advies nodig over een bachtherapie bij mijn hond

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

advies nodig over een bachtherapie bij mijn hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 15:11

Ik weet dat er hier iemand zit die erg veel verstand van Bach bloesem heeft en die zou ik graag willen vragen mij advies te geven. als je dat wil natuurlijk want ik en hondje zijn er mee geholpen.

Ik ga een stukje kopieren want anders moet ik zoveel typen.

Citaat:
Wij hebben Kaya nu inmiddels drie weken en zijn super en superblij met
haar. We kregen vand e vorige eigenaar in alle eerlijkheid al haar voors
en tegens te horen. Wij hebben bewust voor een volwassen hond gekozen
omdat wij een pup niet de basis kunnen geven (werken allebei) die het
nodig heeft en waar het recht op heeft. Op zich best fijn want zo krijgt
een oudere hond ook nog eens een kans toch?

Goed, Kaya is een hond die erg onzeker is. Verschrikkelijk lief maar
heel onzeker. Bij haar eerste eigenaar schijnt ze niet al te aardig
behandeld te zijn wat haar tot deze onzekere hond gemaakt heeft. Haar
vorige eigenaar is met haar aan de slag gegaan en wat wij begrijpen is
ze al een heel stuk opgeknapt.

Goed, wat zijn Kaya's mindere kanten:

- ze kan niet met kinderen overweg en hapt naar ze.
- ze is heel erg onzeker en als je haar met te harde stem toespreekt
kruipt ze het liefst in je van onzekerheid of angst.
- ze kan niet altijd even goed met andere honden overweg en pups is
helemaal een probleem.
- ze heeft snel de neiging om te piepen. STuur je haar naar haar plaats
of leg je haar af, dan gaat ze piepen. Een manier van aandacht vragen
denk ik. Zeg je 'laat dat ' dan stopt ze daaroverigens braaf mee.

Nu, wij willen haar natuurlijk het allerbeste leven gunnen wat ze kan
krijgen. Voor ons is ieder dier eendeel van het gezin en ook zij hoort
daarbij. Wij hebben geen kinderen dus dat risico konden we zowieso
nemen. Komen er ooit kinderen dan zal Kaya daar beslist niet aan
achtergesteld worden.

Maar, ik zou het fijn vinden dat ze wat minder onzeker werd. Ik ben
consequent maar niet gemeen. Ze luistert op zich heel erg goed maar het
commando 'hier' is nogal eens een probleem. Vooral omdat het ervaak wat
harder uitkomt dan bedoeld.

Verder hoop ik persoonlijk in de toekomst nog een witte herder een thuis
te kunnen bieden. Wederom een volwassene vanwege de reden die ik eerder
al opgaf. Maar mijn wens is echt twee honden. Ook omdat het voor Kaya
leuker is. Ze heeft hier natuurlijk verschrikkelijk veel ruimte en doet
veel met ons maar een soortgenoot is ook leuk.

Met de katten gaat het goed. Nou ja, wij hebben nogal rotkatten Lachen. Dus
bang dat Kaya de katten iets zou doen was ik niet, andersom wel maar dat
viel alleszins mee Lachen.

Kaya heeft wel dat wanneer ze alleen is ze dingen van tafel pakt en
kapotbijt. Daar hebben we een oplossing voor gevonden door twee
traphekjes (voor babies) boven elkaar te plaatsen in de gang. De gang
kijkt direct de kamer in en direct toen ze voor het eerst in huis kwam
koos Kaya zelf dit plekje als haar plekje. Wij hebben dat gerespecteerd
en zijn met haar naar INtratuin getogen om een heus bed en speeltjes te
kopen. Spelen doet ze wel maar niet met haar flos of piepbeest. Met ons
vindt ze spelen fantastisch. En wij ook. Onze gang is bijzonder groot.
Was vroeger het achterhuis dus er is een kleine slaapkamer met een
abnormaal grote gang. Ze heeft dus alle ruimte maarkan niet bij de tafel
als wij er niet zijn. Zijn wij er dan ligt ze lekker bij ons. Ze mag in
principe ook alles Lachen.

Kaya is een superintelligente hond en ik weet zeker dat haar nog veel
bij te brengen valt. HOe we dat met kinderen moeten doen weeti k nog
niet maar ik zou wel graag willen dat ze met andere honden beter ging.

Dus ik zou van julile graag tips en ervaringen willen horen hoe wij het
beste verder kunnen met onze schoonheid. Ze is overigens net 3 jaar geweest.

Alvast bedankt.

Groetjes Hanifa


Nu wil ik graag bach therapie met haar proberen. We zijn namelijk hardstikke gek met haar maar voor haar is het misschien prettiger als ze wat meer zelfvertrouwen krijgt.

