Zijn er ook geschiedenismensen @bokt?(renaissance)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Zijn er ook geschiedenismensen @bokt?(renaissance)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 20:14

Ik verdiep me zo wel eens in dingen die ik zomaar tegen kom. Kan iemand me wat vertellen over de Renaissance? Helaas heb ik door m'n schei- en wiskunde nooit kunnen verdiepen in geschiedenis (paste niet in mijn profiel), maar ben toch wel benieuwd.

Vooral naar de muziek geschiedenis in de 16de eeuw. En met name de gitaar muziek. Ik speel oude nummers uit die tijd en wil wel graag info over hoe de mensen leefden en hoe de muziek in die tijd leefde.

Kan iemand me helpen?

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:40


Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:00

Ik heb boven vast nog wel een samenvatting liggen van de hoofdstukken renaissance. Maar kijk eens op ckv2 bij digischool. Dat is namelijk een nieuw vwo vak, wat bijna geheel gewijd is aan de renaissance. Als je dat vak hebt gehad hoef je het echt niet meer! Dus daar vind je alles..... ik zal kijken of ik de site kan vinden dan plak ik nog een linkje! Succes ermee, wel leuk dat je als je iets wilt weten je er ook echt in verdiept, goed vind ik dat!

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:01


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 21:26

OK dan! Bedankt! Ik zal het eens doorlezen!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:13

Ik dacht toen ik deze vraag las, dit is iets voor mij. Maar helaas heb kunstgeschiedenis gestudeerd en weet dus veel over de Renaissance, maar meer op kunstgebied.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:31

Ik doe er geen studie ofzo in, maar op de middelbare school heb ik veel geschiedenis gehad en dat vond ik altijd erg leuk. de kunstgeschiedenis niet zo. maar vooral opud indonesie enzo. echt leuk vond ik dat! Nog gekeken of ik daar een studie in kon gaan volgen, maar dat wilde allemaal niet echt lukken. (o.a. qua baan later e.d.)

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:49

BAH! sorry Tong uitsteken maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand uit zichzelf meer wilt weten over de rainnesance Tong uitsteken:P ik word er op school letterlijk in elk vak mee dood gegooid! engels, geschiedenis, ckv, anw, duits, literatuur geschiedenis... BLERG... hihihi, maar goed, het is dat ik vorig jaar op school niet zoveel heb uitgespookt Bloos! Bloos en na een lange vakantie zit bijna geen enkel vak van school er ook niet meer een heel klein beetje in...

maar ik zal eens mijn literatuurgeschiedenis boek uit de kast trekken voor je Knipoog (en dat is een hele eer hoor! Zomaar een week eerder dan gepland!)

Ik kan het stukkie wel ff voor je overtypen, ik verveel me toch, alleen staat er niet veel in over muziek... komt ie:

In italie ontstond in deloop van de 14de eeuw - toen in de rest van europa nog volledig de middeleeuwse cultuur heerste - een nieuwe cultuurbeweging: de renaissance (wedergeboorte). De machtige en rijke kooplieden van handelssteden als Florence en Milaan, Venetië en Genua zetten zich af tegen de middeleeuwse cultuur en keken - over de Middeleeuwen heen - terug naar het glorierijke verleden, de Romeinse tijd, toen Italië de wereld overheerste, en de daaraan voorafgaande Griekse cultuur. Men streefde ernaar deze bloeiperiode uit de geschiedenis, de Klassieke Oudheid (500 voor chr. - 500 na chr.) in de eigen tijd te doen erleven, tot een wedergeboorte ervan te komen.

