waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

waarom zon heisa om een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 22:43

als iemand hier zegt:
ik heb een hengst gekocht van... jaar
dan is het hele topic: laat je m wel snijden? wat mot je met een hengst? dat kan je nooit aan!!

waarom zon heisa om een hengst?!! ik bedoel, er zijn zoveel brave hengsten...
sommige zijn braver als merries.

dus waarom zon heisa derover?
snijden kan altijd.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:48

ik heb ook een hengstje. ken hem al vanaf 6 maandjes oud. sinds 2,5 istie nu van mij en hij is voor een hengstje heel braaf. kan ook gewoon met merries buiten rijden moet hem alleen in de gaten houden.

Beter een pony die steigert, dan een paard dat weigert.
....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 23:08

ben er zeker van dat als ik een hengst koop ik een hele golf van neg. commentaar over me krijg.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:30

Wat ik het probleem met hengsten vind, nouja, voor de hengst zelf meer eigenlijk, is dat ze meestal niet lekker met soortgenoten in een wei kunnen. Ze kunnen niet met merries, want die dekken ze, ze kunnen niet bij ruinen, want die slopen ze, en sommige kunnen helemaal niet buiten omdat ze door de heining komen zodra ze een merrie zien.
Daarom zeg ik dus: als je er toch niet mee fokt, lekker laten snijden, heeft het beestje zelf veel meer aan

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:34

Wat heb jíj toch met hengsten?
Ik hoor je nergens anders over Knipoog

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 23:36

Lenn schreef:
Wat heb jíj toch met hengsten?

ik snap gewoon niet waarom iedereen er zo om doet! hengsten zijn hét van hét,
of iedereen stoeft over een niet bestaande hengst
en als iemand anders een hengst koop krijg je een heeeeleee hoop commentaar. Lekker bemoedigend Scheve mond
kwil gewoon weten hoe bokt staat tov hengsten,
k bedoel, pennys temmen altijd wilde hengsten, dus heb je een hengst (wild of braaf) ben je penny...

ksnap niet waarom ze wilde hengsten motten temmen.
terwijl er zeker zoveel merries en ruinen zijn die t nodig hebben om af en toe eens op hun plaats gezet te worden...
sorry dat ik nu twee topics kort op elkaar open derover maar... k vroeg t me gewoon af...
je hoort me wel ergens anders over hoor Knipoog alleen niet hier Knipoog Haha!

stef: daar zit misschien wat in, maar er zullen toch ook hengsten zijn die t wél kunnen, en er zijn ook ruinen en merries die niet met weidemaatjes om kunnen, of die door de draad gaan zoals onze tinker ruin alstie t in zijn bol heeft....

k snap niet dat mensen zon slecht beeld hebben bij hengsten...

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:51

pharagirlke schreef:
en als iemand anders een hengst koop krijg je een heeeeleee hoop commentaar. Lekker bemoedigend Scheve mond


Ik vind dit wel meevallen eerlijk gezegd... Scheve mond
Vind het alleen niet zo gek dat er commentaar wordt gegeven als er (voor de zoveelste keer) een topic wordt geopend door iemand die haar hengstveulen zelf wel even denkt op te voeden en het beestje niet in een groep wil plaatsen maar 'gezellig' op stal. Vervolgens zie je drie weken later een topic staan: "help! mijn hengstveulen steigert altijd"

Ik vind, dat als iemand weet waar hij het over heeft, en weet hoe hij/zij met een hengst om moet gaan, er over het algemeen best leuk commentaar wordt gegeven op een nieuwe aanwinst.

Jackdow

Berichten: 39
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 02:22

pharagirlke schreef:
als iemand hier zegt:
ik heb een hengst gekocht van... jaar
dan is het hele topic: laat je m wel snijden? wat mot je met een hengst? dat kan je nooit aan!!

waarom zon heisa om een hengst?!! ik bedoel, er zijn zoveel brave hengsten...
sommige zijn braver als merries.

dus waarom zon heisa derover?
snijden kan altijd.


de meeste andalusiers zijn ook te rijden, ligt aan de manieren, ze zegge ook hensgten mag je niet aanhalen, hallow je moet tog ene band met je paard krijgne..?

