Redenen om niet te rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Redenen om niet te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 14:08

In principe rijd ik mijn paarden 5 keer in de week.......maar als ik de afgelopen weken langsloop, houdt het toch wel vaak bij 4 keer op. Altijd goede redenen: keertje niet fit, dagje weggeweest, vergadering gehad, hoefsmid kwam, enz.
Het vreemde is dat ik dan ook niet een paard extra doe op een vrije dag - op vrijdag rijd ik bv. nooit; eind van de week, beetje moe, weekend voor de boeg.....
Kennen jullie dit ook, of ben ik gewoon een enorme slappeling?


klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:12

Nee hoor je bent geen slappeling.
Ik heb het ook weleens druk en dan word mijn paardje ook maar 4 a 5 keer in de week gereden. kan helemaal geen kwaad tenzij je een enorme sportfreak bent en elke week wedstrijden rijd, dan moet je natuurlijk regelmatig rijden om op een goed niveau te blijven.

groetjes joyce

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:12

Tja ik rijd om de dag en niet op zondag. En heb nog een longeerdag ertussen. Ik houd me er altijd aan, of het moet donderen en bliksemen, of de bak is niet goed (buitenbak) of ik moet zelf heeeeel ziek zijn (komt haast nooit voor)

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:15

Ik heb dat met name in de winter, veel drukke periodes, dan kom je uit school na 10 km gefietst wil je ff uitrusten Schijnheilig dan moet je aan je huiswerk, ben meestal al doodmoe, en het wordt snel donker en heb geen verlichte bak dus kan 'savonds al niet rijden, dta is gewoon echt lastig.

Als ik er dan ben dan vind ik het wel lekker, maar er naartoe gaan zit ik af en toe echt tegenop... Ik ben er in de winter ook vrij veel tijd mee kwijt en die dikke vacht van m droogt ook slecht en dan ben ik al moe en dan heb ik al huiswerk en denk ik, laat ook maar..

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:21

Als je momenteel wedstrijden start of als deze 'voor de deur staan', vind ik 4 keer wel wat weinig.
Toch zijn er (goede) redenen waardoor je gewoon een bepaalde periode minder in staat bent om te rijden. Op zich moet dit geen kwaad kunnen; alleen als je paard gewend is om vaker in training te staan moet je niet kwaad c.q. boos op hem/haar worden als het eens niet wil lukken in de training of tijdens de wedstrijden.

Ik rij mijn 2 wedstrijdpaarden dagelijks (ook 's avonds na het werk) en zet ze dan ook dagelijks aan het werk. Alhoewel, dagelijks is overdreven. Ik rij zelf wel elke dag, maar probeer het werk voor beide paarden afwisselend te houden: buitenrit, longeren, los(springen) etc.

Ik denk niet dat je je hierover schuldig hoeft te voelen hoor (als 'ie er maar wel uitkomt, anders vind ik het wel wat minder aardig), komt vanzelf wel weer een periode dat je er weer wat vaker op kunt stappen.
Ondanks je eigen drukke leven tóch op je paard stappen, zou stress met zich kunnen meebrengen wat je toch (onbewust) op je paard zou kunnen overbrengen --> lijkt me ook geen goede omstandigheid.

Trek het je dus maar niet al te veel aan en als het straks weer wat beter uitkomt, rij je toch een dagje vaker per week?!

(De meeste paarden blijven goed in training door 'dagelijks' te werken, maar ik ken ook paarden die alleen goed presteren als ze 'maar' 2-3 keer per week bereden worden.)

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:22

Hooi Kendra,

Ik ken het ook wel maar geef er meestal niet aan toe! Vorige week ben ik voor het allereerst een dag niet gegaan omdat ik geen zin had en ik voelde me zoooooow schuldig!

