20 eieren in een broedmachine

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

20 eieren in een broedmachine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 17:19

O, ik vind het zo spannend!
Ik heb nu 20 bevruchte eieren in een broedmachine. Ze zitten er nu 14 dagen in, dus nog 1 weekje geduld en dan komen ze uit!!
Het zijn Antwerpse Baard krielen.
Als ze oud genoeg zijn gaan ze naar mijn moeder, daar mogen ze dan gaan scharrelen.
Voel me al een echte 'kippenmoeder'!!!

Nog meer mensen met ervaringen om kuikens zelf uit te broeden?

En hoe weet ik nu echt zeker bv. dat ik eieren kan weggooien omdat ze niet bevrucht zijn?
Ik zie in elk ei nl. wel wat met de schouwlamp. De ene heeft meer schaduw, in de andere zie ik een bloedvaatje etc.


draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:21

als het goed is zit er dan wat in, als je er iets in ziet.
ik heb zelf een kuikentje uitgebroed met een vissekom en lamp, ging ook, wel elke dag 3 keer zelf draaien enz.

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:33

Je kan dat testen door ze even in koud water te leggen. Doordat ze "schrikken" zal het ei bewegen. Geen beweging is dus geen bevruchting.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:46

Hmm mn pa heeft een kuikenbroederij, en daar heb ik 15 jaar naast gewoond Tong uitsteken
Maar iig, bij het schouwen, lichtten de onbevruchte eieren niet rood op geloof ik. Maar dit is waarschijnlijk n ander systeem dan wanneer je het hobbymatig doet.
Later hadden we ook dat het automatisch werd geschouwd.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 19:04

Hmmm, dat schrikken lijkt me zielig!! Vanaf hoeveel dagen kun je dat schrikken doen?
Alles licht rood op met die lamp van mij, dus dat zal voor hobbymatig wel niet werken! Thanxx.

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:17

Bij ons heb je een speciale zelfgemaakte lamp zodat er alleen licht door het ei komt (moet je wel in een donkere omgeving zitten) Als er een soort spinnetje te zien is zijn ze bevrucht (dat is na zoveel dagen ofzo :S ) Als er geen spin te zien is dan is het onbevrucht.

Ook moet je de eieren op een gegeven moment laten luchten als je broedmachine dat niet zelf doet. Ook moet je 2 keer per dag keren.

Je moet ook zorgen dat je machine een bepaalde temperatuur aanhoud (geen id hoe warm die moet zijn)

Als de kuikens uit het ei zijn zorg dan dat ze nog eventjes in de machine blijfen om op adem te komen en droog zijn. Dan in een bak zetten met een warmtelamp erop.

Suc6 met je bijna kippenmamsie zijn! Knipoog

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 21:20

Het is een broedmachine die alles automatisch doet: keren, luchten, temperatuur bewaken, alleen moet ik de luchtvochtigheid bijhouden.
Ik ben benieuwd hoeveel eieren er van die 20 uit gaan komen.

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:43

Gaaf hoor, ik heb het ook een keer gedaan. Maar we moesten zelf keren en het was wel duidelijk dat wat dat voor nut had: bij de eieren die minder goed gekeerd waren zat het kuiken helemaal aan de eierschaal vastgeplakt. (maar kwam er wel gewoon levend uit dus, met wat hulp).
Volgens mij moet je nu, na twee weken, als je de eieren voor een sterke lamp houdt wel bloedvaten kunnen zien als ze bevrucht zijn. Maar wacht gewoon lekker af, ze komen er vanzelf uit als ze erin zitten.

Pineapple
A thing of beauty is a joy forever (Keats)

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:56

Zinga schreef:
Ook moet je de eieren op een gegeven moment laten luchten als je broedmachine dat niet zelf doet. Ook moet je 2 keer per dag keren.

3 keer per dag, s ochtends s middags en s avonds

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Amazonbot, ComscoreBot, Eskimo, Facebook, flooooo, GrapeshotBot, KikiCelinevs, Setteli en 182 bezoekers