(LO) Een cursus dubbele longe!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Corine12
Berichten: 22
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: Brabant

(LO) Een cursus dubbele longe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 14:44

Ik ben nieuw hier, maar ik wilde gelijk dubbele longe ervaringen laten weten! Ik heb nooit geweten dat het er in zat maar mijn paardje (Andalusiermerrie) kan aan de lange lijnen zelfs zijwaartse oefeningen als schoudervoor en appuyementen. Degeen waar ik de cursus deed deze zomer ('t Balingehof) was helemaal enthousiast over de mogelijkheden van mijn paardje **trots**. We zijn ook nog even bezig geweest met compliment en levade en jaja ook dat pakt ze prima op!

Longeren jullie met regelmaat aan de dubbele?

Groetjes,

Corine

Corine12
Berichten: 22
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 15:05

Oh en waarvoor gebruiken jullie de dubbele? Als afwisseling? Om echt af te richten? Etc.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:30

nee, maar ik vind het wel echt prachtig! Ben ook van plan om een cursus om het balingehof te nemen..

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:51

Ben het momenteel mezelf een beetje aan het aanleren, wil alleen nog niet zo lukken. Afgelopen weekend was er weer een cursus op 't Balingehof. Heb er over zitten denken om eraan mee te doen, dus niet gedaan. Zou wel graag eens les willen hebben in dubbele longe, maar ja het is allemaal zo duur.

Corine12
Berichten: 22
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 16:05

Ik heb geen vastgestelde workshop bij hen gedaan overigens, ik heb een eigen programma samengesteld, kreeg ik cadeau van mijn vriend....

Je raad wel hoe blij ik daarmee was.

Dus ben ik 2 1/2 dag daar geweest en hebben we gelijk een uitje ervan gemaakt.

Tja duur, ja, op zich wel, maar niet als je het krijgt !!!

HAHAHAHA.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:23

Ik doe regelmatig met dubbele longe longeren. Maar niet op de manier van jou, om dus die spaanse passen te leren.
Ik doe het echt voor de spieren, die hij ohz. en aangespannen nodig heeft, te trainen.

Suhtai
Berichten: 25
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:40

waar is de Balingehof? Hebben ze ook een website?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:49


monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:39

Oh maar ik doe het niet alleen om "klassiek" af te richten hoor, ik gebruik het ook om dressuurmatig bezig te zijn, verzamelen etc.

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:53

Ook ik gebruik heel regelmatig dll. Tijdens het beleren maar ook daarna in de training. Ideaal om het paard onbelast de oefeningen te leren. En daar kan je echt heel ver mee komen. Wat onder de man/aangespannen kan, kan ook aan de dll. Ik vind het een hele prettige trainingsmethode.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78500
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:22

Onze hackney's trainen we praktisch alleen maar aan de dubbele longe. Ook mijn eigen rijpony train ik nog zeker 1 keer in de week aan de dubbele longe. Fijn als afwisseling, en zeker omda ze nog maar 3 is weinig belastend in verhouding met rijden. En je kunt ze lekker voorwaarts neerwaarts krijgen.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:28

Ik train vaak aan de dubbele longe. We rijden aangespannen, ik kan niet meer onder het zadel rijden. We hebben thuis nou eenmaal geen grote rijbak (mennen met een tuiger in een 20 x 40 bak is krapjes Knipoog ) en op straat rijden is leuk, maar niet echt handig om dressuurmatig te werken.

Sinds ik elke week les bij de menvereniging, werk ik veel aan de longe om Janssen sneller en scherper op de hulpen te laten reageren. Wat bij hem vooral belangrijk is, is rust. Hij stuift het liefst als een echte showtuiger door de bak en door het longeren reageert hij inmiddels al veel beter op mijn stem en op de ophoudingen. Hij is in een paar maanden tijd gigantisch vooruit gegaan.

Afgelopen vrijdag is hij gebruikt als demo-paard bij een clinic door Riny Rutjens en daar heb ik weer wat kneepjes van afgekeken.

Afbeelding

Annelies

Berichten: 18
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:13

Lijkt me erg leuk om te kunnen. Pling
Vooral als je er zoveel baad bij hebt.

Er zijn veel mensen hier die wel zin in zo'n cursus hebben heb ik het idee.
Misschien is het eenidee om met een groepje zo.n cursus te doen. Scheel vast een hoop geld enis nog gezellig ook. *LOL*

Corine12
Berichten: 22
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 15:43

Zal ik eens vragen wat het kost, voor een groepje? ik weet dat ze inmiddels ook reizen.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:31

We komen voor een vast bedrag en er mogen dan maximaal 10 mensen aan deel nemen die het bedrag delen. Geen extra reiskosten verder, kijkers mogen ook nog komen. Degeen die het organiseert regelt een accommodatie.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:34

Oh en Corine, hoe gaat het nu met het longeren? Al een beetje controle over je eigen positie?

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:23

Onze gelders wordt regelmatig aan de dubbele longe gelongeerd omdat ze vrij sterk kan zijn en dan haar hals vasthoud. Door de longe als een soort slof te bevestigen kan ik haar er dan ronder en losser doorheen rijden. Ze is normaal snel onregelmatig voor de wagen maar als ik haar een dag eerder heb gelongeerd loopt ze meestal goed.
Mijn appaloosa merrie gaat aan de dubbele longe omdat ze met een enkele lijn niet onder controle te houden is. Ze loopt dan alleen te sjezen. Ze is echter nog wel gespannen op de culeron en ik moet dus goed alert blijven.
En een jong hengstje heb ik net voor het eerst aan de dubbele lijnen gehad om hem een beetje het sturen proberen bij te brengen. Is nog niet zo simpel. Al was hij wel erg braaf.