Je bent beter als..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:52

Missy schreef:
Ja, ik vind het aso als jij ook zo'n opmerking zou gebruiken. Dan kom je op mij over dat jij jezelf beter vind vanwege je niveau. Das weer mijn mening


Ja, dat had ik begrepen.
Jij hebt het niet helemaal begrepen, geloof ik.

Maar goed.. Een afwijkende mening in jouw topics wordt kennelijk niet gewaardeerd. Zal het onthouden Lachen

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 23:52

Lautjuh123 schreef:
Ben het met Lies eens, ik zou ook zoiets zeggen, 't zijn alletwee behoorlijke trieste opmerkingen vind ik Lachen


Ik vroeg dat na aanleiding van nog zo'n opmerking van haar. Misschien was dom niet zo'n goed woord, maar waar haalt ze zulk soort rare opmerkingen vandaan Verward Misschien had ik beter kunnen vragen of ze gek was ofzo.. Scheve mond

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:52

Nou ik heb het gymnasium gedaan, maar de opmerkingen die ik er ooit uit gooi...ja die zijn niet de slimste hoor.
Tuurlijk is er een verschil. De één pikt iets sneller op dan de ander...
Dit heeft niets met verstand te maken en ook niet of je wel of niet slim bent.
Veel vrienden van mij hebben de mavo gedaan. Ja én...dat maakt toch geen verschil in hoe je bent.
Wie ben ik om mensen te beoordelen op hun diploma's? Sowieso beoordeel je iemand niet op diploma's vind ik.
Wat er op dat blaadje staat heeft niets te maken met de intelligentie die de persoon bezit.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 23:53

lies schreef:
Maar goed.. Een afwijkende mening in jouw topics wordt kennelijk niet gewaardeerd. Zal het onthouden Lachen


Jij geeft jou mening, ik de mijne. Zo gaat dat in topics
Ik zeg alleen maar dat ik jou ook aso zou vinden als jij zoiets zou zeggen (niet dat ik dat nu vind, jij zegt het niet) Net zo aso als ik het van haar vind

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:56

Misschien voelde ze ongeveer hetzelfde toen je vroeg of ze echt zo dom was.
Kreeg ze misschien de indruk dat jij je beter voelde.
Kan het zijn dat het zo over kwam op haar?
En dat ze zichzelf daarom met die opmerking verdedigde?

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 23:58

Lijkt me niet gezien ze, sinds ik naar de mavo ben verhuist (na drie jaar havo btw), wel vaker liet merken dat ze zich nu slimmer voelde (bijv als ze iets niet snapte aan een vak en ik vroeg of ik kon helpen, ik een antwoord kreeg als 'Nee, want dat snap jij toch niet want je doet maar mavo' terwijl ik niet eens op dat vak gezakt was)
Laatst bijgewerkt door Missy op 31-08-04 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:58

Goed, gaan we overnieuw..
Vind je zelf dan niet dat jij de 1e zet deed, door aan haar te vragen of ze echt zo dom was?
Ik zou best pissig zijn als iemand mij dat vroeg. En ja, wrs zou ik dan ook zo'n soort opmerking terug plaatsen.
Ik kan niet zeggen dat ik het één erger vind dan het ander.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 00:02

nee, want je weet niet hoe het verhaal in elkaar zit. Zij begon al een gesprek met "Jezus wat ben jij zielig en sneu en dit en dat" plus dat ze ook begon over dingen waar ze niks van weet (ik was sneu omdat ik twee jaar lang totaal niet wist wat ik wou doen, ze heeft geen flauw idee hoe dat is Boos! )
Dat woordje dom was echt niet bedoelt van dom/slim maar meer van dom/idioot

