Wrat.kanker/gezwel/tumor..????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jackdow

Berichten: 39
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Limburg

Wrat.kanker/gezwel/tumor..????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 02:47

Mn moder Quarter heef top het binnenbeen een wrat of wat het ook mag zijn, hij zelf heeft dr geen last van het is wel 5 bij 5 cm ofzo, dus wil ene dierenarts hem gan opereren in haar stal, maar dat is dus gewon in de stal daar..op dde poetsplaats, srry maar k ben geen dierenarts maar euh..dat zit toch vol bacteriën..das tog juist gevaarlijker...?? vindne jullie dta ik een andere dierenarts moet nemen of niet..? of dat ze hem in de grote wei bij sn eigen stal [prive boerderij] met cheyenne[sn maatje] laat doen, want in de wei zijn minder bacteriën dan in de stal.. Verward

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:30

Nee hoor, die VA van jou weet wel wat hij doet.
Jouw paardje is gewend aan de bacterieen bij jullie op stal en op de poetsplaats (voorop gestelt dat alles goed onderhouden wordt en het geen bende is) en heeft daar allang afweer op.
Als dit buiten moet gebeuren is de kans op infectie, door rondwaaiend stof ed juist groter.
Afgezien daarvan, denk ik dat jouw paardje op stal rustiger zal zijn, als buiten.

suusiejjj
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Dalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:15

mijn paardje heefd ook een wrat onder zijn kogel en hwt zau ook eerst weg gehaald moeten worden maar ik moest het eerst proberen met folume W(kun je ophalen bij de drogist) en ik heb dat tot nu toe elke dag er op gesmeert en het help heel goed het is al stuk kleiner geworden. die van mij zau in het weiland worden geopereerd ander dat moest van de vee arts :s ma dat waude we ok niej met al die bacterien duzz folume W is een stuk goed koper dan opereren! hahha

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:05

suusiejjj anders typ je ff normaal nederlands ofzo, behoorlijk irritant

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 09:03

Formule W, is allen bruikbaar op een echte wrat en niet als het een huidtumor blijkt te zijn.
Bovendien is Formule W behoorlijk pijnlijk als de omliggende huid geraakt wordt en zal het paard er binnen de kortste niets meer van een behandeling willen weten.
Als het een "gewone" wrat betreft, kun je veel beter witkalk (goedkope Latex) gebruiken of tandpasta. Dit droogt de wrat uit waarna hij afvalt.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 14:54

mickey heeft aan de binnenkant van een achterbeen,bij de lies eigenlijk,ook van die wratten zitten,dacht ik dan altijd.

heb de dierenarts erna laten kijken en die zei toen dat het goedaardige gezwellen waren en het geen kwaad kon.

ik heb ze gewoon laten zitten,ze heeft er ook geen last van of niks.

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 19:11

Nannette heeft ook een wrat aan de onderzijde van zijn buik. Hij had er vorig jaar ook een in zijn net. Die zat op de plek van het tuis dus moest eraf. Gelijk die onder zijn buik eraf dachten we toen, dan is ie toch al verdoofd. Maar bij zijn buik bleek die precies op een ader te liggen. De DA kon hem wel met een draadje afbinden en dan zou ie er wel af vallen. Zo gedaan. Maar nu 1 jaar later zit die vrat er weer opnieuw en alleen eigelijk maar groter. Dus mijn advies is als ie er geen last van heeft en hij veranderd niet gewoon laten zitten. Wel opletten met poetsen en of ie niet groter wordt.

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:24

Even een opmerking: hoe oud is jouw paardje? Dit omdat als hij ouder is dan 3 - 4 jaar, het bijna zeker geen wrat is. Wratten komen alleen bij jonge dieren voor, ze verdwijnen vanzelf bij het ouder worden, omdat ze er immuniteit tegen ontwikkelen. Waar jullie het over hebben bijna heel zeker een equine sarcoïd. Dit is inderdaad een huidtumor, maar goedaardig, dwz dat hij niet uitzaait en beperkt blijft tot de huid. Kan dus absoluut geeen kwaad en laat je best gewoon zitten. Ondanks dit alles kan het aangeraden zijn ze weg te halen, bv als ze op een vervelende plaats zitten, of bloeden, of om puur esthetische redenen. De behandeling is niet zo makkelijk, ga er niet over uitweiden, er bestaan verschillende methodes, maar het komt er op neer dat je vaak recidieven krijgt, vandaar als ze niet in de weg zitten en ,iet geïnfecteerd zijn of bloeden, laat ze dan gewoon zitten. Je kan ze gerust in een stal wegnemen, je hebt wel gelijk dat dat niet absoluut steriel is, maar het oppervlak van de tumor is nooit vlak en er zitten zowiezo bacteriën op, je kan het toch nooit steriel krijgen plus het is allemaal zeer oppervlakkig gelegen. Je moet natuurlijk zo steriel mogelijk proberen te werken, maar in dit geval is dat veel minder belangrijk. Vertrouw maar op je DA, hij weet echt wel wat hij doet. Als je vragen hebt, stel gerust.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:15

Kitten schreef:
Nee hoor, die VA van jou weet wel wat hij doet.
Jouw paardje is gewend aan de bacterieen bij jullie op stal en op de poetsplaats (voorop gestelt dat alles goed onderhouden wordt en het geen bende is) en heeft daar allang afweer op.
Als dit buiten moet gebeuren is de kans op infectie, door rondwaaiend stof ed juist groter.
Afgezien daarvan, denk ik dat jouw paardje op stal rustiger zal zijn, als buiten.


ik ben ook gewend aan de bacterien bij mij thuis maar dat zegt nog niet dat ik me thuis op de keukentafel laat opereren Haha!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 15:55

Nee, dat doe je dan waarschijnlijk het liefst in de achtertuin..........