Puntentelling dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Puntentelling dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 11:01

Ik vroeg me af als een jury vind dat een paard niet correct aan de teugel gaat om welke reden dan ook, maar de combinatie wel alle onderdelen netjes afwerkt, er dan per onderdeel een punt (of meer) van de score af (zou kunnen/mogen) wordt getrokken?

Of wordt er dan alleen bij de kolom "gereden zijn in het algemeen" of waar je dit in zou plaatsen Haha! punt(en) afgetrokken cq minder punten gegeven????

Dat het dus zou kunnen dat, terwijl je geen fouten in de proef hebt, je alleen al door het niet correct aan de teugel gaan heel laag in punten scoort?


AsmilaJarig

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 12:11

ik denk dat er dan bij alle onderdelen ''tegen de hand'' staat weet ik niet zeker hoor. en bijv bij het wijken hoe wil je dat netjes doen als je paard niet correct nageeflijk loopt?

Mijn nieuwe aanwinst: Bas! (Florencio x krack c)

Stinkmodder

Berichten: 7974
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 12:29

Hof heeft en had dat ie op wedstrijden niet lekker nageeflijk wil lopen. Hij loopt niet met zn kop in de lucht, dus tegen de hand staat er niet bij. Meestal staat er bij algemeen dat ie iets meer door de hals moet ofzo.

Ik denk wel dat het verschil maakt in punten. Maar Hof heeft nu ook nog gewoon wp's gelopen Tong uitsteken (in de B)

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 12:32

Lijkt mij dat ze het gewoon over een B proef heeft waarin je niet hoeft te wijken. Vroeger deden ze er niet zo moeilijk over en kon je zonder je paard rond te rijden makkelijk een winstpunt halen in de B als je de figuren wel juist uitvoert. Tegenwoordig wordt er in een B proef wel verwacht dat je paard netjes de aanleuning op zoekt, anders is het resultaat 4 en en 5 en op je protocol. Kortom dan wordt er wel op ieder onderdeel punten afgetrokken.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:18

Mijn pony kan alle oefeningen netjes, maar ons grootste probleem is het nageeflijk rijden. Mijn pony loopt wel rond, maar geeft niet altijd na. Toch rij ik nu M2 en heb genoeg winstpunten om Z te mogen starten. Gelukkig wordt zijn aanleuning steeds beter.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:20

ik de B hoeft een paard nog niet nagevelijk te lopen... dus bij de B zullen ze er niets van zeggen

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

JumpingRider

Berichten: 2070
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:01

In de B mag de Jury het niet bij ieder onderdeel zetten, maar ze kunnen er minder punten voor geven omdat ze het niet mooi vinden... Dressuur blijft een Jurysport... Scheve mond

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:03

LiSSy schreef:
ik de B hoeft een paard nog niet nagevelijk te lopen.


Waar staat ergens dat het paard in de B niet nageeflijk hoeft te lopen?

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:08

In de praktijk blijkt wel weer dat een paard in de M2 nog niet eens nageeflijk hoeft te lopen. Hij loopt rond, maar geeft niet altijd na.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:19

Dat zijn dan toch wel blinde juryleden.

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:54

Scum schreef:
Waar staat ergens dat het paard in de B niet nageeflijk hoeft te lopen?


vraag maar aan een willekeurig jurylid... ze vinden het wel prettig als een paard netjes nageeft, maar het moet niet

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:46

Er staat nergens dat een paard NIET nageefelijk hoeft te lopen in de B. Het blijft een B proef, dus het paard hoeft nog niet zo constant in de aanleuning te lopen als bijv een M of Z paard, maar aan de teugel rijden is toch wel een minimum vereiste lijkt mij zo.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 01:24

LiSSy schreef:
vraag maar aan een willekeurig jurylid... ze vinden het wel prettig als een paard netjes nageeft, maar het moet niet


Een paard dat niet nageeflijk loopt krijgt bij mij zeker geen winstpunt. Of we moeten het hier over de klasse AB, BB hebben....
Nageeflijkheid, stelling,buiging, voorwaarts lopen. Het hoort allemaal bij de Basis, dus zeker ook bij de klasse B.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:00

als ex-jurylid (en Scum is jury) verzeker ik je dat een paard altijd - dus ook in het B - nageeflijk moet zijn, en dat is dus niet hetzelfde als in de krul.