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 00:07

Ik denk dat je het gewoon moet zien als een ruzie/irritatie waar je niet te zwaar aan moet tillen.
Een andere keer eens proberen uit te praten zonder dit soort dingen tegen elkaar te zeggen.
Misschien is dat in jouw ogen moeilijk maar dan heb je het wel geprobeerd, en kan jou niets verweten worden.
Wat ze ook tegen je zegt, probeer netjes te blijven.
(En ik weet hoe moeilijk dat is want ik ben ook iemand die nogal eens uitvliegt Knipoog )

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 00:11

Missy schreef:
nee, want je weet niet hoe het verhaal in elkaar zit. Zij begon al een gesprek met "Jezus wat ben jij zielig en sneu en dit en dat" plus dat ze ook begon over dingen waar ze niks van weet (ik was sneu omdat ik twee jaar lang totaal niet wist wat ik wou doen, ze heeft geen flauw idee hoe dat is Boos! )
Dat woordje dom was echt niet bedoelt van dom/slim maar meer van dom/idioot


Ik kan natuurlijk vanaf hier niet bepalen hoe het verhaal in elkaar steekt. Aan de hand van jouw 1e post, zei ik dat ik wrs hetzelfde zou zeggen. Misschien als ik het hele verhaal had geweten, dat ik het anders zou zien.

Maar ik mag wel concluderen dat jij ook niet zo'n makkelijke bent, denk ik? Knipoog

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 07:42

lies schreef:
Maar ik mag wel concluderen dat jij ook niet zo'n makkelijke bent, denk ik? Knipoog


Normaal maak ik niet snel zulke erge ruzie, maar bij haar.... Bloos Vrienden zeggen tegen me dat ze niet wisten dat ik zo hard kon zijn Bloos!
Dus nee, nu ben ik niet de makkelijkste Knipoog

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:09

Om eerlijk te zijn ik vind het WEL kloppen...

Opleidingsniveau zegt zeker over de persoon. Het gaat inderdaad wel nergens over om daar in een ruzie over te beginnen, maar toch, ik merk het vaak....

Ik doe vwo, schijn zelfs hoogbegaaft te zijn ( de tests wijzen het uit, maar ik ben er zelf niet zo zeker van, in mijn omgeving zijn er mensen nog VEEL slimmer dan ik ben)... maar ik merk toch ERG vaak dat andere mensen een lager iq hebben dan mezelf. Kijk meestal in het dagelijkse leven valt het redelijk mee...

Maar toch, aan zo goed als alles merk je gelijk dat iemand vmbo of mavo doet oid. De manier van omgaan, opmerkingen, of gewoon simpele discussies. Regelmatig heb ik "ruzie" gehad met mensen met een veel lager iq dan mij (niet dat ik daar op afgeef of over mezelf aan het opscheppen ben, of hen daar op beoordeel, dat is iets dat je mee krijgt, en daar moet je het mee doen) ik merk vaak dat een goed regelijk en onderbouwd gesprek dan niet te voeren is. Conclusies worden snel verkeerd getrokken, argumenten worden snel niet begrepen. En daar kan diegene dan ook ABSOLUUT niets aan doen, maar het is wel zo.

Dat kan vaak alleen maar tot meer ergernis van mijn kant lijden. Ik merk aan mezelf dat ik het vaak ontzettend moeilijk vind om te begrijpen dat sommige mensen sommige dingen gewoon NIET snappen. Dat ze de link die voor mij zo vanzelfsprekend is NIET kunnen leggen. Dat ik iets probeer uit te leggen, bijvoorbeeld over school, dat wat ik ook zeg of doe, ze de logica die erachter zit gewoon niet kunnen volgen. Dat is vaak ontzettend frustrerend. Het is voor mij ALTIJD zo ontzettend vanzelfsprekend, het is voor mij dan ook gewoon niet logisch dat mensen dingen niet snappen.

Vaak als ik met iemand in discussie ben, waarvan ik gewoon aan alles merk dat diegene niet op hetzelfde communicatie/inteligentie niveau zit, en het alleen maar uit de hand aan het lopen is, OMDAT dat niveau verschillend is, kies ik er voor om de discussie af te kappen, gewoon te stoppen, wil het er dan niet meer over hebben. We kunnen het voor elkaar toch niet duidelijker maken.

