Hoe hou je open droes het beste schoon???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urlando

Berichten: 142
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: NH

Hoe hou je open droes het beste schoon???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 12:41

Verward
Ik vroeg me af of mensen behalve met betadine
en schoonhouden nog goede schoonmaaktips
hebben om open droes zo goed mogenlijk
schoon te houden.

Alvast bedankt!!!!
S en U

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:45

Toen mijn paard droes kreeg had ik ook een open wond, maar meerdere kliniken en universiteit in utrecht adviseerde mij er niks op te doen maar gewoon zelf laten rommelen. pus loopt er zelf uit en de wond geneest vanzelf. In de natuur geneest het zichzelf ook.

succes!!!

missymika

Berichten: 5
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:49

idd je kan er het beste niks aan doen.... als je ziet dat de wond weer geneest kan je wel de randen met betadine shampo schoonmaken, heb ik ook gedaan en dat was super dat ontsmet ook meteen, moet je wel ff steriele handschoenen aan doen dan gaat er ook geen vuil in de wond...om verdere infecties te voorkomen

groetjes en succes, mijn pony is gelukkig weer helemaal beter.. OK dan!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:26

klomp schreef:
Toen mijn paard droes kreeg had ik ook een open wond, maar meerdere kliniken en universiteit in utrecht adviseerde mij er niks op te doen maar gewoon zelf laten rommelen. pus loopt er zelf uit en de wond geneest vanzelf. In de natuur geneest het zichzelf ook.

succes!!!


Ben blij dat ik geen paard bij jullie ben............Zou een mooie smeerboel worden.

Wij doen het zo: Abces leeg drukken, daarna (van binnen) uitspuiten met lauw water met Biotex groen (Dmv grote wegwerp injectiespuit of pipetbal), zodra het water wat er weer uitloopt schoon is, even uitlaten uitdruipen en dan naspoelen met Betadine jodium, dit iig 2x daags.
De wond sluit zich van binnen uit.

Alles waar je mee in aanraking bent geweest ook jezelf, daarna goed ontsmetten voor dat je ergens anders heen gaat, want de troep die uit het abces komt is nog zeer besmettelijk voor andere paarden.

cremello
Berichten: 98
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:05

[Wij doen het zo: Abces leeg drukken, daarna (van binnen) uitspuiten met lauw water met Biotex groen (Dmv grote wegwerp injectiespuit of pipetbal), zodra het water wat er weer uitloopt schoon is, even uitlaten uitdruipen en dan naspoelen met Betadine jodium, dit iig 2x daags.
De wond sluit zich van binnen uit.]

Jughl.. Dit lijkt mij een zeer onsmakelijk werkje!

Bij mij ging het zo:
Mijn pony was 2 jr toen hij droes kreeg. Hij heeft 2 weken lang op 1 plek in zijn box gestaan en totaal niet bewogen. Tja, het is tenslotte te vergelijken met mensen-Griep, dus hij voelde zich knap beroerd. Gewoon lekker met rust laten, niet klooien met met die bult en wachten tot ie open springt. Ik heb wel met lauw water het pus wat er al uit was gedropen weggeveegd met steeds schone doeken en die dan weggooien. Op die manier kon het pus er rustig uitkomen. Toen het ook eenmaal was opengegaan voelde hij zich iets beter en mocht ie op het land. Het was in december en het vroor. Maar dat was juist goed! Lekker schone lucht en beweging, als ze dat kunnen en willen tenminste!
De hele stal kreeg het, want het is superbesmettelijk en er is 1 paard aan overleden. Zij was erg oud en de droes is naar binnen geslagen. Zij kreeg olifanten-poten zo dik, echt zielig om te zien.
Dus ik vind: het beste is om ze met rust te laten, vergelijk het met jezelf als je doodziek bent, dan ga je ook niet effe druk doen en klooien.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:55

cremello schreef:
[
Jughl.. Dit lijkt mij een zeer onsmakelijk werkje!

Dus ik vind: het beste is om ze met rust te laten, vergelijk het met jezelf als je doodziek bent, dan ga je ook niet effe druk doen en klooien.
[/quote]


Je hebt mij nooit horen zeggen, dat ik het zo'n leuk klusje vond, maar......
hoe eerder een open gesprongen abces, leeg en ontsmet is, hoe eerder de genezing volgt.

De troep die er uit komt, is dik en taai, dus als je wilt wachten tot dit op eigen gelegenheid gebeurt, dan duurt dit veel te lang, plus dat ze alles en zichzelf ondersmeren (over onsmakelijk gesproken!!)

Als het abces 1x is open gesprongen, dan kun je dit langzaam en voorzichtig leegdrukken, de 1e keer zullen ze dit nog als onprettig ervaren, omdat er nog veel druk op zit, wat het pijnlijk maakt.
Als het abces echter leeg is gemaakt, (er blijft toch nog wel een paar dagen vuil uitkomen wat door het lichaam nog afgevoerd wordt) dan is de druk en de meeste pijn weg weg en zie je opluchting van die smoeltjes afstralen.
De meesten gaan direkt hierna ook weer eten. Ze laten zich na die 1e keer prima behandelen en lijken het zelfs prettig te vinden.