Buitenkans voor de paardenliefhebber, ons droomhuis nu te koop ivm emigratie 2011

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:25

Gaan doe ik elke dag, ff een knuffel geven
Maar rijden niet.
Ik heb verder geen vast schema, ik rij wanneer ik me fit genoeg voel.
Met mijn ME, kani k daar niks van zeggen, dus wat betreft doe ik maar wat Lachen
Soms is het maar 2x per week een ander week misschien wel 5.
Gelukkig wennen de paarden ook aan een onregelmatig schema.
Wel staan ze bijna de hele dag buiten, anders zou het niet gaan zoals ik het doe.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:32

Ik rijd ook niet iedere week evenveel. Ik heb reuma (Bechterew), dus ik kan niet aan zien komen of ik wel of niet kan. De ene week rijd ik 7x, de andere week misschien maar 1. Op dagen dat ik niet rijdt, verschilt het wat er met haar gebeurd. Soms longeer ik zelf, soms gaat mijn vriend er even op en om te voorkomen dat ze te weinig gereden zou worden heb ik een bijrijdster. Prisca vindt het wel best zo, voldoende aandacht, dus niks mis mee.

Ik heb dus ook wel eens een wedstrijd gereden, dat ik de 2 maanden ervoor bijna niet had gereden, alleen de laatste week wat meer, op wedstrijd mijn bijrijdster los laten rijden, 5 min. voor proef erop en even wat draven voor het gevoel en hup de ring in. Ik was toen 3e met een winstpunt, dus zelfs dat gaat. (wel in de B, dat scheelt)


x_shirley_x

Berichten: 5215
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:48

ik heb dat soms maar dan alleen in ed winter in de zomer ga ik lekker op het paard zwemmen enzo..soms denk ik ook wel eens net als nu staat ie op de wei laat m maar lekker n dagje staan hij staat daar goed en als ie wil rennen doet ie dat tog wel

Rust in vrede lieve Ziggy, ondanks je problemen, hielden we van je.. wat zullen we je missen, maar nooit vergeten..

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:55

Heb ik ook.. Ik rij ook niet als ik echt chagerijnig ben want dan doe ik toch lelijk tegen me paarden en dat wil ik niet.. Komt gelukkig niet vaak voor want meestal vrolijk ik wel van ze op..
Wat ik wel altijd doe is als ik een dagje weg ga ofzo dan doe ik me paarden s'ochtends vroeg want als ik terug kom heb ik vaak niet zo'n zin meer behalve als het wedstrijden zijn waar ik ben geweest dan heb ik ook altijd zin om te rijden..

Voor de rest rij ik ook wedstrijden met Simba maar ik rij nooit 7 dagen in de week.. Ik vind het namelijk heel belangrijk dat me paard ook eens wat anders doet en vrij heeft.. (soort weekend dagje alleen dan voor de paarden)

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:58

zolang die maar voldoende beweging krijgt ist goed he Haha!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:02

Ik rij ook niet elke dag hoor Lachen

Ik heb dagen dat ik gewoon heel druk ben, laat uit school, veel huiswerk, andere sporten. Of als het 's winters vroeg donker word, heb ik ok niet altijd zin (en tijd).

In principe probeer ik zo vaak mogelijk te gaan, meestal komt dat neer op zo'n 4 à 5 keer per week, en daar zit wel eens een dag tussen dat ik alleen longeer of lekker trut met ze Knipoog

Maar het verschil is ook dat ik nog 6 km. naar de paarden toe moet fietsen én ze niet van mezelf zijn, en ik ze maar verzorg. Maar toch, ik ben de enige die ze rijdt, en ik probeer iig om de andere dag te gaan rijden, maar jammer genoeg lukt dat heel soms niet. Maar de paarden staan dag en nacht op de wei, die vinden het echt niet erg om eens één of twee dagen 'vakantie' te hebben hoor Knipoog

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:07

Het is niet mijn eigen pony, dus verschilt het ook hoe vaak ik 'm rijd... De ene keer 3/4 keer en de andere keer weer 5/6 keer in de week! Want dat ligt er aan of de eigenaar moet werken enz. en de andere eigenaresse heeft ook niet veel tijd, want die heeft 2 kleintjes thuis... Maar ik heb ook altijd niet evenveel zin of tijd, of ben niet zo fit... En binnenkort ook weer school, dus daardoor zal ik het toch ook weer wat drukker krijgen!

