Oke oke, de hengst is gekozen...en dan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Oke oke, de hengst is gekozen...en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-02 11:20

Tja, ik wil dus een veulentje fokken. Heb mijn hengst al bijna gekozen maar....hoe nu verder?
De hengst woont ver weg van mij, dus ik ben aangewezen op verzending.

Hoe gaat dat nu?
Moet ik mijn merrie naar een dichterbij gelegen hengstenboer brengen ter inseminatie, wil die dat wel als ik niet kies voor een hengst uit zijn aanbod?
Moet ik mijn dierenarts belasten met het insemineren?

Wie kan me vertellen hoe het in praktijk een beetje gaat?

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 12:47

Onze merrie is vorig jaar thuis door de DA geïnsimineerd, de hengst die wij gekozen hadden stond nl. aan de andere kant van 't land.

De DA begeleidde onze merrie en hij gaf de merrie een spuitje als het eitje(s) rijp was zodat het eitje de dag erna loskwam en wij belden dan dezelfde ochtend (alles moest gebeuren voor 09:00u) de hengstenhouder.
De hengstenhouder stuurde het op naar de DA en zodra het aangekomen was (meestal de ochtend erna) werd de merrie geïnsimineerd.

Je kan het sperma idd ook laten verzenden naar een hengstenhouder in de buurt, waar je je merrie die dag heen brengt of in pension zet.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 12:59

als het een goed dekstation is komen ze bij jou thuis insemineren....
Heb geen idee van welke hengst je hebt gedekt..
maar een beetje dekstation komt bij jou thuis insemineren...
Je belt ze als je merrie hengstig is...
en dan komen ze!

kuss

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 15:23

Welke hengst heb je gekozen? *nieuwsgierig* Knipoog En voor Paula of voor Neve?

Ik heb toen Ironique gedekt werd (toen stond ze nog in Drachten) bij Krack C en Hamlet gehad. Krack C heb ik via Sietse van Dellen geregeld, die zit in Opende bij Strandheem, daar was ik heel tevreden over. Het jaar daarna is ze gedekt door Hamlet, en die stond toen in Nuis (bij Tolbert) bij Wim Cazemier. Voordeel was dus dat ze dmv vers sperma geinsimineerd kon worden. Daar was ik ook tevreden. Je kunt dus in principe bij iedere hengstenhouderij/KI station sperma van de hengst van jouw keuze krijgen.

Succes!!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 01:23

Simpel... de betreffende hengstenhouder bellen en dezelfde vraag stellen. Krijg je tenminste antwoorden in plaats van gissingen Knipoog