arthrose erfelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

arthrose erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 21:02

Hallo,weten jullie of arthrose erfelijk is,m'n dierenarts zegt van niet,maar ik wil het graag zeker weten,voor de rest kan ik niks vinden via google,als jullie iets weten dan hoor ik dat graag..



balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:42

Arthrose is niet erfelijk volgens mij want een pony van mij had dat ook en dat is gewoon slijtage in de botten ... Als een mens ouder wordt worden die botten ook versleten ...

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:53

Artrose kan erfelijk zijn, het is een mengeling van factoren. Erfelijkheid kan daar ook een factor bij spelen.

Balans, jij hebt het over osteoporose..niet iedereen krijgt op oudere leeftijd artrose, wel osteoporose.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:59

Artrose op zichzelf is niet erfelijk........ wellicht wel de aanleg voor de ontwikkeling ervan:D Haha! Haha!

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:07

je hebt helemaal gelijk en een stuk beter verwoordt dan ik Knipoog

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:46

Artrose is niet erfelijk! Hoezo vraag je t eigenlijk?

Flygill von Wilhelmstein

Fjölnir van 't Slingerbos

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:49

Aanleg voor artrose kan wel degelijk erfelijk zijn, hoe kom jij bij het tegendeel Angela?

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:51

Blossomm schreef:
Artrose kan erfelijk zijn, het is een mengeling van factoren. Erfelijkheid kan daar ook een factor bij spelen.

Balans, jij hebt het over osteoporose..niet iedereen krijgt op oudere leeftijd artrose, wel osteoporose.


Ook goed. Haha! Maar mijn pony had ook athrose en dat heeft de DA tegen mij gezegt.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:40

Gebruik de zoekfunctie eens; hier is al veel discussie over geweest.

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 20:43

Oke dank jullie wel zodra ik uitvindt hoe de zoek functie werkt kijk ik daar op,mijn merrie heeft artrose en mag nooit meer bereden worden,maar ze heeft een super papier! dus wil ik weten of het zinvol is om met haar te fokken..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 18:20

Elisa2 schreef:
Oke dank jullie wel zodra ik uitvindt hoe de zoek functie werkt kijk ik daar op,mijn merrie heeft artrose en mag nooit meer bereden worden,maar ze heeft een super papier! dus wil ik weten of het zinvol is om met haar te fokken..


rij jij op een papiertje dan???
jeetje denk jij niet aan je merrie?? als je fokt met een merrie met artrose moet je wel 1000x nadenken of dat wel juist is, ik bedoel, haar gewicht zal toenemen dus ook de slijtage.
Denk daar maar eens goed over na, en bespreek dit met veeartsen.

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:02

Horselover, jouw paard heeft toch ook arthrose en is drachtig ?

Ik heb ook een paard met arthrose(het verhaal vind je in dit topic; [MD] artrose voorbeen ), geen haar op mijn hoofd die er aan denkt daarmee te gaan fokken! Hoewel het heel goed gaat, ook nu ze 17 is, wil ik niet de kans lopen nog een zorgenpaard op de wereld te zetten. Ook mijn paard heeft een goed papier en er is misschien een verklaring te vinden in het feit dat ze als veulen een voedingsachterstand had, maar dan nog..... De aanleg voor arthrose (=bouw) is dan zeker aanwezig.

Kreeg vandaag het veilingboekje van Zangersheide binnen, verbaast me elke keer weer hoe sterk de veulens (qua bouw) op de moeders lijken!

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:33

mijn paard is ook drachtig en je mag weten.. ik heb me eigen er zwaar in vergist.. mijn paard kan bijna niet meer lopen.. (6mndn drachtig) krijgt veel pijnstillers, na een uurtje stappen op de harde weg is ze zwaar kreupel een aantal dagen..
Ik heb er spijt van nu ik zie hoe mijn paard eronder lijd, met behulp van steffi van de laarse slepen we minousch door de drachtigheid heen. Maar geloof me, ik doe het NOOIT meer!!

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:35

en niet te vergeten: ik heb niet gekozen voor een veulen he? hengst was losgebroken. Heb niet gekozen voor abortus omdat ik dat overdreven vond. Maar je moet moet maar eens komen kijken naar mijn paard het is inderdaad niet leuk en slecht om een artrose paard zo zwaar zien te worden..Boos!

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eliana, GiGi_90, lies_sparkle, nadcha, Yontheke en 85 bezoekers