    If you can dream it, you can do it ...

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:14

Redenen om mijn paard niet te rijden zijn: Als ik me niet helemaal fit voel (moe van het werken en zo) Dan ga ik meestal longeren of laat haar vrij springen zodat ze wel haar energie kwijt kan. En de andere reden is. Als Seven weer in haar merrie nukken zit en ze alleen maar kan bokken, op zij springen en dreigt te steigeren als ze vooruit moet omdat ze niet mag bokken. Dan laat ik haar ook liever rennen, longeren of vrijspringen aan de pessoa-teugel kan ook nog wel als ze niet te druk is. Schijnheilig

Paarden geven mij vleugels op aarde!


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 16:17

Maar dat vind ik ook hoor, dat ze er alle dagen uit moeten - paarden staan hier in principe de hele dag buiten - en dat gaat altijd door!! En aandacht komen ze ook niet te kort, want ik heb alles lekker thuis.
Was ook gewoon erg benieuwd, heb nl. jaren op een pensionstal gestaan waar vrijwel iedereen eigenlijk heel trouw wel 6 keer reed/iets met z'n paard deed. Nou moet ik wel zeggen dat de paarden daar 's winters niet in de wei stonden.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:21

En ook ik rijd niet elke dag.. Dat kunnen verschillende redenen zijn: het zeikt van de regen (geen binnenbak), gewoon domweg geen tijd (te laat uit het werk, nog moeten eten, beestenboel verzorgen, huishouden etc).. Of ik ben zelf helemaal niet lekker..

Wat ik ook gerust doe, is er na 5 minuten weer afstappen als ik aan mezelf merk, dat ik in een verschrikkelijk slecht humeur ben. Dan verpest ik meer dan dat ik er goed aan doe om door te rijden..

Op de dagen dat ik niet rijd, longeer ik haar meestal wel even. Gemiddeld rijd ik toch wel 5 a 6 keer per week.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:29

De bak is bij ons nu al soep dus ik kan alleen beetje langs de weg stappen! En ik heb vanaf vorige week een blessure aan mijn arm/schouder (soort RSI) dus ik heb niet gereden. Hij gaat er wel elke dag uit.
Mijn paard heeft eigenlijk ook helemaal geen zin om elke dag te rijden, hij is blijer als ik afwissel met dingetjes, beetje rijden, beetje ernaast lopen, beetje los in de bak, beetje geen baasje vandaag... Haha!

Ik merk wel aan hem dat hij gelukkiger is, als ie elke dag met ander paardjes naar buiten kan, liefst ook in de winter.

Mijn niet-rijden redenen:
Geen zin, te druk met andere dingen of geen tijd, te slecht weer, bak te slecht (dat vind ik wel balen, dan wil IK wel rijden: kan het niet) en een enkele keer is de bak echt te hard opgevroren geweest.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:16

Ik rijd altijd 2 dagen en dan hebben ze een dag rust.
Ik ruil een beetje af zodat ik op mijn vrije dagen bv 3 paarden rijd en soms dus zelf ook een dag vrij heb.
Hinke laat ik lekker wat vaker staan (heb ik nu al 2 weken niet opgezeten gewoon omdat ik geen zin heb)
ze gaan er niet dood van, staan hele dagen buiten en zolang je rekening houd met je rijden dat ze niet barsten van de spierpijn etc. kan het best.
Met Orbaldo rijd ik wat serieuser heb ik geen zin dan longeer ik hem even.
of ik laat 'm 1 dagje extra staan maar dan moet ik geen wedstrijden hebben.
Zolang ze zelf beweging hebben door los te lopen (en dan niet maar een half uurtje per dag) vind ik dat je niet zo strak vast hoeft te houden aan dagelijks rijden.
Het is hobby in mijn geval en ik wil niet 'moeten' rijden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:21

