Voorgereden bij jurycursus Fitzroy

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Voorgereden bij jurycursus Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-02 09:29

Gisteravond heb ik bij de jurycursus van Fitzroy gereden. Dat viel nog niet mee. De voorbereiding was op zich ook al niet zo heel erg goed. Bij de Zaanse aangekomen (om 10 over half 9) bleek dat we al na een kwartier het proefje moesten rijden. Hellup.
Bij het losrijden was max een beetje gestoord. Toen het andere paard op mij afreed en me te dicht passeerde ging hij recht overeind Extreme duivel . Daarna bleef hij continu het andere paard in de gaten houden. Ik heb me nog even snel aan een galopje (rengalop) gewaagd om te proberen de ergste frissigheid er af te krijgen. Maar hij ging plat door de bocht.

Om ca 21.00 uur kwam de hele groep van Fitzroy de baan binnen we hadden elkaar nog nooit gezien maar ik herkende haar meteen van de fotos op bokt. De hele groep ging bij C staan en ik mocht mijn proefje (L2) beginnen. Ik had nog gevraagd of het andere paard de baan uit mocht omdat mijn paard er van afgeleid word maar dan mocht niet. Ik heb me maar zo goed en zo kwaad als het ging op mijn proefje geconcentreerd en op zich viel het me alles mee. Max luisterde, was wat erg voorwaarts maar op zich hebben we alle oefeningen zonder problemen kunnen rijden. Na afloop werden de proefjes besproken en daar bleek wel weer dat ik er absoluut geen verstand van heb. Ik had zelf een winstpunt verwacht, Fitz ook en een aantal anderen. Maar het merendeel zat onder een winstpunt. Opperjury zat op 57% (149 PNT), naar mijn mening echt te laag. Opperjury vond dat het paard overhaast was (was zo) en dat ik er geen controle over had. Maar hoe kan je zonder controle voltes 10m rijden, overgangen op de letter rijden, hals strekken prima tonen, stilstaan etc Verward . A la, als je je paard niet onder controle hebt dan kan je 1x op geluk een overgang op de letter rijden, maar niet allemaal. Bij het wijken voor het been (wie heeft die oefening ooit verzonnen) heb ik ondanks het feit dat max wat loperig was een aantal prima passen laten zien door in de oefening te blijven rijden, max liet zich ook daarin corrigeren zonder tegen de hand te komen of iets dergelijks. Dat gevoel van geen controle was er bij mij dus absoluut niet. Ik heb bewust niet het tempo teruggereden in de proef omdat dat alleen maar verstoringen brengt en ik mijn paard genoeg onder controle heb om ook in dat hogere tempo de L-oefeningen (arbeidsdraf) te rijden.

Mijn broek zakte bijna af toen ik het commentaar bij de 2e ruiter hoorde. Een volte van 15 meter in galop die uitgevoerd werd als 19 meter werd beloond met een 7. De ‘choreografie’ was volgens opperjury niet zo belangrijk Verward Laat ik nu van mening zijn dat je met het tonen van de oefening zoals het hoort aangeeft dat je je paard onder controle hebt. Als ik met max een volte van 10m moet maken dan is dat een hele tour. Hij is lang en maakt mega grote stappen. Een volte 10m voor hem is als een volte 7m voor een ander paard wat moeilijkheidsgraad betreft, maar dan ga ik toch niet zeggen ik rij hem 12 m en hij moet beoordeeld worden op stelling, buiging, tact en de grootte is niet van belang. De overgangen die ik van de andere ruiter heb gezien waren allemaal 3m voor de letter maar ze kreeg net als ik een 6. Het paard was de hele proef niet door de nek. Uiteindelijk was het totaal gelijk aan mijn punten.

Maar goed opper jury leert het de juryleden dus hij zal wel weten waar hij het over heeft maar ik was weer een illusie armer. Ik had kreeg het idee dat de aspirant jurys opgeleid worden tot 5jes en 6jes gevers. Een 5 is voldoende werd er steeds benadrukt, maar dan komt een jury voor zijn gevoel nooit aan een 8 toch? Maar wel makkelijk aan een 4 of een 3 als er even iets mis gaat. En zie dan je punten maar te halen. Bij het bespreken van de middenstap werd door opper gezegd dat als de aanleuning beter was geweest er zelfs wel een 7 voor gegeven kon worden. Max heeft een super stap, hij daalt in de hals, stapt door zijn hele lijf en stapt wel 20cm over, als dan van het begin tot het eind de aanleuning goed was geweest en hij aan het einde weer terug komt naar arbeidsstap waarom dan geen 9?

