Boktrit 23 maart Gasselte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
verbrugge
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: musselkanaal

Boktrit 23 maart Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-02 20:34

Verslag van één der begeleiders,

Een mooie zonnige zaterdagmiddag met jonge mensen die een lekkere bosrit willen maken, te paard wel te verstaan. Ik had er zelf ook zin in, na ruim 10 jaar mee te gaan op dit soort ritten, moet je soms wel eens je eigen enthousiasme bij elkaar harken. Maar vandaag was dat niet het geval. De twee dames die de rit georganisserd hebben, waren er ruim op tijd. Zo kwam ik te horen dat de groep elkaar via het internet heeft leren kennen. Grappig, dacht ik.
Vrolijk vertrokken we met z'n allen richting bosachterij Gieten-Borger. Gezellig gekletst achter ons, goede stemming. Dan een zeer vevelend incident, een der paarden (Jack) was niet van plan vandaag iemand op zijn rug te houden. Een paar flinke en akelige bokken zorgde er voor dat de amazone gelanceerd werd en kwam zeer naar met haar hoofd terecht. Collega Sygrit en ik zelf voelden ons heel erg akelig onder dit voorval. het leek of iedereen het goed opnam, zoiets kan gebeuren, maar liever niet natuurlijk. In al die 10 jaar heb ik gelukkig een zeer lage score qua "zandruiters" betreft, ze zijn op een hand af te tellen en dan houd ik nog vingers over.
Goed, ik vond het onverantwoord om de desbetreffende amazone weer op Jack te zetten, dus gaf ik mijn paard aan haar. Jammer dat ik jack ook niet goed kon uitzitten, dus moest er een wissel plaats vinden. geeft weer oponthoud, en één der amazone's moest voor 16.00 uur weer terug zijn op de manege! De rit met een half uur verlengd zodat we toch nog wat van onze mooie boswachterij konden zien.
Thuis gekomen nog wat foto's gemaakt, paarden afgezadeld, nog wat gedronken en gekletst. Ik heb nog wat bedankjes in ontvangst mogen nemen, dus ondanks de lelijke valpartij leek alles wel geslaagd.

Totdat ik 's avonds uit nieuwschierigheid deze site bezocht. Eerst verbazing, toen boosheid, daarna een gelaten stemming. Ik wist niet hoe weinig sociale vaardigheden deze (Bokt.nl)internetters hebben.
Ten eerste had ik graag direkt gehoord hoe de ervaringen waren, daar kunnen we wat mee en trekken daar leering uit.
Maar als tweede punt ben ik nog steeds boos over hoe onze paarden beschreven worden. Termen als bolle belgische knol, bok, geit ed. vind ik zeer paard onterend en paard onvriendelijk. Als ik dit van te voren had geweten, had ik mijn paarden niet beschikbaar gesteld voor deze rit.
Jammer ook dat een aantal van de ruiters/amazones hun vermogen verlagen tot schoppen rukken en trekken.
Misschien een wetenswaardigheid, een paard is een kuddedier, ook onder het zadel zijn ze graag bij elkaar. Problemen tijdens buitenritten ontstaan veelal doordat er niet goed aaneengesloten wordt gereden, grote gaten vallen in de groep. Vele paarden willen op gegeven ogenblik weer bij elkaar zijn en versnellen dan hun tempo. Dit heeft in mijn ogen niets met bokkende, danwel dribbelende paarden te maken. Als men eens zich verdiept in het paard zelf, dan komt het begrip waarom er iets kan gebeuren vanzelf.

Onze paarden en pony's zijn al jaren bij ons en daar ben ik trots op. Ze hoeven niet naar de slager omdat ze zijn afgejakkerd danwel te veel hebben moeten werken in een korte tijd. Oké, we zijn verslaafd aan voeren, dus zijn de meesten van onze paarden en pony's wat aan de ronde kant, maar ik zeg altijd maar dat dat goed is voor de weerstand.

Ik vind het jammer dat wij jullie niet hebben kunnen geven wat gehoopt was. Wel sneu dat ik dit via het onpersoonlijke medium computer/internet moet vernemen. Ik verkies nog altijd het persoonlijke gesprek, waarbij je elkaar recht in de ogen kunt kijken.

Dick Verbrugge.


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 21:11

Heb een persoonlijk bericht gestuurd. Rechts bovenaan in beeld.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 12:55

Ik heb gereageerd in uw andere bericht "wat jammer dat jullie de rit nix vonden"....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Vasco

Berichten: 444
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Steenwijkerwold (bij Steenwijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 19:37

Ik vond de rit wel leuk, maar ik weet ook niet waar het aan lag. Ik had mijn eigen horsey en als ik eerlijk moet zijn vond ik alle paardjes wel mooi en een paard als geit benoemen tja wees blij dat je op het paardje kunt rijden. Mijn vorige pony was ook niet de mooiste maar het was een schatje en heel makkelijk bij mij gaat het om het innerlijk niet op het uiterlijk. Ik denkt dat de paarden wat frisjes waren door het voorjaar en 1 van de eerste buitenritten. Ik weet ook uit ervaring op ponykamp dat het IJslandertje waar ik op reed niet eens kon stil staan bij opstappen als de groep al wat verder was. Ik liet deze dus altijd wat vrije teugel en niet inhouden, want hij bleef wel netjes achter de andere paarden en op het begin toen ik hem wel inhield gaf die nogal wat bokken. Ik weet zeker niet waar het aan lag. Ik vond het een leuke rit maar ja ik zat op mijn eigen Wandaatje Lovers dus weet niet hoe de manegepaarden deden onder me.


Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 15:53

Een beetje late reactie mischien, maar goed. Ik heb mij die rit prima vermaakt! Ik reed in de achterhoede en heb weinig van de val van Kimmy meegekregen. Ineens stond de hele troep stil...
Ik reed op Sammy en die was best wel braaf.
Als ik een positieve kritiek zou mogen geven: of meer begeleiding mee met zo'n grote groep, of verspreid in de groep (1 voorop, 1 achterop). En de volgende keer graag wachten met wegdraven tot iedereen om de boom/obstakel heen is. Doordat nu de eersten al begonnen te draven en de achtersten nog in de rij stonden om langs het obstakel te komen, krijg je die gaten waar je het in je eigen berichtje over had.
Verder heb ik me echt prima vermaakt, en ik ga zeker een volgende keer weer mee met de boktrit!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers