hoe een mooie 3-takt galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

hoe een mooie 3-takt galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 12:41

De galop van m'n haflingertje laat nog te wensen over...Zowieso moet hij al voldoende grip hebben wil hij een beetje fatsoenlijk galopperen, maar z'n galop is vaak geen 3-takt...en als ik hem wil corrigeren of terugpakken om meer sprong te krijgen wil hij zich nogal eens behoorlijk sterk maken.
Ik weet dat het voor hem natuurlijk moeilijk is om ineens verbeterign in de gang te krijgen, maar hebben jullie nog tips, waarmee ik hem hierin beter krijg (meer terugpakken, wat losser laten, laag instellen etc.)

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:03

Ik denk dat dit iets is dat je alleen voorwaarts op kan lossen, dus niet dmv terugrijden of lager instellen.
Een 4-takt ontstaat bij mijn paard alleen als ik hem onvoldoende van achteruit heb lopen en me teveel op de voorkant concentreer. Door veel te schakelen en een vrij voorwaarts basistempo te kiezen, wordt het voor hem makkelijker om in 3-takt te lopen en wordt hij van lieverlee sterker in het achterbeen en wordt de balans ook beter.

Dat jouw paard ook problemen heeft met het aanspringen heeft hier waarschijnlijk ook mee te maken, de actie komt niet voldoende vanuit de achterkant.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:39

Voorwaarts rijden, en hem van voren zo min mogelijk tegen houden, als hij dan lekker begint te springen kan je overgangen gaan rijden in galop. En hem van voren iets opsluiten, maar zorg wel dat hij die beweging maakt, zodat hij omhoog komt.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:31

galoppeert hij aan de longeerlijn ook niet goed? ik zou met longeren beginnen, op stem trainen. daarna met rijden veel op de volte, goed van achterenuit blijven rijden. het is in het begin niet erg als hij harder gaat, dat kun je later wel weer iets op[vangen, ookal gaat hij hard hou goed je been eraan.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 18:01

Bedankt voor de tips, ik zal er eens mee aan de gang gaan

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:39

Probeer veel te schakelen. Ruimer-verzamelder-ruimer. Heel snel achter elkaar, dat je je pony achter goed door laat springen.Ondertussen aan de voorkant nageeflijk houden.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:54

weet je wat een goede oefening is?

al voorwaarts aangalopperen en hem dan flink vooruit schoppen, om het maar even grof te zeggen en dan op een lange zijde echt flink galoperen, en hem dan op een volte heel erg terugrijden, bijna tot ie draaft, en als je de volte uitkomt weer heel erg weg galoperen en weer op een volte terugrijden.

Op deze manier komt ie van achter wat te zitten, en dat maakt hem wat sterker, probeer het maar eens, bij mijne werkte het super Haha!

Wel bij het wegrijden contact houden met de teugels, ze niet losgooien Lachen