Al met al klopte het beeld waarschijnlijk niet met het gevoel jammergenoeg. Dat bleek ook wel uit het commentaar dat gegeven werd over het halsstrekken: dat kwam erop neer dat ze allemaal stomverbaasd waren dat hij uberhaupt die oefening kon uitvoeren Frusty Ze hadden allemaal (jij ook Fitz?) verwacht dat hij zo weinig onder controle stond dat als ik toestond hij er in een rengalop vandoor zou gaan. Terwijl ik er geen enkele twijfel over had dat hij op mijn toegeven de hals netjes zou strekken, zich zou loslaten in de rug. Hij bleef in het zelfde (iets hoge) tempo lopen en aan het einde kon ik de teugels weer netjes aannemen. Klinkt niet als een paard dat zonder controle door de proef heen walst met een ruiter op zijn rug die probeert te redden wat er te redden valt toch (dat laatste was het beeld wat opperjury schetste Boos! )

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 10:09

Als ze een vijf voldoende vinden, hoe wil je dan ooit aan de gemiddelde 6 komen voor je winstpunt? Als je je proefje helemaal voldoende rijdt, heb je volgens mijn een wp? Lijkt me... Nou ja...
Lijkt me overigens wel leerzaam.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 10:46

Was er niet gefilmd? Meestal kijk je de proef terug op video en bespreek je daarbij de punten.
Ik ken Herman Smit als een heel reeele jury, maar een volte te groot mogen rijden om de tact ed maar goed te houden Verward daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Erg vreemd.
Tja en een 9 geven wordt absoluut niet op prijs gesteld. (In het algemeen he, ik heb het nu niet over Herman) maar een 8 wordt normaal gesproken toch vaak genoeg gegeven hoor, dus ook dat vind ik vreemd.
Ik kan me voorstellen dat je vraagtekens hebt gekregen na gisteravond.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 10:50

Astrid, laat het je een troost zijn, dat we na afloop nog hevig gediscussieerd hebben met meneer opperjury. Een aantal van ons waren het absoluut niet eens met de punten, waaronder ik ook.
Ik vond idd dat hij erg laag zat gisteren bij jou.
De afgelopen keren zat ik altijd aardig in 1 lijn met hem maar nu had ik maar liefst 14 (!) punten verschil.
We hebben het er zelfs nog met medecursisten overgehad, dat hij (opperjury) gisteren zeker niet lekker in zijn vel zat en erg humeurig was.

Ik ben wel met je eens dat we opgeleid worden voor 5-en en 6-en jury. We hebben het er in het begin van de cursus uitgebreid overgehad maar het huidige jurycorps vindt niet dat je 9-ens moet geven Verward
Nou ja, wat ik in de ring doe zometeen is toch weer een ander verhaal dan het examen. Op het examen ga ik iig voorzichtig punten, anders red je het niet dat heb je wel gehoord.

Ik neem aan dat je opperjury kende, heeft hij een hekel aan je of zo?

Astrid, als je mij hebt als jury had je die winstpunt wel gekregen Knipoog en ik vond Max een gaaf paard.
Ik had trouwens niet het idee dat hij er vandoor zou gaan met halsstrekken.
Super dat je voor mij hebt willen rijden, en ik vind het jammer dat opperjury niet zo positief was.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 10:57

tja, ik het het niet gezien, maar toch, in de L2 moet je je paard goed onder controle hebben, het is de voorbereiding op de M!
Een L2 proef moet zonder al te veel grote fouten en ritmestoornissen worden doorgelopen.
maar nogmaals, ik heb het niet gezien, dus het is moeilijk oordelen zo!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-02 16:41

Fitzroy schreef:
Astrid, laat het je een troost zijn, dat we na afloop nog hevig gediscussieerd hebben met meneer opperjury. Een aantal van ons waren het absoluut niet eens met de punten, waaronder ik ook.
Ik vond idd dat hij erg laag zat gisteren bij jou.
, als je mij hebt als jury had je die winstpunt wel gekregen Knipoog en ik vond Max een gaaf paard.


Dank je Leontine/Fitz, dat is toch wel weer fijn om te horen. Ik had graag kritiek gehad waar ik iets mee kon en dat was nu eigenlijk niet echt het geval. En Herman ken ik van vroeger, uit mijn pony-tijd. Ik neem aan dat hij geen hekel aan me heeft en als hij dat wel heeft dat hij proffessioneel genoeg is om daar op de juiste manier mee om te gaan. Misschien viel het hem gewoon erg tegen, had hij meer verwacht van een 'lichte tour'-ruiter, of heeft hij extra zwaar beoordeeld.

Ik ben van mening dat een goede proef gewoon minimaal 65 a 70% moet opleveren, 60% is de score voor een 'bevredigende' proef. Daar denk 'opperjury' dus blijkbaar anders over. Overigens begrijp me goed hoor, ik vond niet dat ik een super proef gereden heb maar we hebben het wel over L klasse waar nog niet gesproken wordt over bijvoorbeeld verzameling, en in die context vond ik mijn proef over het geheel genomen bevredigend *LOL* . En de opmerkingen over het weinig van belang zijn van de choreografie zoals opperjury het uitdrukte, dat gaat naar mijn gevoel helemaal tegen het principe van dressuurrijden in. Door het tonen van de oefeningen zoals ze gevraagd worden 'bewijs' je dat het paard goed afgericht is. Zoals je voor een slecht uitgevoerde volte van de juist afmeting geen goed cijfer kan geven kan je dat ook niet voor een goed gereden volte die veels te groot is.