Dus wat mij betreft is jouw opmerking, om niet met een abces te gaan liggen klooien (of woorden van gelijke strekking) niets meer of minder dan een k**excuus, om onder een zeer onsmakelijk karwijtje uit te komen.

Urlando

Berichten: 142
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 15:09

Ahhh nu weet ik t niet meer... Verward

Hij is tussen het bot van zijn kaken geknapt dus
ik kan het pus daar er erg moeilijk uitknijpen ben ik bang...

En hij zal er zeker geen fan van zijn.. sorry cremello....

Groetjes Sanne

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:28

Je hoeft er ook niet in te knijpen, eerst het gedeelte schoonmaken waar het "gat" zit. Dat kun je doen met een flinke prop watten met lauw water en biotex, als dat goed schoon is, druk je met een nieuwe natte prop watten zachtjes op het abces richting van het gat en dan zie je de troep ervan zelf uitkomen.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:44

Zelfgenezing is altijd beter. Hierdoor zieken ze het hele proces door en maken daardoor weer antistoffen. Door te snelle genezing heeft het lichaam geen tijd om genoeg anti-stoffen op te bouwen en dit is nou net wat een paard nodig heeft om zijn weerstand groter te maken die hij nodig heeft .

Maar ja da en artsen uit het utrechtse universiteit kletsen maar wat uit hun nek?!!? Verward

Urlando

Berichten: 142
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 09:22

Ik ben het met je eens klomp dat het paard zoveel mogenlijk zelf
moet doen... Clown En weet je wat het is kitten hij heeft geen diep gat maar een wond aan de opervlakte... waarschijnlijk scheelt dit ook....

Maar iedereen heel erg bedankt en
ik hoop dat het snel over is!!!

Groetjes S Lovers U

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:00

Urlando schreef:
en
ik hoop dat het snel over is!!!

Groetjes S Lovers U


Niet als je het zo doet, maar please yourself.

Voor de goede orde, wij hebben afgelopen december een droes uitbraak gehad, waarbij ruim 30 dieren 1 of meerdere abcessen kreeg.
Allemaal zijn ze (op advies van onze DA) behandeld zoals ik hierboven beschreven heb en met uitzondering van de 1ste zijn ze allemaal zeer snel en zonder verdere complicatie's genezen.

De eerste (veroorzaker) bleek bij binnenkomst al een verslagen droes te hebben en ondanks alle moeite en kosten, hebben we die uiteindelijk niet kunnen redden. Net op het moment dat wij dachten dat hij er door zou komen, gaf zijn hart het op.

suusiejjj
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Dalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:27

juh kunt het schoonmaken met laurier zalf dat werkt heel goed!! nee een paard meot het zelf niej oplossen jah het kan wel ma nee het pard kan er zelf ok niets aan doen hij kan het zelf ok niej schoonhouden!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:43

suusiejjj schreef:
juh kunt het schoonmaken met laurier zalf dat werkt heel goed!! nee een paard meot het zelf niej oplossen jah het kan wel ma nee het pard kan er zelf ok niets aan doen hij kan het zelf ok niej schoonhouden!

misschien handig als je de msn taal en de typo's eruithaalt?
hier kan ik namelijk niks van maken Scheve mond

Urlando

Berichten: 142
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 14:05

Ehh ik vind het idd ook erg lastig om je te begrijpen suusje...
1 ding begreep ik en dat was de laurierzalf... maar dat gebruik ik al ruim
een maand... en daar ga ik ook zeker mee door.. maar ik was benieuwd
of er nog extra middelen zijn. Ik heb ook al vitamines etc bijgevoerd
maar ik ben bang dat het nu moet rijpen...

Groetjes

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 02:22

Ik heb (gelukkig) geen ervaring met droes dus ik kan je niet helpen.
Maar wat Kitten zegt lijkt me inderdaad wel goed. Want zo is het vuil en pus eruit en is de druk minder.

suusiejjj schreef:
juh kunt het schoonmaken met laurier zalf dat werkt heel goed!! nee een paard meot het zelf niej oplossen jah het kan wel ma nee het pard kan er zelf ok niets aan doen hij kan het zelf ok niej schoonhouden!


Vertaling :

Je kunt het schoonmaken met Laurierzalf, dat werkt heel goed!!
Nee een paard moet het niet zelf oplossen.
Dat kan wel maar het paard kan er zelf ook niets aan doen, hij kan het zelf ook niet schoonhouden.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 07:16

Met laurierzalf, kun je niets schoonmaken, het kan wel gebruikt worden om een nog dicht abces te laten afrijpen.

Urlando

Berichten: 142
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 10:13

Pling he iedereen,
Nou helaas was het alleen een beetje open gebarsten
waardoor je geen diepe wond hebt en dus ook weinig
schoon kan maken... Die laurierzalf gebruik ik idd op de
plaatsen waar nog bulten zitten....

Vanavond komt er een kennis van mij...
die bezig is met alternatieve geneeskunde en
energieën op het gebied van dieren....
Zij gaat vanavond kijken wat ze eruit kan halen..
Het blijft nml wel erg lang zitten terwijl hij geen koorts
heeft en ik elke dag zijn bulten insmeer...

Ik zie het wel..... Verdrietig
Lovers S&U