hmz ik zit geloof ik nou in een tijdelijk rij dipje, vraag me niet waarom maar ik heb iedere keer geen zin om te gaan rijden, als ik er op zit enzo in het wel weer leuk. waarschijnlijk ben ik gewoon gigantisch lui op dit moment en ben ik gigantisch uit mijn ritme. (vakantie he). als ik volgende week weer naar school ga zal het wel weer veranderen dan wordt het weer gewoon een ondere deel van mijn dag.

misschien komt het ook wel omdat ik niet thuis kan rijden, ik moet iedere dag naar mijn tante om te rijden (dat is 10 min van ons van daan onder de man) waarschijnlijk zal ik dadelijk ook wel weer meer rijden als we thuis een rijbak hebben.

maar ik kom wel iedere dag bij hem hoor.

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:24

ik rijd als ik mij zelf goed voel.... mijn pony voelt mijn stemmingen altijd te goed aan... ze gaat klieren als ik me niet goed voel, dan moet ik haar weer straffen omdat ze reageerd op mij.... dat vind ik niet helemaal eerlijk!! gelukkig staat ze op de wei in een kudde dus beweging genoeg... vaak longeer ik dan wel of doe dingen als grondwerk enzo

Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:28

Kendra schreef:
In principe rijd ik mijn paarden 5 keer in de week.......maar als ik de afgelopen weken langsloop, houdt het toch wel vaak bij 4 keer op. Altijd goede redenen: keertje niet fit, dagje weggeweest, vergadering gehad, hoefsmid kwam, enz.
Het vreemde is dat ik dan ook niet een paard extra doe op een vrije dag - op vrijdag rijd ik bv. nooit; eind van de week, beetje moe, weekend voor de boeg.....
Kennen jullie dit ook, of ben ik gewoon een enorme slappeling?

nee hoor daar heb ik zovaak last van. maar de mijne lopen buiten die jaag ik dan eens op in de bak. of ze gaan uit hun eigen wel bewegen prima toch. heb ik lekker vrije dag.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:07

Ik rij ook wanneer het mij uitkomt,
Heb last van Hyperventilatie, waardoor ik als ik er last van heb, meerdere malen per dag in paniek raak,flauwval etc. Op dat soort momenten rij ik niet, omdat ik weet dat ik op mijn paard ga hyperventileren.

Ik heb ook last van mijn rug(Spit) waardoor ik elke maand een klein weekje niet kan rijden.

Dit levert geen problemen op, ik ga longeren, soms ook een midweek vrij, ga wandelen etc.

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:15

ik rijd wanneer ik kan Lachen
op zondag niet...
aangezien ik een heel minder rooster heb zal het hoop ik toch wel 4x in de week rijden worden...
voor tijd was het toch wel 5/6 keer per week

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:16

Ik rij als het mij uitkomt, maar ik probeer er wel tijd voor te maken. Eef vindt t namelijk erg leuk om te werken.

Ik maak toch zeker wel 5 keer in de week tijd om te rijden en even een knuffel geven zowiezo elke dag! Haha!

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:22

Ik rijd maar een keer of vier per week. op dinsdag avond dressuurles of woensdag niet (de ene week, de andere week wel een halfuurtje ofzo) op donderdag avond een uur dressuur les en op vrijdagavond ook. op zaterdag niks. Zondag 2 uur naa rbuiten met mooi weer. maandag niks

Trotse mama van Tara Olivia *9-7-2011* en Tygo Joshua *23-9-2013*
FLASH 15-5-1989 / 18-11-2013 Rust zacht kanjer, ik zal je missen nadat je 24,5 jaar in mijn leven was.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: just_kiki, Majestic-12, nsh, Ubermetrics en 89 bezoekers