Zadel: Pleasure, trail, reining, merk? Whaaaa ;)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Zadel: Pleasure, trail, reining, merk? Whaaaa ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 15:55

Ok, de kogel is door de kerk, er kan serieus gezocht worden naar een nieuw zadel. De jacht is geopend.
Alleen, ik zie door de bomen het bos niet, het enige wat ik weet is dat ik een full quarter boom moet hebben, maar de modellen, wat moet ik hebben?

Ik rij recreatief, wel netjes met les en wil als we er aan toe zijn wellicht ooit een wedstrijdje starten.
Voor wat ik tot nu toe gezien/gelezen heb liggen mijn intresses bij pleasure, trail en horsemanship.
Reining vind ik leuk om naar te kijken, maar om zelf te doen? Nee, trekt me niet zo (wordt al duizelig als ik aan een spin denk Haha!)

Wie kan me lichtelijk adviseren wat een geschikt zadel is voor mij?
en voor mijn paardje... Een normaal gebouwde haflinger van 139.

Heb zelf broekmaat 38, dus denk aan een 16 inch ofzo?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:40

Ik denk dat je in een 15" ook wel zult passen, of je moet graag lekker ruim zitten Haha!
Pleasure/trail-model is denk ik het best voor jou geschikt. Ga in verschillende modellen zitten en kijk waar je zelf het lekkerst in zit.

Reki

Berichten: 143
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:56

je kan ook een Al-round zadel proberen , dan kan je wat het rijden betreft verschillende onderdelen rijden en wie weet probeer je toch nog eens reining en dan slaat je met een al-round zadel geen slecht figuur en inderdaad 15 inch lijk mij ook groot genoeg. groetjes Reki

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:04

Hoi Stef, nog nachtmerries van mn les gehad?? Haha!

vergeet je niet te kijken naar een roundskirt zadel omdat je paardje een redelijk korte rug heeft? Zou zonde zijn om stad en land af te rijden en dan blijkt dat ie te lang is en dus niet past.
Je moet anders maar eens op mijn zadel komen zitten, dat is een working cow, dan krijg je een idee hoe dat zit als je wat meer ruimte om te bewegen hebt.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:12

Waarom niet eens gewoon naar een speciaal zaak toe en daar eens zadels gaan proberen. Ga gewoon zitten....blijf ook even zitten en pas er daarna weer een paar.

Ik heb dat bij mijn eerste zadel ook gedaan en tevens krijg je een idee hoe alles zit.
Wie weet zit een reining zadel wel super goed voor jou ipv een trail of pleasure.

Dan leg je uit wat voor type paard je hebt (neem eventueel een foto mee).
Kunnen ze ONGEVEER zien wat ze mee moeten nemen.

Dan maak je een afspraak om aan huis te komen met zadels.

TIP: Lees alles over zadels passen zodat je zelf ook enige kijk hebt.
Soms denken mensen alleen maar aan geld ipv an het paard. Dat maak ik regelmatig mee. Vooral ruimte bij jou paard is belangrijk, bij die ronde beesten gaat het al snel knellen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 20:18

Probleem met speciaalzaken is vaak dat ze vooral nieuwe zadels hebben en dus te duur zijn.
Mijn instructrice gaat zowiezo mee, meet eerst Jamaica in, en dan meet ze het zadel.
Moet idd een round(ed) skirt hebben

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:50

met broekmaat 38 heb ik een 15,5 inch. Jip (iets dunner) heeft een 15 inch waar ik ook nog wel in pas. 16 inch is veel te groot. En verder: zoek een zadel waar je lekker in zit (vooral ook in de galop). Succes!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:26

Ik heb tegenwoordig maat 40 Bloos en ik pas nog prima in mijn 15"

Een gangbare regel is dat je als je in het zadel zit een vlakke hand voor je neer moet kunnen leggen zonder de brug te raken en minimaal 2 vingers dik tussen je bovenbenen en de basis van de brug over moet hebben.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:29

Is het niet zo dat naarmate het zadel dieper zit, het kleiner voelt? Jips zadel is veel dieper qua zit dan het mijne. Het past dus wel, maar het voelt echt duidelijk kleiner dan mijn minder diep zittende reinerzadel...

