Lenden mechanisme

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Lenden mechanisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 13:58

Dit is niet om te stoken of wat dan ook, maar alleen om iets duidelijk te krijgen.
Het verhaal over lenden mechanisme blijft me fascineren, maar ik heb er nog steeds niet helemaal een duidelijk beeld bij. Het kwartje wil niet helemaal vallen hoe het mechanisme nou precies werkt, hoe het eruit ziet bij een paard in beweging en waaraan je het herkent. Ik kwam onderstaande foto tegen en toen kwam deze vraag weer bij me op.
Misschien een domme vraag, maar is dit lenden mechanisme??:

Afbeelding


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:00

dit paard houd de lendenen strak en stuwt ook ontzettend met achterbeen en is volgensmij nog n hakkentrekker ook
paard loopt in twee stukken
misschien is het onder de man wat beter>?

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 14:13

Duidelijk dat ik niet weet hoe lenden mechanisme er uit ziet .

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:55

Himyar schreef:
Duidelijk dat ik niet weet hoe lenden mechanisme er uit ziet .

Afbeelding

in dit veulen zie je hoe het werkt, het lm is een soort scharnier dat flexibele bewegingen van de achterhand mogelijk maakt. Het zit in de ruggewervels, ongeveer waar de croupe begint.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:57

Excuseme schreef:
[image]

in dit veulen zie je hoe het werkt, het lm is een soort scharnier dat flexibele bewegingen van de achterhand mogelijk maakt. Het zit in de ruggewervels, ongeveer waar de croupe begint.


OK dan! OK dan!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 22:21

Ik had begrepen dat er een nogal recht kruis bij hoort en een wat holle rug.
Maar bovenstaand veulen geeft wel een beetje een idee, alleen heeft deze volgens mij op stand een andere vorm croupe/lendenen.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:46

Ja, het gaat dus om die beweeglijkheid in dat laatste rugdeel, waardoor bijvoorbeeld tijdens de afzet voor de sprong, de achterhand ver onder de massa geplaatst kan worden. Je praat dan over de zg. hefboomwerking die vaak in een adem genoemd wordt met lm. Van oudsher had een paard die beweeglijkheid nodig om bijv. een roofdier met een sidekick af te weren.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:47

Is Lendenmechanisme eigenlijk ook een wetenschappelijke term of is het bokt.nl wijsheid ?


Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:53


Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 23:01

Excuseme schreef:
Ja, het gaat dus om die beweeglijkheid in dat laatste rugdeel, waardoor bijvoorbeeld tijdens de afzet voor de sprong, de achterhand ver onder de massa geplaatst kan worden. Je praat dan over de zg. hefboomwerking die vaak in een adem genoemd wordt met lm. Van oudsher had een paard die beweeglijkheid nodig om bijv. een roofdier met een sidekick af te weren.


Buiging in de spronggewrichten blijft hier dus helemaal buiten, verschilt deze ook per paard?
Het begint me nu wel wat meer te dagen, het is dus het kantelen van het bekken. Hier hoort toch een bepaalde rugvorm bij? Is een zijwaartse beweging van de lendenen (sidekick) dan vergelijkbaar met het bekken kantelen? Hoe ziet een lenden mechanisme er precies uit in beweging?

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 23:12


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:16

Excuseme schreef:
Ja, het gaat dus om die beweeglijkheid in dat laatste rugdeel, waardoor bijvoorbeeld tijdens de afzet voor de sprong, de achterhand ver onder de massa geplaatst kan worden. Je praat dan over de zg. hefboomwerking die vaak in een adem genoemd wordt met lm. Van oudsher had een paard die beweeglijkheid nodig om bijv. een roofdier met een sidekick af te weren.


Bedoel je dit ?


Afbeelding

The hunter versus the hunted???

Afbeelding


http://horsecare.stablemade.com/_articl ... edator.htm


http://horsecare.stablemade.com/article ... rigins.htm

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:17

Himyar schreef:
Toch geeft deze info mij nog steeds niet een ECHT duidelijk beeld, vandaar mijn topic . Er zijn vast meer mensen die het niet duidelijk is.