Dus jah, inteligentie heeft er zeker wel mee te maken. Intelligentie heeft ook te maken met de opleiding die je genoten hebt. Om daarmee te gaan smijten in een discussie heeft geen zin.

Ik vind het dan eigenlijk ook best op vallend, dat zo goed als AL mijn vrienden net als mij op havo vwo niveau zitten. Simpel weg omdat je toch op hetzelfde niveau van begrip zit...

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:19

Nu ik mijn bericht nog eens nalees moet ik zeggen, dat het allemaal best negatief klinkt... Daarom wil ik even duidelijk maken dat ik mezelf absoluut niet beter vind als een ander, omdat ik een vrij hoog iq heb. Iq is een stom iets, je hebt er gewoon veel, gemiddeld of weinig van, daar kan je niks aan doen, maar daarom ben je niet minder mens als een ander.

Feit is wel, dat het daardoor vaak misloopt, gewoon om de reden die ik uitgelegd heb. Mensen zijn daardoor ook helemaal niet stom, maar je zult er mee moeten leren leven.

In dit geval (na beter lezen van het topic) is het verschil niet zo heel groot, en zou het dus geen problemen moeten leveren. En gaat het in dit geval inderdaad ook nergens over.

CynthiaV
Berichten: 2988
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:30

Volgens mij heeft het niveau van je opleiding er vooral mee te maken of je gegevens makkelijk in je opneemt of niet.
Maar dat het niveau van je opleiding met je IQ te vergelijken is dat lijkt me sterk. Want in dat geval moet ik wel heel slim zijn want mijn moeder heeft een IQ van 160 met alleen de basisschool en ik heb HBO gedaan Haha! Tong uitsteken

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:44

Hoe dan ook.. Je zal het de rest van je leven blijven tegen komen. Niet alleen op school maar ook in het bedrijfsleven.

Ik werk bij een ingenieursbureau op het gebied van Bouwfysica. Deze ingenieurs vinden zichzelf geweldig slim en benadrukken graag dat zij universiteit gedaan hebben.. Ik moet dan wel weer lachen als ik met mijn MBOotje hun rapporten aan het verbeteren ben op taalfouten..

Deze mensen zijn technisch erg goed, maar een goede zin opbouwen hebben ze nog nooit van gehoord.. Ze komen net van school af het bedrijfsleven in rollen en denken dan dat ik hun privé management assistent ben.. dat vind ik echt geweldig..

Ik pomp iemand z'n hoop om zich groter voor te doen dan ikzelf altijd meteen de grond in. Twee benen op de grond, ik ben niet beter dan jij, jij bent niet beter dan ik..

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:58

trutje schreef:
Volgens mij heeft het niveau van je opleiding er vooral mee te maken of je gegevens makkelijk in je opneemt of niet.
Maar dat het niveau van je opleiding met je IQ te vergelijken is dat lijkt me sterk. Want in dat geval moet ik wel heel slim zijn want mijn moeder heeft een IQ van 160 met alleen de basisschool en ik heb HBO gedaan Haha! Tong uitsteken


Ik zeg ook niet dat IQ met je opleiding te maken heeft. Je opleiding is wel (onderandere) afhankelijk van je IQ. Met een laag IQ kun je geen VWO niveau aan. en met een hoog IQ is het niet logisch om dan mavo te gaan doen. Maar hebt ook prima leerlingen op vwo zitten, die het met een hoog gemiddeld IQ het prima aankunnen, maar dat heeft dan ook weer temaken met hoe hard je je erzelf voor inzet, hoe hard je werkt. Ik zeg eerlijk ik heb nooit veel gedaan op school, dat heeft me (tot vorig jaar) met mijn iq toch elke keer met gemak overgebracht naar het nieuwe schooljaar, terwijl ik medeleerlingen KEI en KEI hard zie blokken, en het vanaf de eerste met hakken over de sloot telkens het schooljaar zie halen!


