en die had z'n kaak gebroken.
De moeder had er in een frisse bui tegenaan geslagen.

wat je paard met rijden doet is een afspiegeling van wat jij doet!!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lara_ en 31 bezoekers