waarom gelpad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

waarom gelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 23:17

Ik zie redelijk veel mensen een niet passend zadel proberen wel passend te maken met een gelpad. Ik weet dus ook dat dit officieel niet de functie is van een gelpad.
Wat is nu eigenlijk wel de precieze functie?
En, als je zadel 100% past, is het dan waar dat je dan in principe geen gelpad moet gebruiken omdat je daarmee de kans vergroot dat je dus wel drukkingen o.i.d. krijgt?

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 23:31

Opvangen van schokken van de ruiter is de eigenlijke functie. Je ziet inderdaad dat mensen zadels ermee passend proberen te maken, maar uiteraard is dat niet de bedoeling.
Gelpads zorgen er niet voor dat de druk ánders verdeeld wordt. Als de kussens aan de achterkant bijvoorbeeld teveel drukken, dan zorgt een gelpad er niet voor dat de druk naar de voorkant vloeit. Terwijl veel mensen denken van wel.

Ikzelf rijdt er mee. Van mijn zadelmaker hoeft (moet) het eigenlijk niet. Mijn zadel past nu voor 200%. Toch 'durf' ik niet zonder te rijden. Ed heeft een tijdje een vrij zwakke rug gehad en hij is echt overgevoelig. Een tijd lang heeft ie echt problemen gehad, en daarbij kwam ook nog dat een andere zadelmaker me een totaal verkeerd zadel heeft aangepast. Daar heb ik helaas 3 maanden mee gereden. Gelukkig past m'n zadel nu super, dankzei een andere zadelmaker. Maar toch durf ik niet zonder gelpad te rijden. Maar dat zit meer tussen mijn oren...

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 23:32

Schokken 'absorberen'(bijv. met springen, ik ben niet zo'n gewelsige springruiter en 'Miga wil nog wel eens als een hertje ergens overheen jumpen...als ik dan even ongelukkig terecht kom zit er nog iets tussen.
en drukverdeling, toch wel. Mijn zadel wordt regelmatig door een zadelmaker gecontroleerd, maar ze heeft gewoon een gevoelige rug. Beetje bescherming kan geen kwaad lijkt me. En het gebruiken is niet schadelijk, dus waarom niet?

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 23:35

ik reed ook altijd met gelpad omdat mijn paard een gevoelige rug had.
mijn vriendin gebruikte het omdat het paard van haar vroeger een grote drukking had gehad door een slecht zadel en dat bleef open gaan.haar zadel paste goed maar dat hielp niet, met gelpad heeft hij er nooit geen last meer van gehad.

groetjes

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 23:40

mijn zadel moet opgevuld worden. mijn paard krijgt achter 2 kale plekken, want daar ligt het nu ff niet goed. tijdelijk doen we nu ff een gelpad onder, zodat het zadel niet weer extra druk geeft op die kale plekken. ik denk dat een gelpad ook voor dit soort karweitjes geschikt is.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 23:58

Let wel dat als je een gelpad onder een goed liggend en goed passend zadel legt dit kan afdoen aan de goede pasvorm en goed ligging van je zadel op de rug van je paard.

Het beste ligt een zadel zonder iets op de rug, het schabrak is eigenlijk alleen ter bescherming van het leer.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 00:15

Ik had op een gegeven moment een gelpad gekregen van iemand, want zijn had hem niet meer nodig. Nou heb ik een prima passend zadel, maar dacht er goed aan te doen om toch dat ding eronder te leggen. Wist ik veel!
Het gevolg was, dat Bill helemaal niet wilde lopen, steeds in verzet, helemaal niks meer mee te beginnen. Toen ik de pad eronderuit haalde, liep hij weer normaal. Later nog een keer geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Uiteindelijk heb ik het ding maar verkocht, deed er toch niks mee. Niet alle paarden reageren er dus goed op, ben blij dat ik hem kwijt kon. Haha!

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 00:23

Zowel op Marco, als Mylord, reed/rijd ik met een gelpad. Om de zadels hoef ik het niet te doen, maar het is gewoon een stukje comfort voor de pony denk ik.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 08:42

cloris schreef:
Let wel dat als je een gelpad onder een goed liggend en goed passend zadel legt dit kan afdoen aan de goede pasvorm en goed ligging van je zadel op de rug van je paard.


