paard 'rouwt' om vertrek van maatje?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57921
Geregistreerd: 24-02-04

paard 'rouwt' om vertrek van maatje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 15:07

Pharaon staat in een weide langs een shet. of tenminste stond. Phara stond altijd in het gedeelte waar de twee weides aan elkaar liggen dus waar ze aan elkaar konden, die shet was vrij oud, eigenaar te groot,
dus shet moest weg.

toen ze de shet kwamen ophalen ging Pharaon bokken, steigeren, rondgalopperen, en heel nerveus met zijn hoofd gooien, hij flipte echt! en heel de tijd hinniken.

(tenminste dat hebben mijn buren, eigenaar van de shet en de andere buren, dus die aan de andere kant verteld)

nu kwam ik pas smiddags aan in de weide, en zag k m niet grazen, stond ie met zijn koppie omlag naar de weide te kijke waar eerst die shet stond, dus k loop er naar toe en zie de shet niet meer.

ik hem gepoets, en toen kwam die knuffelen, omdat Pharaon er niet goed bij was heb k m wat laag laten springen ipv de geplande dressuur, gewoon warm rijden en wat springen, dat doet ie graag, maar hij was er toch niet helemaal bij,

kan het zijn dat pharaon verdriet heeft omdat zijn 'maatje' weg is?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:17

Evita stond vroeger langs de wei van een schimmelruin en diens moeder. Schimmel en Evita waren dikke maatjes, stonden regelmatig aan elkaar te snuffelen en als Evita verderop gras aan het eten was, stond de schimmel vaak uren aan de draad te wachten totdat Evita weer even terugkwam.

Als we Evita weghaalden, begonnen ie heel hard te hinikken, bokken, rennen steigeren... Zag hij ons terug afkomen en werd hij weer herenigd met zijn vriendinnetje hetzelfde scenario..

En toen we Evita echt weghaalden begon aanvankelijk ook het hele hinik-en-cros-spel.
De volgende morgen stond ie met zijn hoofd omlaag te treuren. Een paar dagen later lag ie plat in de wei, uren aan een stuk, dat iemand zelfs in de wei ging kijken als hij niet dood was. En iedere keer als hij het geluid van de wagen hoorde die de trailer trekt, werd hij levendig, begon hij te roepen en te bokken, totdat hij zag dat Evita er niet inzat en toen ging hij weer suf met zijn hoofdje staan Ach gut

Het heeft toch enkele weekjes geduurd voordat het stakkertje er overheen was Ach gut . Dus ik geloof wel dat paarden soms vriendje missen.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57921
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 15:39

zou ik Pharaon laten werken of gewoon rustig aan wat lage hindernisjes dat ie zich niet echt móet concentreren?
en deze week een extra dagje vrij Knipoog

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:03

Natuurlijk missen ze hun maatjes. Het zijn kuddedieren, de een kan beter tegen alleen zijn dan de ander. Ik zou juist met hem gaan werken voor de afleiding.
Wij hebben een paard op stal staan die van een manege afkwam, zo'n 7 jaar geleden. Deze zomer kwam er een nieuw paard bij op onze stal, die ooit ook op die manege had gestaan. (boxen naast elkaar), ze kenden elkaar duidelijk op en waren ook niet meer te scheiden.
Hoe bedoel je, beesten hebben geen verstand?

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:08

Ik denk ook wel dat ze een maatje echt kunnen missen.
Als hij springen leuk vindt lijkt me het een goede afleiding.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:20

Ja, als ze altijd beetje bij elkaar stonden enzo, dan zal hij de Shet wel missen...
Maar ik zou juist niet te veel rust geven, want door met 'm te werken, dressuur, springen of een lekker buitenritje leid je 'm juist af Lachen

    If you can dream it, you can do it ...

