Nederlandse bescheidenheid vs. Amerikaanse trots

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Nederlandse bescheidenheid vs. Amerikaanse trots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 18:09

In het kader van de verkiezingen (whoops, wilde verziekingen typen, wel een toepasselijke fout) had ik het met mijn vriendin over de Nederlandse Bescheidenheid. Ik heb een paar maanden in Amerika gewerkt/gereisd, en moet zeggen dat mensen daar een stuk makkelijker roepen: 'Ik kan iets, ik ben goed' of 'ik ben mooi'. (Okee, de verkiezinscampagnes slaan alles, dat vind ik dan ook wel weer overdone Knipoog )Kijk maar eens naar een Amerikaanse sollicitatiebrief, daar moet je echt laten zien wat je kan!

Daar loop ik hier in Nederland nog wel eens tegenaan. Ik denk dat het een stuk makkelijker zou zijn als mensen die bescheidenheid nou eens zouden laten varen. Ik bedoel, ik grap hier op mijn werk 'kijk, dat is mijn toekomstige auto' als er een Rangerover langskomt (en dat meen ik ook, die zal ik krijgen Haha!) maar er wordt vervolgens naar me gekeken 'as if'. Neem een willekeurig iemand die vindt dat ze er best mag zijn; dat is meteen arrogant. Ik krijg wel eens het idee dat je alles wat je zegt of vindt over jezelf moet overladen met een sausje van bescheidenheid om vooral niet arrogant of opschepperig over te komen. Best heel vermoeiend. Of ben ik de enige die er zo over denkt??

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:19

Hahahaha het is wel zo ja.
Maar ja....ik vind toch dat je beter kan laten zien dat je iets kan dan dat je het achter elkaar zegt.

Dan zou het de rest tocvh ook op vallen en waarom zou je het dan nog zeggen *ja ok smorgens in de spiegel als je je wallen weg wilt denken*

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:54

Ik heb de afgelopen 2.5 jaar voor een dochteronderneming van Haliburton (Dick Cheney dus) gewerkt. Gelukkig was het de engelse tak....want voor Haliburton rechtstreeks had ik nooit volgehouden, wat een idioten zeg Lips are sealed ) Ik kreeg dus ook alle bedrijfs-email die Haliburton werknemers ook kregen nu zijn er natuurlijk veel "collega's" van mij gegijzeld geweest (de bekendste is denk ik wel die man die in zijn auto overvallen werd, dat filmpje is bij iedereen wel bekend) WErknemers worden "aangespoord" om positieve (voor HB) ingezonden brieven te schrijven naar kranten, zelfs teksten worden aangeleverd......omdat het zo'n goed bedrijf is, wat zoveel voor de gemeenschap doet (niet alleen in amerika, maar natuurlijk ook in Irak)
Had dus ook amerikaanse collega's die het "project wel eventjes zouden redden"

imo is de beste manier om een amerikaan (stereotype dan he, er zijn uitzonderingen) te omschrijven is een oud engels gezegde "empty vessels make the most noise"

(ben trouwens ook zelf 5x in Amerika geweest-voordat ik beschuldigd wordt over dingen te spreken waar ik geen verstand van heb)

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:01

Ik zat laatst nog te denken hoe verschillend Nederlanders en Amerikanen eigenlijk zijn. Ik vind Amerikanen al snel een beetje te overdreven doen en ik hou eigenlijk wel van de nuchterheid en bescheidenheid van de Nederlanders, dus ik vind het wel prima zo Lachen

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:13

Amerikanen zijn trots op alles en iedereen wat maar met hun land te maken heeft (uitzonderingen daar gelaten).
Ze zullen dat ook zeker laten merken...
en in veel dingen kunnen ze overdrijven.

Wat betreft de sollicitatiebrieven die Amerikanen schrijven:
In Amerika moet je je wel aanprijzen anders kom je nergens aan de bak.
In Nederland volstaat het omschrijven van je je kunnen,
maar in Amerika kom je zo een berdijf niet binnen.
Het liefst je kunnen overdrijven dan aangeven wat je werkelijk kunt is volgens mij hun instelling.

