Wat doen jullie aan onderhoud van je weiland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Wat doen jullie aan onderhoud van je weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 13:44

Zoals de titel al zegt: Ik ben benieuwd naar wat jullie doen om je land goed te houden.

Mest je uit en waar laat je het?
Bemest je het land,wanneer en hoe?
Verweidt je vaak?
Wat doe je aan onderhoud van je hekwerk/omheining?
Wat doe je tegen onkruid?

En nog meer van dit soort zaken...

Ik heb een stuk land in onderhoud van 2 ha. en ben nieuwsgierig hoe jullie het aanpakken.

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018


SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:53

Citaat:
Mest je uit en waar laat je het?


wordt af en toe gedaan als de paarden verweid zijn

Citaat:
Bemest je het land,wanneer en hoe?

zo gauw de paarden naar een ander stuk gaan wordt het bemest

Citaat:
verweidt je vaak?

om de paar weken als het gras gekortwiekt is

Citaat:
Wat doe je aan onderhoud van je hekwerk/omheining?


omheining bestaat uit houten palen en schrikdraad. dit wordt dagelijks gecontroleerd. Kapotte palen worden direct vervangen. Er liggen altijd een aantal reserve

Citaat:
Wat doe je tegen onkruid?

wordt weggespoten met een bestrijdingsmiddel


Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:19

De mest word er ongeveer iedere dag wel uitgehaald.
En als ze naar de andere weide gaan word meestal de weide waar ze vandaan komen bemest, en het onderhoud van hekwerk betreft hetzelfde als Sjakie! Lachen

    If you can dream it, you can do it ...

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:20

Mest je uit en waar laat je het?

de mest van het land word verspreid.

Bemest je het land,wanneer en hoe?

soms met de paarden mest die er ligt, en soms met kunstmest.

Verweidt je vaak?

we hebben 2 weilanden, 1 is nu net in gezaaid, het andere weiland is in 3en gedeeld en daar verweien we elke week.

Wat doe je aan onderhoud van je hekwerk/omheining?
stroomdraad controleren, de buiten omeheining is van ijzer, dus daar hoeft niets aan gedaan worden.

Wat doe je tegen onkruid?

het jacobs kruid er uit trekken en vernietigen, brandnetels er uit trekken en laten liggen, zuringen hebben we er ook uit getrokken en die komen niet meer terug.

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:52

ik doe er erg weinig aan... af en toe de omeining repareren, en als er erg veel mest ligt (vooral zomers als het droog is) opruimen.. dan zomers ook het jacobskruit eruit spitten en verder niets al hebben we 2 weken terug gemaid omdat mexx t allemaal niet op krijgt..

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 16:11

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Vraagje: als je kunstmest strooit,hoe doe je dat dan?Gewoon met de hand?Er is me verteld dat het beter is om het door een trekker te laten doen,die verspreid het beter?En zobiezo,grote stukken met de hand strooien is geen doen lijkt me.

Als je het met de trekker doet,huur je daar dan iemand voor in?

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:17

Onkruid wordt gemaaid en weggehaald, de wei wordt gesleept om de mest te verplaatsen en zo onkruid te voorkomen. Wanneer het lang droog is geweest en regen op komst is wordt er mest gestrooid. Het onderhoudt van de hekken gebeurd als er iets kapot is Lachen

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:03

Drollen er dagelijks uit. onkruid direct verwijderen. Bemesten doet de boer zelf. Meestal injecteerd hij. Dit voorjaar heeft hij er ook wat korrels op gedaan. Ik denk dat voor 2 hectare je het beste de loonwerker kunt laten komen. Misschien hoeft niet het gehele stuk bemest te worden?

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:17

Wij verspreiden de mest met een sleeptoestel door de wei. meestal nadat het even flink heeft geregend en er meer regen word voorspeld zodat het meteen lekker de grond in zakt.
De omheining word dagelijks bekeken en zonodig gerepareerd.
Bij ons word de wei 2 keer per jaar gekleepeld ( schrijf het vast verkeerd) en worden de gitige planten en handmatig uitgetrokken

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:22

ik verspreid de mest een beetje over het land als ik ze verweid,
ik bemest het land in de zomer een paar keer
ik heb maar kleine stukjes land tot mn beschikking dus verweid vrij vaak
voor de paarden in het stukje komen controlleer ik de afrastering en zorg dat er spanning op staat
ik spuit roundup op de "poddebleden"(wat is dat in het nederlands? paddebladen?) en op distels en brandnetels.
het verdere onderhoud doet mijn vriend met zn trekker

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:41

Mest je uit en waar laat je het?

Wei wordt bij ons niet uitgemest, simpelweg omdat het niet noodzakelijk is want er is wei genoeg en starlight heeft vaste plekken om te mesten. Wel wordt er af en toe met de sleep overheen gereden, waarmee ook de mest verspreid word.

Bemest je het land,wanneer en hoe?

Stikstof/meststof (weet niet precies, doet mn vader) in het voorjaar iig.

Verweidt je vaak?

Alleen in de zomer als er te veel gras komt voor starlight. Dan gaat ze om de 2 weken het andere stuk in.

Wat doe je aan onderhoud van je hekwerk/omheining?