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:09

ik weet niet of mijn pony gerouwd verdriet had toen haar 2 maatjes op vakantie gingen... maar ik kreeg vanmiddag een smsje van een vriendin en de eigenaar van de 2 maatjes van mijn pony dat ze weer met zijn 3en stonden endat ze zo blij waren om elkaar weer te zien....

dus als paarden blij zijn elkaar weer te zien denk ik zeker ook dat ze kunnen rouwen als ze hun maatje kwijt zijn.... zorg dat je er voor hem bent als steun Lachen dus idd zoals al gezegt veel leuke dingen doen en lekker kroelen en knuffelen

Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:12

Bij ons had een merrie paard, een welsh veulentje geadopteerd, ze stonden altijd samen, toen is het veuelntje overleden(heeft zichzelf opgehangen in stal waar de merrie bij stond) De merrie was er echt kapot van, ze was heel lusteloos, en erg snel op haar teentjes getrapt

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57921
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 20:24

vandaag lekker kruisjes gesprongen, en beetje geknuffeld, maar geen enkel goed gedacht zat der in die kop Scheve mond
eerst een ren sessie Haha! en dan een paar bokjes, toen ging die rustig lopen, en kruisjes gingen de oortjes naar voor en werd ie helemaal happy

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:52

ja dat klopt! ik heb laatst een boek gelzene over paarden waarom ze zijn zoals ze zijn enzo Haha! en dar stond in dat paarden een (of soms 2) speciaal "maatje" hebben. Bij voorkeur en paard maar bij gebrek aan beter soms een geit stalkat .. en mens Tong uitsteken

Dus waarschijnlijk was deze shet zijn maatje. maar ze vinden vaak wel weer een nieuw maatje hoor Haha!

Maar dat boek is echt een aanrader !

De aard van het paard van Stephen Budiansky

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:29

Zeker mist ie z'n maatje!

Ik had zelf 2 pony's wat altijd samen stonden en de fries. Met z'n drieën in de wei liep geheit op ruzie uit, want de fries en een pony zijn ruinen en de andere was een merrie.
2 Macho's vechtend om de merrie Haha! Haha! !
Afgelopen maart heb ik de merrie.. mijn allereerste ponietje.. moeten laten inslapen.
De ruinen had ik samen in de wei gezet en mijn lieve Rowena is in stal ingeslapen.
s'Avonds zette ik de ruinen binnen en et pony-ruintje ging zijn vriendinnetje zoeken in de stal.. was echt ontzettend zielig om te zien en heel verdrietig.
s'Morgens in de wei rende ie de wei op en neer en bleef zoeken!
Daarna heeft ie dagen staan te treuren om haar.
Ook al stond de fries bij hem.. hij bleef heel sip kijken en er zat geen ondeugd meer in, terwijl et normaliter een ondeugd eerste klas is.
Inmiddels gaat et beter, alleen als ik met de fries wegga, rijden ofzo, dan is ie weer enorm alleen en verdrietig.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:35

vroeger reed ik een pony die echt beste maatjes was met een pony waar mijn beste vriendin op reed. Maar de manege stopte, de ene werd verkocht naar Zeeland, de ander naar Texel. Maar ik weet het zeker, als ze elkaar weer zien, dan herkennen ze elkaar gelijk. Ze hebben zo'n 8 jaar bij elkaar gestaan, altijd samen!

Maar ik denk dus ook zeker dat je paard zijn maatje wel mist ja, Ivanka kan in principe wel alleen zijn. Hinnikt ook nooit terug als het paard wat verderop staat naar haar hinnikt, zij kan daar dus wat beter tegen.
Maar nu staat die van jou helemaal alleen of staan er meerdere paarden bij je op stal?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:55

David is er eigenlijk alleen maar van opgeknapt nou zijn oude maatje weg is...
Toen Hardy er was, was David altijd dun tegen de schrale kant aan, net niet té dun. Nu Hardy weg is, is hij gewoon lekker rond!
Naast Hardy at hij binnen 3 minuten alles op en nu doet hij gerust een kwartier over zijn eten.
David is nu op stal ook gewoon rustig te aaien, vroeger draaide hij meteen om.

