Het kerstdiner - Tips, trucs, ideeën en suggesties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polivy

Het kerstdiner - Tips, trucs, ideeën en suggesties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 20:59

Vijf-gangen-diners, gourmetten, fondue. Veel vlees, vis of toch vegetarisch... Er zijn zoveel verschillende manieren om invulling te geven aan het 'kerstdiner' dat het mij wel handig leek om als bokkers onder elkaar tips, trucs, ideeën en suggesties uit te wisselen. Zo kan het alleen maar een nog groter succes worden, nietwaar? Er is vast genoeg kennis hier om er een geslaagd feest van te maken.
Fijne kerstdagen en alvast eetsmakelijk!

Afbeelding

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 21:03

Om zelf maar te beginnen:
Wij kiezen dit jaar weer voor gourmetten met de hele familie. Nu zijn de standaarddingen wel bekend, maar vroegen we ons af of iemand nog ideeën heeft voor wat minder standaard gerechtjes die je kunt maken, en misschien voor het wat opleuken van gourmetten op welke manier dan ook. Er zijn ook vier vegetariërs onder ons, misschien is dat ook wel belangrijk om te noemen.

Bedacht me trouwens zelf vandaag tijdens het eten dat het ook wel lekker en leuk kan zijn om rösti op tafel te zetten, om in de kleine gourmetpannetjes te maken, in plaats van in een grote pan. Heerlijk!

Sassiee

Re: Het kerstdiner - Tips, trucs, ideeën en suggesties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:18

Rösti is hier idd vaak groot favoriet!
Wokproducten vinden wij ook vaak leuk voor bij de gourmet..
En mini hamburgerdingetjes maken met stokbroodjes, smeltkaas etc.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:21

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 21:25

Dat is idd een leuk idee! Ga het zeker even aan mijn stiefzus en zwager voorleggen (daar vieren we het).
Staan ook andere leuke tips tussen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:26

de Albert Heijn heeft altijd van die luxe flensjes met de feestdagen (Excellent merk). Ideaal voor bij het gourmetten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:58

Hoe (en wanneer) maak je de rösti hapklaar voor in de pannetjes? :=

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 13:19

De rösti ontdooit natuurlijk sowieso als het gewoon op tafel staat. En dan gewoon zoals altijd? Althans, wij gooien de bevroren rösti normaal gewoon in de pan. Later kaas erbij en uien. Heerlijk!
Denk dat dat ook gewoon zo gaat werken :D En anders merk ik het wel _O-

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:21

O, wacht je maakt het niet zelf dus 8)7 :')

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 13:22

Ehm, nee :o Zo creatief ben ik (nog) niet. Jij natuurlijk wel. Hippe jij! Hoe doe je dat? Misschien kunnen we dat eens proberen!

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:27

Ik heb een hele tijd geleden wel eens mini pizza's gemaakt bij het gourmetten; beetje beslag klaarzetten en tomatenpuree, en je kunt naar wens beleggen met wat er verder op tafel staat. Vond ik een succes!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 13:30

Oeh, dat klinkt ook goed!Maar doe je dat dan met pannenkoekbeslag of wat voor beslag. Of gewoon beetje deeg ofzo. Zit me trouwens te bedenken: dat kan ook natuurlijk: minipizzadeegrondjes alvast voorbakken in de oven en dan pizzatjes maken op de gourmet..

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:38

Cool...ben ook helemaal into de kerst al.....

Ik heb 9 mensen te eten inc. wij zelf en dit is wat ik ze ga voorschotelen tot nu toe:

Voorgerecht: ????? heb werkelijk nog geen idee.....dus tips zijn welkom!!!