Gewoon zorgen dat het in orde is, slechte stukken eruit halen, repareren. In de gaten houden hoe lang stroomdraad meegaat. En stroom controleren natuurlijk met zo'n apparaatje. Vooral belangrijk als er gras onder tegenaan komt. Dat maaien wij altijd weg met de bosmaaier.

Wat doe je tegen onkruid?
Brandnetels wegspuiten of eruit trekken. Jacobskruid eruit, zuring eruit. De distels blijven staan want dat is niet slecht voor een paard, maar als t er echt veel worden gaan die ook weg.

Nadir

Berichten: 12705
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:45

Ik huur een weitje bij een boer, maar ik ben eigenlijk de gek die het onderhoud... Haha!
JewelFamke"]
Mest je uit en waar laat je het?
[/quote]
Ik probeer elke 2 dagen een paar kruiwagens mest er uit te halen... Als het heel slecht weer is of heel warm dan kan het wel eens voorkomen dat ik geen zin heb... Bloos Deze man heeft een eigen mesthoop waar ik het op kan gooien.

[quote="JewelFamke"]
Bemest je het land,wanneer en hoe?
[/quote]
De boer heeft het eigenlijk nooit gedaan, maar aankomend jaar gaat het wel gebeuren, omdat ik al 2 jaar geen goed gras meer heb gehad, en ik elke keer hooi bij moest voeren, dubbele kosten dus...

[quote="JewelFamke"]
Verweidt je vaak?
[/quote]
Ik verdeel de wei in 3 delen, en zodra het kaal begint te worden zet ik ze op een ander stukje...

[quote="JewelFamke"]
Wat doe je aan onderhoud van je hekwerk/omheining?
[/quote]
De boer heeft prikkeldraad geplaatst omdat volgens hem de kleine shet elke keer uitbrak, wat ik niet met hem eens ben... Dus ik heb prikpaaltjes met stroomdraad voor het prikkeldraad gezet, anders weet ik wel waar de manen en staart belanden... Haha!

[quote="JewelFamke schreef:
Wat doe je tegen onkruid?

De afspraak was dat meneer de boer de wei zou onderhouden, maar helaas gebeurd er niet zo veel... Lips are sealed

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:16

1 keer per jaar strooien wij kalk op het land, dit houd de mos en zuring tegen.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:17

'S winters paarden niet op het land, voorjaar bemesten, voor de paarden erin gaan precelen indelen.
Dan paarden inscharen en verweiden zodra het stuk kaal begint te worden.
De omheining wordt elke dag gecontrolleerd en eventueel gemaakt.
Onkruid is niet zo'n groot probleem, eventueel spuiten tegen onkruid.
Tussendoor wordt er ook nog gemaaid (na 16 juni, omdat we in een natuurgebied staan) omdat we teveel gras hebben en dat wordt in balen geperst!
Oh ja en de kanten en sloten moeten ook nog gedaan worden.

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:40

wij hebben maar 1 wei, dus verweiden kan niet. 1X per jaar laten we het maaien een aanrollen (met zo'n roller) en 1X per jaar halen we de onkruid bij de hekken weg. hekwerk na 6 jaar is nog steeds goed. mesten,. tjah we gooien al ons stalvuil in de wei 2X per jaar. wei doet het er goed op zo.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:25

de mest gooien we op een mesthoop.
en de wei controleren we elke dag.
we hadden eerst last van herderstasje maar die hebben we er allemaal uitgetrokken dus nu hebben we er geen last meer van en de brandnetels doen we bestrijden met brandnetelvergif.

♥Een paard is veel meer waard dan rijkdommen, wanneer we paardrijden lenen we vrijheid.
♥Shakira
♥Lieve Juno, je was een geweldige pony, rust zacht maat.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 17:51

Bedankt voor al jullie reacties OK dan!

Zo ver ik nu lees,komt het toch allemaal wel op hetzelfde neer.
Ik heb ons stuk nu in het onderhoud gekregen omdat mijn vader het niet kan vanwege ziekte.Het is best veel werk,maar ja,het moet toch gebeuren allemaal.

Hoeveel stroom hebben jullie er trouwens op staan?Daar zijn de meningen hier thuis nogal over verdeeld...
Als je met round-up het onkruid dood gaat spuiten,hoe lang mogen je paarden er dan niet op?

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 16:39

Niemand meer?

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:05

haal de mest eruit. => mesthoop blijft een winter liggen en gaat an over het land. elke keer als ze naar een nieuw stuk gaan, dan kunstmest. de "bossen" maaien we af. Ongeveer na 1,5 week verweiden. de afrastering word elke keer verplaatst. en is nu aan vervanging toe. er komt permanente afrastering. van houten palen met schriklint.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:33

Mest eruit halen alleen zomers. verder doet mijn vader maaien, slepen, rollen en bemesten.

123468086
Berichten: 6612
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 20:47

We verdeelden het weiland over een heleboel landjes zodat ze telkens wat tegrazen hadden, ik meste ook wel uit dat gooide ik dan allemaal op een hoop.de meeste mest verdween door de vogels enzo.

xxx romy


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: brittms, ellepel, GoogleAdsense, Googlebot, Lente en 88 bezoekers