Vergelijking foto's HKO in Emmeloord en vraagje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Vergelijking foto's HKO in Emmeloord en vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 11:08

Bijna 7 weken geleden schreef ik dit topic: [VvdD] Jur naar de kliniek

Ik zou deze week terug gaan en foto's meenemen van 4 jaar geleden om te laten vergelijken. Ik ga deze week niet terug met Jur, maar ging gisteren wel toevallig zelf naar de kliniek, dus kon ik mooi de foto's meenemen. De foto's die ik had bleken niet die van Utrecht te zijn, zoals ik dacht, maar van nog een jaar daarvoor, gemaakt door Rob van Wessum. Dat was wel jammer. Het was moeilijk te vergelijken omdat de foto's tegenwoordig digitaal zijn zodat alles heel scherp is en heel goed gedetailleerd, en de foto's die ik mee had waren wat waziger en er was minder detail te zien. Het was allemaal wel iets verslechterd, maar niet schokkend ofzo, gewoon zoals het meestal gaat wanneer paarden ouder worden.

Dit paard kan gewoon belast worden, werd me verteld. Gelukkig maar dus!

De sesambeentjes zijn en waren wel wat broos, daar heeft ze dus ook de 3en voor. De straalbeentjes (HKO) zijn 2en. Acceptabel, zeker voor een paard van 13 jaar. En die OCD spronggewrichten zijn dus 1en, omdat het allemaal rustig is en daar misschien al 13 jaar zit. Maar bij een jonger paard adviseren ze wel om het weg te halen.

Nu komt mijn vraag dus: Razinda heeft al een tijd een overvuld spronggewricht aan de linkerkant. Ze loopt er niet kreupel mee. Maar de kans is groot dat het dikker is, omdat er OCD zit (hoewel bij Jur de spronggewrichten altijd super droog zijn geweest en nog zijn). Razinda heeft dus wel de leeftijd om te opereren. Ik wil eind september met haar naar de kliniek om er foto's van te laten nemen. Maar als het dan inderdaad OCD is, wat zal ik dan doen? De operatie zelf geeft natuurlijk ook risico's. En ik ben zo bang om haar kwijt te raken! Wat zouden jullie doen in dat geval?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:13

Een overvuld spronggewricht hoeft toch geen ocd te betekenen, Flair heeft dat ook en bij haar komt het door spat...

Ik zou er wel naar laten kijken voor de zekerheid en pas als je zeker weet of het wel wat is (kan ook niks zijn) zou ik me druk gaan maken over een operatie.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:19

Tja wat is wijsheid. zoals ze nergens last van hebben zou ik me niet al te druk maken.

je hebt met jur gezien dat een paard nog best door kan gaan ookal zijn ze misschien niet perfect op de foto.

je kan er na laten kijken en dan besluiten wat je gaat doen.
voor hetzelfde geld stelt het niets voor en geeft de veearts ook advies afwachten, heb je je voor niets zo druk gemaakt

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 11:24

Ja maar hoe zou Jur lopen als ze die OCD niet had gehad? Misschien had ze dan meer buiging in het sprongewricht kunnen hebben want dat is bij haar altijd wat stijf geweest.

Dat is zo, misschien is het helemaal geen OCD. Aan spat heb ik ook gedacht maar volgens mij zit dat meer aan de binnenkant van het gewricht en zijn ze daar meestal wel kreupel van.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:52

Ik zou eerst eens de foto's van Razinda afwachten en daarmee het advies van de da.
Je kan later ook nog besluiten om tot opereren over te gaan als je het gevoel hebt dat het spronggewricht niet optimaal kan buigen.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:54

Moeilijk he?
Maak je niet te druk over wat als...
Misschien is er helemaal niets aan de hand of is het wat anders. Dan heb je je druk gemaakt voor niets. Wacht eerst af wat ze daar zeggen en ga dan over de volgende stap nadenken.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:02

Maddox heeft ook wat vocht bij zijn spronggewricht en volgens mij heeft hij nergens last van. Kan het niet gewoon een gevoelige plek zijn?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:08

Zolang ze er geen last van heeft niets aan doen. Ik heb helaas wat gevallen van een simpele OCD operatie meegemaakt waar ze na een jaar nog liepen te rommelen. Tuurlijk kan altijd goed gaan maar ja wil je het risico lopen als ze nu nog prima en fijn loopt?.

