Parkieten en broeden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Parkieten en broeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 10:25

Ik heb een koppeltje parkieten, en ik zou het zo leuk vinden als ze eens zouden gaan broeden. Maar er gebeurd maar niks, dus ik vraag me af of ik misschien iets fout doe? Ze zitten in een ruime kooi in de hoek van m'n kamer, waar niet teveel drukte is. Overdag hebben ze wel genoeg daglicht. Ze hebben een nestkastje met nestmateriaal erin. Ook hebben ze kracht/opfokvoer naast hun gewone zaad. Moet er meer gebeuren voordat er wat gaat gebeuren?


promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:28

hoihoi
heeft ze wel al een eitje of eitjes gelegd?

Amigo...You're Always On My Mind....

Hardcore For Life
17 - 12 - 2005 Nightmare!!

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:38

Hahaha wij hebben twee mannetjes en 2 vrouwtjes in een royale kooi en die vrijen volop.. het nestje vonden zo ook geweldig! Zat zo'n voorgevormd kokosmatje in en die hebben ze helemaal gesloopt Haha!
Nou ja ze hebben zich in ieder geval niet verveeld...

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:45

ik heb ook parkieten, en toen ik ze kocht werd er al meteen bijgezegd dat de kans dat als ik een mannetje+vrouwje zou nemen er kleine parkietjes zouden komen erg klein zou zijn
en omdat mannetjes liever zijn dan vrouwtjes heb ik nu 2 mannetjes, weet ik iig zeker dat ze nooit zullen broeden Clown

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 17:26

Promiss, sinds ik haar heb nog nooit, maar van daarvoor weet ik het niet.
Renske, weet je ook waarom die kans zo klein is dan?

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:15

want mn broertje dat dat ook bijna elke jaar..
en dan legt hij zo'n kunst eitje in het nestje..
en dan legt het vrouwtje daar haar eitjes..
net als bij kippen eigenlijk Lachen
mischien dat het helpt!!

Amigo...You're Always On My Mind....

Hardcore For Life
17 - 12 - 2005 Nightmare!!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 12:39

Dus ik moet van die plastic eitjes er in leggen? Hoeveel legde hij er dan in?
Ik vraag me af of dat bij mijn vogels zin heeft, want ze komt volgens mij nooit in het huisje Tong uitsteken


promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:42

uhm..mn broertje deed altijd wat voer in het hokje..zodat ze erin ging..en dan 1 of 2 eitjes in het nestje leggen
toen ging de rest vanzelf!
dus..mischien kan je wat voer erin leggen? mischien dat ze er dan wel in gaat.. Lachen
succes Haha!

Amigo...You're Always On My Mind....

Hardcore For Life
17 - 12 - 2005 Nightmare!!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 13:00

Ik zal het proberen, ik zou al blij zijn als ze dan sowieso al ontdekt dat er voer in het huisje ligt. Knipoog

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:35

Ik fok zelf ook met grasparkieten en valkparkieten en het is vooral een kwestie van licht. Als ze niet voldoende licht hebben in een ruimte (geloof min 14uur per dag) gaan ze niet broeden, deze hoeveelheid licht geeft normaal natuurlijk het voorjaar aan en in deze periode gaan ze broeden.

Verder kan je zien dat het vrouwtje intresse heeft in het mannetje als het mannetje haar gaat voeren. Als het vrouwtje namelijk eitjes heeft gelegd komt ze niet meer uit het nestblok en dan voert het mannetje haar.

Wat wel zou kunnen helpen is je parkietjes een beetje eivoer geven, dit verhoogd de potentie een beetje, maar je kan als je weet dat de eitjes bijna uitkomen beter stoppen met het voeren van eivoer, want het is niet goed voor de jonge vogeltjes als ze de dag van uitkomen eivoer krijgen, omdat ze dan nog teren op de voedingsstoffen uit het ei. De dagen erna kan je het weer prima als opfokvoer geven!

Als je nog iets wilt weten vraag je het maar Lachen

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:19

Als je bang bent dat ze niet in het kastje gaan kun je het toch eens met zo'n open nestje proberen? Gewoon zo'n mandje wat je aan de tralies hangt.. misschien willen ze dat wel.

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:39

Parkieten moeten geen nestmateriaal hebben.
Die zorgen niet zo goed voor de eieren. Een houtenkastje met een klein rond gaatje erin en een kuiltje in de bodem, dat is het. Daar doen ze een paar veertjes bij en verder niks. In het wild maken ze ook alleen maar een kuiltje in een holletje. In het hokje moet het ook goed donker zijn.

Wij hebben 1 jong uit ons koppeltje gehad Toediedoetje.
Gewoon in de huiskamer trouwens!
Een plekje vooe een zonnig raam en eivoer idd.

:evaw:

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 11:04

Maar ik heb niet zo'n kuiltje in het huisje, dus dan zouden de eieren wegrollen...
In de winkel zeiden ze wel dat het een huisje voor parkieten was.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:12

is het wel een houten huisje? Ze knagen er graag zelf nog wat aan nl.

Ik was ook met een verkeerd huisje naar huis gestuurd bij de dierenwinkel vandaan. Deze hadden we zelf gemaakt, incl een klein kuiltje in de bodem.

Ons vrouwtje rolde de eitjes alsnog door het hele huisje..... Ze zijn niet zo netjes hoor!

Ik had een boekje van de bieb over parkieten en daar stond het precies in!
Bij ons vlogen ze los in de kamer en op een gegeven moment ging het vrouwtje allemaal 'holletjes' opzoeken en toen hebben we maar aan de kooi dat kastje gehangen waar ze dus gebruik van maakte Lachen

:evaw:

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 11:21

Ja, het is een houten huisje.
Maar doen ze er niks in als er nestmateriaal in ligt? Dan zal ik dat er maar weer uithalen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:59

Of ze echt niks doen weet ik niet. Je kan het materiaal gewoon in de kooi leggen, niet in het huisje. Als ze het nodig vinden pakken ze het zelf wel Lachen.

:evaw:

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 12:48

Oke, bedankt voor de adviezen! Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, aliida, eva1969, Fientj, Fnanne, friendly, Googlebot, hagelslag, HELder, hooi, IASCrawler, Josien_, juval, maessie, moonsparkle, Nanaatjee, Paardjes83, Purkii, rien10, Rosalie_91, SemrushBot, SjakieXX, Suliko, Suusw, Tazzey, Unicorn79 en 198 bezoekers