verschil tussen een manege paard en gewoon paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

verschil tussen een manege paard en gewoon paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 07:38

Hey

ik vraag me iets af misschien een domme vraag.Maar zit er in een manege paard en geen manege paard een groot verschil in karakter?Ik las laast een topic over 'heeft er al iemand een manegepaard gekocht' toen ik de antwoorden las, las ik dat er ook veel in het karakter is veranderd.Dus er er een groot verschil tussen ze.1 weet ik er al de 1 heeft elke les een ander iemand op de rug en geen manege paard heeft opzich maar 1 iemand op zijn rug.


MarrieLeen

Berichten: 11375
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 07:45

Het karakter van een manegepaard is meestal wel rustiger, let op: meestal! Tong uitsteken Omdat ze vanalles op hun rug hebben en gewoon geleerd hebben om rustig te zijn. Tuurlijk ze hebben allemaal wel is een drukke bui, maar ze zullen nooit zo fit en rennerig zijn als een eigen paard wat niet zo vaak loopt, er zullen natuurlijk altijd uitzonderingen zijn! Lachen

    You can't control the clouds that you are under
    A symphony takes patience, a little pain and wonder
    Some days are violins, and some are thunder

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 07:51

Qua type paard zit er niet zoveel verschil in.... vaak worden er door maneges wel de wat stevige paarden ingekocht! Qua karakter moeten het brave dieren zijn...... das wel zo handig Haha! Haha! Haha! Haha!

Ik heb vroegah een engels volbloed gehad, en als ik een dag niet kon dan liep hij mee in de kinder beginnersles. Hij was sportpaard pur sang, een echte volbloed......... maar als hij zo een ukkie op zn rug had brak hij liever zijn eigen benen dan dat het kind er vanaf viel......... zoooooo schattig en 1000% betrouwbaar. Een keer hebben ze een fout gemaakt om hem te laten rijden door iemand die wat verder gevorderd was....... Das niet zo best afgelopen Haha! Haha! Haha!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 07:53

De manegepaarden blijven natuurlijk ook wel braver doordat ze veel meer uren lopen als eigen paarden.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 07:54

Meestal krijgen ze daar ook wel voer naar Haha! Haha! Haha!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 07:56

eigen paarden zijn verwend *LOL* Manege paarden staan meestal niet op wei weten soms niet wat je bedoeld met hulpen omdat er telkens iemand anders op zit en als ze dan keer wat fout doen krijgen ze verschrikkelijk (nouja meestal) op hun flikker. Eigen paarden hoeven minder uur per dag te werken en zijn daarom actiever...eigen paarden hebben ook 1 iemand die ze elke dag zien dus zo kunnen ze je ook vertrouwen en kun je een goede band krijgen. Pony´s en Paarden die goed en leuk lopen voor een manege. Worden meestal na een paar weken verkloot omdat er telkens iemand anders op zit en ze gewoon de hulpen niet meer kunnen onderscheiden en slordig gaan lopen zonde van vele paardjes vind ik zelf!

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 07:57

Idd een manege paard moet een braaf paard zijn, maar vaak zijn paarden ook braaf omdat ze twee drie uur of meer op een dag lopen. Ik ken genoeg verhalen van mensen die een braaf manegepaard kopen en dan ineens een bommetje hebben, omdat ze nog maar maximaal een uur per dag lopen. Ze hebben dan veel te veel energie. Dus dit brave is ook maar betrekkelijk.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 07:59

Energie zit in het voer.

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:01

Ik ken een meisje die een superbrave manegepony kreeg. Maar toen zij er elke dag mee ging rijden, had ze een ongelooflijk lastig ponytje. Er was bijna niks mee te beginnen. En het voer passen ze dan echt wel aan aan de arbeid. Ik denk dat het ook een kwestie van conditie is. Als jij iedere dag drie uur sport en dan ineens niet meer, gegarandeerd dat je te veel energie over hebt.