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:37

Dat klopt, door de hogere opbouw lijkt een zadel kleiner en zit je meer in een 'kommetje'.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:36

Zoals Sugarmiss al zegt, ga gewoon een middagje of dagej westernshops af en ga op alle zadels (binnen je budget) proefzitten.

Ik heb toen ik mijn BC gekocht ook op een Continental en Montana gezeten. Die vond ik beide niet lekker zitten.....

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:53

stef schreef:
..... ik zie door de bomen het bos niet, het enige wat ik weet is dat ik een full quarter boom moet hebben...... Een normaal gebouwde haflinger van 139........
..... zelf broekmaat 38, dus denk aan een 16 inch ofzo?


Stef,
Mag ik heel irritant doen (doe het toch..) ik ben in een oolijke bui Tong uitsteken

1) Je weet NIET dat je een Full Quarter boom moet hebben. ZO die staat.
WANT: Wat is een Full Quarter boom? Van welk merk? Ze verschillen van merk tot merk, weet je...

2) Wat is een normaal gebouwde Haflinger?
Zijn daar maten voor? Tolleranties?

3) Broekmaat 38?!? Bierbuik boven de riem of er onder? Als je benen maar 40 cm lang zijn wordt dat knap lastig met de stijgbeugelriemen.....GRAPJE

DUS.......

ik heb je even een PB'tje gezonden.....
kun je niet zeggen dat we je geen raad hebben gegeven....

Succes

MVG Louis

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:56

Vrouwen hebben geen bierbuik Sablou, die hebben last van andere dikheden. Daarom zijn er voor vrouwen wel broeken met de band in de taille te koop en voor heren boven een bepaalde leeftijd niet. Vandaar dat wij vrouwen wel een beeld hebben bij broekmaat 38 Lachen

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:26

Anya schreef:
Vrouwen hebben geen bierbuik Sablou, die hebben last van andere dikheden.

Hmm.... ik ken ze in de meest uiteenlopende soorten en maten, dus dat is wat ....euhm generaliserend.

Citaat:
Daarom zijn er voor vrouwen wel broeken met de band in de taille te koop en voor heren boven een bepaalde leeftijd niet.

Verward
Ik koop altijd broeken waar geen leeftijdscategorie op staat. Tis wél zo dat maat en leeftijd nu meestal overeenstemmen, maar dat is een Europese herenmaat.

Enneh, ook ik kan me bij dames-maat 38 een figuur voorstellen hoor.

Sterkte met de zadelkeuze OK dan! Ik ben er nog van aan het herstellen zo gestóórd werd ik van het aanbod van zadels met gecaimde unieke voordelen waarvan er NIET ÉÉN met feiten onderbouwd werd.
Vraag me overigens af of je eigenlijk wel 'paardvriendelijk' zomaar mag claimen zonder enige wetenschappelijk verantwoorde onderbouwing. 'Milieuvriendelijk' mag je ook niet zomaar roepen.
Maar goed; er is dus niets onderbouwends te vinden dus de consument mag het uitzoeken.
Jij weet in ieder geval dat het een western-type moet zijn met ronde skirts; dat schift al aardig onder het totale aanbod.
Ik hoorde over de Continental Equiflex-bomen goede bevindingen.
Sterkte!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 21:39

sablou schreef:
Stef,
Mag ik heel irritant doen (doe het toch..) ik ben in een oolijke bui Tong uitsteken

1) Je weet NIET dat je een Full Quarter boom moet hebben. ZO die staat.
WANT: Wat is een Full Quarter boom? Van welk merk? Ze verschillen van merk tot merk, weet je...
heb er aan het begin van het zadel een semi full op gehad, en die was te smal. Heb er ook een full op gehad, en die ligt netjes. Maar idd, er zal per merk heus verschil in zitten, daar heb ik te weinig ervaring voor.
2) Wat is een normaal gebouwde Haflinger?
Zijn daar maten voor? Tolleranties?
je hebt naar mijn idee oude (zware) nieuwe (lichte) en normale haffies. De normale zit dus tussen het oude en nieuwe type in
3) Broekmaat 38?!? Bierbuik boven de riem of er onder? Als je benen maar 40 cm lang zijn wordt dat knap lastig met de stijgbeugelriemen.....GRAPJE
;) gewoon zonder bierbuik, wel een paar zwembandjes Haha!