-=-freaked out * The Rasmus * fan 4 ever -=-

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 04:47

devil is inmiddels 2 jaar (17 augustus) en nog steeds hartstikke hengst. theoretisch gesproken dan.
heb hem al vanaf dat hij 4 maanden is, vanaf 6 mnd tot 1,5 in een natuurgebied in kudde gelopen, afgelopen winter op stal en altijd samen met mijn ruin los gestaan (gaat perfect!!)
staat nu weer in een groepje jonge hengsten in de wei en is echt superbraaf, bijt/schopt/steigert absoluut niet.
weet ook precies hoe hij zich hoort te gedragen ten opzichte van mensen en andere paarden.
heb hem al vanaf 4 mnd oud en dus bijna alle opvoeding zelf gedaan. op sommige dingen na dan want die kunnen ze alleen van andere paarden leren.
zal niet ontkennen dat ik erg veel plezier van hem heb

MAAR!!!

weet waar je aan begint, wees consequent en doe het alleen als je voldoende ervaring hebt met hengsten en jonge paarden.
zolang devil geen gevaar oplevert voor mij of andere mensen mag hij van mij hengst blijven.
maar zodra hij zich gaat misdragen of niet meer met andere paarden buiten kan staan gaat toch echt zijn zaakie eraf!! Cool

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 07:32

pharagirlke"]
ben er zeker van dat als ik een hengst koop ik een hele golf van neg. commentaar over me krijg.
[/quote]

[quote="pharagirlke schreef:
als iemand anders een hengst koop krijg je een heeeeleee hoop commentaar. Lekker bemoedigend Scheve mond


En daar sla je de spijker op z'n kop,
want niet iedereen is geschikt om een hengst te houden
Als je wat meer ervaring hebt en wat meer ongelukken om je heen hebt zien gebeuren met hengsten snap je wel waarom mensen zo reageren. Daarbij komt het feit dat er maar heeeel weinig mensen zijn die een hengst wat te bieden hebben. Er zijn nauwelijks stallen waar je goed terecht kan met een hengst en van eenzame opsluiting is nog nooit een paard beter van geworden.
Kortom, niet alleen de mensen welke een hengst willen houden worden in bescherming genomen, maar ook de hengst zelf.

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:00

Lenn schreef:
Wat heb jíj toch met hengsten?
Ik hoor je nergens anders over Knipoog


[PP] waarom doen alsof...?

Tong uitsteken

Wil je soms zelf graag een hengst kopen, pharagirlke, maar ben je bang voor negatief commentaar?
Dit is al je tweede "hengsten" topic binnen een week.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:05

Ik begrijp het idd wel. Ik zal nooit aan een hengst beginnen als hij altijd op stal moet staan.
Mijn verzorghengst staat op stal of naast een ruin, of naast een merrie. Komt in de winter elke dag in de bak om lekker een tijdje los te lopen. Helaas is het weiland te nat hier in de winter.
In de zomer gaat hij na het dekseizoen altijd nog een lekkere tijd het weiland op. Hij is superbraaf, dus je kunt hem zo naast de merries zetten in het weiland. Dus hij ziet altijd wel andere paarden, maar kan er niet bij.

Ondanks dat hij vriendelijk is, blijf je toch op je hoede. Het is en blijft een hengst. Wij rijden ook aangespannen tussen de merries, en vaak merk je aan de merrie dat je een hengst bij je hebt. Maar toch, mocht het een keer fout gaan, dan kan het goed fout gaan met een hengst.

Dus mocht ik zelf een hengstje hebben mag hij tot een jaar of 3 hengst blijven. Ik heb weidegang in de zomer, en in de winter op stal. Maar alleen staan zou hij nooit doen. Mocht hij dan niet als dekhengst gebruikt worden wordt hij geruind. Ook voor zijn eigen gevoel, ze krijgen toch last van de hormomen, en ik vind dat onnodig om hem dan hengst te houden.