En het hoeft geen OCD te zijn dus ja erna laten kijken is wel wijsheid.

Fijn dat Jur zo goed was op de foto's (ander topic) maar je gaat dus weer fanatieker rijden met haar?. Maar dat deed je toch al een tijdje. Vind het een super paardje en altijd gevonden zo zonde om haar niets te laten doen. Vooral gezien haar leeftijd.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:02

Ik zou me niet te druk maken, tegen mij zeiden ze ook dat er een hoop paarden zijn met overvulde sprongewrichten die er helemaal niets aan hebben.

Flair heeft het ook al heel lang en heeft er hiervoor nooit kreupel mee gelopen dus over spat zegt dat ook niks. Dit moet ze ook al veel langer gehad hebben zonder kreupel te lopen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:30

Mijn hengst heeft ook overvulde spronggewrichten. Die maakt veel te veel gewrichtsvloeistof aan. Aan de binnenkant is er niks aan de hand. Bij mijn paard is het wel aan beide kanten vol. Maar de spronggewrichten waren op de foto super gaaf.
Dus niet te snel wanhopen. Je kan altijd nog een fotootje laten maken.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 13:59

Bedankt voor de reacties! Ik moet me ook nog niet onnodig druk maken, misschien is het inderdaad wel wat anders.

Manon 2, ik denk dat het is ontstaan omdat ze op de vorige stal altijd met dat been stond te trappen tegen de box naar haar buurman. Ik had gehoopt dat het vanzelf weg zou gaan maar daar lijkt het niet op.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:11

Heb je het gevoel dat Razinda pijn heeft bij dat spronggewricht?
Want vaak gaat dat samen met die overvulling en zijn dat de eerste aanwijzingen dat er evt van OCD sprake kan zijn.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 20:23

Ze loopt er goed mee dus ik heb eigenlijk niet het idee dat ze er last van heeft...

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:25

Het zou ook bolspat kunnen zijn. Op zich niks ernstig. Bolspat is een overvulde sprong waar ze geen last van kunnen hebben.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:47

x
Laatst bijgewerkt door janna op 21-03-22 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:20

Zolang Razinda er geen last van heeft zou ik niet aan zo'n operatie beginnen. Het brengt toch weer risico's met zich mee.

Neem je Jur nu ook weer vol in het werk?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 09:41

Bedankt voor jullie reacties!

Maar het nadeel is dan dat als ze ouder wordt het niet meer goed te opereren is, en de OCD kan schade aan het gewricht aanbrengen die niet meer is te herstellen. Daarom vind ik het zo moeilijk! Maar goed, eerst maar afwachten wat het is.

Jur rij ik om de dag en ze begint een stuk losser te worden en ook een wat strakkere buik te krijgen! Dus misschien volgende maand toch weer eens meedoen aan een kür ofzo...

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:46

Dan zou ik gewoon in ieder geval een foto laten maken, dan weet je meer waar je aan toe bent.
Hopelijk is het geen OCD, want een operatie is ook niet fijn. Bij één van onze paarden is toen een botsplinter verwijderd en die operatie verliep goed. Alleen daarna kreeg hij ernstige koliek en moest hij met spoed weer geopereerd worden. Het was kantje boord. De kliniek had het gewoon niet goed gedaan.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:59

Jura schreef:
Razinda heeft al een tijd een overvuld spronggewricht aan de linkerkant. Ze loopt er niet kreupel mee. Maar de kans is groot dat het dikker is, omdat er OCD zit (hoewel bij Jur de spronggewrichten altijd super droog zijn geweest en nog zijn). Razinda heeft dus wel de leeftijd om te opereren. Ik wil eind september met haar naar de kliniek om er foto's van te laten nemen. Maar als het dan inderdaad OCD is, wat zal ik dan doen? De operatie zelf geeft natuurlijk ook risico's. En ik ben zo bang om haar kwijt te raken! Wat zouden jullie doen in dat geval?