DUS.......

ik heb je even een PB'tje gezonden.....
die heb ik beantwoord
kun je niet zeggen dat we je geen raad hebben gegeven....
ik zou niet durven Knipoog

Succes

MVG Louis


Ik heb er een continental equiflex reiner pro op gehad (full, seatmaat 15.5 geloof ik)
Dit ligt goed op mijn paard en ik zit er goed in.
Tja, waarom ik die dan niet koop? Iemand die me wil sponsoren??? Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:10


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 09:34

Ja, maar kijk eens naar de prijs....

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:07

Beperk je dan tot 2e hands zadels. Die zijn ook niet supergoedkoop, maar wel onder de 1000 euro. Ook speciaalzaken hebben 2e hands zadels. Bel er anders eerst eens een paar en vraag wat en in welke categorie ze zadels hebben liggen.

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:43

het is altijd lachen met Louis , maar hij slaat zelden de plank mis.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:44

stef schreef:
Ja, maar kijk eens naar de prijs....


Ja, en Verward

Wat wil jij dan, de hoofdprijs voor een bodemprijs?

Als je goedkoop uit wil zijn moet je bij Zadelmarkt voor de deur een halve dag alle zadels op jouw knol leggen en met wat geluk zit er een lekkere tussen.

Wil je een kwaliteitszadel wat aan jouw eisenlijst(je) voldoet van een gerenommeerd merk of goede zadelmaker, dan is ook gebruikt geen 'koopje'. Let wel; wél bepaald waar voor zijn geld
Je zal dus óf gewoon geld moeten neertellen óf tevreden moeten zijn met wat het budget biedt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 16:20

Je bent snel met je conclusies Huertecilla....
Wáár zeg ik dat ik een NIEUWE continental, billy cook, Circle Y, whatever wil?
Daar ben ik helemaal niet naar op zoek.
Ik wil niet voor een kwartje op de 1e rij zitten, ik wil een zadel dat mijn paard past, niet meer en niet minder.
Ben helemaal niet op zoek naar een nieuwe, en heb ook geen geldboompje in de tuin staan....

Sander16v
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:28

Is het niet een kwestie van beginnen met passen?

je zal met een "kleine buidel" geen fancy custom zadel (nieuw) te pakken krijgen maar ik weet zeker dat met een beetje speuren er best een zadel te vinden is die voor jou EN je paard perfect is.

Als je een zadelmaker laat komen die jou niet binnen je budget kan helpen zal hij of zij je niets verkopen. MAAR je weet dan wel welke maat je echt nodig hebt.

Met die gegevens kan je dan alsnog het internet afspeuren.

Laat gewoon maar eens iemand je paard vakkundig inmeten.

3 goedkope maar slecht passende zadels zijn samen toch ook duur? Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 16:54

Ik heb zowiezo mijn intructrice die zelf een zadelpasservice heeft (gelukkig!) dus dat zit wel goed.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 17:16

stef schreef:
Je bent snel met je conclusies Huertecilla....
Wáár zeg ik dat ik een NIEUWE continental, billy cook, Circle Y, whatever wil?
Daar ben ik helemaal niet naar op zoek.
Ik wil niet voor een kwartje op de 1e rij zitten, ik wil een zadel dat mijn paard past, niet meer en niet minder.
Ben helemaal niet op zoek naar een nieuwe, en heb ook geen geldboompje in de tuin staan....



Als je 1000 euro al teveel vind dat moet ik Huertecilla wel een beetje gelijk geven

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 17:20

Blaze, ik heb billycooks gezien voor 500. Nogmaals ik verwacht geen gloedjenieuw zadel