Paard op boxrust, knettergek, wat is de oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Paard op boxrust, knettergek, wat is de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 18:55

Mijn paard, nu 3 jaartjes jong, is geopereerd aan zijn griffelbeentje, gebroken, dus het moest eruit. Hij moet nu 6 weken in zijn box blijven maar is nu na de 2e dag al knettergek. Hij bokt en stijgert etc. Hij krijgt niet veel krachtvoer en veel hooi. Wat is nog meer een aanrader???(hij staat in een redelijk drukke stal en verveelt zich snel!!)

Help, anders wordt hij niet beter!!!

Alvaro❤️ M2
Montecito❤️Z1 ⭐️


djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:08

Wij zitten op stal met eenzelfde probleem....maar het gaat nu redelijk. Om te beginnen moet je TOTAAL stoppen met krachtvoer......daar worden ze ook knettergek van.
Voor de rest....tsja...zou het niet weten. Naarmate ze langer staan worden ze vanzelf iets rustiger (althans dat is bij ons het geval). Succes!!

....ongeloof...daardoor sprakeloos....

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:36

Ja, idd meteen stoppen met krachtvoer, dat is energie en die moeten ze kwijt zien te raken!
Misschien juist geen aandacht geven op het moment dat ie zo gek is, want dat is negatieve aandacht.
Hij zal zich toch moeten overgeven, hoe vervelend dat ook is......

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:43

geef hem afleiding in zijn stal zoals een lege colafles aan een draadje aan het plafond , doe zijn hooi in een hooinet daar is hij langer mee bezig doordat hij het hooi er moet uitplukken ( hang het hooinet wel hoog genoeg zodat hij er niet met zijn benen in kan ) , zet een zacht muziekje op ( paarden houden van klassieke muziek ) , ga hem regelmatig staan borstelen zodat hij even geniet van in zijn stal te staan , misschien kan je ook bij de paardenwinkel zo een bal kopen waar je snoepjes in steekt en waar ze mee moeten rollen om een snoepje uit te krijgen !
en inderdaad stoppen met krachtvoer en enkel hooi voeren , hooi zoveel hij wil !

groetjes

a dog is for life not just for christmas

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:56

Overleg met de veearts of je hem ook op een klein afgezet stukje gras mag zetten (een pony met gebroken griffelbeen bij ons mocht zo wel naar buiten). En krachtvoer minderen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:57

Krachtvoer minderen en net zoals Anya zegt............ kijken of hij toch niet in een soort van land kan. Als hij zo tekeer gaat op stal dan is dat zeker veel slechter als rustig op het land

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 20:43

ok, bedankt allemaal, ik ga zeker enkele dingen proberen. Maar de dierenarts zei dat hij niet mocht lopen, pas na 6 weken boxrust. Hij krijgt nu nog maar 1 kilo voer per dag(basisvoer), dit heeft hij volgens de dierenarts zeker nodig voor lichaamsonderhoud. Vind het eigenlijk vooral zielig voor hem. Maar ik bel de dierenarts morgen wel even om te overleggen. Jullie horen het nog!!!

Alvaro❤️ M2
Montecito❤️Z1 ⭐️

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:46

Wat een rare dierenarts zeg........... hooi of kuil kan een paard niet in werk prima maar dan ook prima op leven. Krachtvoer (het woord zegt het al) moet je niet geven........ misschien een handje omdat hij zich anders overgeslagen voelt, maar zeker geen kilo

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:49

pony bij ons is terug naar handje brok en zoveel hooi als hij wil. Redt ie het prima op hoor!

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:55

Ik heb mijn paard 5 maanden op stal moeten houden wegens een gebroken kootbeen. Na ongeveer 4 maanden mocht ik kleine beetjes met haar stappen. Maar ze mocht absoluut geen rare beweging maken. Het bot was wel heel maar haar pezen moesten weer aansterken. Omdat zij ook niet altijd rustig was kreeg ik Sedalin. Ze had er maar weinig van nodig en dan kalmeerde ze al. Na 5 maanden mocht ze eindelijk naar buiten op een héééél klein stukje. Overigens als ik haar aan de hand liet grazen was ze rustiger dan dat ik met haar stapte.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 21:00

Is sedalin dan een oplossing??? ik kan het proberen, want hij mag zijn been idd niet teveel belasten ook ivm de pezen en de wond! Wanneer gaf je dat dan en hoelang werkt het??? Ik ga zowieso bellen met de da en hij gaat dan maar alleen op hooi. Is zemelen misschien een oplossing om hem niet buitengesloten te laten voelen??