Ik heb inmiddels begrepen dat Witte Herders wel watjes zijn en dat het pieperige er ook bij hoort. Het gaat dus puur om de onzekerheid/angsten.

Ik heb druppels bij de hand maar wil graag de verhouding weten en wat ik moet gebruiken.

Ik ben alvast heel erg dankbaar.

Groetjes Hanifa

'Paint' it 'Black'


Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:14

Welke druppels heb je?
Ik heb nl voor mijn hyperactieve Lab 6 verschillende druppels in een flesje zitten Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:17

en welke druppels heb jij dan Billy, want ik heb ook zo'n ADHD-lab rondlopen Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 15:18

ik kan per direct aan alle druppels komen. Mijn vriendin woont hier in de buurt en die heeft de hele doos.

'Paint' it 'Black'

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:20

Ik heb het uit laten zoeken door iemand van het hondenforum, die daar voor geleerd heeft Haha!
Balou krijgt Impatiens, Vervain, Chestnut Bud, White Chestnut, Agrimony en Walnut.
Ze is nu aan dr laatste flesje bezig, en het is goed aangeslagen, dus na dit flesje gaan we zonder proberen Haha!


Impatiens:

- ongeduldig, overrompelend, lijken het altijd druk te hebben. Slapen met één oog open, altijd klaar om te reageren. Gejaagdheid, horen ze iets, zijn ze al weg. Zien ze iets, reageren ze direct. Nemen niet de tijd situaties goed in te schatten waardoor ze dingen omver lopen en andere ongelukjes hebben. Willen graag werken maar slecht in afwerking omdat ze in hun hoofd alweer met iets anders bezig zijn.



Vervain:

- overmatig enthousiast in alles wat ze doen. Overdrijven, vasthoudend, eigenwijs als iets in het hoofd heeft gezet. Hardnekkig, hyperactief, geobsedeerd, overspannen



Chestnut Bud

- steeds dezelfde fouten zonder ervan te leren. Blijft steken in ontwikkeling. Komt door snelle karakter. Is alweer bezig met andere dingen in het hoofd, waardoor het huidige niet goed opgeslagen wordt.



White Chestnut

- gebrek aan concentratie, geestelijke onrust. In hoofd met van alles bezig, kan moeilijk ervaringen naast zich neerleggen en is daar dus mee bezig



Agrimony

- erg gezellig en vriendelijk. Komt niet echt voor zichzelf op. Kan teveel van anderen pikken en ongemak wegstoppen. Confrontaties worden vermeden. Trekt zich dan het liefst terug. Stress wordt weggestopt en kan er lichamelijk slecht op gaan reageren. Agrimony-types hebben vaak een stijven nek, schouders, rug of heupen. Of kunnen niet galopperen of niet springen. Nu weet ik dat Balou andere klachten heeft, maar eigenlijk zijn het wel lichamelijke klachten als gevolg van stress. Dan wel positieve stress in de regel zoals achter een konijn gaan of iets dergelijks, maar toch opwinding die zich dan uit in de problemen met de achterhand. Het is dus niet hetzelfde als waar Agrimony standaard voor wordt voorgeschreven, maar het zou kunnen. Bovendien vind ik het wel erg frappant dat Balou heel sociaal is (dus geen confrontaties aangaat, veel pikt) en dat ze ook erg gezellig en vriendelijk is. Komt ook niet echt voor haarzelf op als de pup irritant bezig is. Daarom toch maar wel voor deze remedie gekozen…



Walnut

- voor kwetsbare of extra gevoelige types. Ook gebruikt bij veranderingen (komst pup). Verhoogde gevoeligheid voor met name stemmingsindrukking. Biedt standvastigheid en bescherming tegen invloeden van buitenaf. Goed voor elk individu met een “te dun schilletje”

Balou moest hier per dag 4x4 druppels van hebben.
Misschien is die Walnut ook wat voor Kaya

Goedgekeurd onderschrift :)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:14

Een idee Hanifa, als Kaya snel overstuur raakt van een commando (en 'hier' is er wel eentje die je niet snel zachtjes zegt) zou het dan werken om eerst haar aandacht te trekken met bv. een fluitsignaaltje en dan een gebaar aan het commando te koppelen? Dat signaal is dan gewoon de waarschuwing 'let even op, ik wil iets van je' en dan kan je het commando veel rustiger doen.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:42

ik heb een boek over bachremedies bij honden en paarden. weet niet wie het heeft geschreven. ik heb het bij bol.com vandaan. het ligt nu bij mijn schoonouders anders had ik met liefde even voor je gekeken..

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 18:45

Het commando 'hier' heb ik al gewijzigd in 'kom maar' Lachen. Maar ja, dat lost niet al haar problemen op. Ik heb echt even een bach recept nodig. Boek kan ik ook wel halen maar dat heltp niet op korte termijn.