In ben in mijn leven vaak in Amerika geweest...ben zelf ook Amerikaanse..
Heb een Amerikaan als vader en ben in New York geboren.
Ga veel met Amerikanen om en herken veel van de trots van Amerikanen.

Ik denk dat zowel de Nederlanders als Amerikanen veel van elkaar kunnen leren.
Nederlanders trotser, Amerikanen bescheidener

Heb je in je hoofd nog ruimte voor waanzinnige plannen?

............................................................................................................................................................KOM; dans, schreeuw en zing met mij!

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:29

Klinkt wel een beetje bekend.... maar er zijn ook weer dingen van Nederlanders waar Amerikanen weer slecht tegen kunnen, ze vinden ons vaak bot blijkbaar.
Echt een kwestie van cultuurverschillen, ik zou ook niet zo makkelijk roepen "o daar ben ik goed in", hoewel ik zelf heus wel weet waar ik wel en niet goed in ben. Is een beetje zoals we in NL opgevoed worden: "doe maar normaal dan doe je al gek genoeg"

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:34

In amerika hangt het in imo vooral ook vanaf in wat voor omgeving je zit, maar wat je zegt over Nederland ben ik het helemaal mee eens OK dan! Je mag hier niet snel iets positief of goed vinden van jezelf. Ik heb altijd het idee dat mensen in Nederland elkaar gewoon niks gunnen Scheve mond

You can either agree with me or be wrong.


Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:37

Jij bent lekker bezig met je topics vandaag! Haha!

Ik ben het wel met je eens hoor. Mensen worden al gauw als arrogant bestempeld als ze iets goed kunnen en daar trots op zijn bijvoorbeeld.
Of als je een drankje afslaat van iemand die al de hele avond overdreven irritant is. Rolleyes

"Ik zing het zo helder als ik kan, zowel in Bijbel, Thora als Koran staan die woorden echt.
'K vind het prachtig dat u iets gelooft wat door een man van vroeger is beloofd, maar u leest zo slecht."

Acda en de Munnik

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:42

Dorée schreef:
Ik ben het wel met je eens hoor. Mensen worden al gauw als arrogant bestempeld als ze iets goed kunnen en daar trots op zijn bijvoorbeeld.
Of als je een drankje afslaat van iemand die al de hele avond overdreven irritant is. Rolleyes

Idd...als je jezelf leuk vind ben je arrogant...als je als kind een cadeautje van je ouders krijgt waar je blij mee bent mag je dat vooral niet laten zien want dan ben je een verwend nest....etc etc.
Ik begrijp niet dat mensen zich wat dat betreft zo met anderen bemoeien... Dan kunnen we net zo goed collectief met zn allen onszelf te grond in trappen, is dat soms wat ze willen? >;)

You can either agree with me or be wrong.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:23

Hmm ik heb een seminar bij Anthony Robbins gevolgd (kan het nog Amerikaanser?) en ik moet toegeven dat ik de Amerikaanse attitude wel een beetje begrijp (niet alles hoor, don't shoot me!). Wat jijzelf al zegt: je moet toch heel duidelijk doelen stellen en dat ook hardop durven zeggen? Als jij die auto wil, nou dan zorg je toch dat je hem krijgt? En ga je geen 20 jaar oude Opel Kadet kopen. Ik heb bepaalde ideeen over mn toekomst (wat ik later worden wil als ik groot ben) en dat mag iedereen horen. Ik schep niet op met waar ik goed in ben, maar als iemand mij vraagt kun je...? en ik kan het.... dan zeg ik gewoon volmondig JA! Waarom zou ik zeggen: tja, nou ehhhh, ik heb het wel eens gedaan *bloos bloos*? Ik hou van zelfverzekerde mensen, natuurlijk is arrogantie een heel ander verhaal = NEXT!!!!

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:26

Op onze vorige stal was dit heel erg. Als je met enthousiaste verhalen terugkwam van een wedstrijd, dan vond men dat je liep 'op te scheppen'. Terwijl je gewoon een hele dag plezier had gehad en trots was op je paard. Op onze huidige stal is dat gelukkig heel anders.

De baas die ik had tijdens mijn vakantiebaantje in mijn examenjaar vond het maar niets als ik tegen klanten vertelde dat het een bijbaantje was en dat ik daar niet bleef werken, maar ging studeren. Uit mezelf vertelde ik dat uiteraard niet, maar wel als ze er naar vroegen. Volgens mijn baas moest ik 'niet zo opscheppen'. Maar moest ik er dan maar om gaan liegen?

Ik zal niet snel van mezelf zeggen dat ik ergens goed in ben - dat laat ik liever aan anderen over, die kunnen daar IMO objectiever over oordelen Haha! - maar je mag IMO best tevreden zijn met wie je bent en wat je doet. Je hoeft echt niet overal valse bescheidenheid over te tonen, waarom zou je?

Ach, op zich kan ik het prima hebben als mensen trots zijn op wat ze hebben bereikt. Als je er hard voor hebt gewerkt, hoef je je er zeker niet voor te schamen. En als je je realiseert dat je gewoon donders veel geluk hebt gehad, dan hoef je dat ook niet verborgen te houden voor de buitenwereld. Anders wordt het IMO als je het allemaal maar de gewoonste zaak van de wereld vindt, het een ander niet gunt of op anderen neerkijkt. Dat noem ik arrogantie, geen trots.

Ik kan over de Amerikaanse mentaliteit niet goed genoeg oordelen om daar een uitspraak over te doen, maar mijn mening hierboven staat los van iemands nationaliteit.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:27

En toch zie ik ook overeenkomsten...
Beide landen vind ik op politiek vlak zo schijnheilig als wat.
Niemand in Nederland heeft opeens meer op JP gestemd en hij moet zo snel mogelijk aftreden...
Niemand in Amerika heeft opeens meer op Bush gestemd en hij moet zo snel mogelijk aftreden...
Misschien hebben JP en Bush toch nog wat van elkaar geleerd tijdens hun bezoekjes aan elkaar Nagelbijten / Gniffelen Schijnheilig

Heb je in je hoofd nog ruimte voor waanzinnige plannen?

............................................................................................................................................................KOM; dans, schreeuw en zing met mij!

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:49

Brutalen hebben de halve wereld...
De andere helft loopt te zeuren over de brutalen, dat ze zo brutaal zijn en alles inpikken Schijnheilig

... And we like all the fluffy animals.


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:50

Ik vind 'brutaal' toch wel iets heel anders dan 'zelfverzekerd' of 'trots'.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:26

Je mag best trots zijn op iets dat je goed kunt. Maar jezelf op een voetstuk plaatsen en verhalen over hoe goed je wel niet bent vind ik heel jammer Lachen

Het is toch veel leuker als een ander zegt dat je ergens goed in bent Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:34

Toen ik de eerste keer in Amerika was en met mijn zoon in een winkel zei mijn zoon snel, mam hou je mond Haha! .... toen een bediende kwijlend en slijmend op hem af kwam.
Hij wist dat ik verbijsterd zou zijn, nu verbaas ik me niet meer als een winkelbediende binnen 5 minuten 2 x zegt good morning how are you today Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:36

Als je zegt dat je ergens goed in bent, heet dat opscheppen, toch? Schijnheilig

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:39

Het is denk ik inderdaad de streek of staat waar je geweest bent. Ik ben in Oklahoma geweest en op mij kwam de Amerikaanse trots helemaal niet zo sterk over dan het beeld wat ik van Amerika had voordat ik er heen ging. Dus ik kan er alsnog weinig over zeggen, terwijl ik toch 2 maanden in Amerika geweest ben en de states Texas, Oklahoma, New Mexico, Arizona en Nevada gezien heb Haha! Wat betreft de Nederlandse becheidenheid ben ik het helemaal met je eens. Alleen zie ik het hier in Nederland toch echt niet gebeuren dat ik ooit in een mooie Audi A8 kom te rijden Dat is geen bescheidenheid, maar heel realistisch Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:40

sarabande schreef:
Toen ik de eerste keer in Amerika was en met mijn zoon in een winkel zei mijn zoon snel, mam hou je mond Haha! .... toen een bediende kwijlend en slijmend op hem af kwam.
Hij wist dat ik verbijsterd zou zijn, nu verbaas ik me niet meer als een winkelbediende binnen 5 minuten 2 x zegt good morning how are you today :?

