De angst om een pony kwijt te raken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rockefeller
Berichten: 41
Geregistreerd: 19-06-04

De angst om een pony kwijt te raken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 12:02

hallo,

ik zit steeds met een probleem en kom er niet echt uit.
ik heb een hele lieve pony, maar af en toe (eigenlijk heel vaak) klikt het gewoon niet. en dan bedoel ik met name onder het zadel.

steeds erger ik me er steeds meer aan hoe het gedrag van mijn pony is.
steeds vaker ben ik chagerijnig als ik er af kom, steeds vaker ook zit ik in een dip omdat ik nu niet meer weet wat ik moet doen.

daarnaast met borstelen en knuffelen is ze juist weer wel heel erg lief! ze loopt altijd achter me aan, hinnikt als ik er aan kom lopen enzovoorts.


nu zit ik vaak met het gevoel van: kan ik haar niet beter verkopen naar iemand die WEL het geduld heeft om verder met haar te komen in de sport, want ze heeft goede gangen en kan met de juiste ruiter heel erg ver komen.

nu ik dit zo opschrijf krijg ik alweer de tranen in mijn ogen, ik wil niet nog eens een maatje verliezen, ik ben er vooral bang om dat ik haar nooit meer zal zien, dat ik haar uit het oog verlies....

wat denken jullie dat het beste is om te doen?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:05

Aangezien Runningkawa niet online is neem ik haar zinnetje even over Bloos

Neem les als je dat nog niet hebt.

Werkt het met les ook niet, dan zou ik toch serieus over verkopen na gaan denken. Je zegt zelf al dat je er chagerijnig naar toe gaat en je zit te ergeren, dat heeft uiteraard ook zijn weerslag op je pony...

Klikt 't trouwens onder 't zadel niet omdat ze gewoon vervelend is naar jouw idee, of omdat zij meer kan dan jij wilt/jij meer wilt dan zij kan?

Rockefeller
Berichten: 41
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 12:11

ik heb les en met mijn instructrice heb ik het er ook wel eens over gehad.
ik doe hele makkelijke dingetjes met haar, voltes, voltes vergroten en verkleinen, veel kleine voltes, slangevoltes. rechte lijnen rijden, tempowisselingen.
en ze kan het allemaal perfect, ze heeft nergens last van, niet van haar rug, niet van haar nek, niet van haar benen helemaal niets.

ze schrikt van dingen waar ze van wilt schrikken, blaadjes die uit de boom vallen, een fietser die langs komt, een hek dat open of dicht gaat. iets in de bak zelf wat ik niet zie....

ik heb haar nu 4 jaar en eigenlijk heeft ze het altijd al gedaan, op het begin dacht ik wel van : gewoon rijden, les nemen en consequent zijn.

helaas werkt het niet.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:32

Wat is 't voor paardje? Ras, leeftijd? Is dit de pony waarvan je schrijft dat je 'm zelf ingereden hebt?

Rockefeller
Berichten: 41
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 14:59

het is een merrie nu 7 jaar oud. met veel arabisch bloed.
nee dit is niet de pony die ik zelf heb ingereden dat is een andere pony van mij. deze heb ik wel groen gekocht. was inprincipe bedoeld voor een ponykamp, daar werd er dus iemand opgezet en hop! met de rest mee naar buiten. en voor de rest van het jaar staan ze in een weiland of afgezet stuk bos.

samen met mijn toenmalige instructrice heb ik haar opnieuw gereden.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:02

Tja.. je moet natuurlijk wel weten dat arabieren erg fel kunnen zijn en ze schrikken altijd snel!
Is er nooit iets met haar gebeurt in een bak waarvan ze zo schrikt?
En is het schrikken je enige probleem of doet ze nog meer dingen?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:06

Ik begin een beetje de neiging te krijgen dat het karakter gewoon niet past bij jou... Op zich vind ik het gedrag niet vreemd voor een Arabier.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:16

Ik heb dit probleem ook met mijn fries hij is 8 maar nmoet nog alles leren want ze hebben 7 jaar alleen met hem gekoets. Nu kan ik hem zowiezo niet alles leren omdat ik alleen manege ervaring voor hem had dus heb ik priveles en 1x ind e week rijd mijn instructeur erop dit is echt aan te raden. Ik had op een gegevn moment geen zin meer om te rijden omdat mijn paard telkesn onder me weg liep en gewoon te sterk voor me was! Ik verzon telkens smoesjes om niet te rijden toen had ik al priveles maar het was te weinig voor hem en toen heb ik gevraagd of mijn instructeur ook 1 dag in de week wou rijden. Hij heeft meer ervaring en kan hem beter aan het werk zetten hij is nu al veel lichter in de hand heeft veel meer plezier in het rijden omdat ik dat ook heb!


ook is het aan te raden als je paard een keer niet loopt zoals jij wil ga een dag het bos in mijn paard loopt de dag erna dan echt weer super! Soms is het puur de verveling in de bak van het paard!

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:20

Het lijkt net of je de relatie van mijn vriend en mij beschrijft Haha!

Hoelang heb je deze pony al?
Want ik denk dat als er geen klik is tussen jullie,het mss een optie is om haar te verkopen.
Maar heb je echt ALLES geprobeert?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:51

Danielle, ze heeft haar 4 jaar.

Maar als het niet klikt qua karakter (en dat schrikken kan dat heel goed zijn, alhoewel dat ook een gevolg van verveling kan zijn) dan valt daar imo niets aan te proberen. Een karakter verander je niet... Je kunt er hoogstens mee leren leven (of niet, en dan verkoop je 'm).

Rockefeller
Berichten: 41
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 16:54

sorayalover1 schreef:
Tja.. je moet natuurlijk wel weten dat arabieren erg fel kunnen zijn en ze schrikken altijd snel!
Is er nooit iets met haar gebeurt in een bak waarvan ze zo schrikt?
En is het schrikken je enige probleem of doet ze nog meer dingen?



als ze iets snel zat is onder het rijden.. begint ze gevaarlijk naar achteren te lopen en komt ze wel wat omhoog. begint rondjes te draaien, ik kan dan wel roepen NEE en HO! maar dat helpt allemaal niet, een schop(je) in haar reageert ze niet op. ik gebruik niet snel de zweep, maar af en toe moet het en komt ie ook niet zacht aan.

ik weet dat arabieren wel fel kunnen zijn en zenuwachtig. heb ook wat arabieren en half arabiertjes gereden, maar ik heb het nooit echt zo mee gemaakt. op de grond is ze hardstikke lief kan ik alles met haar doen...(al loopt ze me buiten wel wat omver)

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:56

Ik zou je pony wegdoen eerlijk gezegt. je hoort toch plezier te hebben met je pony? Dan is het ook niet leuk als je er steeds chagarijnig weer af komt .
Ik had eigenlijk een beetje hetzelfde probleem met mijn oude Haflinger (die nu een heel leuk baasje en een heel leuk huis heeft gekregen Lachen ). Hij ging er steeds vandoor met rijden enzo en kon niet even normaal doen.
Als ik niet reed was er niks aan de hand, ik kon gewoon met hem knuffelen, op hem zitten in de wei, hij liep achter me aan en ik kon zelfs zonder zadel en hoofdstel rijden *LOL* . Maar als ik dan gewoon met hoofdstel ging rijden deed ie weer niet normaal. Het lag trouwens niet aan het bit ofzo.
We hebben Waldjo uiteinlijk verkocht en ik heb nu een hele lieve andere pony, Santos Lachen !

Rockefeller
Berichten: 41
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 16:58

ik probeer veel leuke dingen met haar te doen, ik kan alleen niet alleen naar buiten, verder wilt er niemand mee naar buiten dus doe ik een poging, maar rent ze weer terug.
ik spring, na een tijdje vind ze het leuk maar op het begin heel erg eng. en ik bouw het rustig aan op. ook dendert ze wel eens gewoon door de hindernis heen.

vaak (maar is nu wel wat aan het veranderen) kan ze niet wegblijven van andere paarden, dus als ik haar uit het weiland haal, opzadel en in de bak ga rijden... begint ze te dribbelen en te schreeuwen om die andere paarden... rijden kan ik dan wel stopzetten, want dan lukt het echt niet meer.

Rockefeller
Berichten: 41
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 16:59

Chestnut schreef:
Ik zou je pony wegdoen eerlijk gezegt. je hoort toch plezier te hebben met je pony? Dan is het ook niet leuk als je er steeds chagarijnig weer af komt .
Ik had eigenlijk een beetje hetzelfde probleem met mijn oude Haflinger (die nu een heel leuk baasje en een heel leuk huis heeft gekregen Lachen ). Hij ging er steeds vandoor met rijden enzo en kon niet even normaal doen.
Als ik niet reed was er niks aan de hand, ik kon gewoon met hem knuffelen, op hem zitten in de wei, hij liep achter me aan en ik kon zelfs zonder zadel en hoofdstel rijden *LOL* . Maar als ik dan gewoon met hoofdstel ging rijden deed ie weer niet normaal. Het lag trouwens niet aan het bit ofzo.
We hebben Waldjo uiteinlijk verkocht en ik heb nu een hele lieve andere pony, Santos Lachen !



inderdaad plezier hebben is een feit.
maar ja, waar ik al bang voor was (in mijn eerste bericht), ik ben bang dat ik haar nooit meer zal zien, dat ik haar uit het oog verlies...

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 17:02

Ik denk niet dat je haar snel uit het oog verliest als je een leuk baasje hebt gevonden waarmee het klikt met je paardje.
En je kan natuurlijk altijd blijven mailen en ik zou het telefoonnumer ook even bewaren. We hebben het wel getroffen met Waldjo's baasje want we mogen altijd komen kijken als we in de buurt zijn Lachen !

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 17:10

je schrijft zelf eerder dat je alleen maar simpele dingen met haar doet...misschien verveelt ze zich of kan ze toch niet haar energie helemaal kwijt ofzo...Forrest had altijd de neiging om als hij veel energie had ook overal van te gaan schrikken en vervelend te gaan doen...
Maar als het gewoon echt niet klikt dan is verkopen toch een optie..ik denk dat je niet echt je paardje uit het oog hoeft te verliezen als je dat niet wilt...je kunt gewoon contact met die mensen houden!

veel succes ermee!

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 17:31

ik denk ook dat je je pony beter kan verkopen aan een baasje die haar wel aan kan. en je kan haar toch opzoeken. want als je met tegenzin en sjagerijnig naar je pony gaat dat werkt voor jullie beiden alleen maar de verkeerde kant op. dus verkoop haar en zoek een andere pony die wel bij je past. soms klikt het gewoon niet tussen jouw en je pony. succes!