tong uitsteken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
___julia___
Berichten: 20
Geregistreerd: 20-07-04

tong uitsteken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 08:37

hoi,

M'n 3 jarige merrie gooit steeds d'r mond open en steekt dan de tong er helemaal uit Tong uitsteken hierdoor reageerd ze dus niet meer op het bit.
We hebben al verschillende hoofdstellen en bitten geprobeerd en de tandarts is ook al geweest.
We snoeren nou de mond dicht maar dan krijgt ze nog d'r tong uit d'r mond en volgens mij lijkt dat niet helemaal de manier.
Waarom doen paarden dit? Verward En hoe kan je dit oplossen? Lachen
Groetjes julia


DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:46

___julia___ schreef:
hoi,

M'n 3 jarige merrie gooit steeds d'r mond open en steekt dan de tong er helemaal uit Tong uitsteken hierdoor reageerd ze dus niet meer op het bit.
We hebben al verschillende hoofdstellen en bitten geprobeerd en de tandarts is ook al geweest.
We snoeren nou de mond dicht maar dan krijgt ze nog d'r tong uit d'r mond en volgens mij lijkt dat niet helemaal de manier.
Waarom doen paarden dit? Verward En hoe kan je dit oplossen? Lachen
Groetjes julia

volgens mij doen ze t uit protest voor t bit

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:52

gooit ze haar tong ook over het bit? Zolang dit niet het geval is moet je heel voorzichtig zijn met rijden. Zo veel mogelijk met de hand eraf blijven. veel voorwaarts rijden hand toestaan. waarschijnlijk heeft ze het evenwicht ook nog niet helemaal gevonden dus daar moet je ook aan werken veel recht uit rijden. Wat je ook kan proberen is een appeltje voeren voor je gaat rijden dan kan die daar even mee sprelen.
Vraag anders een ervaren ruiter je te helpen

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:28

Of een tonglepel gaan kopen of zoeken?!
En een lage neusriem wil meestal ook wel veel helpen.....

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:38

Geen hulpmiddelen, zoek eerst uit waarom ze dat doet?
Meestal legt de ruiter teveel druk in de mond en doet het paard de tong naar buiten en voelt hij er veel minder van!!

Een tong buitenboord betekend te veel spanning op de verkeerde plek.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:02

Dan komt er inderdaad veel druk op haar mond. Probeer toe te staan.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

___julia___
Berichten: 20
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 16:47

Het maakt niet uit wie erop zit, ze doet het bij iedereen.
Zelfs als je de teugels lang heb dan zit ze nog met d'r mond open.
Het dicht snoeren vind ik persoonlijk niet de oplossing, ik doe het nu wel omdat ik denk dat ze het uit gewoonte doet.
Ik heb nog nooit mee gemaakt dat een paard dit zo extreem doet.
D'r tanden zijn oke en we hebben verschillende bitjes geprobeerd, bij m'n andere paarden rij ik met een wat dikker
dubbel gebroken bit, ik heb wel een gehoord dat dat prettiger is voor jonge paarden.

Heeft iemand dit zelf meegemaakt?

Groetjes julia

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:53

Ken wel een paar paarden die ook met hun tong uit hun mond lopen maar ik zou het verder niet weten

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken


R0MY

Berichten: 91
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 18:07

Ik rijd zelf een paard die dit zeer veel deed. Maar ze deed dit alleen als ik geen aanleuning had. Dus probeer ervoor te zorgen dat je wederzijds contact hebt (jij moet niet aan de teugels trekken of druk geven maar het moet net zijn alsof het paard meer gewicht in jou handen geeft) Hij hoeft daar dus niet! voor aan de teugel te lopen.
Wat ik ook heb gedaan is om een bit met tonglepel kopen, hierdoor werd het onmogelijk voor haar om haar tong naar buiten te steken. Toen ik weer met haar ging springen met r heb ik dr gewone trens weer terug gehangengen omdat die diervriendelijker is met springen. En zolang ik een correcte aanleuning had deed ze het niet meer. Nu doet ze het aan het eind wel eens als ze lange teugel krijgt maar verder niet meer.

Het verder aansnoeren van de neusriem is trouwens geen oplossing als je verder wilt voor het correcte nageven moet het paard zijn kaak kunnen ontspannen hetgeen lastig gaat als de neusriem vastgesnoerd zit (aansnoerneusriemen zijn dus ontdingen, maar vaak wel mooier, maar bij goed gebruik kan t geen kwaad)
Succes..

falco_loverJarig
Berichten: 179
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Kontich , Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:30

Ik heb een pony en die doet ook zijn tong naar buiten als ik begin met rijden . Eens dat hij dan naar beneden loopt is het gedaan , maar weet iemand hoe dat komt dat hij in het begin zijn tong er uit doet. Hij doet het ook aan de lang teugel. We hebben nu een ander bit en hij doet het nog . Wat kan ik doen ?
XXX Verward

Yaan!.x. X Falcoow.x
..She cries for love..

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:32

Hoe dik is het bit? Kan ook zijn dat het qua dikte niet past. Een dik bit kan zacht lijken, maar als het tegen het (hangende?) rooster aanzit, voelt het ook niet erg prettig aan.

secricible

Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:20

Hm, ik heb dit probleem ook, alleen heeft ze vanaf het moment dat ik het bit in doe een heel klein stukje tong aan de linkerzijkant hangen, da komt net onder har lip uit. Mijn aanleuning is goed, daar ligt het niet aan. Is dit gewoon een tic of ligt dit ook ergens aan? Ze heeft totaal GEEN verzet, dus kan me niet voorstellen dat het verzet zou zijn.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:20

Het is zeer goed mogelijk dat het spanning is van "O, we gaan weer rijden! Spannend!". Althans dat is mijn ervaring. Goede aanleuning is niet altijd genoeg om "zo'n paard" te laten ontspannen. Is het niet een idee om haar even rust te gunnen? Ze is pas 3 jaar oud, misschien is er nog niet helemaal aan toe...
En voor de anderen is het misschien een idee om de paarden te longeren met touwtjes zodat ze hun rug goed gebruiken, en volledig ontspannen in hun lijf en leren dat dat de meest prettige manier van werken is.
Het kan erg lang duren voordat een paard die tong weer in zijn mond houdt, vooral als het ook meer de gewoonte is geworden. Ken er ook zo eentje Scheve mond

falco_loverJarig
Berichten: 179
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Kontich , Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:44

Mijn bit is een dikte dat iedereen heeft bij ons in de manege hoe dik weet ik niet precies . bedankt !!
xxxx

Yaan!.x. X Falcoow.x
..She cries for love..

Jokonootje

Berichten: 4830
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:05

falco_lover schreef:
Mijn bit is een dikte dat iedereen heeft bij ons in de manege hoe dik weet ik niet precies . bedankt !!
xxxx

maar een bit dat bij 20 paarden wel goed ligt hoeft bij een ander paard niet goed te liggen ....

maar weer ontopic ik denk dat je met de tip van ROMY wel een eind komt heb je dat al geprobeerd?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers