enorme speekselvorming

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

enorme speekselvorming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 22:28

Eergisteren bemerkten mijn dochter en ik dat onze New Forest Jupiter (17 jaar en dominant typje) een mestbal in zijn mond had, van een nieuw paard in onze wei, een merrie (ook een dominant typje)
Meteen zijn mond schoongemaakt, want er trad nogal wat speekselvorming op. We zeiden nog dat dat duidelijk dominant gedrag van hem was, verder geen aandacht aan besteed. Tijdens het rijden enorme slierten doorzichtig speeksel, nog gestopt onderweg en verwijderd.
Volgende dag niks opgevallen, maar vanmorgen vroeg stond hij weer te kauwen en te speekselen. Voorzichtig kunnen kijken en zag een rode plek op zijn tong. Dierenarts gebeld en die is geweest, alles in zijn mond bekeken, wat haakjes en bobbels van het gebit gevijld, maar niks concreets kunnen vinden. Volgens hem kan het door de tongzweer komen, is een soort virus en gaat zo weer over, gaat gepaard met speeksel. Wie herkent dit??

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:39

een tongzweer is mogelijk, is niet ernstig en hersteld zich goed, alleen even goed opletten dat dit paard met rijden een bit niet prettig zal vinden.

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 14:53

Volgens de DA kon dit geen kwaad, omdat de tong zweer helemaal vooraan aan de linkerzijkant zit (gezien vanuit de pony Haha! ) Maar ik denk dat het gewoon ook pijnlijk kan zijn (denk maar aan wat een kleine aft in je eigen mond kan doen Bloos )
Is er op natuurlijk gebied nog iets wat ik kan doen voor hem of gewoon afwachten?

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:05

niets aan doen, gaat vanzelf over, duurt ongeveer 1 week tot 2 weken.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:59

Treasure heeft dit eens gehad aan haar tandvlees. Ook met enorm veel speeksel en lange slierten slijm. Het was na een weekje verdwenen.
Alleen even oppassen met het bit. Dat zal wel irriteren.

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 15:53

Heb vandaag weer gekeken en het is al iets minder, brokjes eet hij goed, muesli lukt niet echt, dat laat hij weer uit zijn mond vallen in een brok slijm gevat Haha! Maar hij is gelukkig vrolijk en drinkt ook goed, dus we kijken het nog even aan! bedankt voor de tips!