zandkoliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ijsje
Berichten: 503
Geregistreerd: 18-05-04

zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 09:42

hoe kunnen paarden zandkoliek krijgen ,mijn paardjes staan op zand maar ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van zandkoliek Scheve mond Verward

ijslanders zijn toppie


yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:49

ze kunnen zandkoliek krijgen doordat ze teveel zand binnen krijgen. Dit hoopt zich op en op den duur raakt het darmengestel verstopt. Dit is een vrij ernstige vorm van koliek. Over het algemeen krijgen ze dat niet zo snel hoor. Een paard zal geen monden vol zand eten. Mocht dat het toch het geval zijn moet je even je DA raadplegen. Er is eventueel vloeibare parafinne voor te schrijven wat het zand in de darmen afvoert. Maar dan moet je paard al teveel zand eten. Een paard krijgt normaal ook zand binnen tijdens het eten, maar dat is op zo'n kleine schaal dat het geen kwaad kan. HEt lichaam voert zelf ook wel wat zand af.
Dus als jij je paardjes even observeert zul je zien dat het wel mee valt met het zand eten. Zandkoliek is niet een koliek vorm die vaak voorkomt.
Gelukkig.

gediplomeerd zadelpasser / zadelmaker www.oldehietmoat.nl
* Saint Idus v/d Olde Hietmoat 22/5/'09 TE KOOP

ijsje
Berichten: 503
Geregistreerd: 18-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 09:58

heejj bedankt,ik heb een ijslander en die staan heel vaak op zand anders krijgen ze weer teveel gras binnen,nu kreeg ik een opmerking van:pas maar op straks krijgen ze zandkoliek;maar volgens mij zijn ijslanders hier ook minder gevoelig voor omdat het toch oerpaardjes zijn.

ijslanders zijn toppie

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:10

Heel veel paarden staan veel op zand. Zandkoliek hoor je niet zo vaak. Maar het kan idd wel.
Rijdt dat nu lekker, een ijslander?
Lijkt me heel bijzonder.

gediplomeerd zadelpasser / zadelmaker www.oldehietmoat.nl
* Saint Idus v/d Olde Hietmoat 22/5/'09 TE KOOP


ijsje
Berichten: 503
Geregistreerd: 18-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 10:16

echt geweldig,je moet het een keer proberen ,je zult zien dat je gelijk verkocht bent,eens een ijslander altijd een ijslander...
en ze zijn zo schattig Haha!

ijslanders zijn toppie

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:19

lijkt me idd wel leuk om een keer te doen ja.
Ben zelf tinkergek.

gediplomeerd zadelpasser / zadelmaker www.oldehietmoat.nl
* Saint Idus v/d Olde Hietmoat 22/5/'09 TE KOOP

ijsje
Berichten: 503
Geregistreerd: 18-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 10:35

heb je zelf een tinker,ik vind ze ook heel mooi ,heb alleen gehoord van iemand die er twee heeft dat ze af en toe een beetje lomp kunnen zijn.

ijslanders zijn toppie

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:55

ik heb idd zelf een tinker.
wat heet lomp? Ze probeert af en toe door je heen te lopen ja, maar als je dat consequent afstraft leert ze dat vanzelf dat dat niet de bedoeling is. En ze zijn best wel eigenwijs af en toe, maar dat is dan ook de charme.

gediplomeerd zadelpasser / zadelmaker www.oldehietmoat.nl
* Saint Idus v/d Olde Hietmoat 22/5/'09 TE KOOP

ijsje
Berichten: 503
Geregistreerd: 18-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 11:14

mijn hoefsmid zei dat ,hij heeft er zelf twee,ik vind ze heel stoer,hoe rijd een tinker?

ijslanders zijn toppie

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:14

OFF-TOPIC!!!


Wil je erachterkomen of jou paard zand eet?

heel simpel, jou veearts heeft van die lange opvoel-handschoenen.
Daar moet je er 1-tje van hebben.
Pak wat VERSE mest (uit stro of zaagsel) en doe dat in de handschoen, voeg water toe en kneed de mest tot hem gemengd is met het water..
Hang nu de handschoen (met de vingers naar beneden) ergens aan op en wacht een paar uur...

Na een paar uur knijp je in de topjes van de vingers en dan voel je vanzelf of er zand inzit...

ijsje
Berichten: 503
Geregistreerd: 18-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 12:01

hi hi ,klinkt heel smakelijk,kan het altijd proberen toch?

ijslanders zijn toppie

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:03

Zandkoliek is levensgevaarlijk en komt meer voor dan je denkt. Je moet gewoon goed je paard observeren.
Zie je hem vaak likken aan de bodem, dan heb je er al een grote kans op. Zie je hem geregeld kuilen graven en dan het zand oplikken, dan kan je al te laat wezen. Als een paard dit laatste doet, dan kan je hem nooit zonder toezicht op zand laten staan!

Svdh
Berichten: 571
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:32

Je kan ook 6 mestballen in een emmer met water doen. Vervolgens het mest laten oplossen in het water als er dan meer dan 2 theelepels zand op de bodem ligt dan heeft je pony/paard teveel zand in zijn darmen.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:41

Het is bij zandkoliek niet zo dat het zand de darm verstopt, dan zou het verstoppingskoliek zijn! Bij zandkoliek schuurt het zand door de darmen, en is dus ook geen fijn gevoel voor het paard, vaak is het met en keer doorspoelen met parafine en dan een voorlopige behandeling met Gestamash of Sandout te verhelpen. Mijn lespony is erg gevoelig, hij krijgt als de wei kaler wordt, en de paarden met het grazen dus meer zand binnen krijgen, standaard sand out of lijnzaad. Sinds we dit consequent doen, heeft hij nooit meer last gehad van zandkoliek.

Aut viam inveniam, aut faciam

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:34

Mijn fjordje heeft toen hij 1.5 jaar was zand koliek gehad. Sinds dien geef ik in het voor en najaar een kuur van 7 dagen zandweg van hofmanslieve.
Dit werkt goed, want hij heeft geen zand koliek meer gehad.
Bij hem komt het omdat hij op kort gras staat en dus automatisch wat zand meeneemt en hij houdt nogal van vroeten naar planten wortels.

Wodan en ik onderweg in de M2


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, For_Que en 22 bezoekers