Het was trouwens wel fijn om Max even op vreemd terrein te rijden. En ik zou best nog een keer willen rijden hoor Fitz, maar dan wel met voldoende losrijden en als het even kan geen ander paard in de bak.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 17:17

astridh schreef:
Ik ben van mening dat een goede proef gewoon minimaal 65 a 70% moet opleveren, 60% is de score voor een 'bevredigende' proef. Daar denk 'opperjury' dus blijkbaar anders over.


Hier ben ik het niet mee eens. Een score van 60% betekend al een winstpunt, als je bij een 'bevredigende' proef al een wp zou krijgen.... Nee, ik denk niet dat dat goed is. Ruiters worden dan te zeker van zichzelf of móeten te vroeg over naar een volgende klasse. Voor een winstpunt moet je gewoon een goede proef laten zien, zodat je een klasse hoger 'bevredigend' zou rijden. Als je met een paar maal 'bevredigend' over gaat naar de volgende klasse, dan is je niveau daar gewoon 'slecht'.

Laat ruiters maar zwoegen tot het Z. Laat ruiters maar trainen aan de basis. Dat is het belangrijkste immers. Niet alles moet te gemakkelijk gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 18:35

Een heel herkenbaar verhaal hoor. Op mijn vorige stal werden ook jurycursussen gegeven en ik heb er vaak bijgestaan. Een stalgenootje reed ook voor in de L2. Scores van 185 punten waren voor die combi zeker niet ongewoon het was echt een zeer bevestigde combi met mega scores. Op de cursus werd ze ook beoordeeld. Volgens de opperjury was de proef niet meer dat 152 punten waard! Het kommentaar ging mij te ver.
Ik zal niemand aan raden om voor te rijden op een jury cursus. De opperjury houdt de punten altijd bijzonder laag. Wanneer je de volgende keer een echte wedstrijd rijdt bij een net geslaagd jury lid zal deze je beoordelen naar het commentaar van de opperjury. En helaas kom je dan bijna altijd veel en veel lager uit dan bij een willekeurig ander jury lid. Ook wanneer je als voorrijdster bent afgestraft op iets als bijv. je aanleuning dan zijn dat dingen waar jury's je heel lang op blijven afrekenen, ook al is dat punt al voor 200% verbeterd! Jury leden zijn snel geneigd zich te conformeren naar het oordeel van de opperjury en zoals je hebt gemerkt werkt dan meestal niet in je voordeel.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-02 20:14

carola schreef:
Hier ben ik het niet mee eens. Een score van 60% betekend al een winstpunt, als je bij een 'bevredigende' proef al een wp zou krijgen.... . Als je met een paar maal 'bevredigend' over gaat naar de volgende klasse, dan is je niveau daar gewoon 'slecht'.

Laat ruiters maar zwoegen tot het Z. Laat ruiters maar trainen aan de basis. Dat is het belangrijkste immers. Niet alles moet te gemakkelijk gaan.


Heb je een proevenboekje bij de hand Carola, kijk dan even bij hoofdstuk beoordeling.... een 5 is voldoende, 6=bevredigend, 7= tamelijk goed, 8=goed, 9=zeer goed, een bevredigende proef is dus 60% Knipoog Enne, slecht is een 2, dan heb je dus 20%. En waarom zouden ruiters moeten zwoegen tot het Z, dan begint het pas Verward
Laatst bijgewerkt door astridh op 29-03-02 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 20:29

Juist. Bij het Z begint het pas. Maar je ziet zo verschrikkelijk veel ruiters hoger als Z die de basis nog niet 100% onder controle hebben. Echt zonde is dat. Laat mensen er maar een paar jaar over doen om vanaf het B in het Z te komen, dan wordt die basis er in ieder geval ingestampt.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-02 20:36

carola schreef:
Laat mensen er maar een paar jaar over doen om vanaf het B in het Z te komen, dan wordt die basis er in ieder geval ingestampt.


Het ontwikkelen van de basis doe je door de juiste training, niet door jaar in jaar uit wedstrijden te rijden... Ik start liever een paar keer, haal mijn punten en train dan thuis verder voordat ik weer start.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 10:03

Tuurlijk, daar heb je gelijk in. Maar helaas zie je het in de praktijk heel vaak anders.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 10:17

Wat jammer dat het zo gegaan is! Ik heb Astrid een paar keer zien rijden en ik vind juist dat ze Max heel goed onder controle heeft, ook in een proef! En ik kijk er wel van op, dat je die dingen zo op de jurycursus moet leren. Ik wilde het in de toekomst ook gaan doen, maar ik denk dat ik er maar vanaf zie. Haha!

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 13:44

Toch moet ik jullie zeggen dat dat niet standaard is dat er laag gepunt wordt.
Wij hebben een aantal proeven uit de bijscholingscursussen gezien op video en daar zaten ook proeven bij waar idd 185 pnt voor waren gegeven. Dus het kan echt wel ...