Emeraldo, dan mag jij niet mopperen met je jury's.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:31

Het zal toch niet zo zijn dat ik altijd maar geluk heb met juri's? Het is een lastig verhaal, Emeraldo loopt rond, op de loodlijn, maar geeft niet altijd na. Heb er nog nooit 1 opmerking over gehad op wedstrijd.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:08

Het lijkt me toch wel dat je nageeflijkheid moet hebben in de M?
Misschien eens n onderdeel tegen de teugel, maar ik kan me niet voorstellen dat je winst rijd zonder nageeflijkheid in de M.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:29

Tijdens de les krijg ik het vaak te horen, wel rond, wel op de loodlijn, niet nageeflijk. Laatst stond ik te kijken bij m'n instructrice, paard loopt onder iemand anders Prix st Georges, die liep wel rond, wel op de loodlijn, maar gaf aan een kant ook niet na.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:32

Emeraldo schreef:
Tijdens de les krijg ik het vaak te horen, wel rond, wel op de loodlijn, niet nageeflijk. Laatst stond ik te kijken bij m'n instructrice, paard loopt onder iemand anders Prix st Georges, die liep wel rond, wel op de loodlijn, maar gaf aan een kant ook niet na.


ik denk dat het verschil tussen nageven en in de krul dan niet gezien wordt door de jury´s Verward maar als je pony een stille aanleuning heeft en ook gewoon in de krul loopt lijkt me dat ook erg moeilijk te zien.. zoals jij zegt Verward

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:43

Mijn instructrice heeft er wel heel veel verstand van Haha! , ik moet er wel bij zeggen dat hij op wedstrijd meestal wel beter loopt (bedoel ik puur z'n aanleuning mee) als in de les.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:44

ik heb zo'n 5 jaar terug bij de pony's toch behoorlijk wat winst gereden. met 2 pony's op concours, de ene liep altijd mooie ontspannen en af en toe wat aan de teugel. maar de andere kwam eigenlijk nooit aan de teugel, af en toe zelfs tegen de hand (was een etter op wedstrijden) maar ik reed met hem toch ook vaak winst en kreeg er nooit commentaar op

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:54

LiSSy schreef:
ik heb zo'n 5 jaar terug bij de pony's toch behoorlijk wat winst gereden. met 2 pony's op concours, de ene liep altijd mooie ontspannen en af en toe wat aan de teugel. maar de andere kwam eigenlijk nooit aan de teugel, af en toe zelfs tegen de hand (was een etter op wedstrijden) maar ik reed met hem toch ook vaak winst en kreeg er nooit commentaar op


Bij de pony's is het zoieso al anders...maar ook daar wordt het naar mijn idee de laatste jaren steeds strenger..

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:45

Ik heb tussendoor ook wat wedstrijden bij de paarden gereden. Ik merk geen verschil in punten. Volgend jaar start ik ook bij de paarden, dus ik zal wel zien!

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:30

Huh emeraldo je mag toch niet met dezelfde pony bij de pony's en bij de paarden startene?dat mag toch alleen met 2 verschillende pony's??

Kadans -->Z2
Graciano SJ --> Z1
En waar blijft mijn nieuwe crack ?

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:43

Ik heb een stuk of 6 proeven gereden, toen kreeg ik een brief van de KNHS. Ik had er van te voren nooit over nagedacht. Die mensen van de rijverening van de manege waar ik sta, vroegen of ik mee wilde doen. Zij wisten dat ik bij een ponyclub reed, en wisten denk ik ook niks van die regel.

Na die brief ben ik ook maar gestopt Haha!

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2


daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:30

Er wordt in de B zeker wel op de nageeflijkheid gelet.
Ik heb al verschillende proeven gereden waarbij ik 140 punten had omdat bij ruim de helft van de oefeningen een punt is afgetrokken omdat de pony tegen de hand was. Ook zijn er wel jury's die het alleen bij 'het gereden zijn in het algemeen' er bij betrekken. Maar mijn ervaring is toch dat het ook in de B al erg streng wordt beoordeeld hoe je pony loopt.

Aan de ene kant misschien een teleurstelling wanneer je dan niet aan je punten komt, maar aan de andere kant vind ik de beoordeling ook wel weer terecht. Zonder nageeflijkheid kun je je oefeningen ook minder goed uitvoeren, en wanneer je naar de L toe wilt zal je nageeflijkheid toch ook in orde moeten zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers