Pol: wat doe jij aan hoefverzorging?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Hoevaak krijgen jou paard zijn hoeven extra aandacht?(met uitzondering van krabben)

iedere dag
18 (15%)
1 a 2 keer in de week
29 (25%)
enkele keren per maand
8 (6%)
1x per maand
4 (3%)
als ik zie dat het nodig is
52 (45%)
als ik er tijd voor heb
4 (3%)

Totaal aantal stemmen: 115


Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Pol: wat doe jij aan hoefverzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 18:50

Ben ik wel benieuwd naar...
Ik vergeet vaak de hoeven in te vetten enzo, en hoe vaak moet dat eigenlijk? Hoefjes uitkrabben doe ik alleen vóór het rijden, behalve als ik op buitenrit ben geweest. En ik heb ook wel eens gehoord van hoeven teren, kan iemand uitleggen wat dat is en hoe je dat moet doen(voordelen enz)

Hoeven zijn toch wel heel belangrijk, want die hebben toch wel veel te voorduren met al die soorten grond enz wara ze op staan!

Lachen



Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:01

Invvetten iig niet meer dan 1 keer per week, en van te voren goed natmaken. sting zijn hoeven doe ik vrijwel nooit. Een heel enkel keertje vet erop na het wassen/afspuiten, maar meer niet Haha!.

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:03

Ik krab ze in ieder geval altijd uit voordat ik ga rijden.. meestal dan ook na het rijden.. en dan vet ik ze ook weleens in.. meestal als ik buiten ga rijden.. want in de bak zijn ze dan weer gelijk ranzig.. en dan meestal na het rijden spuit ik ze ook af en borstel ze helemaal.. en ik heb ze net vorige week voor de eerste keer geteerd.. mn vriendin deed het ook.. en dat deed ze voor extra bescherming, omdat ie zonder ijzers staat.. vandaar dat ik het dus ook heb gedaan nu Lachen

'Moonlight Holly'

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:05

ik vet eigenlijk nooit is niet nodig ook bij mijn paard
en teren doe ik alleen wanneer de hoefsmid geweest is en het erg zacht is maar dat is negen van de tien keer ook niet het geval........

hij heeft gewoon superhoeven Haha!

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 19:08

Ow, nou dat is mooi als ie superhoeven heeft Lachen Maar dar teer is echt ene dikke, vieze brij.. (bij ons dan, jaja we hebben een potje staan) Waar smeer je het op dan, kroonrand en de rest? Of ook aan de binnenkant. onze verzorgpaarden zijn altijd beslagen

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:10

Ik krab gewoon iedere dag uit en elke dag schoonmaken met water.
en 1 keer in de week vetten anders gaan ze sneller brokkelen.. dat was het wel

Humphrey

Berichten: 655
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:15

ik doe er zo goed als niks aan, voor en na het rijden uitkrabben. maar ja ze hebben ook wel goede hoeven...

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:26

Voor en na het rijden meestal uitkrabben... En af en toe eens invetten of een extra keer natmaken als ze droog zijn!

    If you can dream it, you can do it ...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:27

Vetten doe ik nooit, omdat ik het onzin vindt, de hoeven worden er eerder droger dan elastischer van, ook als je het eerst nat maakt. Teer vind ik ook rommel, zijn veel betere en gezondere alternatieven voor.

Ik heb het een tijd iedere dag intensief gedaan omdat hij ernstig rotstraal had (overgehouden van vorige stal), mbv Hoof & Sole hardener, egyptische zalf, een berg watten en de smid is dat nu zo goed als over. Verder gebruik ik voor groei en elasticiteit (van zowel hoorn als straal) een zalf die "Foot Perfect" heet, maar daar is lastig aan te komen in Nederland, komt uit Engeland, ik haal het altijd bij de DA. Dat is echt fijn spul, de kwaliteit van de straal is enorm vooruitgegaan. Nu gewoon dagelijks uitkrabben en regelmatig die zalf erop.

En verder, het allerbelangrijkste voor goede hoeven: Op tijd naar een goede smid!!!

Nulla tenaci invia est via

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:50

Heel af en toe smeer ik wat hoefvocht van de paardendrogist op, verder niks.
Gewoon naar de smid wanneer het nodig is

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:55

ik heb mijn paard van de ijzers af laten halen, dus de hoeven hebben veel verzorging nodig.

Ik spuit ze iedere dag nat (behalve als het 24 uur aan 1 stuk regent Scheve mond ) en smeer er Hoefvocht op van de PD, op de kroonranden smeer ik 2 x per week een groen goedje (laurierzalf), verder vijl ik de flairs eraf en krab ik niet uit, maar ik gebruik het borsteltje, zit er een steentje vast, dan gebruik ik het metalen dingetje aan de hoevenkrabber.

Ik voer ook biotine voor een snellere hoefgroei en *uh* ja de smid, ik heb dezelfde smid als Margreet en die komt inderdaad ook bij mij regelmatig

marl
Berichten: 35
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:17

Regelmatig de smid en iedere dag de hoeven uitkrabben.

Bij een hittegolf evt. natmaken. Ik heb van de smid gehoord dat je dit het beste kunt doen door ze een paar uur in nat zand te zetten. (opname van water in de hoef gaat erg langzaam)

Smeren doe ik eigenlijk nooit (soms voor de "sier", wel mooi natuurlijk van die gelakte hoeven). Heb zelfs wel eens gehoord dat het niet zo goed is voor de hoeven omdat ze geen water meer opnemen (vet stoot water af).

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:24

Alleen de smid en krabben meer niet. (ow ja voor les en wedstrijden schoonmaken met een spons)

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:27

Zodra ik zie dat er wat aan moet gebeuren. Ik bekap zelf. En haal er daardoor toch wel sneller ff een veiltje langs dan dat je de smid zou bellen, al is het maar voor het plaatje.

In vetten oid doe ik eigenlijk nooit. Enkel wat olie er op voor keuringen of een keer netjes op de foto.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:32

Ik krab ze elke dag uit en spuit ze elke dag af en maak ze dan schoon. Een keer in de week vet ik ze in en af en toe als het nat weer is doe ik ook nog teer in de hoeven...

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:40

ik krab de hoeven van mijn vzpony's iedere dag uit, en 1 keer in de week gaat er een laag hoevenvet op.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:06

ik krab ze uit, en dat niet eens dagelijks. Verder komt de hoefsmid als het nodig is. Al dat vetten en teren vindt ik onzin, net als mijn smid. Alleen als het in de zomer heel droog is spuit ik wel eens een stuk grond heel nat en dan zet ik ze daar een half uurtje per dag in.

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:07

uit krabben natuurlijk en om de dag vetten en teren

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:10

Elke dag krab ik ze 2 keer uit, 1 keer voor en 1 keer na het rijden. Na het rijden spuit ik altijd de benen af en haal ik een kwast met olie over de hoeven heen...sinds ik dat doe zien ze er altijd super uit!!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:15

Ik krab uit voor ik ga rijden, en soms erna. Invetten of teren doe ik bijna nooit, alleen als ik zie dat het nodig is.

anoukje

Berichten: 450
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:19

ik krab de hoeven altijd voor het rijden en verder niet. als ik naar buiten ben geweest kijk ik soms of er wat onder zit of niet, maar verder niet. vetten doe ik ook 1 x in de 2 week ofzo.... en teren 1 x in de maand. maar ik heb een spuitbus teer dus dat is wel net zo makkelijk! Haha!

fijne feestdagen iedereen! Haha!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:34

ik doe er vrijwel nooit iets aan. als een hoef gezond is heeft deze in pricipe geen verzorging nodig, als deze regelmatig vochtig of nat wordt, bijvoorbeeld door weidegang of regelmatig afspoelen. de hoeven van mijn paard zien er altijd prima uit, vertonen geen scheurtjes of droogheid. ik laat de natuur op dit gebied zijn gang gaan, mijn hoefsmid is het hier inmet me eens.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:11

Ik hoef weinig aan de hoeven van mijn pony's te doen. De hoefsmid komt natuurlijk op tijd, uitkrabben als ik iets met ze doe, en zo af en toe eens invetten. Gemiddeld zo'n 1 keer in de week.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:13

elke dag Lachen

ik vet ze elke dag in met eem hoefvocht...
spuit ze eerst af, en dan dat spul erop Lachen

Dag lieve mama...

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:39

Als de zomer erg heet is smeer ik ze nagenoeg elke dag in met hoefvocht. Nu het weer natter is is dat ook minder vaak nodig, 1 a 2 keer per week.

Faber quisque fortunae suae


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joyce83 en 134 bezoekers