Wie heeft ervaring met HARTOG (lucerne) produkten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Wie heeft ervaring met HARTOG (lucerne) produkten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 09:53

Hallo,

Wie van jullie heeft ervaring met de produkten van Hartog.
Vooral de Lucerne.

En waarom voeren jullie het en waar is het goed voor?

Ik zou graag jullie meningen willen horen.

Ik hoor namelijk zeer veel verschillende meningen hier in de omgeving op stal.
En nu wil ik het graag van jullie weten.

Ik hoorde namelijk dat het erg goed spul moet zijn die Lucerne.

Groetjes: Corina


ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:57

Hoi.. ik gebruik iid "Hartog lucerne" mijn pony vind het heerlijk..

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:03

Wij voeren het 'swinters als afwisseling.
De paarden vinden het echt heerlijk! Ze gaan er goed van glanzen, er zit weinig eiwit in en veel bouwstoffen.
Bij ons krijgen ze een emmer per dag.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:10

Wij voeren het soms ook in de winter, voor de afwisseling.
Eigenlijk niet echt voor de paarden, maar voor ons eigen idee.
Ze vinden het heerlijk en gaan er idd van glanzen!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:12

Grr, net een heel verhaal getypt, alles weer weg Boos!

Korte versie:

Bij ons op stal voeren we Hartog voer. We zijn er heel erg tevreden over.
Eén van de grootste voordelen is dat je ruwvoer altijd samen met het krachtvoer geeft (door elkaar). Hierdoor is de opname van het (kracht)voer veel beter.
Bij ons wordt er wel een beetje hooi of voordroogkuil bij gegeven zodat ze wat te doen hebben, omdat het voer wel sneller op is dan als ze volop hooi krijgen. Verder staan ze op stro, zodat ze daar ook aan kunnen knabbelen. Er staan een paar paarden op houtmot, die krijgen wat meer hooi, en hebben ook geen last van verveling. Voor de voeding is iets erbij niet nodig, maar het is fijn voor het paard wat langer bezig te zijn.
Verder worden ze 5x per dag gevoerd.
Ik vind dat luzerne paarden vaak losser in hun lijf zijn.
Het klopt dat er in Luzerne (vrij vee)l eiwitten zitten, maar dit zijn eiwitten die bijna geheel afbreekbaar zijn en verdeeld over de hele darm afgebroken worden zodat je geen eiwit explosie krijgt.
Bij ons is nog nooit een paard geweest die er last van hebben.
Sterker nog, je ziet (nieuwe) paarden bij ons op stal altijd gigantisch opknappen. Ze glimmen je tegemoet, worden veel frisser en zowel de paarden als de mest gaat heel anders ruiken.
En ze vinden het erg lekker, ze eten graag. Dat komt natuurlijk mede omdat er melasse in het Hartog voer zit.

Voor meer info of vragen kan je evt een pb sturen, de staleigenaresse weet er alles van, dus die kan ik bij vragen even inschakelen.

Voorbeeld van een tevreden Hartog klant:
Afbeelding

Navragen is beter dan afvragen.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:21

Wij voeren het in combinatie met de granenmix van hartog. Vind alleen dat ze daardoor teveel melasse binnen krijgen. Want zowel de lucerne als de mix bevat behoorlijk wat melasse.

Ook is lucerne fijn voor paarden die dr brokken naar binnen schransen. Lucerne erbij en dat lukt niet meer.

De lucerne werkte hier voor een aantal paarden als een soort van dikmaker. De voedingsstoffen werden door dit spul veel beter opgenomen en verteerd.

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:32

Corina,

waar kopen ze de hartog produkten dan in de buurt van H'lo? Velthof in Borne zit er wel over na te denken om het in het assortiment op te nemen, maar hebben het dus nog niet! Ik wil nml ook graag Hartog gaan voeren!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:33

Ponto (27) krijgt luzerne erbij in de winter omdat hij niet zo heel geweldig hooi meer kan eten. ZZo krijgt hij toch zijn ruwvoer binnen.

Come over to the dark side, we have cookies!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:08

Ook bij ons op stal voeren we Lucerne.
Ook ik zie de paarden die nieuw komen enorm opknappen.
Wij voeren vier maal per dag, en dan als krachtvoer granenmix van hartog erbij.
De paarden vinden de lucerne heerlijk, en zijn lekker lang bezig met eten. ook gaan ze er giga van glimmen.
Ik had het niet beter dan Jasmijn kunnen verwoorden, maar toch ook op mijn manier: ik ben ZEER TEVREDEN!


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:39

Cookies schreef:
Ponto (27) krijgt luzerne erbij in de winter omdat hij niet zo heel geweldig hooi meer kan eten. ZZo krijgt hij toch zijn ruwvoer binnen.

Mijn oudje gaf ik het ook altijd om deze reden. De paarden vinden het ook erg lekker en zit in makkelijke plastic zakken.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:25

ik voer mijn 2 jarige paarden ook lucerne bij en dan door het krachtvoer,doen ze lekker rustig aan en ze vinden het heerlijk.

Z1+4

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:33

Op de manege waar ik vroeger reed gaven ze het altijd, die pony's vonden het ook altijd heerlijk!
Waar kun je het eigenlijk kopen?


Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:55

Tinne schreef:
Op de manege waar ik vroeger reed gaven ze het altijd, die pony's vonden het ook altijd heerlijk!
Waar kun je het eigenlijk kopen?

Wat een goee manege was dat dan! OK dan!
Het is zeker niet het goedkoopste voer namelijk.
Je koopt het 'gewoon' in winkels die paardenvoer verkopen.
Bij ons dan, wie weet moet het besteld worden bij jullie in de buurt?


irmaz

Berichten: 4722
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:12

Ik ben een grote fan van Hartog voer, ik voer zowel de lucerne als de granenmix. Mijn oudje ging veel beter bewegen en zijn stalbenen verdwenen volledig, daarnaast ging hij aanzienlijk minder stro eten en stopte met schuren van staart en manen, heb ik het nog niet eens over de glansfactor gehad. Ook zijn de paarden droger op de benen en heb ik het idee dat de bespiering beter is geworden. Dus voor mij een super voer! OK dan! OK dan!

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:35

Wijhben een hoogbejaarde pony met nog 4 keizen in zijn mond, die niet echt meer goed op elkaar aansluiten. Deze pony kan niet meer grazen, hij krijgt het gras nl niet weg. Hij krijgt ook geen hooi of kuilgras weggekauwd, die stengels zijn veel te lang.
Op aanraden van de tandarts krijgt hij nu ipv hooi of kuilgras lucerne van Hartogh. Dit krijgt hij nog redelijk weg, voordeel is dat het al in veel kleinere stukjes is gehakt, dus veel mi9nder te kauwen. Maar het is nog wel grof genoeg om als volwaardig ruwvoer te voldoen.
Hij doet het hier echt super op.
De andere pony's krijgen gewoon kuilgras, maar soms, als ze heel hard gewerkt hebben, of pony's die even wat magerder zijn, krijgen wat lucerne bijgevoerd. Fijn voer!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:09

Ik heb dan even een vraagje: ik heb mijn paard héél vroeger lucerne gevoerd omdat hij niet zoveel brok mocht, maar ik begrijp eruit dat paarden dik worden van lucerne?
Ik voer nu alleen wat Hartog natuurlijke kruidenmusli, perfect spul.
Ben al een paar jaar (sinds ik de kruidenmusli heb gevonden) gestopt met lucerne voeren, ook omdat hij ook al kuil kreeg.
Is het verstandig om een paard dat aanleg heeft om dik te worden (plus dat ie slechte hoeven krijgt van eiwitrijk brok) toch lucerne te voeren?

Partir, c'est mourir un peu

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:10

Ben nu de winter weer gaat beginnen ook weer begonnen met lucerne..
zomers geef ik het eigenlijk niet..
Maar nu hij 's nachts weer binnen komt krijgt hij het als extra.

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:20

ik ben ook wel overtuigd door de verhalen. en als ik het goed heb dan voer je dus geen hooi meer erbij of wel? ivm te weinig plaats voor hooi lijkt dit wel ideaal naast biks dus. ga ff mijn voerboer bellen of hij het heeft!!

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:35

Hoi,

Ik heb dezelfde vraag als Nicolletje. Worden paarden dik van Lucerne ?

En nog 1-tje - zou je lucerne ipv krachtvoer kunnen geven ( eventueel aangevuld met een voedingssupplement voor de vit en min ) ?

Klinkt voor de rest wel als wondervoer, extra glans ( door de vetten ?), geen stalbenen, beter in het vel zitten, soepelere spieren.... !

Groetjes,

Maris

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:32

ik voer ook hartog lucerne samen met natuurhooi. ik heb gammons' voer laten testen via de balans-test en dit kwam als een goede verhouding eruit. voorheen kreeg gam kuilgras maar kon hier slecht tegen en kreeg allerlei kwalen.
de lucerne voegt net dat beetje extra toe aan het hooi. hij krijgt iets van 5 scheppen per dag. voor de hartog had ik lucerne met melasse erdoor, dat was wat smeuiiger maar dit droge is puurder en leek me iets gezonder.
hiernaast voer ik hem ook nog fyto gold van Garvo en lite E van Havens, beide een haverprodukt.

let wel, dit is zijn winterdag voerprogramma. in de zomer krijgt hij gras + de laatste 2 produkten. Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:34

Nicolletje schreef:
Ik heb dan even een vraagje: ik heb mijn paard héél vroeger lucerne gevoerd omdat hij niet zoveel brok mocht, maar ik begrijp eruit dat paarden dik worden van lucerne?
Ik voer nu alleen wat Hartog natuurlijke kruidenmusli, perfect spul.
Ben al een paar jaar (sinds ik de kruidenmusli heb gevonden) gestopt met lucerne voeren, ook omdat hij ook al kuil kreeg.
Is het verstandig om een paard dat aanleg heeft om dik te worden (plus dat ie slechte hoeven krijgt van eiwitrijk brok) toch lucerne te voeren?



als je niet wilt dat hij veel eiwit binnen krijgt kun je hem dan niet beter dan de kuil halen. lucerne is altijd nog een natuurlijker voedingsmiddel. ik denk idd dat als je dit samen geeft hij bomvoer krijgt maar een echte kenner ben ik ook niet hoor Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:16

Ze krijgen bij ons alleen in de winter lucerne. Waarom??? Ik krijg het van iemand en die is bevriend met Wil Hartog. En krijgt het dus ook.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:38

Mijn vorige paard at lucerne van den Hartog en kruiden meusli van Havens. Hij kon niet tegen gewoon bix of kuilvoer en dit ging perfect. Hij kreeg twee emmertjes per dag en daarnaast gewoon nog hooi.

Mijn huidige paard kreeg het ook in het begin (had nogal veel over), maar werd er te heet van. Dat hoor ik wel eens van meerdere paarden.

Let wel op wat en hoeveel je voert. Maar daar kan den Hartog je veel info over verstrekken. Gewoon bellen en je weet alles. Je kan niet alleen lucerne voeren, dan zit je scheef met betrekking tot de mineralen en vitaminen. Ik heb nog niet eerder gehoord dat lucerne als dikmaker werd gebruikt.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:55

Van luzerne worden ze niet dik.
Sommige paarden die daar gevoelig voor zijn wel van de melasse die erin zit.

Het klopt dat je voor de vit/min. verhouding ook het krachtvoer van de Hartog moet voeren, die is daar speciaal op aangepast.
Je kan dat natuurlijk ook zelf uitdokteren en bij elkaar voegen, dan moet je alleen even uitzoeken welke verhoudingen je gebruiken. (Kan je gewoon navragen bij de Hartog.)

Navragen is beter dan afvragen.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:10

Pelle:
Als ik het voor het zeggen had op stal: geen kuil!
Helaas heb ik niks te zeggen over wat hij inkoopt, ik heb al gezegd dat als het aan mij lag, hij liever hooi kreeg, maarja...
Vaak is het: " o, je wil wat anders dan de rest? Dan haal je het ook maar zelf" (maar wel het volle pond betalen Boos! en ik heb al "ander" voer dan anderen altijd...)
Ik bedoelde trouwens dat ik Havens muesli voer...Geen Hartog Musli
Hier staat trouwens heel veel info: (ook mijn hoef-vraag)
http://www.hartog-lucerne.nl/internatio ... dukt_1.htm

Partir, c'est mourir un peu


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 bezoekers