Alvaro❤️ M2
Montecito❤️Z1 ⭐️

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:01

je kunt slobber maken met wat brok erin voor het lekker. Denk eraan dat je wel wat kalk toevoegt, want zemelen breekt volgens mij kalk af.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:03

toen digger op stal moest blijven een paar weken gelden ben ik ook gestopt met krachtvoer
ik heb een kleinzuurkool tonnetje gekocht bij de welkoop en daar gaten ingeboord en daar steeds wat voer in. daar was hij wel lekker mee aan het spelen.

een likkit vond hij heerlijk, maar met een half uur was hij op Haha!
ik heb toen alleen het bovenkantje eraf gehaald en de rest laten zitten .
daar was hij ook lekker mee bezig

een pion.... dat was zijn favoriet

maar het echt niet leuk , ze worden steeds drukker en lastiger. wat ook begijpelijk is en je hebt het gevoel dat je steeds maar moet straffen.

ik hoop voor je dat hij snel in een klein stukje buiten mag
al is het maar 4x4
dat hielp bij digger ook erg goed
maar het was wel eng hoor
je bent als de dood dat hij gaat rennen

succes met je paardje

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:11

Mijn paardje van vier jaar staat nu al 8 weken op rust i.v.m. een peesblessure. Ze krijgt helemaal geen biks meer, alleen veel hooi, peen, appels en wat brood. Daarbij nog wat vitaminepoeder. Ik heb een bal gekocht bij de paardendrogist waar je voer in kan doen wat ze dan door er mee te rollen door een gaatje eruit kan krijgen. Die stop ik dus vol met stukjes peen. Is ze wel een uurtje zoet mee.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:27

montecito schreef:
Is sedalin dan een oplossing?????


Het hielp bij die van mij wel. Maar ik gaf het alleen als ik met haar ging stappen en ze oogde heel druk. Het heeft wel een inwerktijd van 1.5 uur.
Mijn paard stond op dat moment ook nog in het gips. Mijn DA sedeerde haar ook wel, als ze van de kliniek naar huis toe ging werd ze altijd heel druk als ze de trailer zag. Ze moest dan eerst wel kalmeren voordat ze op de trailer ging. Ik weet het, ik heb een supèèèr DA.
De eerste tijd dat ze naar buiten ging, heeft ze echt op een stukje van 5x7 gestaan. Iedere dag weer een nieuw stukje. En 's ochtends ging ze zonder voer naar buiten, dan had ze honger en ging ze direct eten.
Om speeltjes in de stal te doen ben ik een beetje huiverig voor. Ben altijd bang dat ze precies met het verkeerde been op het speeltje gaan staan.
Geef inderdaad veel hooi en een handje brok

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:43

Mijn arabier heeft een dik half jaar op absolute boxrust gestaan. Was de eerste maand erg zwaar voor hem, maar uiteindelijk wist hij niet beter.
Ik ben hem toen slobber gaan voeren en af en toe een schepje muesli zonder haver. En veeeel hooi natuurlijk, idd het liefst in hooinetten, dan was hij er wat langer mee bezig.
Ik geloof niet dat je er verder wat aan kunt doen, gewoon heel veel geduld hebben....
Heel veel sterkte en succes ermee!

gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:23

helemaal geen krachtvoer geven, alleen hooi.
mijn vorige paard heeft een jaar op stalrust gestaan ivm een gebroken elleboog.
hij kreeg helemaal geen krachtvoer, alleen hooi, daarbij stond ie 3 of 4 mnd vast op stal zodat ie niet kon gaan liggen, dan kwam er teveel druk op de breuk.

krijgt ie pijnstillers??
zo ja, dan voelt ie geen pijn waardoor ie niet voorzichtig is met z'n been.
toch even overleggen met je veearts.

