"Zuivere" schone biks ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

"Zuivere" schone biks ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 21:16

Hoi,

ik ben nog steeds op zoek naar de juiste biks voor mijn paard. En ben daarbij op zoek naar een biks zonder allerlei E-nummers en andere troep. En ook naar een biks met goed opneembare vitaminen en mineralen.

Nu geef ik de biks van Garvo, helaas kan ik niet de gezondheidsbiks van dit merk geven omdat daar haver in zit ( kan mijn paard niet tegen ). Verder is dit merk wel wat ik zoek, er is duidelijk over vanalles nagedacht.

Nu heb ik gehoord dat biks uit Duitsland aan veel stengere eisen moet voldoen als in Nederland, en dus waarschijnlijk ook beter is als de Nederlandse biks ?!

O ja de muesli van Equisanum schijnt ook goed te zijn ( wel veel suikers en zetmeel, zoek ik weer niet ivm grotere kans op hoefbevangenheid ). Helaas zit er geen verkoper van dit merk bij mij in de buurt.

Ik ben dus NIET op zoek naar merken als Pavo en Havens ( bevatten b.v. wel e-nummers ).
En ook niet naar een granenmix ( ivm slechte opneembaarheid van granen en de niet aanwezigheid van vit en min )

Wie weet een goede biks/ muesli ?

Groetjes,

Maris


SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:53

Die E-nummers (anti-oxidanten) wijzen op stoffen die mee in het voer gemengd worden om het zo langer te kunnen bewaren. Als je dus met voer uit Duitsland wilt beginnen, moet je het al ginder gaan halen. Want wanneer het voer uit Duitsland getransporteerd moet worden, voegen ze er toch bewaarstoffen bij (E-nummers).

In vers voer zal je geen additieven vinden, maar dan spreken we over gras, luzerne, hooi en stro, of voeders die in speciale bewaarverpakking zitten, biologisch en extra duur zijn.

En nu lekker verder vertellen!

EmMetjes
Berichten: 603
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:59

Wellicht dat biologisch voer al die E-nummers niet bevat. Het moet dan een EKO keurmerk hebben en daar zijn strengere eisen voor. Weet alleen het merk niet uit mijn hoofd maar de Welkoop kan het in ieder geval in zakken van 25 kg bestellen voor je. Het is biks.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:43

Maris: je hebt het over bix en over muesli ?? Wat wil je nu precies. Haha!
Ik heb de Equisanum Herba brok, daar zitten ook geen E-nummers in (staan iig niet op de zak vermeld) en de zending die ik nu heb staan is gegarandeerd tot jan.05
Misschien kun je samen met anderen een grotere zending laten komen.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 13:10

Hoi Sugermiss en iedereen,

Hihi ik ben niet zo kieskeurig ( *LOL* Lachen ) dus het maakt niet uit of het een biks of muesli geef aan mijn paard.
Niemand die ik ken voert zijn/haar paard equisanum en mijn paard krijgt maar 1 kilo krachtvoer per dag. En bij equisanum brengen ze thuis vanaf 300 kilo toch ?
Ik voer eigenlijk alleen krachtvoer om de vitaminen en mineralen aan te vullen naast het hooi. Vandaar dat ik dus op zoek ben naar krachtvoer met goed opneembare vitaminen en mineralen ( aminozuur gebonden ).
Volgens mij hebben we het er al eerder over gehad in een ander topic, de equisanum die voor Gam geschikt is bevat wel weer E-nummers ( idd voor de houdbaarheid ). Wist je dat E-320 of E-321 ( ik weet niet welk E-nummer precies ) oorspronkelijk is uitgevonden om fotorolletjes langer houdbaar te maken ??! Dus need I say more........ geen E-nummers voor Gam.

Niemand die een Duits merk krachtvoer voert ??

Groetjes,

Maris

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:14

Als je alleen krachtvoer zoekt voor de mineralen/vitaminen, waarom dan een MaxH of een ander totaal supplement bijgevoerd ??

Zijn voerfabrikanten overigens niet verplicht om ook de E-nummers op de zak te zetten ??
Overigens kan ik van Equisanum gewoon min. 3 zakken afnemen ??

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 18:27

Hoi,

Ik zou idd alleen een voedingssupplement kunnen voeren. MAAR het paard dat bij Gam op stal staat krijgt dus wel lekker (?) krachtvoer en dan vind ik het zo zielig om Gam niets te geven ! Maar misschien is lucerne met een voedingssuppl. een oplossing. Zit alleen weer melasse in.