Overigens vind ik wel dat je zeker ONTZETTEND trots mag zijn als je een universitaire opleiding netjes heb afgerond...
Maar ook vind ik dat je ONTZETTEND trots mag zijn als je hard hebt moeten werken om een mbo of hbo opleiding te halen. Zoals ik al zei. Met je IQ daar moet je het mee doen, soms kun je het verder schoppen door hard te werken... soms kom je niet zover omdat je met een hoog iq te weinig doet. Je hebt wat je gekregen hebt en daar moet je het mee doen. Maar dat maakt jou niet minder als een ander mens. Net als dat een zwarte huidskleur je niet minder maakt als een witte huidskleur... Veel belangrijker is WAT je doet met wat je hebt... Niet dat je op een hoger niveau zit dan een ander.

Genta

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-08-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:07

Tja, het is altijd makkelijk om er dan zo'n opmerking uit te gooien,
ze had gewoon geen beter argument waarschijnlijk... Ik vind het een beetje triest. Natuurlijk maakt het opleidingsniveau wel íets uit, maar om mensen dáár nou op te beoordelen Scheve mond nee, dat klopt niet (naar mijn mening).

Ikzelf bijvoorbeeld; ik ga MBO doen, en ik ben wel dom.
Ik ben op de middelbare school namelijk begonnen op HAVO/VWO niveau > bijna niets uitgevoerd in de eerste klas, kon ik toch nog bijna naar het VWO, maar ik ging liever naar de HAVO... Ik wist toch al dat ik geen studie wilde gaan doen waar een VWO diploma voor nodig is.

Toen heb ik dus de tweede klas op HAVO-niveau gedaan, nouja gedaan.. weer niks gedaan dus, maar deze keer echt he-le-maal niks. Heb in dat jaar heel veel gespijbeld, ruzie met leraren gehad, ben daardoor geschorst geweest. Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom ik dat allemaal heb gedaan, ik denk achteraf dat het kwam door de problemen die ik thuis had... Dus aan het eind van het jaar had ik 1 onvoldoende te veel en ik ben toen maar naar het VMBO gegaan.
(En daar (natuurlijk) na 2 jaar geslaagd).

Had ik dat maar nooit gedaan zeg ! Ik heb me daar echt zo verschrikkelijk geirriteerd aan mensen die bepaalde dingen na 20x uitleggen nog niet begrepen Scheve mond Ik vind wel dat er een heel groot verschil tussen de (meeste) mensen op het VMBO en op de HAVO en VWO enz. zit. Natuurlijk zitten er ook op het VMBO intelligente mensen, maar het merendeel (Sorry voor de mensen op dit niveau Bloos , nogmaals: er zijn uitzonderingen Knipoog)

Daarom vind ik mezelf dus echt héél erg dom, omdat ik nooit iets heb uitgevoerd. Maar daar heb ik al voor moeten boeten, die 2 jaar op het VMBO waren erg genoeg Schijnheilig Ze waren erg makkelijk voor mij (komt waarschijnlijk erg opschepperig over, is niet de bedoeling Lachen ) maar de 'omgang' met, en het moeten aanhoren van (de meeste) klasgenoten, was voor mij vaak best frustrerend Frusty

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:25

Een van de leukste dingen om te corrigeren vind ik altijd als een heel slim iemand gaat lopen roepen:

"anderen zijn dommer als mij"...
"ik ben slimmer als anderen .."

Daar behoort namelijk dan te staan .. zo zie je maar zelfs hoogebegaafde mensen moeten nog een hoop leren Bloos .

Even slim ALS
Slimmer DAN

Tuurlijk kan je met een hoog IQ wel naar de mavo.. Ook met een hoog IQ moet je nog zin hebben om te leren. Met een hoog IQ moet je naar de universiteit ofzo.. ik zou niet weten waarom. En het zegt niks over hoe aardig je als persoon bent.

