stilstaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 09:43

ik heb een probleempje, mijn 6 jarige pony ( die net is ingereden) wil niet stilstaan, niet met opstappen, niet onder het rijden, niet met poetsen, eigenlijk nooit, en als ze dan stilstaat met rijden is dat heel kort en schud ze met het hoofd enzow, en gaat ze draaien, ik word er best gek van en wil dat ze gewoon 1 x stilstaat ik weet dat dit met veel geduld wel een x moet gaan lukken, maar misschien dat iemand een oplossing weet, of dit probleem ook heeft?



Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:54

en aan de longeerlijn? hoe reageert ze er dan op???

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:11

Het is erg vervelend, kan ik me voorstellen maar ze moet gehoorzamen aan jou!!
Dus ik zou eerst het aan de hand en met opzadelen/poetsen aan te leren. Is misschien even banketstaaf maar je moet wel streng zijn!!
1 pasje weg, tik enz. en je stem er bij ho=ho!
Als ze dat goed doet, ga je t onder t zadel ook zo op die manier verder leren.
Misschien heb je dan ff een tijdje 'ruzie' met je paardje maar je hebt er later heel erg veel gemak van!!

Suc6

Esperanza

Berichten: 3271
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 08:34

Probeer haar voorlopig niet de kans te geven om weg te lopen. Opstijgen in een hoek enzo. En consequent blijven, jij bent de baas. Maar ik denk dat je wat geduld nodig hebt voor het oplossen van dit probleempje.

I don't care what they say, I'm gonna do it anyway...
https://www.haus-bernhard.at/

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 08:49

Als je wilt opstijgen iemand je paard laten vast houden. Als je er dan op zit belonen als ze heeft stil gestaan. Dat een paar keer doen en dan zelf proberen op te stijgen. Zodra ze begint te lopen je voet er weer uit en stil laten staan. En weer opnieuw en steeds als ze begint te lopen weer van voren af aan beginnen. Uiteindelijk heeft ze door dat als ze stil blijft staan jij opstijgt en julie dus kunnen beginnen.

Je kunt ook goed de teugels erbij houden. Je moet wel consequent zijn, als ze dus 1 stapje verzet meteen laten blijken dat dat niet mag en "ho" of "uh" zeggen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:34

Vooral omdat ze net zadelmak is moet je proberen veel geduld te hebben. Ga je niet opwinden. De ontspanning is nu het belangrijkste. Met opstappen kun je hem door iemand vast laten houden en eventueel een paar brokjes geven met opstappen. Stap dan een paar keer op en af en beloon hem wanneer hij even heeft stil gestaan. Als je opgestapt bent en je wilt rijden wacht dan zolang totdat hij helemaal stilstaat even. Ga dan pas weg. Als je dat consequent vol houdt zal hij na een tijdje vanzelf stilstaan.

Tijdens het rijden kun je het oefenen door stil te gaan staan, al is het maar één seconde, en weer wegstappen. De volgende keer weer stilstaan en dan 2 seconde. Zo langzaam opbouwen en goed belonen als hij stilstaat. Motiveren is beter dan straffen als je ontspanning zoekt.

Veel oefenen en vooral veel geduld hebben!

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 12:40

bedankt voor de tips, maar iemand haar laten vasthouden is geen goed idee want dan gaat ze steigeren en sleurt ze die gene mee, en het gaat al een stuk bete rdan toen ik haar net had

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:44

Klinkt als een respectloos paard. Probeer altijd consequent te zijn en het stijgeren en meesleuren niet toestaan! Wordt dominanter dan zij is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: VogeltjeM en 9 bezoekers