De eerste onderzoekers van de klasieke cultuur noemen we humanisten, omdat zij op grond van de klassieke teksten kwamen tot een nieuwe visie op de rol van de mens in de wereld. In de middeleeuwse opvating waren de mense en zijn leven op aarde geheel ondergeschikt om god en het bestaan in het hiernamaals. In de visie van de renaissance waren de mens en de aarde even belangrijk als het goddelijke en het hiernamaals: de theocentrische (betekend geloof ik gezien van uit de katholieke kerk) opvatting veranderde in een antropocentrische (van het griekse antropos = mens) wat de mens presteerde zag men niet langer als een gave die hem door God was geschonken, maar als iets dat uit hemzelf voortkwam. grote kunstenaars en geleerden ging men beschouwen als geniën in plaats van als door God begenadigden. Een van de voornaamste humanisten was de nederlander Desiderius Erasmus.

Nauw verbonden met het antropocentrisme is het individualisme. De mens wed niet langer gezien als een wezen dat in de eerste plaats uitmaakte van een groter geheel (dorp, gilde, stand kerk), maar als een unieke individuele persoonlijkheid, die tot grootse dingen in staat was, niet dankzij de gemeenschap waarin hij leefde, maar door zijn eigen verstand en wilskracht. Voortaan gingen kunstenaars hun schilderijen signeren en hun naam op boeken zetten; kunstschilders maakten zelfportretten en dichters schreven over hun persoonlijke omstandigheden.

Het hoogste ideaal van de renaissancisten was een homo universalis te worden. Een universele mens die op alle gebieden an de menselijke cultuur uitblonk. Leonardo da Vinci is een standaard voorbeeld van een homo universalis. Hij is een van de grootste schilders uit de geschiedenis (met onder andere de mona lisa) daarnaast werkte hij als architect en beeldhouwer, bracht vernieuwingen aan in enkele muziekinstrumenten en beoefende diverse literaire (proza)genres. als technicus ontwierp hij oorlogstuig (onder andere de gestroomlijnde kogel ter vervangen van de rond) en machines voor de textielindustrie. Als wetenschapsman voerde hij secties op lijken uit, deed geologisch onderzoek en ontdekte het bestaan van thermiek. Hij liet een grote hoeveelheid aantekeningen na - geschreven met de linkerhand van rechts naar links in spiegelschrift! - waarin ontwerpen staan an zaken die in zijn tijd onmogelijk gebouwd konden worden, zoals een helikopter en een eenmansduikboot.

Da Binci was een echte onderzoeker van de natuur, iemand die zelf wilde uitvinden hoe de wereld in elkaar zat. Dit empirisma vinden we vrijwel bij alle Renaissance-geleerden en kusntenaars. Men ging de natuur onderzoeken door experimenten te doen en men trachtte theorien te bewijzen door middel van experimenten. Men wilde niet langer ongeschikt zijn aan de theologie en evenmin blindelings aanvaarden wat gedurende eeuwen overgeleverd was.

einde Tong uitsteken



Volgens mij is er niet ECHt een Renaissance muziek stroming, er staat nog wel een klein stukje verder op over muziek...

In de muziekontwikkeling is er nauwelijks een breuk tussen de middeleeuwen en de Renaissance. De voornaamste muziek genres waren de mis, het motet en het lied. Het motet was aanvankelijk een eenstemmig religieus lied dat zonder begeleiding (a capella) werd gezongen; geleidelijk kwamen er ook wereldlijke motetten en werden ze meerstemmig. Het (wereldlijke) lied was ook eerst eenstemmig, maar had wel een intrumentale begeleiding. later werd het eveneens meerstemmig. De compositietechniek van deze muziek was polyfoon; men zong/speelde verschillende melodien tegelijk, die bijvoorbeeld elkaars spiegelbeeld og tegengestelde waren. Alle stemmen waren gelijkwaardig, wat nogal eens tot onverstaanbaarheid leidde. ook de missen componeerde men polyfoon. Zeer belangrijk voor de kerkmuziek was de opkomst van het orgel. De voornaamste componisten kwamen ofwel uit de nederlanden, zoals de henegouwer josquin des Prés, ofwel uit Italië. zoals Giovanni Pierluigi da Palestrina. De laatste schreef uitsluitend kerkmuziek, waaronder maar liefst 104 missen; sommige waren zelfs achtstemmig.