Dat heeft vooral te maken met beleefdheid (en in n winkel natuurlijk n beetje ectra om n goede indruk te wekken). In Engeland wordt ook bij *alles* please en thank you gezegd en *altijd* eerst gevraagd hoe t met je gaat. Dat ligt ongeveer in dezelfde categorie. Mijn Engelse & amerikaanse familie vinden Nederlanders wat dat betreft vooral ontzettend lomp en bot Haha!

You can either agree with me or be wrong.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:43

Australiërs staan ook bekend om hun botheid, maar toch is het eerste wat ze vragen: 'Hi, how are you?' - ook als je gewoon een winkel binnenkomt. Volgens mij is het een gewoonte die ze van hun Engelse voorouders hebben overgenomen. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:43

Beleefdheid binnen 5 minuten naar dezelfde persoon, die dan al niet meer herkend wordt dus Verward
Is gewoon automatisme zonder enige warmte

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:45

Ik vind Amerika geweldig! Ik moet zeggen dat het op een gegeven moment wel mijn strot uitkwam als we een dag aan het winkelen waren in Amerika. Elke keer wordt er gevraagd hoe het met je gaat en dat door 3 verschillende werknemers. Wordt best vervelend als je op zo'n dag 10 winkels in en uit loopt *LOL* Op een gegeven moment had ik bedacht dat ik zou vertellen dat het helemaal niet zo goed met me gaat...en toen werd het me niet gevraagd Haha! Life's a bitch! *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:47

sarabande schreef:
Beleefdheid binnen 5 minuten naar dezelfde persoon, die dan al niet meer herkend wordt dus Verward
Is gewoon automatisme zonder enige warmte

Dat wel, het is ook puur automatische beleefdheid. Maar als je zulke dingen níet zegt valt het direct op en word je gezien als onbeleefd Knipoog . Het is misschien meer een 'norm' of regel van etiquettte qua beleefdheid... Kan het niet zo heel goed uitleggen, maar het heeft voor mijn gevoel iig niet zo heel veel te maken met wel of niet bescheiden zijn over je eigen capaciteiten Lachen .

You can either agree with me or be wrong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:51

Zantis schreef:
En toch zie ik ook overeenkomsten...
Beide landen vind ik op politiek vlak zo schijnheilig als wat.
Niemand in Nederland heeft opeens meer op JP gestemd en hij moet zo snel mogelijk aftreden...
Niemand in Amerika heeft opeens meer op Bush gestemd en hij moet zo snel mogelijk aftreden...
Misschien hebben JP en Bush toch nog wat van elkaar geleerd tijdens hun bezoekjes aan elkaar Nagelbijten / Gniffelen Schijnheilig

De meeste Amerikanen hebben ook helemaal niet op Bush gestemd .

Nederlanders zijn vooral erg goed in valse bescheidenheid en het vissen naar complimentjes de hele tijd. Het zelfbeeld wordt helaas nog vaak ontleend aan meningen waarvan men niet eens weet of ze wel gemeend zijn.
Voorbeeld? "lijk ik hier dik in?" "nee hoor schat, je ziet er prima uit zo".

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 01:09

Of tijdens het autorijden een verhaal vertellen over fluitende bouwvakkers, om je vervolgens te vertellen dat ze zichzelf helemaal niet mooi vinden om dán vervolgens heel hoopvol te gaan zitten wachten op een complimentje Frusty Heeeel irritant!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, Fleur_Laura, OleJon en 56 bezoekers