worden pezen en spieren zwakker van peesbeschermer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

worden pezen en spieren zwakker van peesbeschermer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 14:32

Nou heb ik al heel veel topics gelezen over bandages, en over of ze nou wel of niet ondersteunen, maar ik wil graag wat weten over peesbeschermers.
Ik heb namelijk een keer gehoord dat peesbeschermers de pezen en spieren ondersteunen en dat daar de pezen en spieren zwakker van worden. Zodat als je een keer zonder peesbeschermers rijdt (op wedstrijd bijvoorbeeld) je dan meer kans hebt op blessures.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Want ik rijdt nu dus altijd zonder, maar ik zou toch wel graag de benen van mijn pony willen beschermen, maar niet verzwakken.
Beschermen peesbeschermers alleen of worden de pezen en/of spieren er zwakker van?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:33

Peesbeschermers beschermen alleen tegen aantikken door de achterbenen, of als ze langs elkaar strijken. Ze geven helemaal geen steun.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:41

Peesbeschermers die te dicht aansluiten of gelvulling hebben kunnen er wel voor zorgen dat de pezen te warm worden waardoor de eitwitten kunnen stollen, de elasticiteit van de pees minder wordt en peesblessures daardoor makkelijker voorkomen. Ook kunnen de randen van te harde peesbeschermers/ te oude beenbeschermers voor wondjes en lelijke littekens aan de voorbenen zorgen.

Dus als je het zonder kunt doen, zou ik daar gewoon mee doorgaan.

x_shirley_x

Berichten: 5215
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:43

ik rijd zonder peesjes ik heb het idee dat als je er veel mee rijd en ze dan 1 keer niet om doet dat ze dan heel gevoelig zijn..tenminste dat merk ik met mijn pony ik doe er niet meer aan

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 20:07

Okee, bedankt! Zoals ik jullie tot nu toe dus hoor kan ik dus maar het beste doorgaan zonder peesbeschermers. Mijn peesbeschermers zijn trouwens van BR, voor het geval dat nog wat uitmaakt Tong uitsteken .

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:19

Merk maakt niet uit. Pasvorm en goed schoonhouden wel. Peesjes zijn voor mij alleen voor longeren, springen en eventueel losgooien (bij erg idioot doende paarden). Tenzij je paard zichzelf regelmatig aantikt, maar dan zijn peesjes niet de gehele oplossing.