Waar ik uit opmaak dat de Renaissance niet echt een muziek stroming heeft is doordat er gezegd word dat er geen echte breuk was tussen middeleeuwen en renaissance. Zeker als je kijkt naar de eerste beschrijving, waar staat dat in de renaissance vooral teruggekeken word naar het oude rome, terwijl in de muziek word verteld over vooral kerkelijke muziek stukken. En muziek vormen die meer middeleeuws dan de romeinse en griekse oudheid.... wel word de renaissance een beetje gevolgd, want in de renaissance word steeds meer afgeweken van het kerkelijke. En dat zie je in de muziek ook wel een beetje gebeuren, (van kerkelijk naar wereldlijk) maar er is niet echt een bepaald soort muziek echt kenmerkend voor de Renaissance.


Als je nog ergens vragen over hebt of een term die je niet snapt, dan geef maar een gil, dan zoek ik het op! Tong uitsteken

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 19:25

Bedankt allemaal! OK dan!


Coby schreef:
Ik dacht toen ik deze vraag las, dit is iets voor mij. Maar helaas heb kunstgeschiedenis gestudeerd en weet dus veel over de Renaissance, maar meer op kunstgebied.



Heb je wat van rond die tijd? Ben zeker wel geinteresseerd! Moet waarschijnlijk voor m'n examen een soort scriptie maken over muziek en het leven. Daar hoort kunst ook bij!

Gerbenfroh

Berichten: 15007
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:38

Kunstgeschiedenis, hebben we op school, ALLES gehad over die rennaisance, barok, bladiebla Scheve mond

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:01

Als aanvulling op het stukje van Shiloh: Da Vinci was dus het voorbeeld van de universele mens: hij was kunstenaar en wetenschapper. Een andere naam die je echt moet weten uit de Renaissance (wat betekent wedergeboorte, en dan wel die van de romeinse tijd waarin kunst en cultuur belangrijk werd gevonden) is een zeer beroemde familie uit Florence: de Medici's. Zij waren een bankiersfamilie en ze bezaten zowat de stad Florence. Ze zaten ook in de politiek en waren grote liefhebbers van kunst. Hun graftombe bijvoorbeeld hebben ze laten ontwerpen door schilder en beeldhouwer Michelangelo (ook een gerenommeerd kunstenaar uit die tijd).

In die tijd was Italie geen eenheid: deze was verdeeld in hertogdommen en via huwelijken en kleinschalige oorlogen werd er vaak land gewonnen. Een hele interssante familie uit die tijd was de familie Borgia, met aan het hoofd de vader, Paus Alexander. Ze waren gedurende zijn leven zeer invloedrijk en hadden veel macht.

als je boeken kunt vinden die zich afspelen in die tijd, moet je ze zeker weten. De familie relaties en de politieke relaties barstten van intriges, en men ging moord niet uit de weg. In de Tiber werd nogal eens een lijk gevonden.... [/i]

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:05

yep, ik studeer geschiedenis

dingetjes die ik nog wil toevoegen:
wat Desiree zegt klopt, italie was heel erg verdeeld in die tijd. De familie de Medici had erg veel invloed, de de Medici's waren een rijke bankiersfamilie met heel veel invloeden op allerlei gebieden. Ze hadden zelfs kantoren in Gent en Brugge (zo is daar renaissancekunst o.a opgebloeid, denk aan de vlaamse primitieven) Deze familie de Medici wilde blijk geven van hun invloed door te investeren in kunst & cultuur. De kerk was in die tijd minder machtig aan het worden, er waren conflicten over theologische vraagstukken e.d. Door het investeren in kunst & cultuur konden de de medici's ook hun macht tov. de kerk uitdragen..

sorry als het een beetje vaag getypt is, ben net wakker Lachen
als je nog iets wilt weten, dan gil maar ff

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:56

Over de gebouwen in die tijd kan ik je heel erg veel vertellen maar niet over de soorten muziek Niet mijn studie richting (MTS-Bouwkunde)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 20:41

Verder niemand die dit met muziek behandeld heeft?