Je schrijft zelf al dat het dikker word, ik zou er dus, zoals je al gaat doen, nogmaals foto's van laten maken en zeker in mijn achterhoofd houden dat het nivo wat je rijdt met haar, belastend is voor de benen en dus ook de OCD kan verergeren of dat ze er alsnog last van zal krijgen.

Een overvuld gewricht is ook nooit echt positief, het beschadigd hoe dan ook door o.a. wrijving iets, dat kan het kraakbeen zijn wat eronder zit, maar het kan ook pezen en banden irriteren, het kan het zelfs week maken.....

Als je arts erachter staat waarom zou je haar dan niet laten opereren? Ze zijn inmiddels zo ver met technieken dat ze heel veel kunnen doen, daarbij komt nog eens dat als je niets doet en het blijkt toch schadelijk of erger te zijn dan in eerste instantie bleek, geef je jezelf alleen nog maar meer de schuld dat je niets hebt gedaan! Dat zou ik persoonlijk niet kunnen handelen.

Overigens ligt het niet aan de digitale bestanden die tegenwoordig worden geomen dat je de foto's niet kon vergelijken met die van van W***** Er zijn namelijk artsen die prima kunnen fotograveren zonder alle digitale middelen maar diegeen waarover jij spreekt kon zowiezo al niet scherpe foto's maken en elke foto die ik van hem heb gezien waren wazig en minder gedetailleerd! (staat hij ook om bekend!)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:05

Ik kan je eigenlijk niet veel meer aanraden dan veel bokkers al gedaan hebben.
Inderdaad eerst foto's laten maken en dan kan je je altijd nog zorgen gaan maken Knipoog

Mocht het inderdaad OCD zijn zou ik haar niet zomaar opereren, dit zou ik pas doen als ze er echt last van heeft. Dit is ons toen die tijd in Bosch en Duin ook aangeraden.
Je kan trouwens je paard ook voor OCD laten inspuiten, alleen werkt dit maar tijdelijk.

De operatie is eigenlijk een relatief kleine ingreep, het is een kijkoperatie waarbij ze gelijk de stukjes kunnen verwijderen.
Er heeft ooit een artikel in Bit gestaan en met 85% van de paarden die aan OCD geopereerd worden komt het weer helemaal goed.

Zoals je misschien wel weet is Magic een aantal jaar terug ook geopereerd aan OCD en ik ben blij dat we het hebben laten doen. Zij had wel last van de losse stukjes en na de operatie hebben we er nooit meer last van gehad Lachen

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 19:37

napoleon schreef:
Je schrijft zelf al dat het dikker word, ik zou er dus, zoals je al gaat doen, nogmaals foto's van laten maken en zeker in mijn achterhoofd houden dat het nivo wat je rijdt met haar, belastend is voor de benen en dus ook de OCD kan verergeren of dat ze er alsnog last van zal krijgen.


Het wordt niet dikker, het was maanden geleden ineens dik en dat is zeg maar stabiel gebleven. Ik heb ook min of meer besloten dat als de arts adviseert te opereren dat ik het moet doen, want als ze ouder wordt en ze krijgt er wel last van kan het misschien niet meer gedaan worden of is het risico groter, of is het gewricht al teveel beschadigd.

Antoinette, ik ken inderdaad paarden die geopereerd zijn en waarbij het helemaal goed is gekomen, maar ik ben denk ik banger voor de narcose dan de operatie zelf.

Maar goed, eind september weet ik meer en dan zal ik even een update doen!