Bijvoeren in de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Bijvoeren in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-02 13:38

Eind april gaat mijn paard de wei in (dag en nacht) t/m september. Ze krijgt nu 4 kilo biks per dag en 2x per hooi. Ik kan dit niet afbouwen omdat ik bang ben dat ze dan te mager wordt. Ze heeft het echt nodig en is nu precies goed. Maar hoe moet dat nou als ze straks dag en nacht op de weide staat? Er staat ruim gras op deze wei. Hoeveel brok moet ik haar nog bijvoeren ?? Moet ze nog hooi erbij of alleen brok?

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 14:45

Als er voldoende gras staat, dan hoeft ze geen hooi meer hoor. Pas wel op dat ze niet teveel gras ineens binnenkrijgt. Dan krijg je gegarandeerd spierbevangenheid.
Blijf je nog wel aan het werk met haar? Zo niet, dan denk ik dat ze vrij weinig brok nodig heeft. Vooral brok bijvoeren als er ook andere paarden in de wei staan is moeilijk. Om de sociale verhoudingen tussen de paarden goed te houden, is het belangrijk dat je niet ín de wei gaat voeren. Dan wordt jou paard gegarandeerd uit de kudde verstoten.
Reken er wel op dat de spiermassa gaat afnemen, en dat ze veel meer vet krijgt. Zo 'mooi' als je paardje nu is, blijft ze niet. Maar ik denk dat je dat zelf ook wel hebt bedacht.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-02 16:14

Ik rijd al een tijdje niet op haar dus ze heeft niet zoveel rijspieren Haha! Ik vind het niet erg als ze lekker dik wordt van het gras, als zei het maar goed heeft en als ik maar vrije tijd heb dan vind ik het prima.

Ze gaat nu ongeveer 4 uurtjes per dag de wei op, dus ze kan alvast een beetje wennen.

Als ze straks in de wei staat voor 24 uur per dag, kom ik maar een keer per week controleren of alles goed gaat. De rest van de week controleren andere mensen het. Er wordt dus echt niets meer met haar gedaan behalve controle en misschien af en toe een borsteltje erover.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 17:38

het gras begint nou heel voedzaam te worden, je kunt dus het beste even kijken hoe ze er op reageerd (niet ineens hyperactief!)

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 20:05

hoe groot is de wei? want het kan natuurlijke een kleine wei zijn met veel gras of een grote want dat verschilt. maar het hooi kan je wel weglaten en brok moet je maar kijken of je dat een beetje afbouwt.
succes he