mogelijkh. en onmogelijkheden bij opknappen wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

mogelijkh. en onmogelijkheden bij opknappen wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 11:42

Ik ben nog steeds op zoek naar een klein paardenwagentje. De wagentjes die in goede staat zijn moeten ook echt de hoofdprijs opbrengen (>20.000).

Nu krijg ik per mail weleens leuke modelletjes aangeboden (renault master etc) van jaren oud. In die prijsklasse heb ik ook nog wel wat budget over om erin te investeren.
Echter waar ik telkens over val is dat er ontzettend veel werk aan de carrosserie is (roestplekken etc). Onderdelen zijn te vervangen (zelfs de hele motor zou je kunnen vervangen) maar plekken aan de carrrosserie vind ik gewoon eng. Want tja je paard moet er tenslotte ook op staan.

Wat is er nou wel mogelijk om op te knappen en wat niet? Ik heb telkens zoiets gehad van de carrosserie moet 100% goed zijn (een deukje meer of minder maakt natuurlijk niets uit) en de rest is evt vervangbaar.
Maar is er ook opknapwerk aan de carrosserie mogelijk en is dit een evt investering waard?

Je kunt een wagen natuurlijk in principe helemaal over laten spuiten en opknappen maar is zoiets wel reƫel en betaalbaar?
Ik ken helaas geen mensen die dit voor hobby doen (wel iemand die auto's kan overspuiten maar helaas is een paardenwagen te hoog voor de garage dus dat houdt dan op) dus ik ben toch aangewezen op garage's hierin.

Ik zit nu dus te overwegen om evt een wagen te kopen welke helemaal opgeknapt moet worden en ik heb hier dan ook wel een bepaald budget voor.
Maar hoe weet je wat haalbaar is?
Ik heb weleens gehoord dat je een soort van aankoopkeuring kunt laten doen voor een bepaald bedrag en dat je dan een soort van advies krijgt waarin ook alle gebreken en evt verwachte kosten vermeldt worden? Waar kun je dat laten doen en wat zijn de kosten hiervan?

Wie info heeft hierover graag!!!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:03

Als jij niet in staat bent dit opknapwerk aan de carrosserie zelf te doen, forget it. In principe is alles aan de carrosserie te repareren. Als je maar lang genoeg blijft lassen en slijpen, dan komt het een keer goed. Vergis je echter niet in de berg werk die dat met zich mee brengt.
Bovendien is er de optie om een gewone wagen te kopen en die om te bouwen. Als je handig genoeg bent voor het opknappen, dan stelt ombouw helemaal niks voor. Als je dan ook nog gaat voor je C-rijbewijs, dan lach je helemaal iedereen uit; vrachtwagens zijn goedkoper in aanschaf en gebruik.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 13:51

Ik ben inderdaad niet zelf in staat om het opknapwerk aan de carrosserie te doen. Dat is ook de reden dat ik tot nog toe bijna alle wagen die ik ben wezen bezichtigen heb laten staan.

c-rijbewijs is op zich natuurlijk wel een optie ware het niet dat ik maar 1 paard heb. En om nou voor 1 paard een hele vrachtwagen aan te schaffen is ook weer zo wat. Plus ik kan niet zo'n grote wagen kwijt hier.

Maar goed als ik ooit nog meerdere paarden zou hebben dan zal ik er zeker over nadenken Haha!

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:05

ikke schreef:
Bovendien is er de optie om een gewone wagen te kopen en die om te bouwen. Als je handig genoeg bent voor het opknappen, dan stelt ombouw helemaal niks voor.


Hier heb ik ook aan zitten denken. Weet iemand wat de eisen zijn waar de wagen dan aan moet voldoen wil je je paard/pony erin mogen vervoeren of waar ik dat kan vinden.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:10

ik ga iig met ikke mee wat grote vr8wagens betrefd
je hebt ook kleinere wagens waar je C voor moet hebben
die zijn vaak ook nog eens veel sterker en stabieler als die kleine B rijbewijswagentjes

JW18

Berichten: 1185
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:45

Hallo,

kijk eens op marktplaats. Daar heb ik een 2 paards mercedes 508 wagentje gezien met houten opbouw, ziet er heel netjes uit als ik zo op de foto en gegevens bekijk. Met klein rijbewijs.
prijs was geloof ik 3950 euro.

Succes

jw

JW18

Berichten: 1185
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:09

Afbeelding

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:43

Een 508 op klein rijbewijs? Op papier wel ja. In de praktijk wil je er niet mee rijden. Ga dan voor een 608. Die zijn hetzelfde, maar hebben een zwaarder chassis en mogen daardoor 5600kg wegen.
Ook de nieuwere 611 en 614 van Mercedes zijn uitgelegd voor rond 6000kg totaal gewicht. Deze wagens zijn voor redelijke prijzen te koop en relatief simpel om te bouwen.
Voor de eisen neem je contact op met de RVV. Die hebben de eisen zo voor je liggen, als je een fax hebt, sturen ze je die meteen.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 21:05

Ik had inderdaad al vaker gehoord dat je bij mercedes op het gewicht moest letten omdat ze zelf al heel zwaar zijn.
Op een b-rijbewijs houd je dan bijna geen laadvermogen over. Laatst kreeg ik nog een wagen aangeboden bleek dat het eigen gewicht van de wagen 3100 kilo was. Tja met 400 kilo laadvermogen kun je er toch echt geen twee paarden op kwijt terwijl er toch stond dat het een tweepaardswagen op b-rijbewijs was.

Ik denk er nog even over na. En ikke bedankt voor de tip mbt rvv!! En JW18 natuurlijk ook bedankt voor het meedenken.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:48

Als je een 508 laat omkeuren naar vrachtwagen heb je ongeveer 4500kg toegestaan voertuiggewicht. Dat geeft dus ongeveer 1500kg laatvermogen. Houd niet echt over, maar het kan.
Eigenlijk moet je niet eens een 508 of 608 willen, maar op jacht gaan naar een 613. Uit ervaring weet ik ondertussen dat de motor van een 608 eigenlijk te licht is. ik heb mijn 608 ondertussen een jaar of 15, maar de volgende vrachtwagen heeft absoluut veel meer motorvermogen, ik zoek gewoon net zo lang totdat ik een goeie gevonden heb.
Als je werkelijk enig budget hebt, ga dan voor je C-rijbewijs en koop een vrachtwagen met dichte opbouw en bouw die om. Met een beetje zoeken heb je voor minder dan 10.000euro een hele goede, jonge vrachtwagen.