Halve en hele ophouding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Halve en hele ophouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-02 22:43

Ik weet niet of het hier hoort, anders verplaats 'm maar naar een ander forum.
Maar mijn vraag is, wat is een halve en wat is een hele ophouding? En wat is het verschil? Ik heb al in een paardenboek gekeken maar daar staat het echt heel erg onduidelijk... Mijn instructeur zegt vaak 'een halve ophouding maken' maar ik weet dus niet wat dat is...
Kan iemand mij dat uitleggen? Alvast bedankt! Knipoog

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 08:09

De werkelijke betekenis van het begrip ophouding is: het terugbrengen van de massa van het paard op de achterhand.

Dit doe je door wat extra te drijven om de impuls te onderhouden en de handen kort te sluiten. Tegelijkertijd kan je door middel van de zit invloed uitoefenen: knieen sluiten, oprichten en jezelf dieper in het zadel drukken. De combinatie van deze drie hulpen (been, hand, zit) zorgt ervoor dat het gewicht teruggebracht wordt op de achterhand.

Het verschil tussen de halve en de hele is dat de halve ophouding gebruikt wordt om het paard in tempo wat terug te brengen of het paard te attenderen op een komende oefening. De hele ophouding wordt gebruikt om het paard terug te rijden naar een langzamere gang of halthouden. De halve is dus minder 'sterk' dan de hele ophouding. Het hangt van de africhting van het paard af in welke combinatie je de hulpen geeft. Bij een goed afgericht paard kan de de halve ophouding op alleen de zithulpen gereden worden.
Een verzwaarde aanleuning van korte duur (handen sluiten), voorafgegaan door drijven.