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 06:55

die dierenarts zit fout. een handje biks is voor hem voldoende voor de benodigde vitamines. geef hem meerdere keren per dag hooi, en probeer dat hij buiten kan kijken

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 07:22

Idd totaal stoppen met krachtvoer, hooi goed verdelen over de dag en evt. een pion of iets dergelijks in zijn stal, waar hij mee kan spelen.
Radio aan, maatje langs hem op stal zodat hij niet alleen binnen is en veel met hem bezig zijn.

Toos paardloos

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:11

Zou een rustig weiland niet veel beter zijn dan een box? Ik begrijp niet dat dierenartsen boxrust voorstellen voor jonge paarden. De heledag kleine rondjes lopen is toch veel erger voor de pezen e.d. dan dag en nacht buiten laten?
Misschien een second opinion vragen, zeker als hij knettergek op stal wordt. Ik weet dat "onze" DA eigenlijk nooit een paard op stal laat staan en dat is echt geen kleintje in paardenland.

Urlando

Berichten: 142
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:14

Hoi Amondi,

Bij de paardendrogist heb je allerlij kruiden voor paarden die voor een langere tijd op stal rust moeten....
Helpt super!!!!

Succes Sanne

Geen man kan tippen aan mijn viervoeter!!!!


Urlando

Berichten: 142
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:16

Ps: als de DA boxrust voorsteld zou ik mij daar zeker aan houden!!!
Ook zou ik opletten dat je niet (te veel) pijnstillers toedient want op die manier kan hij snel over zijn eigen grens heen gaan.

Geen man kan tippen aan mijn viervoeter!!!!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:16

Het is kiezen of delen.. Of hij breekt de tent af of hij staat rustig buiten wat is slechter??
Sederen kan je doen (er is tegenwoordig een alternatief voor sedalin) je hebt ook homeopatische supplementen die rustgevend werken die kanje ook nog proberen (Be Calm heet dat geloof ik).
Succes.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:41

Zeker niet het krachtvoer er helemaal afgooien. Een lichaam wat herstellende is heeft EXTRA eiwitten en vitaminen en mineralen nodig. Tenzij je een heel goede vervanger hebt, kan je niet zomaar het krachtvoer ineens stoppen. Tuurlijk wel minder dan wanneer hij vol in het werk zou staan! Uit gewoon goed hooi, halen paarden toch nog te weinig, omdat het meeste hooi voornamelijk van engels raaigras gemaakt is, en dus voor koeien bestemd, hoog in eiwit, maar er zitten beslist te weinig kruiden en grassen in die voor paarden onontbeerlijk zijn.

Er zijn verschillende middelen die je je paard kan geven om wat rustiger te worden, hiervoor kan je overleggen met je dierenarts.
Soms helpt het als het paard een maatje naast zich heeft.
(Wij laten als een paard om wat voor reden dan ook op stal moet blijven, er altijd een paard bij staan voor de nodige stalrust. De andere paarden mogen dan in ploegendienst de binnenblijven gezelschap houden! )

Als je het advies van je eigen dierenarts niet helemaal vertrouwd, kan je misschien bij een andere dierenarts advies vragen?

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 09:27

Ik vind het erg fijn dat ik zoveel support krijg van jullie, super!! Ik ga de dierenarts eind vd middag bellen. Hij was nu aan het opereren. Ik hoop dat mijn stalkamaraden mij voort willen helpen door iedere keer een paard binnen te houden aan gezelschap. Ik ga straks naar de ruitersportzaak om een supplement te halen om hem te kalmeren!! Hij krijgt overigens geen pijnstillers, dit is mij ten zeerste afgeraden. Hij heeft inderdaad wel gewoon bouwstoffen nodig, maar misschien is daar ook een supplement voor?? Iemand nog een idee wat ik ipv brok zou kunnen bijvoeren?? Buiten staan is voor hem geen optie, het lijkt wel of hij zelf niet doorheeft wat beter is voor hem, want hij is het type dat overal overheen/doorheen gaat.

Alvaro❤️ M2
Montecito❤️Z1 ⭐️


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RenateHidden en 28 bezoekers