Dus ja, ik snap die heisa wel. Voor een hengst is het leven vaak minder leuk dan voor een ruin of merrie. Vaak is snijden wel goed dan, dan kan hij lekker de wei in etc.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:20

Toen onze nu driejarige vorig jaar uit training thuis kwam, wilde mijn vader hem eigenlijk hengst laten, we hadden toch land genoeg. Hij kon makkelijk apart staan. Maar bleek dat de enige manier waarop je hem naar buiten kon laten, aan de longeerlijn was, want hij liep dwars door het draad Scheve mond Hij had op het entrainement ook eigenlijk alleen maar op stal (container) gestaan omdat hij daar ook door de omheining ging. Hij had er al zo'n slechte beenstand aan over gehouden dat we hem ook hebben laten castreren. Soms heeft ie nog wat kuren; bij het uitstappen op het stalterrein hinnikt ie naar alles en iedereen Haha! maar voor de rest kan je er nu alles mee doen, terwijl ik dat voorheen niet aangedurfd had

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:28

Ga voordat je besluit een hengst te kopen een poosje op een bedrijf werken waar ze een paar hengsten hebben, dan kan je zelf zien hoe het is om een hengst te houden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:39

Wij hebben ook enkele sporthhengsten op stal staan. Deze staan gezellig langs de fokmerries, zodat ze merries gewoon zijn. Verder hebben we ze zelf gefokt, en dus hebben ze vanaf dag 0 een goede opvoeding gehad. De reden dat we ze hengst gelaten hebben is omdat ze anders net wat misten voor de sport, anders waren ze wel gecastreerd.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:43

Ik ga met sjuim mee Haha! Haha! Haha!

Vaak is het voor het paard beter om hem te laten snijden, Heeft het dier een veel leuker leven (over het algemeen dan he) Als je paard niet goedgekeurd is voor de dekdienst heeft het helemaal niks aan zn ballen en zitten die hormonen alleen maar in de weg. Daarnaast is het houden van een hengst een vak appart, daar moet je een bepaald karakter voor hebben....... en is dus voor 9 van de 10 paardenliefhebbers NIET weggelegd.......... Daarom het kommentaar.

En Ja Pharagirl als JIJ een hengst zou kopen zou ik idd even gaan steigeren Haha! Haha! Haha! Haha!, Niet persoonlijk opvatten

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:51

pharagirlke schreef:
ben er zeker van dat als ik een hengst koop ik een hele golf van neg. commentaar over me krijg.


Waarom?.

Veel mensen kopen een hengst om de verkeerde reden dus puur omdat het stoer is te zeggen "ik heb een hengst" sorry vind er niets stoer aan. Dit mensen veroorzaken vaak ongelukken en problemen. Ik heb liever een ruin waar ik alles mee kan doen dan een hengst waar je toch altijd mee moet oppassen. Doe je dat niet loop je de kans op ongelukken. En zeg niet dat hij super braaf is enz.. het blijft een hengst en niet anders.

Ik ben van menig waarom houden als je hem toch niet laat dekken?. Castereer hem en geef hem een fijn relaxed leven zonder frustraties.
Er is niets negatief aan maar gewoon de waarheid en menig van mensen hier.

Je mag best een hengst kopen maar wat heb je eraan?. Ik denk weinig.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:24

Citaat:
Je mag best een hengst kopen maar wat heb je eraan?. Ik denk weinig.


en bedenk ook even wat die hengst eraan heeft..... wordt ie veroordeeld tot een eenzaam leven in een box of mag ie hengst zijn en met een kudde merries op de wei lopen????


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:36

smurf schreef:
Ga voordat je besluit een hengst te kopen een poosje op een bedrijf werken waar ze een paar hengsten hebben, dan kan je zelf zien hoe het is om een hengst te houden.


Dat vind ik nog eens een goede tip!

En inderdaad, zoals al vaker gezegd, denk er ook aan dat een hengst op veel stallen niet naar buiten kan.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:37

laten snijden kan latijd nog is het meest stomme en domme argument wat ik ooit gehoord heb!De vijver dichtgooien kan latijd nog en heb je wel eens gezien hoeveel berichten er staan van kids die toch nog verdrinken in een vijver?
er is zelfs een spreekwoord voor zulke domme en zinloze argumenten de put dempen als het kalf al verdronken is.