Ik heb het er pas met de zadelmaker (Van Rijs) overgehad, en die zei dit ook. Je maakt bijvoorbeeld je boom een stuk smaller, waardoor je zadel er eigenlijk op achteruit gaat. Ook zei hij dat uit onderzoek was gebleken dat gelpads helemaal niet zo schokdempend zijn als wordt beweerd, ze vangen bijna niets op. Heeft in de Hoefslag ofzo gestaan. Het enige wat volgens hem goed was onder je zadel is een schapenvachtje.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 11:12

Ik heb eigenlijk altijd begrepen dat een gelpad is om oneffenheden op de rug van het paard weg te werken.
Fitz heeft bv. nu 3 muggebeten onder het zadel en daarom rijd ik hem nu met gelpad. Normaal gesproken rijd ik zonder, dat is idd beter als het zadel goed past.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 18:01

Ik heb weleens gehoord dat als je een tijdje met gelpad heb gereden dat je dan nie meer zonder mag rijden omdat het slecht is voor zijn rug. Is dat waar?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 20:00

Om fouten in de zit van de ruiter of fouten in de pasvorm van het zadel op te lossen/te verminderen.
Manegepony's met beginners erop zijn volgens mij wel gebaat bij een gelpad, mits het zadel ook mét gelpad nog steeds goed past. Als zadels een iets te smalle kamer hebben, dan wordt dat door die gelpad alleen maar nog smaller en het probleem dus groter.

Gevoelige rug klinkt leuk, maar ik vraag me dan altijd af hoe een paard aan die gevoelige rug komt, daar is toch iets aan vooraf gegaan.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 21:16

ik gebruik mijn gelpad voornamelijk voor het opvangen van schokken, mijn zadel ligt goed(vandaag pas gekocht!!)en mijn pony heeft geen gevoelig rug ofzo.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 21:51

Ik vraag me af of zo'n ding dus echt helpt bij het opvangen van schokken.
Een beginner schokt zo in het zadel dat een gelpad daar echt niet mee helpt hoor.

Misschien ligte schokjes(dat kleine valletje in het bos, struikelen waarbij de ruiters iets uit evenwicht raakt)
Daarnaast misschien goed voor paarden met een gevoelige rug.

poeh wat een hype was dat toen die dingen net uit waren.
Ik heb er ook eens eentje gehad en het was dus de bedoeling dat hij direct op je paard lag. lekker zweten enzo, gatver.
Gewoon een goedpassend zadel en een sjabrak.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 10:15

bij kleine schokken een maffe sprong waardoor ik wat raar neerkom in het zadel.
overgens vraag ik me af of een zadel ooit echt 200% past je paard veranderd steeds van spieren. bovendien ligt mijn zadel ook met regelmaat op andere paarden.
Het past goed maar perfect nee kan ook niet want het is een standaard zadel als ik een zadel op maat moest laten maken voor elk paard..

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 10:22

De kussens van je zadel zijn (als het goed is!) ook niet keihard, dus die vangen ook al het e.e.a. op en die kunnen ook de veranderingen van je paard enigzins opvangen, zijn grenzen aan natuurlijk, maar een goed passend zadel zal heus niet ineens absoluut niet meer passen als je paard wat spieren erbij krijgt. Niet te overdreven natuurlijk, van bottenzak tot dressuurkanon kan geen een zadel opvangen.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 12:49

ik heb m gebruikt omdat mijn pony na haar veulen een hele 'kale' rug had, al het vet en de spieren zaten er niet meer, omdat ze niet meer getraind werd en omdat het veulen heel veel van haar heeft gevraagd.
Dus ik heb dat weer opgevuld met een gelpad en ik moet zeggen toen ik die gelpad dr onder deed (eerst heb ik een tijdje zonder gereden) was ze veel ontspannener onder het zadel en daardoor paste alles weer goed. De gelpad heeft gewoon tijdelijk haar spieren en vet vervangen wat weg was. Nu gebruik ik m nog met springen, dan springt ze toch makkelijker heb ik gemerkt want haar rug is nog steeds niet helemaal de oude. Dressuren zonder pad gaat nu wel weer maar met springen is extra bescherming nooit weg.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 22:26

Ik hoor veel mensen zeggen: Voor het opvangen van schokken.

Als je zelf door wat dan ook, in het zadel stuitert, dus met struikelen ofwat, dan helpt een gelpad daar ook niet voor hoor, probeer het zelf maar eens uit.
De "klap" of schok die het paard in zijn rug krijgt wordt niet echt geabsorbeerd door een Geldpad.
maar is voelbaar over de gehele rug, het is een verplaatsing van gewicht.
Een gelpad wordt vaak gebruikt om fouten in de ligging van een zadel te verbloemen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 10:00

Ik gebruik altijd een gelpad, bij alle paarden. Niet omdat het zadel niet zou passen, maar het lijkt me gewoon lekker zacht voor zo'n paardenrug en ik vind dat ze dat verdienen.