Er was dus blijkbaar zo een grote strijd tussen die 2 om de machtverdeling. Want David was de betere, snellere pony maar Hardy was de baas.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57921
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 22:17

Tinne schreef:
Maar nu staat die van jou helemaal alleen of staan er meerdere paarden bij je op stal?

voor het moment alleen, maar over een weekje ofzo komen de andere paarden terug Lachen

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 00:28

x
Laatst bijgewerkt door janna op 21-03-22 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

-

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:33

Onze pony was echt depri toen haar maatje weg was ,ging hem zelfs zoeken ze loopt altijd van de bak naar de stal los en keek in ieder box,s .Ons hart brak, veel afleiding geven helpt.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:13

Toen ik mijn pony verkocht, heeft zijn maatje een week lang weinig gegeten, stond maar treurig in zijn stal, neus tegen de tralies, waar hij eerst altijd neusde met mijn pony.
En mijn paard haalde ik bij haar moeder weg. En die heeft de eerste 3 dagen continu staan gillen. En dan een paard uit een andere rij steeds antwoorden, dus dat hield niet op. Elke vos die ze toen zag werd met veel gegil begroet.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:08

Mijn pony mist zijn vriendinnetje ook niet verschrikklijk maar je merkt het wel!
Ik zal lekker met hembezig gaan vanalles en nog wat doen!

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:04

In de winter van '02 werd Tess haar maatje ook opeens weggehaald (voor de verduidelijking; die pony was niet van mij. Die stond alleen bij ons gestald, gratis nog wel Scheve mond.) Dus Tess was helemaal over haar toeren, bokken, steigeren, hinneken het hoorde er allemaal bij.

Na een paar uur werd ze wel rustig, begreep ze dat ze met dit alles haar vriendin toch niet terug kreeg. Ze was rustig, lusteloos en zo 'anders'. Ze was zichzelf gewoon niet meer. Niks was goed en alles was teveel, ze at niet en ze dronk een klein beetje. Ze werd enorm chagerijnig en dat was ik totaal niet van haar gewend.

Ik was wel met haar bezig, deed extra veel met haar en vertroetelde haar nog meer, maar het hielp niet. Ze had gewoon behoefte aan contact met soortgenoten. Tess is echt een sociaal dier, kan niet zonder soortgenoten. Past toen er een nieuwe vriendin voor haar kwam, werd ze met stapjes weer de oude. Dit heeft echt een enorme impact op haar gehad, ik kan nu geen moment met mijn andere pony weggaan of het is gegil, gesteiger en gebok. Het is een keer zo fout gegaan dat ze over het schrikdraad is gesprongen (en dat is vrij hoog voor haar) en bijna op de weg stond, ik was er net optijd bij.

Toch gaat het stukje bij beetje beter, alleen het is gewoon ontzettend moeilijk voor haar. Ik denk dat we nog heel wat te gaan hebben willen we dit tot het minimum beperken. Dus voor Tess geld, hoe meer paarden om haar heen hoe beter.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57921
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 12:35

spijtig dat school net nú begint! halve dag is niet erg, ik ga zo naar em toe, maar die hele dagen Scheve mond
heb nu een hooinet opgehangen dat ie zich daar al mee bezig kan houden (hooi deruit trekken)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:46

Lame heeft zelfs getreurd om de hond. Ze liep altijd met hem te donderjagen, hij rende langs de wei, Lame erachter aan. Op stal liep de hond het liefst zo vaak mogelijk langs haar heen en Lame probeerde hem dan te bijten.. Een soort haat/liefde verhouding.

De ochtend dat het echt niet meer ging met de hond (ouderdom) heeft Lame vanuit de wei naar de keuken (waar de hond lag) staan kijken, gewoon strak voor haar uit. Rond het middaguur heeft de hond een spuitje gekregen en op het moment dat hij overleden is, heeft Lame zich omgedraaid en is met haar rug naar de keuken toe gaan staan..

Haar manier van rouwen denk ik dan..

Helen88

Berichten: 1026
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:20

Mijn verzorgpaard Babar stond ook eerst in een wei met een pony, die op een gegeven moment weg moest. Daarna stond hij in zn eentje, en je merkte dat hij veel lustelozer was. De pony ging in het voorjaar weg, een paar weken daarna begon Babar te hoesten. Bleek bronchitis te zijn. Na veel medicijnen, soort sauna en een half jaar later werd het langzaam aan beter. Een paar weken daarna hebben ze er een shetje bij gekocht, sindsdien is Babars gezondheid weer helemaal in orde, geen kuchje of iets wat er op lijkt!

Ik weet niet of het bij Babar om het missen van zijn vriendje of om het missen van een soortgenoot ging, maar dat hij niet lekker in zijn vel zat zach je duidelijk!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Getty_Maan, Mieke, mmajar, sasja0705, savieralover, Vagabondo, Vinny12511, Whizz en 178 bezoekers