Bovendien komen de resultaten bijna allemaal (3 van de 4) uit dezelfde bron en is het er eigenlijk dus maar 1 Lachen

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 23:27

jessy schreef:
Bovendien komen de resultaten bijna allemaal (3 van de 4) uit dezelfde bron en is het er eigenlijk dus maar 1 Lachen


Voor deze keer wil ik eens niet overal kritisch over doen, maar me het verhaal duidelijk laten maken, zonder vooroordelen. Zelf zie ik ook dat het ene paard de achterhand anders gebruikt dan het andere. Of dit nou lenden mechanisme is of niet en hoe het dan ook werkt, het fascineert me wel dat die verschillen er zijn.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:27

jessy schreef:
Bovendien komen de resultaten bijna allemaal (3 van de 4) uit dezelfde bron en is het er eigenlijk dus maar 1 Lachen


En nog veel meer van Lee.


http://horsecare.stablemade.com/archive.htm

Kon geen foto vinden ,hoe een mens apen leert klimmen. Cool

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 00:01

Citaat:
len·de (de ~, ~n/~nen)
1 het naar binnen buigende benedengedeelte van de rug met de aangrenzende delen van de rechter- en linkerzij
2 achterste deel van de rug van viervoetige dieren
3 [bouwk.] het steile benedengedeelte van een boog


Citaat:
me·cha·nis·me (het ~, ~n)
1 manier van samenstelling en functionering
2 samenstel van de delen waardoor iets in werking kan worden gebracht => mechaniek
3 [fil.] stelsel dat elk stoffelijk en biologisch gebeuren probeert te verklaren door plaatselijke, materiële beweging

lendenmechanisme: achterste gedeelte van de rug dat een manier van samenstelling en functionering heeft....
dus de manier waarop een paard gebouwd is om zo funtioneel mogelijk te bewegen...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:15

Dit vind ik een mooi voorbeeld van gebrek aan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De term lendenmechenisme vind ik trouwens wel een mooi verzonnen woord,
veel mensen gebruiken de term 'goed achterbeen' maar dat is niet alles omvatten. Bovenstaande heeft een achterbeen wat op zich super buigt in de gewrichten, alleen dat stukje achter het zadel kantelt de verkeerde kant op.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:29

Afbeelding
Afbeelding

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:31

GertJan schreef:
[image]
[image]



Waar hang jij uit.
Doe je niet meer mee. Haha!
Tot nu dan

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:33

Inderdaad, duidelijke verschillen.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:38

ceasario schreef:
Waar hang jij uit.
Doe je niet meer mee. Haha!
Tot nu dan


Ik heb al die tijd naar deze plaatjes gezocht. Haha!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:16

Ik hoor vaak de term; buiging in het spronggewricht.

De beweging van het spronggewricht en het kniegewricht zijn volledig afhankelijk van elkaar omdat er pezige verbindingen bestaan tussen het dijbeen en de beenderen van sprong, pijp en ondervoet.

Je kunt het ene dus niet los van het andere zien.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:29

Alane schreef:
lendenmechanisme: achterste gedeelte van de rug dat een manier van samenstelling en functionering heeft....
dus de manier waarop een paard gebouwd is om zo funtioneel mogelijk te bewegen...


Wel een aparte conclusie. Een niet-functioneel bewegingsmechanisme is ook niet functioneel.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:02

GertJan schreef:
Wel een aparte conclusie. Een niet-functioneel bewegingsmechanisme is ook niet functioneel.


had een vraagteken achter moeten staan...
Dit was/is een vraag nadat ik het woord lendenmechanisme had opgezocht in het woordenboek, waarbij ik het heb moeten splitsen.
Als je voor een woord "niet" schrijft of in dit geval niet functioneel is het een en ander al duidelijker, echter hoe zie je of iets functioneel is?
is het maar een stukje wat niet functioneel is of is het een samenloop? of niet willen? niet (aan)geleerd

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:35

Alane schreef:
had een vraagteken achter moeten staan...
Dit was/is een vraag nadat ik het woord lendenmechanisme had opgezocht in het woordenboek, waarbij ik het heb moeten splitsen.
Als je voor een woord "niet" schrijft of in dit geval niet functioneel is het een en ander al duidelijker, echter hoe zie je of iets functioneel is?
is het maar een stukje wat niet functioneel is of is het een samenloop? of niet willen? niet (aan)geleerd


Als een paard zonder goed werkend lendenmechanisme zijn massa niet efficiënt (niet midden onder de massa) kan heffen (en met een goed LM wel), is een goed werkend lendenmechanisme wel functioneel. Een paard zonder lendenmechanisme (of niet functionerend) heeft dan een minder functioneel bewegingsmechanisme, denk ik.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MizzMontana, Vitas en 145 bezoekers