EngeltjeS

Berichten: 16627
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:09

ik vind het soms ook wel zonde dat de manege's ook super paarden koopt. Bijv. Oble helemooie schimmel ruin van 4 of 5 jaar. Ik zou die het liefste willen kopen, omdat hij in mijn ogen niet op een manege hoort.

En als je een manege dier koopt, dan heb je dus veel kans dat je lieveling je lieveling niet meer is. Omdat ie heel anders is!

Ik heb veel lievelingen op de manege. Maar ik zou er nooit 1 kopen, tenzij de manege falliet gaat. Maar Lexia (zo'n lief beest) zou ik anders nooit kopen! Ja misschien als ze over 10 jaar ouder dan 25 jaar is. Dat ze rust nodig heeft.

Maar het klopt niet echt wat jullie zeggen. niet alleManege paarden zijn braaf. Want Lexia schijnt vroeger te zijn mischandeld, en daarom is ze bij veel mensen heel schuw. Bij mij niet, maar ik ken haar al 5 jaar en ik vind dr 2 jaar al hardstikke tof.
(niet penny-achtig bedoeld!)

xxdevica


evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:31

Devica schreef:
ik vind het soms ook wel zonde dat de manege's ook super paarden koopt. Bijv. Oble helemooie schimmel ruin van 4 of 5 jaar. Ik zou die het liefste willen kopen, omdat hij in mijn ogen niet op een manege hoort.

En als je een manege dier koopt, dan heb je dus veel kans dat je lieveling je lieveling niet meer is. Omdat ie heel anders is!

Ik heb veel lievelingen op de manege. Maar ik zou er nooit 1 kopen, tenzij de manege falliet gaat. Maar Lexia (zo'n lief beest) zou ik anders nooit kopen! Ja misschien als ze over 10 jaar ouder dan 25 jaar is. Dat ze rust nodig heeft.

Maar het klopt niet echt wat jullie zeggen. niet alleManege paarden zijn braaf. Want Lexia schijnt vroeger te zijn mischandeld, en daarom is ze bij veel mensen heel schuw. Bij mij niet, maar ik ken haar al 5 jaar en ik vind dr 2 jaar al hardstikke tof.
(niet penny-achtig bedoeld!)

xxdevica



jij rij tog bij juliette in de les (is mijn beste vriendin) (sorry off topick)

je kan (vind ik) manege paarden niet met eigen paarden vergelijken

manege paarden zijn meestal niet erg slim (sorry) ze laaten iedreen op hun rug (geld voor zommigen) ze reageeren niet op been (jah een beetje maar als het niet lukt geven de meesten een klap)

een eigen paard reageert wel op been (heel goed (als je zeg maar een gewoon paard heb ) en ik neem aan dat je niet meteen gaat meppen)
en ik denk zelf dat die ook niet iedereen op hun rug mag .....(iest eigenweizer wanteen manege paard moet allis inprincipe toe laten)

het karakter verschil totaal maar ook kwa soort paard er zijn ook slimme manege paarden:D (die kindjes er afgooien en dan zig een half uur niet laten pakken dat vind ik egt knap wel weer mooi een half uur niet gelopen Haha!)

groetjes eva

DYSLECKT ..DUS NIET ZEUREN..
love hrappur mijn schat

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:18

evatjuuh schreef:
je kan (vind ik) manege paarden niet met eigen paarden vergelijken

manege paarden zijn meestal niet erg slim (sorry) ze laaten iedreen op hun rug (geld voor zommigen) ze reageeren niet op been (jah een beetje maar als het niet lukt geven de meesten een klap)


Ik ken hele slimme manegepaarden die precies weten hoe ze onder het werk uit kunnen komen en die precies genoeg doen waardoor de ruiter tevreden is Haha!. Dat zijn geweldige paarden, ze zullen zichzelf niet overbelasten en daardoor kunnen ze meerdere uren op een dag lopen. Goed opgevoede 'eigen paarden' laten ook iedereen op hun rug. Dat dit voor sommige paarden niet op gaat heeft meer te maken met bijvoorbeeld 'jeugdigheid'. Het niet reageren op been komt enkel en alleen door de ruiters die erop rijden. Als manegepaard heb je te maken met beginners en gevorderden. Consequente ruiters en inconsequente ruiters. De paarden stompen dan makkelijk af. Dat heeft niets me maken met intelligentie.

