[LO] Ontzettend stug paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

[LO] Ontzettend stug paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 21:52

Een stalgenootje vroeg me een paar dagen geleden of ik één van haar paarden wilde longeren met pessoa. Geen probleem, ik ben wel wat gewend.
Die merrie is echter onder het zadel een ramp, eigenaresse kan echt heel netjes rijden (heeft veel meer moeilijke paarden onder het zadel gehad, ze is een jaar of 26 en rijd al van jongs af aan, heeft goede les)
maar het paard blijft vreselijk stug, zowel aan de longe als onder het zadel. Ze heeft het paard gekocht als 2-jarige, groen dus, en het is door een prof zadelmak gemaakt- het duurde ook heel lang voordat ze zadelmak was, het was net een bom
Dier is medisch wel helemaal in orde, maar heeft geen geweldige bouw. Extreem verticale hals, overbouwd, etc. Goed, het paard kan ge-wel-dig springen, ze heeft eindeloos veel vermogen en zal je in het parcours nooit laten stikken.
Maar ik dwaal alweer af, het enige wat ik doe is af en toe dat dier aan de longe rondslingeren. Met de pessoa blijft ie er constant 'tegenaan hikken' Hij kijkt kwaad, en geeft gewoon niet na. Ik longeer 'm wel goed (kan normaal gesproken paarden erg fijn loswerken aan de longe) maar het blijft nee.
De eigenaresse zegt ook dat het nog nooit iemand is gelukt om dat dier écht lekker te laten lopen, maar ik ben niet voor één gat te vangen Tong uitsteken

Wat is dé manier om zo'n dier toch wat los te werken? Wat ik ook doe, ze blijft vechten!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 22:16

Heb je dubbele longe al geprobeert? Als je een goede singel hebt, zet je hem eerst op het midden en na loswerken naar onderen, misschien dat ze dan wel wil nageven.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 23:38

Dubbele longe doe ik regelmatig met mn eigen, die kan ik er heel fijn mee loswerken, op andere paarden gebruik ik dat niet zo vaak (de meeste werk ik maar kort mee, en ze zijn jong en kennen het nog niet, dus tegen de tijd dat ze er een beetje aan wennen zijn ze weer pleite)
Ik zal het eens proberen, misschien toch de moeite waard

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:02

Toch eens medisch na laten kijken. Ben nog maar 1 keer een paard tegen gekomen dat bleef vechten zonder medische oorzaak. En met na laten kijken bedoel ik niet door een 'standaard' da. Maar b.v. door iemand als Erik Laarakker. Het verhaal klinkt toch echt alsof het paard iets mankeert.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:14

ik sluit me idd toch aan bij Pendrag, al zou ik naar Rodinde Hoogenraat gaan.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:20

Gisteren hoorde ik van een vriendin dat zij een paard heeft gehad met een spierziekte, waardoor dat paard na enkele passen al extreme spierverzuring had, waardoor er niet fatsoenlijk mee te rijden was. Misschien heeft dit dier er ook last van?