Hoofdgerecht: Tot nu toe het idee: Gevulde kipfilets met creme fraise en pesto omwikkeld in parmaham en misschien reepje bladerdeeg.
Daarbij Aardappelgratin en pomme duchesse ofzo, stoofpeertjes, luxe sla en "pannekoekjes" van mais en parmezaan, geitenkaas omwikkeld met spek uit de oven. (ik hou wel van veel keus op tafel ;-) )

Dessert: Gepureerd rood fruit, langevingers, mascarpone, frambozen en bolletje ijs. (is echt goddelijk vind ik zelf) :9

Gourmetten doen wij niet zo vaak...vind het vaak stinken maar als we het doen hebben we altijd een bordje wild en grote gamba's voor op de gourmet....en fruitsalade :9

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:44

Polivy schreef:
Oeh, dat klinkt ook goed!Maar doe je dat dan met pannenkoekbeslag of wat voor beslag. Of gewoon beetje deeg ofzo. Zit me trouwens te bedenken: dat kan ook natuurlijk: minipizzadeegrondjes alvast voorbakken in de oven en dan pizzatjes maken op de gourmet..

Ik deed het toen gewoon met pannenkoekbeslag ja... dun laagje, die even aan beide kanten bakken en je hebt een prima bodem :)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:44

Wij hebben vorig jaar gebbqd met kerst! Toen mam met het idee kwam dacht ik dat ze gek geworden was, maar het was heel erg leuk! het viel ook best mee met de kou buiten tijdens het bbqen. Ze had een grote bbq onder het afdak en daaromheen allemaal kaarsjes en lampjes en er stond gluhwein. Binnen natuurlijk de tafel mooi gedekt, en dan verschillende soorten vlees, vis, aardappels met kruidenboter. Ik vond het echt superleuk!
Bij mijn schoonouders gaan we altijd gourmetten.

Dit jaar gaan we volgens mij allemaal een gang van het kerstdiner maken. Ik weet alleen nog niet wie welke gang gaat maken. Maar dit topic hou ik in de gaten!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:45

dun stukje stokbrood werkt ook prima.

Ik heb idd ook een keer geBBQd met oudjaar, erg leuk!

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:49

Leuk dit topic :)

Hmm dat klink erg lekker en exclusief Orangiste, hoe kom je bij al die lekkere luxe gerechten?

Wij gaan meestal gourmetten en vroeger fonduen.

Verder ga ik er even over nadenken wat nog meer leuk is om te eten met kerst.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:02

Pebblesther schreef:
Leuk dit topic :)

Hmm dat klink erg lekker en exclusief Orangiste, hoe kom je bij al die lekkere luxe gerechten?

Ik vind koken erg leuk en spit regelmatig de Allerhande door en voeg dan zelf gewoon wat toe.
Veel dingen kan je gelukkig kant en klaar kopen. (die geitenkaas + spek bijvoorbeeld ligt zo in de koeling bij de aldi, ook lekker door de sla) ;-)

Die kip is ooit een recept geweest van een collega. Het super makkelijk, luxe, snel en erg lekker.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 14:56

Allerhande heeft idd vaak wel leuke dingen er in staan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:11

Polivy schreef:
Ehm, nee :o Zo creatief ben ik (nog) niet. Jij natuurlijk wel. Hippe jij! Hoe doe je dat? Misschien kunnen we dat eens proberen!

Met geraspte aardappel (knijp ik het vocht eruit), ei en ui. Alleen dit wordt gauw bruin dus ik dacht, misschien heb jij de tip?

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 16:26

Hou je niet van bruin? :) Ik denk dat het minder snel bruin wordt als je het ei er bij doet, meteen. Heb het eigenlijk nog nooit met ei gedaan, maar als wij het met kaas doen dan merken ik dat wanneer je de kaas erbij doet het bruin wordt. Dus om eerst de aardappel beetje gaar te krijgen doe ik alleen de rösti en later de rest er bij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:35

ik denk dat Nicolletje bedoelt het bruin worden van de rauwe aardappels, dus voordat je ze bakt. Net zoiets als bruin wordende appels.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:36

Ja ik hou van krokant bruin laagje :j maar ik bedoel het wordt bruin, als een appel die bruin wordt na het schillen.

*edit Lielle was me voor :)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 16:48

Ooooooh, nog voordat je ze bakt. Hmm... geen idee. Ik zal eens rondspeuren op internet of ik wat kan vinden :)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:04

Bij appels helpt het als je er citroensap op sprenkeld. Misschien voor aardappels ook ?