Citaat:
een eigen paard reageert wel op been (heel goed (als je zeg maar een gewoon paard heb ) en ik neem aan dat je niet meteen gaat meppen)
en ik denk zelf dat die ook niet iedereen op hun rug mag .....(iest eigenweizer wanteen manege paard moet allis inprincipe toe laten)


Zie hierboven. Ook dat heeft enkel en alleen met de consequente hulpen van de ruiter te maken. Eigen paarden zijn juist vaak wat minder eigenwijs dan manegepaarden, juist omdat er consequent met ze omgegaan wordt.

Citaat:
het karakter verschil totaal maar ook kwa soort paard er zijn ook slimme manege paarden:D (die kindjes er afgooien en dan zig een half uur niet laten pakken dat vind ik egt knap wel weer mooi een half uur niet gelopen Haha!)

groetjes eva


Er zijn eigen paarden die het heel goed zouden doen als manegepaard en andersom. Ik denk niet dat je zo kunt generaliseren. Ik vraag me trouwens af of het paard uit jouw voorbeeld 'kinderen eraf gooien en zich half uur niet laten vangen' het wel zo lang zou uithouden op een manege. Sterker nog: als ie dat altijd doet staat ie binnen een half jaar bij een handelaar.

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:07

Er zijn veel verschillende manegepaarden, dus het moeilijk om er wat algemeens over te zeggen. Maar meestal zijn manegepaarden best wel intelligent, al gebruiken ze hun intelligentie niet vaak om een mooie Z-proef te lopen.
Maar veel manegepaarden passen hun lopen aan aan de ruiter: bij zeer onervaren ruiters lopen ze voorzichtig, zodra de ruiter praats krijgt zijn ze verschrikkelijk, en kun je nog beter rijden dan kunnen ze nog heel aardig dressuren (en zijn ze ook een stuk minder afgestompt). Dat vind ik best knap eigenlijk.

Wat mij is opgevallen is dat manegepaarden vaak veel stabieler lopen: 1 tempo, rechtdoor. Ze kunnen beter hun balans houden. (Dat is natuurlijk ook erg logisch)

Mi_Amore

Berichten: 14819
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:52

Mag ik even vragen waarom iedereen denkt dat manegepaarden braaf zijn en niets doen ofzo? Verward Dan hebben jullie die van ons nog niet gezien!? Daar zitten drie merries tussen en een ruin en die vier samen zijn een ruiter zijn/haar ergste nachtmerrie Haha! Die doet nogal lastig en staan nogal hevig, dus euh ... degene die durft zeggen dat manegepaarden braaf zijn? Kom eens even naar ons wedden dat je al gauw verandert van mening Knipoog . Neem nu mijn verzorgpaardje, ook een manegepaardje. Niet te doen ! Beginners krijgen nix van haar gedaan ! Gevorderde ruiters hebben met haar al een M-proef gereden! Daarom wordt zij gewoon niet veel gereden ( 4uurtjes in de week (waarvan 2 privé )) en is zij even goed als een eigenaar! Het verschil zit tussen ruiters en aanpakken ! Trouwens, heb hier ergens gelezen dat manegepaarden bijna niet op de wei staan enzo? Pardon, maar ik vind dat echt wel zever !!! Sorry daarvoor, maar zo is het wel !

xxx chipieke

ps: echt sorry voor mijn hevige reactie, maar ik kan er gewoon niet tegen dat mensen manegepaarden nog maar durven vergelijken met eigenaars! moesten zij gekocht worden zouden ze minstens evengoed zijn !