Naar IQ is er nog iets als EQ dat in deze maatschappij veel belangrijker is.

Iemand met een laag IQ die goed kan leren en veel dicipline heeft kan maar zo een universitaire studie doen. Terwijl iemand met een mega hoog IQ het gewoonweg leuker vind om in de praktijk aan het werk te zijn.

En je bent imo pas echt heel slim als je je niet te goed voelt om van een ander te leren .. en domme kleuter maakt soms verstandigere opmerkingen dan een Proffessor in het een of ander.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:31

Riant schreef:
Een van de leukste dingen om te corrigeren vind ik altijd als een heel slim iemand gaat lopen roepen:

"anderen zijn dommer als mij"...
"ik ben slimmer als anderen .."

Daar behoort namelijk dan te staan .. zo zie je maar zelfs hoogebegaafde mensen moeten nog een hoop leren Bloos .

Even slim ALS
Slimmer DAN


Dit herken ik heel erg. Ik flap het er automatisch uit als mensen het verkeerd zeggen.."Het is beter dan, ipv beter als" Vroeger op school verbeterde ik zelf leraren.. Erg he! Is er vanuit thuis ingepompt..haha
Voel me dan echt een wijsneus.. maar het komt er echt automatisch uit..

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:39

Citaat:
Erg he! Is er vanuit thuis ingepompt..haha
Voel me dan echt een wijsneus.. maar het komt er echt automatisch uit..


Heeeel herkenbaar Haha!

Ik doe het altijd met: ik ben de 'enigste'. Dat bestaat niet, het is enige...

Verder denk ik dat je opleiding toch ook wel een groot deel met je motivatie heeft te maken.
Ik was getoetst op vbo-mavo, toen ik in die klas zat en met mijn laatste rapport kreeg kon ik naar de havo.
Dat wou ik zelf niet, want dan moest ik de hele dag leren. En aangezien ik nog wou paardrijden en wat sociaal contact met m'n vrienden wou. Ben ik toen naar de Mavo gegaan.

Bij het derde jaar wou ik weer naar vbo-mavo omdat ze daar toen gerichte opleidingen startte voor administratie. Daar kreeg ik bedrijfsadministratie, kantoorpraktijk. En aangezien ik die kant al op wou had ik voor mijn idee een voorsprong op mijn vervolg opleiding.
Ik heb wel alles op mavo niveau gehaald.

Sommige hebben echt moeite met leren, maar bij een groot deel is ook de motivatie niet genoeg. Heeft echt niets te maken met dommer zijn dan de ander

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:50

Neem Einstein die kon haast niet lezen en schrijven, hij was heel erg dyslectisch.. Knipoog

Maar die taaldingen zijn er wel ingeslagen bij mij, hoewel ik ook dyslectisch ben allen niet zo heel zwaar... Foutief taalgebruik komt wel snel dom over dat is ook wel jammer daarom zijn er bij mij wat veel voorkomende fouten uitgeslagen (figuurlijk)
Ik kan geen brief foutloos schrijven maar heb wel een HBO opleiding nou zijn spelfouten anders dan stijlfouten maar even zo goed geeft het vaak een domme indruk.

Ik ben eigenlijk nog steeds van mening dat als je middels een IQ test hoge punten haalt dat dat zegt dat je goed IQtesten kan maken..
Je kan hier wel een IQ van 140 hebben maar in de jongle of in Afrika ben je ten dode opgeschreven omdat daar overleven niet met E=MC2 op te lossen is. Het is vrij betrekkelijk allemaal.
Voor de westerse cultuur ben je dan misschien slim maar in andere delen van de wereld zou je niet kunnen handhaven.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:56

Riant schreef:
Tuurlijk kan je met een hoog IQ wel naar de mavo.. Ook met een hoog IQ moet je nog zin hebben om te leren. Met een hoog IQ moet je naar de universiteit ofzo.. ik zou niet weten waarom. En het zegt niks over hoe aardig je als persoon bent.


