Graszaadhooi vs Weidehooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Graszaadhooi vs Weidehooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 02:32

Ik heb altijd gedacht dat graszaadhooi een stuk minder voedzaam is dan weidehooi. Graszaadhooi zou geschikt zijn voor paarden in rust die dan wel lekker behoorlijk wat te knabbelen hebben.

Zelfs de adviseur van Subli bevestigde dat. Althans, graszaadhooi bevat wel degelijk voedingsstoffen, maar in verhouding met weidehooi is het minder.

Nu kom ik het volgende tegen in een boek:

Graszaadhooi is geschikt voor paarden die hard moeten werken, omdat het voedzamer is dan weidehooi. Het wordt gemaakt van grassoorten van zeer goede kwaliteit, zoals raaigras en thimoteegras.
Weidehooi komt van permanente weilanden, voelt zachter aan, is vaak groener en heeft een grotere variƫteit aan planten dan graszaadhooi. Het is over het algemeen geschikter voor paarden die licht werk verrichten.


En nu weet ik het dus niet meer. Ik ben bewust op zoek geweest naar weidehooi juist omdat daar meer in zit. Mijn pony's staan natuurlijk behoorlijk zwaar in training. Ook is weidehooi duurder dan graszaadhooi en mijn pony's eten het graszaadhooi niet eens!

Wat is nu de waarheid?

Weidehooi of graszaadhooi het beste?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 23:19

Net als weidehooi heb je ook graszaadhooi in diverse kwaliteiten.
Naar mijn idee heeft het stukje dat je uit het boek hebt gehaald betrekking op graszaadhooi dat niet gedorst is.
Het graszaadhooi dat gebruikt wordt om bij te voeren is gedorst, eigenlijk is het een soort restproduct (het zaad is immers reeds gewonnen).
Graszaadhooi dat reeds gedorst is heeft normaal gesproken iets minder voedingswaarde dan een goede kwaliteit weidehooi.
Ik voer in de winterperiodes ook regelmatig graszaadhooi bij, om verveling tegen te gaan zodat m'n paard toch nog iets te verhapstukken heeft !
Hij doet het er prima op, ik moet er dan wel bij vertellen dat hij in de winter geen arbeid verricht.