Grootte jaarling??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Grootte jaarling??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-02 18:30

Ik heb vanmiddag mijn veulens eens opgemeten (met off. meetlat) en stond best verbaast te kijken naar de hoogte van de heren. Beiden zijn geboren eind mei 2001 en de Quarter is stokmaat 1.34 m. en de Paint is 1.26 m., maar zijn kont staat wel 5 cm hoger als het niet meer is.... Haha! . Zijn dit normale afmetingen voor een veulen/ jaarling van 10 maanden???? Hebben jullie ook enig idee wat hun uiteindelijke grootte zal wezen???

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Stokmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 00:47

Naar mijn weten zijn dit zeker gewone stokmaten, vooral de Quarter klinkt goed. Maar het is zo moeilijk te zeggen omdat ze in "spurts" groeien....
Mijn paint merrie is nu 20 maanden en vanachteren 1.50, schoft 1.42.

Groetjes Jeddah

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 00:48

Hoi Karen... de heren doen het goed zo te horen! Ik denk dat het redelijk normaal is wat ze nu zijn... Frummel misschien wat aan de grote kant, Kobus redelijk 'standaard' maat. Toch typisch, gezien Kobus z'n Halter achtergrond...
Nou, je weet dat Dot vanaf de geboorte al groot was... ik ben vorige week weer bij haar geweest, en ze blijft maar groeien! Dot is ook van mei, en ik schat dus dat ze nu al richting de 1.40(!!) gaat. Morgen ga ik weer naar haar toe en wil ik haar dus eens echt meten (hoop dat er een meetstok is). Ik laat wel weten wat de officiele uitslag is.
Ben 'bang' dat ze de 1.60 met gemak gaat halen!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 10:22

Hoi Karen, ik heb laatst bij de Waiboerhoeve iets 'geleerd' over hoe groot je beestje zal gaan worden. Je meet de hoogte met 6 maanden en met 12 maanden. Dat verschil tel je op bij de hoogte op 12 maanden en zo groot zal hij/zij ongeveer worden.


Anoniem

Grootte jaarling??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 12:23

als je ongeveer wilt weten hoe groot ze worden kan je ook een strotouwtje nemen die vanaf de kogel naar de eleboog recht omhoog doen, dan het stuk vanaf de kogel omhoog halen richting de schoft hij word dan ongeveer zo groot als waar het touwtje (nu vanaf de eleboog naar boven toe)stopt.. (hihi snap je t nog Haha! )

of het normaal is zo groot geen iedee maar dan zullen ze denk ik wel richting de 145/150 gaan..

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 11:00

Nou Karen (en andere geïnteresseerden....) Ik heb Dot gisteravond gemeten... 1.40,5 precies! (had ik toch wel aardig geschat hé!) en op haar kont 1.47
Ja...ik ga geloof ik maar vast op zoek naar een opstapblok ofzo... Tong uitsteken

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 17:24

volgens mij is het toch alleen maar goe als veulens zo goe groeien of zeg ik nou iets heel doms

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

Anoniem

Grootte jaarling??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 17:30

ik+pambri schreef:
volgens mij is het toch alleen maar goe als veulens zo goe groeien of zeg ik nou iets heel doms


hihi nee hoor maar de ideale maat van een quarter zit ronde de 1.40/1.45 m en anders worden ze mischien veel te groot (denk ik) Haha!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 19:23

ik+pambri"]
volgens mij is het toch alleen maar goe als veulens zo goe groeien of zeg ik nou iets heel doms
[/quote]

Dat veulens goed groeien is prima, maar ze moeten niet te snel groeien, dit kan pijn in de beenderen veroorzaken (growing pains) en een zwakker beendergestel. Maar ja hoe houd je het tegen... Verward

[quote="debora/ry schreef:
hihi nee hoor maar de ideale maat van een quarter zit ronde de 1.40/1.45 m en anders worden ze mischien veel te groot (denk ik)


Quarters zijn tussen de 1,40 en 1,60, meestal rond de 1,50. Cutters zien hun paarden graag wat kleiner en pleasure/hunters liever aan de grote kant. In Amerika worden ook quarterpony's gefokt, die blijven onder de 1,40 en worden meestal door kinderen gereden.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 19:59

Hunter en Halterpaarden zien ze in Amerika graag rond of zelfs óver de 1.60, maar omdat we hier in Nederland meestal niet van die 'uitgesproken' Halter of Hunterpaarden hebben val je met een merrie van dik 1.60 dus wel giga op! Kan positief zijn, maar natuurlijk niet altijd Haha!

Dot was al groot bij geboorte, en groeide de eerste 6 tot 8 maanden ook nog eens behoorlijk snel. Dat is ook de rede dat ik haar al vlot van de veulenbrok af heb gehaald. Verder doe je er inderdaad niks aan dat ze snel groeien.

Hoewel ze nu al behoorlijk groot is, hoeft dat nog niet alles over haar uiteindelijke grootte te zeggen. Het zou ook kunnen zijn dat ze bijv. in haar tweede of derde levensjaar vrij weinig groeit en het 'eindresultaat' dus nog mee valt.
Maar goed, een veulen dat met 10 maanden al 1.40 is zal toch hoogstwaarschijnlijk wel 'redelijk groot' worden.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:07

Francis schreef:
Hunter en Halterpaarden zien ze in Amerika graag rond of zelfs óver de 1.60, maar omdat we hier in Nederland meestal niet van die 'uitgesproken' Halter of Hunterpaarden hebben val je met een merrie van dik 1.60 dus wel giga op! Kan positief zijn, maar natuurlijk niet altijd Haha!

Dot was al groot bij geboorte, en groeide de eerste 6 tot 8 maanden ook nog eens behoorlijk snel. Dat is ook de rede dat ik haar al vlot van de veulenbrok af heb gehaald. Verder doe je er inderdaad niks aan dat ze snel groeien.

Hoewel ze nu al behoorlijk groot is, hoeft dat nog niet alles over haar uiteindelijke grootte te zeggen. Het zou ook kunnen zijn dat ze bijv. in haar tweede of derde levensjaar vrij weinig groeit en het 'eindresultaat' dus nog mee valt.
Maar goed, een veulen dat met 10 maanden al 1.40 is zal toch hoogstwaarschijnlijk wel 'redelijk groot' worden.


Ben 'bang' van wel ja *LOL* Mijn paardje schat ik zelf op zo'n 1.47m ofzo. Hij is nu bijna 2 en is nu ongeveer 1.43m (niet gementen met off. meetlat). Ik hoop niet dat hij heel veel groter wordt. Ik heb hem liever ook klein.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:39

Ja, hier in Amerika zie je meestal wel hele grote paarden, alhoewel ik moet zeggen dat mijn 1 jarig veulen (in april) er normaal uitziet voor haar leeftijd. Haar moeder is wel heel groot en zover ik weet zal ze ook groot zijn. Ik denk dat het soms aan de groeispurten ligt. Maar zoals kleine babies heb je ook grote babies he!

DC haar moeder was over 16 hands! weet niet hoeveel dat bij jullie is?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:43


"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-02 12:20

Jemig, Francis, wat een brok van een meid heb je!!! Kobusje (de Paint) was een ukkepukkie bij z'n geboorte en is nu nog bezig met een inhaalrace na zijn ongelukkige 1e levensjaar. Frummel was al een beer toen hij geboren werd, terwijl zijn vader en moeder niet echt groot zijn. Rond de 1.50 m denk ik? Maar goed, ik hoop dat het Paintje van me lekker een jaar de weide in kan, dan komt ie vast wel lekker bij.....

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers