hoe zadelmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

hoe zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 15:47

een paard van 2,5 die nog niks kent..
waar moet je dan mee beginnen? en hoe oud moet het paard dan zijn?
ik neem aan dat je het paard is een beetje moet laten wennen aan halster enz(poetsen enz)
OK dan!


Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:47

Zo te horen weet je er dus helemaal niks van af.
Ik zou het dan al helemaal niet zelf proberen.
Je weet niet eens hoe oud ie moet zijn... Verward

Ik zou hem door iemand laten inrijden die er veel verstand van heeft.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com


Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:52

Milkaatjuh schreef:
Zo te horen weet je er dus helemaal niks van af.
Ik zou het dan al helemaal niet zelf proberen.
Je weet niet eens hoe oud ie moet zijn... Verward

Ik zou hem door iemand laten inrijden die er veel verstand van heeft.


EENS

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 17:00

haha tuurlijk wel maar mischien hier wat goede tipz enz;)
en wie zegt dat ik dat ga doen?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:07

je gaat 'm toch zadelmak maken of wat?

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 17:19

ik wou weten hoe mensen hier van bokt dat hebben gedaan

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:29

Een paard opvoeden en inrijden is geen grap hoor!!
Je moet weten waar je mee bezig bent. Bovendien zou het stom zijn om daar ook maar enige uitleg over te geven want zoiets kun je niet even met een paar woordjes uitleggen. Als je niet weet waar je aan begint of denkt dat dit een eitje is kun je er beter niet aan beginnen.
Voor het inrijden heb je goed gezond verstand nodig en een brede kennis van paarden zowel lichamelijk als in training. daarbij ben je consequent en komt er heel veel meer bij kijken...dus denk er niet te gemakkelijk over.

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:31

bij mijn weten moet een paard ongeveer 3 jaar zijn...
is mij toch altijd gezegt Knipoog
idd eerst aan alles gewoon maken en dan eens voorzichtig aan een touw laten lopen ofzo, later aan de longe.
dan eens proberen een zadel op te leggen enzo en als dat allemaal goed gaat kan je zelf proberen.
door er eerst gewoon op te gaan hangen enzo en dan als maar meer en meer.

je moet wel eerst ECHT zeker weten dan je paard er klaar voor is...

ik ben geen kenner hoor dus als ik iets fout gezegt heb mag je het altijd zeggen Haha!

maar volgens mij doe je het toch ongeveer zo...

verder sluit ik me ook zeker aan bij de vorige reactie!
je moet je verstand erbij houden en zeker niet forseren! anders komt er niets van.
ik zou het ook zeker niet alleen proberen!
laat er altijd iemand bij zijn die er meer verstand van heeft en die je mee kan begeleiden.
Laatst bijgewerkt door marjoke op 31-08-04 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Schilderij van je eigen paard of huisdier? http://www.marjolebbe.be

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:31

De leeftijd is afhankelijk van of het paard al wat meer uitgegroeid is of niet. Sommige paarden van 3 zijn echt nog te ielig, die kun je beter een jaartje laten staan, zowel geestelijk als lichamelijk. Andere paarden kun je met 3 jaar rustig mee beginnen.
Als een paard handmak is, dus aan een halster meeloopt, dan heb je ze vaak vrij snel zadelmak.
Ik lees dat je paard nog niet eens aan een halster gewend is Verward Dat mag je dan direct wel doen. Evt. hulp erbij roepen, halster omdoen en een tijdje omlaten. Het makkelijkste is om een paard het ritueel aan te leren van 's avonds op stal halster af, 's morgens halster om en naar de wei (evt. kun je als het goedgaat overdag het halster in de wei af doen en weer omdoen als het paard weer op stal moet). Voetjes geven en dergelijke horen ook bij de dagelijkse routine, dus gewoon dagelijks even oppakken met borstelen.
Daarna komt het zadelmak maken. Je kunt dit op verschillende manieren doen. De 1 gaat maandenlang longeren, de ander legt er een zadel op, longeert even en stapt er zo op. Hier heb je hulp bij nodig. Als je het nooit gedaan hebt, dan zou ik het ook niet zelf doen, wel evt. helpen als een ander het doet. Er zijn paarden die je binnen een week ingereden hebt, anderen hebben meer tijd nodig.
Het is belangrijk dat het goed gebeurt, rust en beloning zijn belangrijk. Gaat het in de eerste week mis, dan heb je er veel meer werk van en misschien heb je er dan nooit meer een leuk paard aan. Daarom niet zomaar zelf doen als je er geen verstand van hebt.
Na het eerst inrijden rustig opbouwen, niet te vaak, paar keer in de week. Is je paard nog erg jong en blijkt het zich moeilijk te kunnen concentreren dan eerst weer op de wei gooien.
Gaat het rijden redelijk, dan kun je vrij snel een keertje balkjes gaan lopen, eerst 1, dan een keer met een grote afstand ertussen 2 (6 meter ofzo), afstand verkleinen tot galop/drafafstand, enz. Hou wel het paard in de gaten, vraag je te veel dan worden ze bang, ze moeten nog niet te veel moeite hoeven doen, het is puur vertrouwen en gehoorzaamheid trainen. Springen kan pas als het paard verder in balans loopt, vraag dit aan je instructeur wanneer hier mee te beginnen.
Vrij springen is ook een goede oefening. Ook hier alleen doen als je weet wat je doet.
Vraag in ieder geval nooit veel van een 3 jarige (veel 3-jarigen zijn nog te slap om te springen en elke dag te werken), en doe niets zonder hulp.
Laatst bijgewerkt door germie op 31-08-04 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:40

Niet echt duidelijk voor een leek germie!
Ik zou haast het idee krijgen dat jij met een maandje klaar bent met inrijden. Verward
zoals je het beschreven hebt lijkt het of je alles in no time doet?!

Je kunt beter alleen het advies geven dat ze met een ervaren persoon het paardje kan inrijden, daarvan kan ze het stap voor stap leren in de praktijk en daar leert ze dat er veel meer bij komt kijken dan dat zij nu beseft.

Niet om je af te vallen hoor maar inrijden is nu eenmaal een serieuze zaak.
Haha!

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 17:47

germie schreef:
De leeftijd is afhankelijk van of het paard al wat meer uitgegroeid is of niet. Sommige paarden van 3 zijn echt nog te ielig, die kun je beter een jaartje laten staan, zowel geestelijk als lichamelijk. Andere paarden kun je met 3 jaar rustig mee beginnen.
Als een paard handmak is, dus aan een halster meeloopt, dan heb je ze vaak vrij snel zadelmak.
Ik lees dat je paard nog niet eens aan een halster gewend is Verward Dat mag je dan direct wel doen. Evt. hulp erbij roepen, halster omdoen en een tijdje omlaten. Het makkelijkste is om een paard het ritueel aan te leren van 's avonds op stal halster af, 's morgens halster om en naar de wei (evt. kun je als het goedgaat overdag het halster in de wei af doen en weer omdoen als het paard weer op stal moet). Voetjes geven en dergelijke horen ook bij de dagelijkse routine, dus gewoon dagelijks even oppakken met borstelen.
Daarna komt het zadelmak maken. Je kunt dit op verschillende manieren doen. De 1 gaat maandenlang longeren, de ander legt er een zadel op, longeert even en stapt er zo op. Hier heb je hulp bij nodig. Als je het nooit gedaan hebt, dan zou ik het ook niet zelf doen, wel evt. helpen als een ander het doet. Er zijn paarden die je binnen een week ingereden hebt, anderen hebben meer tijd nodig.
Het is belangrijk dat het goed gebeurt, rust en beloning zijn belangrijk. Gaat het in de eerste week mis, dan heb je er veel meer werk van en misschien heb je er dan nooit meer een leuk paard aan. Daarom niet zomaar zelf doen als je er geen verstand van hebt.
Na het eerst inrijden rustig opbouwen, niet te vaak, paar keer in de week. Is je paard nog erg jong en blijkt het zich moeilijk te kunnen concentreren dan eerst weer op de wei gooien.
Gaat het rijden redelijk, dan kun je vrij snel een keertje balkjes gaan lopen, eerst 1, dan een keer met een grote afstand ertussen 2 (6 meter ofzo), afstand verkleinen tot galop/drafafstand, enz. Hou wel het paard in de gaten, vraag je te veel dan worden ze bang, ze moeten nog niet te veel moeite hoeven doen, het is puur vertrouwen en gehoorzaamheid trainen. Springen kan pas als het paard verder in balans loopt, vraag dit aan je instructeur wanneer hier mee te beginnen.
Vrij springen is ook een goede oefening. Ook hier alleen doen als je weet wat je doet.
Vraag in ieder geval nooit veel van een 3 jarige (veel 3-jarigen zijn nog te slap om te springen en elke dag te werken), en doe niets zonder hulp.


he bedankt !! jij bent de enigste die een goede reactie geeft
goed uitgelegt enz

daar hebbe we wat aan Haha! Haha! Haha!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:57

mymy schreef:
he bedankt !! jij bent de enigste die een goede reactie geeft
goed uitgelegt enz

daar hebbe we wat aan Haha! Haha! Haha!


Ik hoop maar dat je er wat aan hebt!! Je kunt anderen afvallen omdat wij geen tekst en uitleg geven, maar misschien is dat wel het beste advies.
Je kunt natuurlijk het proberen volgens de richtlijnen van germie, maar als het straks tegenvalt, moeilijk wordt of er gebeuren misschien ongelukken, dan kun je jezelf wel voor je kop slaan.

Maar goed sterkte!!! Als je het maar serieus neemt......

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 19:58

klomp schreef:
Ik hoop maar dat je er wat aan hebt!! Je kunt anderen afvallen omdat wij geen tekst en uitleg geven, maar misschien is dat wel het beste advies.
Je kunt natuurlijk het proberen volgens de richtlijnen van germie, maar als het straks tegenvalt, moeilijk wordt of er gebeuren misschien ongelukken, dan kun je jezelf wel voor je kop slaan.

Maar goed sterkte!!! Als je het maar serieus neemt......


ja tuurlijk neem ik dat serieus..
dankje Tong uitsteken Haha! Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:06

Een paard reageert niet standaard. Ik heb ondertussen een dikke 50 paarden zadelmak gemaakt en bij niet een is het hetzelfde gegaan. De ene heb je in drie maanden een B proef ingestuurd de andere ben je na een jaar pas zover. De ene heeft singeldwang de andere kan niet tegen de druk.

Paarden zadelmak maken is het moeilijkste wat er is.... Gaat er daar wat verkeerd dan ben je klaar, klaar voor de rest van het dier zn leven. T@nj@ hier op bokt kan je wel wat vertellen over haar 9 jarige ruin die ze nu aan het zadelmak maken is, waar het in het verleden verkeerd is gegaan bij andere mensen!!!

Green and Green makes Black and Bleu.... als je niet weet hoe het moet, en/ of je hebt het nooit eerder gedaan........... doe het dan niet! Niet voor jezelf hoor, dat jij misschien in het ziekenhuis beland vind ik niet zo een drama......... maar het paard is getekend, en dat mag een ander dan op gaan lossen.

op mijn website staat hoe ik een paard zadelmak maak. Wat de belangrijkste eigenschappen zijn die een mens moet hebben om paarden zadelmak te maken.

Tis geen grapje zadelmak maken en zeker niet iets dat je zomaar even doet!

Esperanza

Berichten: 3271
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:33

Haai, mymy.
Ik begrijp dat je graag serieuse reacties wilt. Toch ben ik het met de rest eens dat het niet eenvoudig is en dat je het eigenlijk moet leten doen door iemand met ervaring.

Ik doe het nu voor het eerst en ik rijdt al heel wat jaren. Het is ook wel belangrijk dat je ervaring hebt met dressuur. Met gewichtshulpen en nageefelijkheid, niet met alleen maar rondjes over de hoefslag rijden!

