Dwangmatisch heen en weer lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Dwangmatisch heen en weer lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 22:09

Bij mijn paarden staan 2 shetlanders in de wei.
's Winters staan ze bij elkaar en 's zomers zet ik altijd de wei af. De wei is ongeveer 300 x 50 meter ???

Mijn paarden staan ongeveer in 1/8 deel en die shetjes in een kleiner stukje, waarvan 3 kanten vaste omheining zodat ze niet zo gauw doorbreken. Alleen de ene shet, Donnie, loopt de hele dag langs het draadje heen en weer. Al 3 weken lang!!! Ze zijn verder allebei wel goed op gewicht en zeker niet te mager. Dit is overigens ook de eerste zomer dat hij zo doet.

Het probleem is dat hij dat doet zolang hij niet bij mijn paarden of in de grote wei staat. Maar zet ik hem bij mijn paarden, dan breekt hij iedere keer door.

Wij willen die shets niet de hele zomer in de grote wei, omdat ze 2 jaar geleden al bevangen zijn geweest. De shetlanders krijgen verder weinig beweging, maar ze worden iedere dag wel gepoetst en geknuffeld door hun baasje.

Wat kunnen we nu beter doen, Donnie gewoon heen en weer laten lopen tot hij ermee stopt of hem in de volle wei zetten met de kans dat hij toch bevangen raakt. Ik heb zelf wel het idee dat Donnie meer heen en weer loopt als hij weer terug gezet is (nadat hij uitgebroken is) dan hij er al een paar dagen staat.

Hier een foto om te zien hoe groot de wei ongeveer is.
Afbeelding

Graag je mening beargumenteren, zodat ik er ook echt iets aan heb en tips zijn altijd welkom Lachen

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:13

Je kan proberen het gedrag te doorbreken door stukjes schridraad dwars op het hek te zetten zodat hij niet meer langs het hek heen en weer kan lopen.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 07:31

Wat jij omschrijft is het begin van een stalondeugd. In dit geval het ijsberen. Meestal wordt dit veroorzaakt door stress (kudde is niet meer bij elkaar!) en kan uitgroeien tot een gewoonte. Het is belangrijk dat de oorzaak van de stress zo snel mogelijk wordt weggenomen.

Citaat:
Je kan proberen het gedrag te doorbreken door stukjes schridraad dwars op het hek te zetten zodat hij niet meer langs het hek heen en weer kan lopen.

Ik denk niet dat dit helpt als het dwangmatig gedrag is/wordt. Je neemt met het draadje namelijk niet de oorzaak weg. Als hij echt niet meer heen en weer kan lopen zal hij iets anders proberen (ander gedrag) om zijn stress te reduceren (van lopen wordt hij rustig).

Wat je kunt doen, is je Shetlander zijn zin geven op jouw voorwaarden. Haha! Wel de grote wei in maar niet te veel eten: bijvoorbeeld door een greenguard aan te schaffen. Door de greenguard (soort muilkorf waardoor hij minder maar nog steeds genoeg kan eten) kan hij niet te veel eten en als hij bij de anderen staat gaat hij niet 'ijsberen'.

Als het 'ijsberen' namelijk te lang doorgaat, wordt het echt een gewoonte en dan leer je het hem niet meer af (stereotiep gedrag, 'stalondeugd'). Mogelijke gevolgen op lange termijn: slijtage aan de gewrichten (door de korte wendingen), jeland gaat kapot (een diep spoor is snel gemaakt), pony wordt mager (door de stress, en door het lopen: die tijd besteed hij niet aan eten), misschien dat hij voortaan het in elke omgeving gaat doen. Het kan de andere paarden ook onrustig maken.

In een ander topic staat de greengard uitgebreid beschreven en met een foto erbij:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=244822. Een greenguard is te koop bij de paardendrogist (http://www.paardendrogist.nl)

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:49

My Way doet dus exact hetzelfde, maar dan in de paddock. alleen als hij alleen staat en hij geen andere paarden kan zien in zijn buurt.
hij loopt dan de hele tijd heen en weer aan de voorkant. het gaat van stap naar draf, en weer stap en weer draf, en ga zo nog maar even door. met als gevolg dat hij iedere keer helemaal bezweet de paddock uit komt.
tja, jammer hoor maar ik laat hem mooi staan. ik moet hem toch ergens kwijt als ik zijn stal uit ga mesten, hem erbij hebben is ook geen pretje, aangezien ik dan 10 keer zo lang bezig ben. een ander paard erbij is ook geen optie, aangezien er niet 1 is waarmee ik hem alleen in die kleine paddock durf te laten staan, hij is nogal lomp en ruw..... dan moet ik iedere 5 minuten even gaan kijken of het nog goed gaat en dat schiet ook niet op.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 16:59

PersuaansePas, heel erg bedankt voor je antwoord, ik zal het overleggen met zijn eigenaren. Ik vind het iig een goed idee!!!

Delphi2, Donnie blijft helaas gewoon doorlopen als je draadjes dwars zet.