allergie-verlamming

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

allergie-verlamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 11:27

Heb onlangs nog een aantal berichtjes geplaatst ivm mijn 2-jarige hengst die plots hele erge ataxie had waarbij 1 been verlamd was. In de kliniek hebben ze gezien dat hij een nekwervel had die verschoven was. Conclusie: mijn paardje heeft cervicale spinale ataxie. Na de eerste toediening met cortisonen zag je niets meer verkeerd aan hem. Nu bijna 2 maand verder gaat het nog steeds super: hij kan rollen, bokken, galoperen en kan goed zijn hals bewegen. Dus hij is helemaal niet meer atactisch, valt niet om, vergeet geen been bij te zetten (wat bij wobblers wel vaak het geval is)

Een ding blijft maar in mijn hoofd rondhangen: tijdens die aanval had hij op zijn bil bij het been dat verlamd was aleemaal bultjes, leek op onderhuidse vochtophopingen. Gelijk dat de cortisonen werd toegediend trokken deze ook weg en kreeg mijn paard terug gevoel in het been.

Mijn veearts schonk weinig aandacht aan die bultjes, dacht direct aan wobbler en niet aan een allergische reactie. In de kliniek konden ze ook geen verklaring geven voor de bultjes. Wat te verstaan is want als hij in de kliniek aangekomen is had hij helemaal geen bultjes meer (en ook niet meer atactisch) Vorige zondag kreeg hij plots achteraan zijn bil terug zo'n bultjes, maar waren maar enkele. Heb dit super in 't oog gehouden en ze zijn na een aantal uur terug verdwenen. Hij heeft dit maal geen atactisch gedrag vertoond.

Heb dit even besproken met de veearts waar ik met mijn hondje ga en zij vond dit ook wel vreemd. Er is helemaal geen verklaring voor die bultjes.

Toen heb ik naar een andere veearts gebeld (ook acupuncturist). Hij heeft Cirano toen niet gezien, dat was een andere veearts. Die acupuncturist zei ook dat een paard wel een allergische reactie kan krijgen en dat door die vochtophopingen zenuwbanen gekneld komen te zitten en dus inderdaad tot verlamming kunnen leiden.

Wat nu wel raar is, is dat die deuk in zijn nekwervels wel vastgesteld zijn maar dit kan hij ook al langere tijd gehad hebben zonder dat hij er last van had.

Mijn veearts heeft achteraf de rôntgen van de nek bekeken en vond het er inderdaad niet zo erg uitzag terwijl hij ook wel bevestigde dat de aanval die Cirano had van ataxie heel ernstig was. Hij had totaal geen gevoel meer in dit ene been.

Heb intussen heeeeel veel opgezocht over ataxie en wobbler maar ik vind nergens iets terug over die bultjes.

Normaal stel ik nooit echt een diagnose in vraag maar iets in mij zegt dat dit meer een allergische reactie was en niet door die nekwervel komt. Niemand heeft een verklaring voor die bultjes en bloeduitstortingen lijken me raar, daarvan krijg je toch geen 40 bultjes op je bil, dat is toch meer één grote vlek?

Heeft iemand hier misschien ervaring mee of al iets over gehoord?

Ik ben helemaal gek van mijn 2 lieverds



Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:48

nooit van gehoord, de enige parallel die ik kan bedenken is...een kat die aangereden wordt (en het overleeft) is vaak ook de eerste paar dagen achter verlamd (heb ik 2x meegemaakt) en dat komt dan meestal gelukkig ook door een vochtophoping van de klap, als het wegtrekt kan de kat meestal weer lopen.
Waar zitten die bultjes dan? echt boven op de rug/bil of aan de zijkant ?

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 12:27

Die bultjes zaten aan de zijkant van zijn bil...

Ik ben helemaal gek van mijn 2 lieverds

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:57

Ja, ik denk dat ik die paralel wel kan bevestigen.
Zelf ben ik hyperallergisch (Quincke syndroom) en kan daar wel een voorbeeld van geven.

Stel ik word door een wesp, bij , horzel, in mijn voet gestoken, dan krijg ik op die plaats geheid een dikke bult. Daar stopt het echter niet, want ca. een half uur later beginnen ook mijn hals, oren, oogleden enorm op te zwellen en moet ik accuut tegen gespoten worden met adrenaline, of cortisonen wil ik niet stikken.

Je kunt wel degelijk op een plaats met een stof in aanraking komen, waarbij je dus een allergische reactie krijgt in de vorm van bulten, maar die reactie kan zich dus ook voortzetten naar andere gedeelten van het lichaam en daar ook zwelling veroorzaken. Adrenaline of cortisonen stoppen de reactie, waardoor alles weer slinkt.

Dat bij jouw paardje ook nog een verschoven wervel werd geconstateerd, kan idd op puur toeval berusten en hoeft dan ook niet de oorzaak geweest te zijn van die atactische aanval, lijkt me, temeer daar die feitelijk al over was voor die wervel geconstateerd werd.

Lijkt me dan wel belangrijk, dat je uit (laat) zoek(en) waar die allergische reactie vandaan komt, zeker als hij er op zijn huid weer last van begint te krijgen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: germie, Mowgli4, Noukie123, Xandyandme, Yontheke en 36 bezoekers