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Jokonootje

Berichten: 4830
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:09

Chipieke het gaat hier niet om specifieke paarden maar het word hier een beetje gegeneraliseerd.... zo worden ook de eigen paarden gegeneraliseerd over het algemeen is het waar dat manege paarden braver zijn omdat hier mensen nog op moeten LEREN rijden...
Bij ons op de manege staan een stel donderstenen maar over het algemeen zijn ze allemaal harstikke braaf ... en persoonlijk vind ik dat paarden die de "ruiters ergste nachtmerrie zijn" absoluut niet op een manege horen dit is vaak puur protest en kunnen ze het niet aan om "rondjes te lopen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:14

Een manege paard is braaf
En waarvan geroepen word, dat die wild is, dan lach ik me vanbinnen suf, want als je op wat handelsstallen hebt gereden, kom je er wel achter, dat de wilde manege paarden slome, sufkoppen zijn
Niet gemeen bedoeld, maar zo is het gewoon.

ook zijn manege paarden niet aan het been, maar dat zijn eigen paarden ook niet altijd en ook bij eigen paarden zitten slome tuttebollen, want niet iedereen met een eigen paard wil een vlugge.

Ik maak vaker verschil tussen recreatie paarden en echte sportpaarden.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:31

shadow0 schreef:
Er zijn veel verschillende manegepaarden, dus het moeilijk om er wat algemeens over te zeggen. Maar meestal zijn manegepaarden best wel intelligent, al gebruiken ze hun intelligentie niet vaak om een mooie Z-proef te lopen.
Maar veel manegepaarden passen hun lopen aan aan de ruiter: bij zeer onervaren ruiters lopen ze voorzichtig, zodra de ruiter praats krijgt zijn ze verschrikkelijk, en kun je nog beter rijden dan kunnen ze nog heel aardig dressuren (en zijn ze ook een stuk minder afgestompt). Dat vind ik best knap eigenlijk.

Wat mij is opgevallen is dat manegepaarden vaak veel stabieler lopen: 1 tempo, rechtdoor. Ze kunnen beter hun balans houden. (Dat is natuurlijk ook erg logisch)


Dat is wel zo hoor dat de paarden bij maneges vaak nooit de wei zien! Waar ik reed hadden ze alleen ene paddock mochten ze 1 uurtje per week in! Wat zullen die paarden zich paard voelen zeg

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

x_shirley_x

Berichten: 5215
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:50

Je hebt manege paarden die bijv. in veel beginnerslessen lopen dat ze heel de tijd achter elkaar aanlopen.
Sommige doen dat ook niet maar veel wel..rijd de ene een gebrokenlijn doet de ander dat (vaak!)ook.

Rust in vrede lieve Ziggy, ondanks je problemen, hielden we van je.. wat zullen we je missen, maar nooit vergeten..

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:08

Manege paarden zijn vaak echt afgestompt, vooral de beginnerspaarden. Die letten wel op de instructeur en wat de ruiter dan verder doet moet 'ie zelf weten. Die steken het liefst de neus in de staart van hun voorganger, verstand op nul en rondjes lopen maar.

Je kan het zo'n paard ook niet kwalijk nemen, als 'ie dat niet zou doen zou 'ie waarschijnlijk gek worden van de eentonigheid. Maar ik zou niet snel een ervaren manegepaard kopen.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:56

Mijn bijrijdpaard is een ex-manege paard, en dat merk ik zeker.

Bijv. in karakter. Hij is heel rustig, vind het geen probleem als er iemand anders op hem rijd, schrikt bijna nergens van, en is heel knuffelig. Zal nooit zomaar bijten, happen of trappen

Ook in uiterlijk scheelt het denk ik een beetje. Hij is stevig, kruising fjord x connemara. Hij heeft een gangbare stokmaat, nl. 1.55m. Wat heel handig is op de manege, want zo kunnen er volwassenen én kinderen op rijden, wat je veel ziet op de maneges.

Maar het meeste merk ik in het rijden Hij kwam van een zeer slechte manege, totaal verwaarloosd en mager was hij, en de manege is dan ook failliet gegaan. Met rijden is hij erg verpest, heel hard in de mond, niet goed aan de gangen, en wil ook niet ontspannen. Hij reageert niet goed op je been, laat zich alleen sturen op de teugels.

Ik zou zelf nooit een manegepaard kopen als ik wedstrijden zou willen rijden, maar zoals ik nu doe met dit paard, vind ik een manegepaard zeer geschikt voor de recreatie. Omdat ze van de manege komen, kunnen ze vaak een beetje springen, dressuur en zijn ze vaak erg verkeersmak. Ook als je een uitdaging wilt, is een manegepaard geschikt, het is een hele kunst om een manegepaard vaak weer lekker ontspannen te laten lopen, en om hem hoger de dressuur of springen in te krijgen.

Maar zoals altijd, er zijn uitzonderingen... Knipoog

Ik ben in ieder geval heel blij met mijn ex-manegepaard Lovers


plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 15:04

Zelf wil ik mijn pony reacratie meer rijden,en hij moet ook een beetje kunnen spingen,dresuur en verkeersmak zijn.Dus ik kijk wel of ik een manege paard koopt.als het op mijn pad is koop ik er wel 1 maar.Als op mijn pad een geen manege paard is neem ik die.Het belangrijkste vind ik dat het karkater bij mij pas

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:07

Marliesje schreef:
De manegepaarden blijven natuurlijk ook wel braver doordat ze veel meer uren lopen als eigen paarden.


Sommige paarden raken aardig afgestompt en worden weer zichzelf als ze privé paard worden.
Andere kunnen zichzelf slecht sparen en zullen vroegtijdig verslijten. Deze veranderen dus niet van karakter.

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:28

de meeste paarden vind ik afgestomd ze loopen altijd met iemand op hun rug die somige digen niet snappen .....
en dat dan een paar uur op een dag ......
en eigen paarden zijn gewoon totaal anders en zomige ook weer niet het licht dus aan het karakter van het paard


klien schreef:
Sommige paarden raken aardig afgestompt en worden weer zichzelf als ze privé paard worden.
Andere kunnen zichzelf slecht sparen en zullen vroegtijdig verslijten. Deze veranderen dus niet van karakter.



vind ik helemaal goed

DYSLECKT ..DUS NIET ZEUREN..
love hrappur mijn schat

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:33

nou ik weet niet waarom iedereen denkt dat manege paarden zo braaf zijn hoor. ja misschien in de bak omdat ze geen kant op kunnen. maar buiten is meestal een ander verhaal hoor. ga maar eens een buitenrit ermee rijden. 9 van de 10 keer gaan ze met je aan de haal hoor.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:50

Vaak zijn manegepaarden de wat grovere types, minder sportpaard. Ook zijn er maneges waar de manegepaarden doods uit de ogen kijken, en witte haren op de rug hebben.
Zulke paarden kunnen helemaal opfleuren van een vakantie of door gewoon bij een recreatieruiter terecht te komen.

Verder zijn manegepaarden vaak verreden, stug in de mond, dood voor het been, gevoelloos voor de zweep, stijf in de rug, enz. Dit er allemaal weer uit krijgen is erg lastig, zo niet ondoenlijk. Of het lukt ligt aan de leeftijd van het paard en de aard van het dier.

Ik schrijf dit nu vrij negatief, niet elk manegepaard is zo, er zijn ook wel eigen paard die aan de 'omschrijving van het gemiddelde manegepaard' doen.

Maar de meeste manegepaarden zijn geen sportpaarden. Voor de sport zou ik zeker geen manegepaard kopen, maar als je gewoon een recreatief paardje zoekt, waarom niet?

Echt vervelende manegepaarden moet ik nog tegenkomen. Ik heb het nu echt over paarden die al langere tijd op een manege lopen, dus geen jonge dieren of pas aangekochte dieren. Ik denk deels dat de moeilijkheid van een paard ook aan de ruiter ligt. Manegepaarden worden meestal door de minst ervaren ruiters bereden en die vinden manegepaarden al vrij slel 'op de loop gaan'.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Big_Appie, lovelance, Taartje en 31 bezoekers