Een hengst castreren nadat hij ongelukken veroorzaakt heeft is hardstikke stom een hengst pas castreren nadat hij iemand flink gebeten heeft is stom een hengst castreren nadat hij iemand doodgeslagen heeft is stom.
Waarom? omdat het ALLEMAAL voorkomen had kunnen worden.
Als jouw ruin door het draad gaat is dat minder gevaarlijk dan een hengst. Jouw ruin zal niet de weg op gaan om andere paarden te gaan zoeken om die proberen te dekken en/of er mee te vechten.Een hengst doet dat 9 van de 10 keer wel.

Ik heb zelf 3 hengsten staan 1 is goedgekeurd als dekhengst,1 moet nog naar de hengstenkeuring en 1 is lichamelijk niet in orde en overleefd de narcose niet.

Orbaldo staat dus altijd alleen hij sloopt mijn ruin.Ik heb ze 1 keer samen gezet en dat werlte niet. Nu los ik het op door paarden naast hem te zetten met een extra draad ertussen maar ideaal is het niet.

Eldorado loopt wel samen met een ruin voor zolang dat goed gaat.
Sammy loopt alleen en is de kleinste maar wel de ergste hij kan niet eens naast een ander paard staan want merrie's hengsten of ruin maakt hem het uit hij valt gewoon meteen aan, of je 'm vast hebt of niet,of er draad tussen zit of niet.'t is maar een shet maar ik heb er soms mijn handen vol aan.

je paard heeft er niets aan als hij hengst heeft die van mij lopen allemaal in de wei maar je moet best wel eens puzzelen omdat ze apart moeten en niet naast de merrie's etcetc.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:37

Prisca schreef:
Veel mensen kopen een hengst om de verkeerde reden dus puur omdat het stoer is te zeggen "ik heb een hengst" sorry vind er niets stoer aan. Dit mensen veroorzaken vaak ongelukken en problemen. Ik heb liever een ruin waar ik alles mee kan doen dan een hengst waar je toch altijd mee moet oppassen. Doe je dat niet loop je de kans op ongelukken. En zeg niet dat hij super braaf is enz.. het blijft een hengst en niet anders.

Ik ben van menig waarom houden als je hem toch niet laat dekken?. Castereer hem en geef hem een fijn relaxed leven zonder frustraties.
Er is niets negatief aan maar gewoon de waarheid en menig van mensen hier.

Je mag best een hengst kopen maar wat heb je eraan?. Ik denk weinig.



My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:37

zo klinkt het alsof jij alleen een hengst zou willen kopen omdat het stoer is..........en ik ben het met prisca eens dat een ruin vaak,dus ik zeg niet altijd,een relaxter leven heeft.denk je maar eens in,frustraties door de hormonen die door zijn lijf gieren,is voor zo'n paard toch ook niet prettig.

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:38

smurf schreef:
en bedenk ook even wat die hengst eraan heeft..... wordt ie veroordeeld tot een eenzaam leven in een box of mag ie hengst zijn en met een kudde merries op de wei lopen????


juist!!

Wienna-M - ZZZwaar
Djarin - L1
Alie Z

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:39

stef schreef:
Wat ik het probleem met hengsten vind, nouja, voor de hengst zelf meer eigenlijk, is dat ze meestal niet lekker met soortgenoten in een wei kunnen. Ze kunnen niet met merries, want die dekken ze, ze kunnen niet bij ruinen, want die slopen ze, en sommige kunnen helemaal niet buiten omdat ze door de heining komen zodra ze een merrie zien.
Daarom zeg ik dus: als je er toch niet mee fokt, lekker laten snijden, heeft het beestje zelf veel meer aan


Ik ken genoeg hengsten die gewoon lekker met ruinen op het land kunnen lopen hoor!!

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:44

Tulandro schreef:
Ik ken genoeg hengsten die gewoon lekker met ruinen op het land kunnen lopen hoor!!


Dat zal wel zijn, maar dat is niet het enige "probleem" waar je tegen aan (kunt) lopen met een hengst.

Als een hengst niet gebruikt wordt als dekhengst zou ik zeggen hakkietakkie Haha! .

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _joy_c_, CairnTerrier, Dancer, FenrisLoki, Hanjan, Happy16, idylle, KaasSouffle_, laura22, Lisewiesje, Miran, Mo_Noah, Swift, Syb_sem, Vagabondo en 161 bezoekers