'Paint' it 'Black'

Erna208
Berichten: 2409
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:28

Ik heb een paar jaar geleden de cursus Dieren natuurlijk genezen gedaan van de Sorag-Academie en Bach bloesems werden ook besproken. Het is alleen een beetje weggezakt en ik zou de stof even opnieuw moeten doorlezen om een redelijk advies te kunnen geven. Is het goed dat ik je daar morgen over terug pb ?

Ik denk dat jouw hond zeker een stuk van trauma in zich heeft door de slechte behandeling bij de eerste baas. Daarvoor zou je haar rescue remedy druppels kunnen geven. Dit kan puur of in oplossing met afgekoeld gekookt water. Als oplossing: dan 4 druppels rescue remedy toevoegen. Schudden, klaar. Minimaal 4x daags 4 druppels toedienen. Als puur: als de situatie zich acuut voordoet, paar druppels (4) op de tong doen.

Voor de rest kom ik morgen bij je terug, goed ?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 22:10

Zou ik echt fantastisch vinden Erna. Ik ga morgen bij de Tuinen in ieder geval even de rescue remedy halen.

'Paint' it 'Black'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:26

heel erg offtopic,maar ik zit dus met een probleem fret(ipv hond)
misscihen kan iemand mij daar ook wat over vertellen
Heb wel Impatiens gegeven,maar dit hielp niet voldoende....

Erna208
Berichten: 2409
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:04

Darkchrystal, ik heb je gepbt met een vrijblijvend advies. Fasel, ik ga nu jouw geval bekijken en kom later op de avond bij je terug per pb of als je liever op dit forum hebt, vind ik ook prima.

Erna208
Berichten: 2409
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:22

Fasel, ik heb nog een paar vragen aan je, want ik zit ivm de onzekerheid te twijfelen tussen 2 BB-remedies. Je zegt hierboven dat je hond alles mag. Geef je haar wel eens leiding in bepaalde dingen of laat je de hond zelf alles bepalen/beslissen ? Uit het verhaal maak ik op dat het om een Witte Herder gaat, klopt dat ? En is ze wel eens alleen zonder de traphekjes? Als het met traphekjes is, maakt ze dan lawaai of is er wat anders en kan ze dan wel goed alleen blijven ?

Het leuke van jouw hond Fasel is dat het een totaal ander geval is dan dat van Darkchrystal. Bij haar heb ik geadviseerd Vine, White Chestnut en Star of Bethlehem. Impatiens hielp onvoldoende bij eerdere pogingen.

Ik heb geleerd om met zo weinig mogelijk BB-remedies te beginnen, nl. 3-5 stuks, waarbij je eigenlijk niet 2 of meer remedies moet inzetten tegen bijv. de onzekerheid. Ik heb wel een idee; wil je me even terug pb'en of antwoord geven via dit forum ? Bedankt.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 20:26

Hoi Erna,

Ik geef wel leiding. En heel duidelijk ook. Met alles mogen bedoel ik eigenlijk meer dat ik haar niet belemmer in haar hond-zijn. Als ik haar leiding geef dan doet ze dat op zich goed, tot mijn stem verheven raakt en dan wordt ze heel onderdanig en kruipt ze weg. Ze mag zeg maar wel wat dapperder worden.

Als ik haar zonder de hekjes alleen laat gaat ze dingen kapoteten. Verder kan ze super alleen blijven. Gaat gewoon lekker slapen en is dolblij als we er weer zijn.

'Paint' it 'Black'


InekeP

Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:36

Sorry, ik ben altijd een beetje laat, maar ik ben er ook van overtuigd dat je Walnut kunt gebruiken voor Kaya. Walnut is de remedy voor verandering en ze komt nu nieuw en kan dan makkelijk haar oude leventje loslaten. Ook is het goed haar veel vertrouwen te geven. Ze heeft dat zeker nodig. Veel succes.

...

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:58

hoi,
rescue kan zowiezo geen kwaad maar is niet echt specifiek. Voor onzekerheid zou ik het eerder in de Larch zoeken. Ga je walnoot gebruiken dan kun je crabapple als brugremedie gebruiken. Zorgt ervoor dat 2 remedies beter "binden" en crabapple heeft ook de goede eigenschap dat het aura's zuivert. Mocht er wat rotzooi vastzitten dan komt dat ook mee los.
Ik weet niet of ik jou eerder mijn bach documentje heb gestuurd maar ik heb een documentje met aantekeningen van de les Bach/Aroma van de Silverlinde. Misschien heb je er wat aan. Geef de hond vertrouwen maar ga niet in op gemiep als piepen. Dat kan ontaarden in zelfbelonend gedrag wat een structurele pieperd oplevert. Piept de hond niet dan is hij braaf.

Niets zo charmant als een paard in her land.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie