wijken/appuyeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

wijken/appuyeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 19:11

hoi allemaal,
zoals je misschien uit de titel begrijpt vraag ik me als simpele B ruiter af wat precies het verschil is tussen wijken en appuyeren?
alvast bedankt!

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012


MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:14

ja Dat weet ik.. het is allbei een zijwaartse gang.. alleen bij appuyeren kijkt het paard in de rinchting die hij gata en bij wijken de andere kant op... ( niet te overdreven natuurlijk)

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:29

Bij wijken kijkt t paard rechtuit heb ik altijd geleerd...

En bij appuyeren zoals MirZam zegt in de richting die hij gaat.


marl
Berichten: 35
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:36

Bij wijken heb je iets stelling naar de kant waar je vandaan komt! (paard moet wel iets gebogen zijn bij wijken)

W.b. appuyeren sluit ik me bij de rest aan.

En nog even aanvullend: Wijken is een stuk gemakkelijker als appuyeren. Om een goed appuyement te kunnen laten zien, moet je ook schouderbinnenwaarts en travers goed onder de knie hebben.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:09

marl"]
Bij wijken heb je iets stelling naar de kant waar je vandaan komt! (paard moet wel iets gebogen zijn bij wijken)
[/quote]

Dit klopt niet, althans, dit zegt het proevenboekje over wijken:
[quote="proevenboekje schreef:
Het paard is geheel recht, behalve een lichte stelling, zodanig dat de ruiter net de wenkbrauw en het neusgat aan de kant van de stelling kan zien. [...] Het paard kijkt in de richting die tegenovergesteld is aan de kant waarheen het gaat.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:13

@marije_jiplover: wat jij zegt en wat marl zegt is precies hetzelfde Haha! Zij noemt het 'iets dtelling' en het proevenboekje 'lichte stelling' maar dat komt volgens mij op hetzelfde neer Knipoog

Verder sluit ik me aan bij wat hierboven is genoemd

You can either agree with me or be wrong.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:00

Marl zegt toch ook duidelijk dat het paard wel iets gebogen moet zijn bij wijken, daar waar ik vet heb getypt paard is geheel recht.
Dus dat is niet precies hetzelfde. Bij wijken moet het paar recht zijn in zijn lijf en mag er alleen iets stelling zijn, dus alleen de hals mag iets rond zijn, rug en lendenen zijn recht, bij appuyementen is het paard wel gebogen in zijn lijf (en dus uiteraard ook met stelling).
Dat is toch wel een wezenlijk verschil.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

PartTwo

Berichten: 1349
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:34

ik ben het met Eliane eens, je schijft zelf:het paard is geheel recht BEHALVE een lichte stelling.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 08:54

thnx allemaal,ben ik weer wat wijzer geworden

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

_Noraly

Berichten: 5477
Geregistreerd: 27-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:42

maah is appuyeren zow makkelijk dan? dat je alleen maar stelling naar links moet hebben als je links gaat? ik rij een nrps die M liep/loopt, en ik wil misschien eens wat anders proberen dan wijken achterwaarts en strekken en dat soorrt dingen.. is appuyeren dan wat? of word dat dan te moeilijk opeens die overstap?

~ Knowledge is knowing the difference between your oliebol and you're oliebol

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:47

Als appuyeren zo makkelijk was, zat het niet in het Z....

Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee of het een leuke oefening is voor je. Vraag het je instructeur.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

sa80
Berichten: 219
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:57

Appuyeren is een leuke oefening Amie_x_mij maar om dat te kunnen, kun je beter eerst beginnen met schouderbinnenwaarts en dan travers. Dat kan je paard waarschijnlijk al, daarna kun je pas echt beginnen met appuyeren.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 07:56

PartTwo"]
ik ben het met Eliane eens, je schijft zelf:het paard is geheel recht BEHALVE een lichte stelling.
[/quote]
En stelling is nog steeds GEEN buiging!!!

[quote="Marl schreef:
]Bij wijken heb je iets stelling naar de kant waar je vandaan komt! (paard moet wel iets gebogen zijn bij wijken)

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:35

Bij wijken gaat het erom dat je paard opzij gaat en recht blijft, met dus die felbesproken, lichte, stelling naar de kant waar hij vandaan komt. Hij moet zich dus goed laten begrenzen door je buitenbeen en buitenteugel, wat door lang niet iedereen wordt beheerst. Hoe vaak zie je niet paarden of pony's die heerlijk over de buitenschouder opzij racen.

Bij appuyeren gaat het om de lengte buiging. Dus niet alleen een beetje stelling in de richting die het paard opgaat, maar hij moet licht gebogen zijn om je BUITENbeen. De achterhand mag niet voorbij de voorhand komen, maar ietsje erachter blijven. Als je een paard hebt dat zich niet laat begrenzen door het buitenbeen, dan is appuyeren niet te doen. Aan het appuyement gaan eerst idd de oefeningen schouderbinnenwaarts en travers vooraf. Als je die correct beheerst, dan kun je overgaan naar kleine stukjes appuyeren. Het liefst nog onder begeleiding van een instructeur/trice, want het gebeurt heel vaak dat het totaal verkeerd wordt aangeleerd en probeer dat dan nog maar eens te corrigeren....

Waar je met wijken weer op dezelfde hand uitkomt, verander je met appuyeren van hand. Dus met wijken wend je af en druk je je paard opzij met je binnenbeen en kom je op dezelfde hand terecht. Met appuyeren wend je af en druk je je paard opzij met je oude buitenbeen en buig je hem om je nieuwe buitenbeen. Je komt automatisch op de andere hand terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:51

Marije_jiplover"]
[quote="PartTwo"]ik ben het met Eliane eens, je schijft zelf:het paard is geheel recht BEHALVE een lichte stelling.
[/quote]
En stelling is nog steeds GEEN buiging!!!

[quote="Marl schreef:
]Bij wijken heb je iets stelling naar de kant waar je vandaan komt! (paard moet wel iets gebogen zijn bij wijken)
[/quote]

Ik ben het met Marije_jiplover eens. Die stelling zit 'm namelijk in de hals. Het paard moet dus een heel klein beetje stelling hebben naar de kant waar hij vandaan komt. Maar hij mag niet zijn hele lijf als een banaantje om gaan buigen, oftewel het lijf blijft gewoon recht.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:36

Myra1 schreef:
Bij wijken kijkt t paard rechtuit heb ik altijd geleerd...

En bij appuyeren zoals MirZam zegt in de richting die hij gaat.


nee hoor, een heel klein beetje stelling bij het wijken

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:38

marl schreef:
Bij wijken heb je iets stelling naar de kant waar je vandaan komt! (paard moet wel iets gebogen zijn bij wijken)

W.b. appuyeren sluit ik me bij de rest aan.

En nog even aanvullend: Wijken is een stuk gemakkelijker als appuyeren. Om een goed appuyement te kunnen laten zien, moet je ook schouderbinnenwaarts en travers goed onder de knie hebben.


nee hoor, wijken is ook moeilijk. mensen denken er te makkelijk over, van dat gaat zo wel even. maar je moet de juiste stelling vragen en zorgen dat de achterhand goed mee komt. en dat is zeker moeilijk om dat te kunnen doen.

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 32 bezoekers