Ook kom je misschien problemen tegen en die zijn moeilijk op te lossen soms. De arabier die ik nu doe gedroeg zich voorbeeldig en de 6e keer dat ik er op zat lagen we samen om. En ik net niet er onder! Hij was in eens super wild.

Waar komt dat vandaan? Dat is erg moeilijk om zulke problemen op te lossen. Hij kan niet praten en je vertellen wat er mis is. Ik heb het gelukkig opgelost en hij gaat nu super, maar als je hem verpest.... das toch niet eerlijk voor het beest?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:36

Het rijden op zich is nog geen probleem met het zadelmak maken........ dat komt pas bij het beleren......... de psyge van het desbetreffende paard doorgronden is het belangrijkste

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 20:39

gijsenkim schreef:
Een paard reageert niet standaard. Ik heb ondertussen een dikke 50 paarden zadelmak gemaakt en bij niet een is het hetzelfde gegaan. De ene heb je in drie maanden een B proef ingestuurd de andere ben je na een jaar pas zover. De ene heeft singeldwang de andere kan niet tegen de druk.

Paarden zadelmak maken is het moeilijkste wat er is.... Gaat er daar wat verkeerd dan ben je klaar, klaar voor de rest van het dier zn leven. T@nj@ hier op bokt kan je wel wat vertellen over haar 9 jarige ruin die ze nu aan het zadelmak maken is, waar het in het verleden verkeerd is gegaan bij andere mensen!!!

Green and Green makes Black and Bleu.... als je niet weet hoe het moet, en/ of je hebt het nooit eerder gedaan........... doe het dan niet! Niet voor jezelf hoor, dat jij misschien in het ziekenhuis beland vind ik niet zo een drama......... maar het paard is getekend, en dat mag een ander dan op gaan lossen.

op mijn website staat hoe ik een paard zadelmak maak. Wat de belangrijkste eigenschappen zijn die een mens moet hebben om paarden zadelmak te maken.

Tis geen grapje zadelmak maken en zeker niet iets dat je zomaar even doet!


duidelijke site

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:40

mymy schreef:
duidelijke site


senks Haha! Haha! Haha!

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:41

Kort samengevat: zoek goede begeleiding! Haha!

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 20:43

Tong uitsteken Haha! Haha! Tong uitsteken

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 20:45

tis niet zo dat ik nog maar 1 jaar rijd ofzo

ik rijd al 14 jaar Tong uitsteken (of is dat te weinig:p
kheb al 4 jaar een eigen pony
daarvoor altijd les gehad

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:46

Je rijtechnische kwaliteiten zijn van minder belang dan het vermogen de psyge van het paard te doorgronden Haha! Haha!: D Haha!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:12

14 jaar rijden zegt niets over de ervaring met jonge paarden. het is echt een vak apart. en afleren wat fout is gegaan is een stuk moeilijker dan het met hulp van een ervaren iemand doen. je hebt in ieder geval hulp nodig van iemand. een paard beethouden en opstappen tegelijk is namelijk erg moeilijk. hopelijk heb je goede hulp want als je begeleiding schrikt van je paard die een rare beweging maakt en loslaat heb jij de problemen.

Mathijs82

Berichten: 106
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:18

Voor opvoeding hier 3 korte begrippen;

1. Consequent zijn
2. Rust
3. Vertrouwen ( wederzijds )

En met een niet of slecht opgevoed paard zou ik niet eens aan inrijden gaan denken om eerlijk te zijn.

Veel succes verder! Hoop dat het een fijn rijpaard wordt !

Dressage; a movement of excellence

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 22:21

Mathijs82 schreef:
Voor opvoeding hier 3 korte begrippen;

1. Consequent zijn
2. Rust
3. Vertrouwen ( wederzijds )

En met een niet of slecht opgevoed paard zou ik niet eens aan inrijden gaan denken om eerlijk te zijn.

Veel succes verder! Hoop dat het een fijn rijpaard wordt !


tnx!

ze heeft altijd op de wei gelopen met andere paarden
maar ze is vrij rustig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tango1979 en 9 bezoekers