Ook dit heb ik allemaal gezegd hoor. heb motivatie ed allemaal genoemd.
Ik zei dus ook... IQ heeft er wel degelijk (onderandere, (dus ook andere dingen weet je wel)) mee te maken...

Ik zeg ook niet dat je met een hoog IQ niet naar de mavo kan. Tuurlijk kan dat, maar 19 van de 20 keer is dat niet het geval. Ik denk niet dat je veel mensen met een hoog IQ (ik heb het over een niveau dat je met weinig moeite makkelijk mee kan het op vwo) op het mavo tegen zult komen.

En malibu, niets ermee te maken hebben klopt gewoon niet. Want dat is gewoon wel zo, Iq heeft wel degelijk voor een GROOT gedeelte te maken met welke opleiding je doet. Maar er zijn ook andere GROTE mee wegende factoren, onder andere de motivatie...


Ow en Riant wel even reëel blijven, ik heb het puur en alleen over de westerse landen. Afrika is een heel ander gebied,cultuur, leefomgeving, situatie, kun je imo niet vergelijken..

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:08

Citaat:
En malibu, niets ermee te maken hebben klopt gewoon niet. Want dat is gewoon wel zo, Iq heeft wel degelijk voor een GROOT gedeelte te maken met welke opleiding je doet. Maar er zijn ook andere GROTE mee wegende factoren, onder andere de motivatie...


Mijn vriend is stukadoor (en een goeie stukadoor). Maar dat heeft toch absoluut niets met IQ te maken?

De een is goed in wiskunde, de ander in talen. Ik snap nog steeds niet goed hoe je dan een eerlijke IQ test kunt maken Verward

(dit is echt een kwestie van niet snappen hoor, niet om tegen jou in te gaan ofzo. Dus als je dat uit kan leggen, graag Haha! )

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:12

Malibu schreef:
Heeeel herkenbaar Haha!

Ik doe het altijd met: ik ben de 'enigste'. Dat bestaat niet, het is enige...


En ook deze is favoriet bij ons thuis..

Ik had een vriend die altijd expres tegen mijn ouders zei:
Beter dan als me eige en gulukkig ben ik de enigste...... Moest ik altijd wel om lachen..
Laatst bijgewerkt door Lame op 01-09-04 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:15

Ik weet niet hoe het gesteld is met de intelligentie van jou vriend, maar de kans is groot, dat als hij een hoog niveao (havo vwo) aangekunt had (al dan niet met iq of motivatie) dat hij dat gedaan zou hebben. Misschien is jou vriend wel die ene die ervoor koos om met een hoog iq iets met zijn handen te gaan doen. Iq heeft inderdaad niets met vaardigheid te maken. Zoals ik al vaker heb herhaald, IQ weegt wel DEGELIJK mee in de opleiding die je volgt, het weegt alleen niet ALS ENIGE mee aan de opleiding die je volgt, ook belangrijke factoren zijn bijvoorbeeld, motivatie, interesse etc...

Het is gewoon zo dat mensen met een hoog iq vanaf jongs af aan geleid worden richting de hogere opleidingen. Tuurlijk zijn er mensen die met handen willen werken, maar meestal vind je een hoog begaafd iemand geen huis metselen, maar die ontwerpen.

Feit is dat je met een laag iq gaan hoog niveau aan kan, iemand die met moeite een mavo diploma haalt, zal nooit een universitaire opleiding doen. Andersom kan het vaak meestal wel.

De een is goed in wiskunde, maar de een is goed in wiskunde op mavo, de andere kan wiskunde B2 met gemak op vwo.

Je hoeft niet altijd een IQ test te doen om door te hebben dat sommige mensen niet mee kunnen op havo of vwo...