Die 3 zakken Equisanum worden thuisbezorgd ?? Ik moet er namelijk anders 100 km ofzo voor rijden, en dat vind ik een beetje te gek. Trouwens zit ik er nog steeds mee dat er veel suikers en zetmeel in de muesli van Equisanum zitten. De fabrikant van Equisanum is het niet met de engelse onderzoekers eens dat koolhydraten hoefbevangenheid kunnen veroorzaken ...... Verward

Groetjes,

Maris

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:44

Maris schreef:
Hoi,

Ik zou idd alleen een voedingssupplement kunnen voeren. MAAR het paard dat bij Gam op stal staat krijgt dus wel lekker (?) krachtvoer en dan vind ik het zo zielig om Gam niets te geven ! Maar misschien is lucerne met een voedingssuppl. een oplossing. Zit alleen weer melasse in.

Die 3 zakken Equisanum worden thuisbezorgd ?? Ik moet er namelijk anders 100 km ofzo voor rijden, en dat vind ik een beetje te gek. Trouwens zit ik er nog steeds mee dat er veel suikers en zetmeel in de muesli van Equisanum zitten. De fabrikant van Equisanum is het niet met de engelse onderzoekers eens dat koolhydraten hoefbevangenheid kunnen veroorzaken ...... Verward

Groetjes,

Maris



de lucerne van hartog zit geen melasse in volgens mij. in ieder geval een stuk minder dan die van de welkoop! Bloos!

en hoe zit het met het voer van dodson & horrel ?

grappig dat jouw paardje ook gam heeft, ook een afkorting?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:00

Ik maak me niet zo druk over E-nummers hoor. Ze zullen heust geen ongezonde dingen in voer doen. Anouar krijgt gewoon Pavo en ik heb geen problemen. Het is daardoor wel langer houdbaar.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:16

Volgens mij heeft Pavo een EKO-brok. Hoewel je dus niet naar dat merk op zoek bent......maar het is een witte zak, die niet in de reguliere foldertjes staat (vraag me niet waarom). Ik heb het wel eens gehad toen de voermeneer niets anders had.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:44

Anouar15 schreef:
Ik maak me niet zo druk over E-nummers hoor. Ze zullen heust geen ongezonde dingen in voer doen. Anouar krijgt gewoon Pavo en ik heb geen problemen. Het is daardoor wel langer houdbaar.

Zulke dingen merk je pas op de langere termijn.
Maar ja dat geldt voor zoveel dingen.

Kijk eens op deze site http://www.dodsonandhorrell.com/index.p ... oduct-list
je kunt bijv. Fiver P nemen en daar een vit/min mengsel door doen.

Samo

Berichten: 2110
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:53

En Marstall dan? Marstall komt, volgens mij, oorspronkelijk uit Zwitserland. Ik heb het een aantal jaren gevoerd aan mijn pony, en dat is goed bevallen, hij kon nl niet tegen eiwitten. Ik heb geen idee of daar die E-nummers inzitten, maar dit is hun website.. www.Marstall.nl of www.paardenmuesli.nl

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 18:16

Hoi,

Dat E-nummers geen kwaad kunnen, is dus niet waar. Idd, je merkt het pas na jaren. Enne denk nou niet dat alle paardenvoerfabrikanten niets ongezonds in hun biks stoppen. Die fabrikanten maken het voer om eraan te verdienen !!!

Mijn paard heeft jarenlang biks gehad waar een bepaald E-nummer in zit wat dus voor menselijke consumptie al heel lang verboden is en b.v. in Duitsland en Belgie ook niet aan dieren gegeven mag worden. In Nederland mag dat e-nummer dus nog wel aan dieren gegeven worden.......

Marstall bevat idd volgens mij ook geen e-nummers. Heb ik al eens nagevraagd. Maar wederom is dat niet bij mij in de buurt te verkrijgen Boos! .

Een eko biks bij Pavo ?? Vreemd dat dat dan niet in de folder staat !? Maar ja, wat is eco ? Dan kunnen ze er nog vanalles in gooien.

Bedankt voor al het meedenken hoor.

Groetjes,

Maris

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 18:19

O, ja Dodson en Horell microniseren hun biks weer. Soort van magnetron behandeling, ook niet echt gezond bij mijn weten. Hihi ik weet het ik ga wel heel ver !
Maar zo moeilijk moet het toch niet zijn om een gewone zuivere biks te kunnen vinden. Ga al meer aan de lucerne denken.

Groetjes,

Maris

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:01

Je moest eens weten wat er aan mensenvoer bestraald wordt. Ik heb er gewerkt en reken maar dat je meer bestraald voedsel eet dan je wilt weten Cool

Overigens zijn dat gammastralen en die zijn niet lang radioaktief meer zodra de bron 'uit' is.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 21:09

Hoi Sugarmiss,

Dus Dodson en Horell is wel goed voer , ondanks de stralingen ?

Groetjes,

Maris

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:07

Het is er iig duur genoeg voor Haha!
Ik heb er nog geen slechte berichten over gehoord.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:30

Dodson en Horrell is uitstekend voer, maar mij toch te duur. Ik heb ook nog een tijdje Hipro (ben even de merknaam kwijt, iemand anders?) gevoerd, goed voer met gegarandeerde samenstelling in onregelmatige brokken. Beviel op zich wel goed.
Overigens zijn een heel aantal E-nummers gewoon aanduidingen van natuurlijke stoffen, het is gewoon een standaard aanduiding ervoor. Je kunt dus beter uitzoeken welke E-nummers je wel of niet wilt hebben en dan je voer uit gaan zoeken.

Samo

Berichten: 2110
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:56

Van Marstall en Equisanum wordt gewoon thuisbezorgt hoor! Bij mij brengen ze gewoon 3 zakken per keer..

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:25

Hippostar Kruidenmuesli is een goed alternatief.
Ik heb eerst altijd Equisanum gevoerd met dezelfde reden als jij nu aangeeft; geen troep in mijn paardenvoer!! (LET VOORAL OP BHT EN BHA, als dat in je voer zit geeft je kankerverwekkende stoffen).
Maar Equisanum is bij ons moeilijk verkrijgbaar en we moesten zo'n 15 zakken afnemen.
Aangezien het wordt geconserveerd met vitaminen is de houdbaarheid beperkt en gaat het uiteindelijk ranzig ruiken.
Daarnaast is het zeker geen goedkoop voer!

Nu voer ik Hippostar kruidenmuesli en Digger doet het er super op. Hij is zeer gevoelig voor de ingredienten m.b.t prestatie. Bij minder kwaliteitsvoer wordt hij sloom en lusteloos, nu bij Hippostar loopt hij weer tegen de klippen op.

Voor mij dus een goed alternatief voor Equisanum.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:37

Garvo Lucerne muesli: de granen zijn geplet, geen haver, geen E- nummers, vinden het lekker én niet duur!!

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
― Albert Einstein

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:40

Je hebt schadelijke en onschadelijk E-nummers. Jij zoekt een meusli met toegevoegd vitaminen. Die vitamine brokjes zijn juist opgebouwd uit E-nummers. Diverse vitaminen hebben een e-nummer, maar ook de middelen om er een samengeperst brokje van te maken. Dus een meusli vinden zonder toevoeginen in de vorm van E-nummers zal je niet vinden.

Wil je toch persee geen e-nummers voeren, of althans het idee hebben. Koop dat de pure 5 granen mix en voeg zelf vitaminen toe van o.a. de paardendrogist. Voer er bijvoorbeeld ook dan lucerne erbij voor de juiste verhoudingen van calcium en fosfor.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:01

Ik (leek op voedergebied) vraag me af wat die E-dingen dan doen met je paard? Wij voeren al jaren Pavo en ik schrik nu een beetje als jullie zeggen dat dit schadelijk is voor je paard.. Kunnen jullie dit uitleggen? Thanks


Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 19:09

Hoi,

Ik weet dus al welke e-nummers ik niet in de biks voor mijn paard wil hebben. Het gaat mij om E-320 , E-321 en E-324 ( BHT en BHA en etoxyquine ). Dit zijn alle 3 e-nummers die zorgen dat de biks langer houdbaar is. En het zijn geen natuurlijke e-nummers ( want die bestaan idd ook ) Maar ze zijn daarnaast ook kankerverwekkend.
Deze e-nummers hebben ook niets met de vitaminen op zich te maken. Er bestaan wel degelijk merken voer zonder deze E-nummers ( zoals Marstall ).

Helaas kan ik mijn paard veel voer niet geven omdat hij geen haver verdraagt, dus b.v. een granenmix is geen optie ( zit altijd haver in ).

Pfff moeilijk allemaal hoor.
Geeft niemand duits voer ( met strengere eisen ) ??

Groetjes,

Maris

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 19:11

Heee, Garvo lucerne muesli ??? Nooit van gehoord, en mijn paard krijgt nu de onderhoudsbiks van Garvo !
Is die muesli nieuw ?

Groetjes,

Maris


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Nezumichan en 44 bezoekers